Ik voel me schuldig..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinaMarija

Ik voel me schuldig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 10:34

Ik ben er weer, maar even met een ander onderwerp dan paarden! <3

Ik heb namelijk een kater en poes van één jaar oud. De kater wordt vandaag gecastreerd, en ik ben momenteel aan het wachten om hem op te halen. We hebben één nest gehad van mijn katten samen, en het is heel goed verlopen. De kater was gedurende de zwangerschap enorm lief, ook met de kleintjes. We hebben de kittens ook in tweetallen kunnen verkopen aan enorm lieve mensen. Hierna, hebben we ervoor gekozen om ze te laten helpen. Ik heb de keuze met enorm veel moeite gemaakt, maar het zien van het aantal nesten op Marktplaats deed een lichtje branden.

Goed, en dan nu mijn probleem..

Mijn gezin, en ook de rest van mijn familie, komen uit Oost-Europa. Ik ben hier opgegroeid, maar zij houden vast aan hun normen en waarden en zijn van de oude stempel. Het is voor mijn familie echt abnormaal om een kat te laten helpen, en ik word echt meerdere keren benaderd met negatieve opmerkingen. Ik word een dierenmishandelaar/dierenbeul genoemd, en God zal me volgens hen echt straffen voor mijn daden. Ik hoor ook meerdere keren op een dag: “Je zult spijt krijgen.” en “Het is niet normaal, maar genormaliseerd.” Ik weet het, niet te bevatten voor de gemiddelde Nederlander! :n

Ik zoek geen commentaar op mijn familie, maar eerder een geruststelling van mensen die weten waar ze het over hebben. Ik voel me namelijk enorm misselijk, en kamp ook met een schuldgevoel. De negatieve opmerkingen drongen eerst niet tot me door, maar de operatie is gebeurd en het maakt me oprecht verdrietig.. heb ik mijn kat nu iets “aangedaan”? Is het een zonde om de natuur weg te nemen van mijn kat, en wordt mijn kat nu een saaie kat? Ik kom nu echt over als een gekkie, maar het voelt alsof ik het leven uit mijn kat heb gehaald.
Laatst bijgewerkt door TinaMarija op 03-09-24 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: Ik voel me schuldig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:38

Het is een kat, je haalt hem straks op, hij is blij dat je er bent en gaat lekker mee naar huis. Veel minder naar voor hem dan al die hormonen hebben en er niets mee kunnen. Het is een dier, hij likt zijn eigen kont, ze hebben niet het besef dat wij hebben.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 10:40

Caira schreef:
Het is een kat, je haalt hem straks op, hij is blij dat je er bent en gaat lekker mee naar huis. Veel minder naar voor hem dan al die hormonen hebben en er niets mee kunnen. Het is een dier, hij likt zijn eigen kont, ze hebben niet het besef dat wij hebben.

Ik was echt aan het wachten op hele serieuze redenen om me niet schuldig te voelen, maar deze reactie is precies wat ik nodig had _O-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:41

Zwerfhonden en katten, uitgemergeld langs de weg, vol met ziektes en parasitieten. Dat klinkt inderdaad wel als een betere optie als laten helpen. :roll:
Ik zie hier hetzelfde. En sinds jaar en dag is mijn mening mede daardoor dat óók het gros van de mensheid best geholpen mag worden.

BigOne

De asiels zullen je dankbaar zijn! En wat betreft familie? Laat gaan, wanneer je je hier al ziek over voelt is een stukje afstand niet verkeerd.

8nnemiek

Castratie heeft voor de kat alleen maar voordelen. Ze hebben meer rust in het koppie, willen niet meer vechten en lopen dus minder snel wonden op, ze leven gemiddeld langer en zijn gezonder.
Het is niet voor niks dat we hier nauwelijks zwerfkatten hebben. In Oost-Europa komt door al die zwerfdieren enorm veel dierenleed voor. Jij hoeft je nergens schuldig over te voelen.

En saai? Nee, onze gecastreerde kater was altijd blij en speels en vooral enorm lief.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 10:49

Palmera schreef:
Zwerfhonden en katten, uitgemergeld langs de weg, vol met ziektes en parasitieten. Dat klinkt inderdaad wel als een betere optie als laten helpen. :roll:
Ik zie hier hetzelfde. En sinds jaar en dag is mijn mening mede daardoor dat óók het gros van de mensheid best geholpen mag worden.

