GPS tracker voor katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

GPS tracker voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 20:32

Mijn (geholpen) kater is dik 2 weken geleden met een lelijk verwonde poot thuisgekomen. We zijn nu een 4tal dierenartsbezoeken en een 6tal verbandwissels verder, maar het zal nog wel even duren voor het helemaal goedkomt. De pees lag zelfs bloot, maar de poot zat zo dik en er was best een stuk huid weg, zodat het niet gehecht kon worden. Gisteren moest er ook wat wild vlees weggesneden worden.

Gelukkig een zeer lieve patiënt die zich makkelijk laat behandelen en transporteren, maar ik hou mijn hart vast als hij er weer op uit mag trekken (ik zat nu al met een muizenplaag in de paardenstal, zal er niet op verbeteren, gelukkig helpt de kat van de buren een handje).

Heeft iemand ervaring met een soort GPS tracker voor een kat? Ik mag er niet aan denken dat hij niet losgeraakt was en ergens pijnlijk vast had blijven zitten en uiteindelijk gestorven was van een infectie of honger of dorst of zo. Ik ben hem niet lang kwijt geweest, was maar enkele uren later thuis dan normaal, maar het had ook anders kunnen aflopen.

Gerdjee

Re: GPS tracker voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:55

Voor de honden heb ik 2 gps-trackers van Tractive. Ontzettend fijn systeem met een abonnement wel... Maar het werkt echt top! Ze hebben voor katten ook een variant. Dus je zou je daar eens in kunnen verdiepen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:42

Hier ook Tractive voor onze honden, wij hebben de kleine variant.
Heel tevreden over!
En wat Gerdjee zegt; ze hebben een kattenvariant.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:33

Ik had altijd een Tractive, maar deze was best groot en zwaar voor mijn katten. Daarnaast vond ik hem niet altijd nauwkeurig, ik woon vrij landelijk, de verbinding was niet altijd goed. Ik vond ook dat hij snel afviel en met zoeken zat er vaak heel veel verschil tussen de app en waar de tracker daadwerkelijk lag.

Ik heb nu een Weenect. Deze is kleiner en lichter. Veel accurater qua locatiegegevens en verbinding is ook veel beter. Ik ben hier veel meer tevreden over dan de Tractive..

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:43

Ik heb ook weenect. De app laat de locatie niet altijd up to date zien, maar via geschiedenis zie je dan wel weer waar de kat op dat moment is. Wel jammer dat de batterij maar 24 uur meegaat.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 23:46

Hier ook Weenect, al jaren dagelijks gebruiker en werkt uitstekend voor onze 2 katten. Ook goede service vanuit Weenect als er iets stuk gaat.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 01:10

Sinds 1 van mijn katten 12 dagen vermist was dragen ze nu beiden een tracker van Tractive. Is even een aanschaf (vooral abonnement) maar het 100% waard. Je kan precies zien waar ze zijn, afhankelijk van hoe lang je de live locatie aan zet kan de batterij 2 dagen mee gaan en zijn snel opgeladen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:39

Ik heb tractive gehad maar was compleet drama met helpdesk. Batterij liep steeds sneller leeg en laatste dag al na 6 uur.kat kwam thuis zonder tracker en duurde 2 weken voordat ik iemand van Tractive in actie kon laten komen. Daarna binnen 30dgn abbo opgezegd. Nu weenect besteld maar nog niet binnen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 08:50

Bedankt voor de info iedereen!

Gelukkig heb ik intussen ook wat meer info in wiens rommel mijn kat wss gewond geraakt is, en hebben die mensen gisteren de brandweer moeten bellen om hun paard daar ook uit iets te bevrijden, dus hopelijk ruimen ze de boel daar eens op (hoewel, whishful thinking vrees ik, is daar al +10 jaar een rommeltje, maar misschien worden ze nu op de vingers getikt).

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:53

Ik weet natuurlijk niet wat voor telefoon je hebt. Maar wij hadden een poes die s'avonds weigerde thuis te komen en hebben haar toen een Apple airtag omgedaan. Er zijn zelfs halsbanden met houders voor deze tags. Als je dichtbij genoeg bent kun je ook de airtag geluid laten spelen. Onze poes leerde al snel dat dat betekende naar huis want eten.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:55

Even een oprechte en wellicht domme vraag, maar doet een airtag niet hetzelfde? Die lijkt mij een stuk kleiner dan de ‘echte’ katten trackers en heeft ook geen abonnement nodig toch?