Ik moet er echt niet aan denken. Ik heb zo veel berichten gezien erover, en het is ook een van de redenen waarom ik mijn katten laat helpen. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat er morgen een kitten dood wordt gevonden, of na een jaar in het asiel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:49

Gauw de poes ook brengen. Al die onnodige hormonen! Geeft rust in het lijf en zoveel fijner voor iedereen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:50

Wat je al zegt, het barst van de nesten jonge kittens die vaak niet eens een baasje kunnen vinden vanwege het grote aanbod. Waarom zorgen voor nog meer kittens? Je hebt een hele goede beslissing genomen!!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:55

Caira schreef:

_/-\o_ :')

Overigens hebben sommigen mensen ongeveer hetzelfde besef, maar dat is een geheel andere discussie :+

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:04

En de poes? ook zo snel mogelijk laten stereliseren!
Wordt dat echt een dingetje dan kun je haar ook aan de pil zetten.
Weet dat is niet ideaal maar als de rest er zo op tegen is kan dat ook stiekum.......
Heb ik ook ooit gedaan met een poes. Mocht niet gestereliseerd worden. Kreeg 3x per jaar een nestje...
Ik heb haar toen stiekum aan de pil gezet en toen was het gedaan. Een poes stiekum naar de dierenarts brengen voor sterelisatie is wat ingewikkelder maar met de poezenpil merken ze er niets van.
En geen kittens meer.......

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:10

Wat apart dat je familie vindt dat je het fout doet.(niet negatief)maar waarom zou jij spijt krijgen? Je helpt je dier enorm ,het heet niet voor niets laten helpen ;)

Je dieren zullen anders alleen.maar blijven fokken en dt laatste lijkt me boor de moederpoes niet heel.leuk en ook zijn er genoeg kitten op de wereld.
Je moet maar geluk hebben dat ze goed terecht zullen komen

Als ze niet mogen fokken.loop je met een zeer gefrustreerde kater rond,die ook nog eens zal sproeien en daar wordt niemand in huis blij van
De poes zal op den duur ook steeds krols worden en als je haar laat helpen heeft ze minder kans op k

Je hebt de goede keuze gemaakt!!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:13

Nee joh, ben je gek! Zonder maatregelen zou je poes 2x per jaar een nest kittens krijgen.
Daar wordt ze ook niet gezonder van hoor.
Het geeft zoveel meer rust voor de dieren zonder die continu gierende hormonen.

"God zal je straffen". Serieus? :')
Je kan dan altijd nog antwoorden dat God de mens boven de dieren heeft geplaatst en je daarom deze beslissing mag nemen over je dieren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:21

Niks schuldgevoel, je helpt je katten juist. Zo kunnen poes en kater harmonieus samenleven en oud worden met elkaar, zonder dat ze elkaar steeds lastig vallen met hun hormonen.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:37

Wij hebben 2 katers die niet buiten komen (alleen op ons balkon) dus wat dat betreft geen risico op nestjes en geen reden om ze daarvoor te castreren.
Toch zijn ze beide geholpen en daar hebben wij geen moment spijt van gehad. Het scheelt echt enorm voor ze om niet die lastige hormonen in het lijf te hebben waar ze niks mee kunnen. Vanwege hun grootte en ras (ragdolls) werd ons aangeraden om pas met een jaar te castreren maar de ene kreeg met 8 maanden al zo'n last van zijn hormonen dat we hem eerder hebben laten castreren.

Ze zijn beide nog steeds enorm speels en hartstikke gelukkig. Afbeelding

Edit: Steriliseren van een poes heeft ook nog een enorm belangrijk gezondheidsvoordeel, je verminderd zo de kans op melkkliertumoren aanzienlijk en deze zijn in 80-90% kwaadaardig en staan er om bekend snel uit te zaaien.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/m ... j-de-kat-0
Laatst bijgewerkt door limilou op 03-09-24 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:44

Ik heb mijn Noorse boskaters met 9 maanden beide tegelijk laten castreren. En daarvoor ook altijd alle katers en poezen gecastreerd. Daarna mochten ze naar buiten, dus dat was voor mij eigenlijk de voornaamste reden.

Ze herstellen er vlot van, dus ik geloof dat de hinder die ze er van hebben gehad wel meevalt. Ik ben zelf niet zo pro castratie omdat ik ook wel van mening ben dat hormonen goed zijn het lichaam. Maar het is een kwestie van voor- en tegen afwegen. En in dit geval heeft het voor het leven van mijn katten wel voordelen.

Ik hoop dat je je er bij neer kan leggen dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Met een poes en een kater in huis kun je ook niet eeuwig doorgaan. Je wil ook geen één of twee nesten per jaar, dat is voor niemand goed. En elke keer scheiden maakt het leven ook niet leuker. Jammer dat je familie het er niet mee eens is, maar uiteindelijk is het jouw besluit en het was weloverwogen.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 11:48

dierenfan schreef:
Gauw de poes ook brengen. Al die onnodige hormonen! Geeft rust in het lijf en zoveel fijner voor iedereen!

Binnenkort! Ik moet eerst nog de rest overhalen om de beslissing te kunnen maken, want ik ga er helaas niet alleen over..

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 11:49

BigOne schreef:
De asiels zullen je dankbaar zijn! En wat betreft familie? Laat gaan, wanneer je je hier al ziek over voelt is een stukje afstand niet verkeerd.

Ik zou echt graag afstand doen, maar ben helaas een student en woon nog steeds thuis.. een kamer is helaas geen optie met 2 katten. :(

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:54

Hier ook eer kater en een poes. Broer en zus daar wil ik geen nestjes van, ook niet dat poes pots zwanger thuiskomt of dat kater ergens een poes zwanger maakt. beide gelijk laten doen en wat vonden ze het gezellig dat ik ze weer kon ophalen. ingreep viel erg mee en beide waren snel hersteld.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:55

De gemeenteasielen, de dodingsstations, de uitgemergelde honden en pups en katten in de Oostbloklanden, tja en dan zeggen als je castreert je iets verkeerd doet. Sorry hoor, wat een instelling. Fijn je dieren laten helpen, is een stuk diervriendelijker dan wat er in de Oostbloklanden gebeurd.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:02

Het is een ingreep van niets voor een kater en hij merkt er niets van dat hij geen ballen meer heeft. Ook gaat hij niet sproeien en raakt hij niet gefrustreerd door de hormonen.
Laat aub wel zo snel mogelijk de poes ook helpen. Anders krijgt ze vroeg of laat baarmoeder ontsteking, dan moet je een hele zieke kat opereren. En een verhoogde kans op melkklier kanker, zoals hier boven al gezegd wordt, zaait snel uit. De meeste poezen gaan er dus dood aan, dat is ook dierenmishandeling, een kat die jong doodgaat aan kanker of baarmoeder ontsteking.
Afgezien daarvan is een krolse kat echt niet fijn in huis, gaan ook vaak sproeien in huis.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 12:08

8nnemiek schreef:
Castratie heeft voor de kat alleen maar voordelen. Ze hebben meer rust in het koppie, willen niet meer vechten en lopen dus minder snel wonden op, ze leven gemiddeld langer en zijn gezonder.
Het is niet voor niks dat we hier nauwelijks zwerfkatten hebben. In Oost-Europa komt door al die zwerfdieren enorm veel dierenleed voor. Jij hoeft je nergens schuldig over te voelen.

En saai? Nee, onze gecastreerde kater was altijd blij en speels en vooral enorm lief.

Inderdaad. Er lopen daar miljoenen zwerfkatten en -honden. Ik ben elke zomer met tranen naar huis gegaan, vanwege de zwerfdieren en de manier waarop mensen met ze omgaan.

Mijn kater gaat ook heel af en toe naar buiten voor onze deur, en ik wil hem echt niet kwijt of overgereden terugzien door een zoektocht naar (nog) een poes.
Laatst bijgewerkt door TinaMarija op 03-09-24 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:25

Of hij wordt besmet met katten aids of leukemie.
Zwerfkatten en honden zijn verschrikkelijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:33

Fijn TS, dat je verantwoordelijkheid neemt! Daarnaast zal je kat veel blijer zijn als hij geen last heeft van die gierende hormonen (en jij ook, omdat hij niet gaat sproeien in huis).

En toch even... het feit dat je familie een andere mening heeft moeten ze zelf weten, maar dat ze zich zo uiten tegen jou vind ik echt een 'no go'.

TinaMarija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 12:34

Elin_ schreef:
Caira schreef:

_/-\o_ :')

Overigens hebben sommigen mensen ongeveer hetzelfde besef, maar dat is een geheel andere discussie :+

Eens.. :j