Ah, ik zie net dat iemand me voor was qua airtag.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 08:57

Airtag? Moet ik eens googlen, nooit van gehoord.

Edit: Ik heb een gewone smartphone, Samsung Galaxy. Ik zie dat de airtag van Apple is, dus geen optie hier.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:11

Er zijn ook een soort airtags voor Samsung.

Zelf vond ik een airtag geen optie, na 15 meter bij je telefoon vandaan heb je geen bereik meer ermee.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:25

Even een andere optie die je misschien ook wel fijn vindt: geen tracker maar een efence. Dan kun je hem op je eigen terrein houden en hoef je niet te hopen dat de buren hun rommel opruimen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:45

Hier ook 2 met een Tractive lopen.
Volgens mij is het nieuwere model (mini cat 4) even zwaar als die van Weenact? Heb een kleine kat van 3kg en die liep er zo mee weg in iedergeval.

Nadeel is wel, en dat is met alle trackers omdat er dan geen goede verbinding gemaakt kan worden, als ze in een schuur ofzo zitten, krijg je geen accurate locatie.
Voordeel is dat je zones kan instellen en een melding krijgt als je kat die zone in / uit loopt.

Hier hebben we het erf en stukje wei als veilige zone. Dus altijd zicht op waar ze nu uithangen. Gaan ze uit die zone richting een 60 weg, krijg ik een melding en kan ik de kat zo vinden.
Misschien kun je de rommel buren ook 'afzetten' dat je een melding krijgt als hij daar wel heen gaat?

Kwa halsbandje: Rogz veiligheidshalsband. Kun je verstellen op gewicht en schieten los bij druk. Katten kruipen hier regelmatig door de bosjes en nog nooit vast gezeten oid.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:04

Wij hebben de kat ook een tijdje een tracker om gedaan. Heel fijn systeem, maar mijn kat kreeg alle halsbandjes los. We hebben heel wat keren de tracker moeten zoeken. Na 3 weken zijn we er weer mee gestopt.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:46

Wij hebben bij onze katten de Samsung Airtag aan het halsbandje zitten! Zijn ook mooie hoesjes voor. Het nadeel hiermee is inderdaad wel dat er een Samsung telefoon in de buurt moet zijn om een update te krijgen van de locatie of je zelf binnen een straal moet zijn (volgens het apparaat zelf 120 meter, maar voor mijn idee verliest ie al eerder de verbinding). Ook met deze kun je geluid afspelen als je binnen bereik zit. Maar als je altijd wil kunnen zien waar hij uitspookt, is een echte gps tracker misschien een betere optie

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:06

Hier ook een Tractive voor de kat. Ik vind 'm persoonlijk (te) groot maar de kat lijkt er weinig problemen mee te hebben. We gebruiken hem nu een klein jaartje en hebben 'm toch al wel 4 keer moeten zoeken. Altijd wel een uitdaging! Zit een geluidje op wat je ervoor af kan spelen maar dat is zo mega zacht dat je er toch al wel dicht in de buurt bij moet zijn wil je het horen. Batterijduur zijn wij wat minder blij mee, gaat 1,5 tot 2 dagen mee en dat is voor onze kat niet altijd genoeg. Dan zitten we wel in spanning af te wachten of hij wel met bandje terugkomt want anders ben je 'm kwijt.
Klantenservice is tot nu toe goed gegaan.
Verder qua verbinding en locatie zeer tevreden en zijn we er erg blij mee!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 21:50

cindyy_1993 schreef:
Ook met deze kun je geluid afspelen als je binnen bereik zit. Maar als je altijd wil kunnen zien waar hij uitspookt, is een echte gps tracker misschien een betere optie

Maar dat geluid speelt zich dan toch af op je Samsung? Ik zou niet willen dat de halsband gaat biepen en de kat van pure schrik nog 500 meter verder wegrent.

Het is gelukkig geen grote zwerver, gaat niet zo ver weg, dus ik denk dat ik met een straal van 120m wel al een eind kom. Ik verwacht wel wat strubbelingen als ie weer buiten mag, ik zie dat de kat van de buren zijn terrein aan het uitbreiden is. Hopelijk vangt die wat muizen. En de mijne zal wss toch winnen: die van de buren heeft maar 3 poten meer, de mijne gelukkig nog altijd 4. :D (afkloppen maar, dat er niet plots iets heel erg fout gaat met die poot)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:55

Voor onze hond, die even zwaar is als onze katten, hebben we een tractive. Batterij gaat een paar dagen mee als ze rond huis is omdat hij dan op de wifi zit.

Onze katten willen niets om, dus dat houd op helaas.
Zou het wel fijn vinden, wij hebben ook een 3poot (na een aanrijding waarna we hem een nacht kwijt geweest zijn).
En onderschat een 3poot niet, die van ons is stoerder dan zijn broer en onze hond!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:17

Ik heb voor mijn katten ook een Tractive. Lijkt heel wat maar zelfs mijn kleine poesje van 2,5 kg heeft er geen enkele moeite mee. Voor haar gaat de batterij lang mee, die komt niet verder dan onze tuin. De kater gaat wat verder weg van huis dus die batterij gaat ook iets sneller leeg.

Je kunt ook een geluidje afspelen en heb die van mij geleerd dat geluidje eten betekend. Werkt super :))

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:48

hwn schreef:
cindyy_1993 schreef:
Ook met deze kun je geluid afspelen als je binnen bereik zit. Maar als je altijd wil kunnen zien waar hij uitspookt, is een echte gps tracker misschien een betere optie

Maar dat geluid speelt zich dan toch af op je Samsung? Ik zou niet willen dat de halsband gaat biepen en de kat van pure schrik nog 500 meter verder wegrent.

Nee het geluid speelt zich af op de tracker. Is niet heel hard, klinkt een beetje als een simpel muziekje. Onze katten schrikken er niet van, die zijn meer om zich heen aan het kijken waar dat geluidje nou vandaan komt.
Ik heb ze nog niet aan kunnen leren dat het geluidje eten betekent, hoe pak je dat aan? Die zwarte van ons wil soms nog wel eens een eigenwijze kleuter zijn en niet naar huis komen als we m roepen :') Onze grijze poes laten we inmiddels de tuin niet meer uit, bij haar is geconstateerd dat zij blind is geworden dus vinden dat een te groot risico met schrikken e.d.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 23:29

GDG schreef:
Even een andere optie die je misschien ook wel fijn vindt: geen tracker maar een efence. Dan kun je hem op je eigen terrein houden en hoef je niet te hopen dat de buren hun rommel opruimen.

Ja, klinkt ook wel fijn. Maar dan hou je ook andermans katten buiten toch? Terwijl ik wel blij ben met de hulp van de kat van de overburen, die vangt denk ik meer muizen dan de mijne.

Hoewel hij zich intussen wel goed voelt en af en toe een frisse neus gaat halen achter de hor van een openstaand raam, valt het me heel goed mee hoe hij zich schikt in het leven van een huiskat. En dat terwijl ik hem vroeger maar zelden meer zag (was hele nachten op stap). Hij ligt hier nu ook weer tegen me aan geleund in de zetel, is snel bijgekomen van het dierenartsbezoek vanmorgen, daarna verstopt hij zich toch wel enkele uren onder het bed of onder de lakens.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 00:28

Nee invisible fence / e fence is ook met een halsband. Je graaft dan een draadje een klein stukje in. Komt de kat in de buurt krijgt hij eerst een waarschuwing, komt hij te dicht op de draad, krijgt hij een trilling. Hoe ver er vanaf kun je instellen.

Wel is dit voor een kat heel lastig aan te leren. Hij moet dan eerst comfortabel kunnen lopen aan een tuigje en riempje, om het hem correct aan te leren.

Oh en je moet helemaal rond met de draad, een dichte cyclus zegmaar. Dat is misschien een uitdaging met stallen en een groot erf.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 07:01

Ik heb nu sinds 3dgn de weenect. Met de standaard instelling van om de 1min de tracker updaten ging hij 6uur mee. Gisteren op 5minuten gezet... wederom leeg voordat kat thuis was. Vanmorgen op 10minuten gezet...ben benieuwd of ie het nu 1dag redt.