Vlooien!.. Wat kunnen we nog meer doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Vlooien!.. Wat kunnen we nog meer doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 14:35

Hoi! Heb ondertussen al het e.e.a. gelezen op Bokt met tips tegen het bestrijden van vlooien maar ja, voel toch de behoefte om zelf ook nog om tips te vragen. :o

Wij gebruikte voor onze Lhasa Apso (1,5 jaar oud) een pipet van Fleafree, niet wetende dat vlooien daar resistent tegen zijn geworden. We hebben haar ondertussen gewassen met vlooienshampoo, maar dat hield het dus geen twee weken. Zo word je dus met je allereerste hond met schade en schande wijzer. -O- Daarop op advies van de DA hebben we een pipet gebruikt van Vectra 3D, waarin we helaas geen aanwijzingen hadden meegekregen over het aanbrengen van staart naar nek, maar zoals Fleafree tussen haar schouderbladen. Mijn zorg is dus ook dat we nog steeds vlooien in haar vacht zien door foutief aanbrengen. Dit wordt vandaag besproken met de DA.

1,5 week later en we zijn nog steeds poepjes uit haar vacht aan het halen en we zien nog steeds her en der een vlo over haar buikje lopen. 8)7

We zijn echt iedere dag uitgebreid aan het stofzuigen, we hebben al zeker twee keer flink gespoten met omgevingsspray, wassen haar spullen e.d.
Heb zelfs ook al meerdere keren ´s nachts geprobeerd om vlooien te vangen via een schaaltje water met Dreft en daarin een waxinelichtje maar niks, nada noppes.

Vergeet ik iets? Ik heb Google voor mijn gevoel uitgespeeld met zoekvragen. :Y)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:39

edit:

Heb je ook jullie auto(s), schoenen e.d. allemaal gedaan? Via je schoenen e.d. blijven eitjes ook vaak verspreiden. Ik zou bv ook speeltjes/knuffels, kussens van banken e.d. goed warm wassen en erna evt invriezen en de komende paar weken niet terug leggen in huis - maakt ook het onderhouden met schoonmaken wat je moet blijven herhalen wat prettiger voor jezelf. Voor de hond zou ik dan tijdelijk niet knuffel speeltjes aanbieden bv of maar een enkel ding wat je tussendoor opnieuw kunt wassen.

Met vlooien is vooral de omgeving een issue ook. De dieren zelf heb je normaliter wel in verhouding redelijk makkelijk vlo vrij als ze eenmaal spul hebben gehad wat goed werkt (wij gebruiken Advantage) en goed gewassen zijn, maar ze gaan echt Overal zitten in je omgeving en eitjes blijven maanden zitten en kunnen weer opengaan en dan begin je opnieuw.

Heb je naast omgevingsspray ook een spul waarmee je de plinten, naden bij de vloeren e.d. kunt insmeren? Dat is ook erg belangrijk. Wij hebben een aantal jaren terug bij verdenking van vlooien alles behandeld alsof we echt vlooien hadden - we hebben nooit wat gevonden uiteindelijk qua vlooien goddank - en dat was echt vreselijk intensief. Ik heb ook echt een paar dagen zitten janken thuis hoor tussen het poetsen/behandelen in.

De stoffen bank welke wij hebben werd ook elke dag met de Kärcher gestoomd, net als idd de bench matras welke in de bench ligt. Dekentjes, e.d. hebben we allemaal gewassen en niet meer teruggelegd voor een paar weken, alleen de echt nodige dingen.

edit:
wat balen dat het met aanbrengen ook niet helemaal goed is gegaan. Wij behandelden dan met Advantage en die moet je idd ook op meerdere plekken aanbrengen en zij hebben dat wel duidelijk in hun beschrijving erbij staan :j Stom dat dat bij die van jou niet het geval was.

Ik wil je vooral veel sterkte wensen nu. Ik leef echt met je mee, het is vreselijk.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-08-24 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 14:45

De auto is ook behandeld, maar de schoenen niet. Goeie! Niet aan gedacht.

Spul voor naden en plinten ook niet. Moet ik even opzoeken. Heb je een aanrader?
Plinten hebben we wel ingesprayd en ga meerdere keren met de stofzuiger (zonder de voet) er langs maar ja. Je ziet ze niet dus of je daarmee alles opzuigt is nog maar de vraag. :')

Stoomapparaat heb ik van een vriendin geleend maar begon toen te twijfelen omdat je leest dat je niet mag dweilen vanwege de vochtigheid en met stomen maak je het warm en vochtig.

nereids

Re: Vlooien!.. Wat kunnen we nog meer doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:47

Als de pipet uitwerkt zou ik je Bravecto aanraden. Is een kauwtablet en werkt voor 12 weken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:47

Hier valt het gebruik van de stoomreiniger bij de bank kussens enorm mee qua luchtvochtigheid wat dan omhoog gaat, ik merk daar niet veel verschil in dus volgens mij valt dat best mee. Voor het behandelen van stoffen oppervlakten is het echt prettig - we hebben hiermee ook de auto stoelen gedaan oa.

Ik ga even kijken of ik nog terugvind welk spul wij hebben gebruikt voor de plinten/naden. Is alweer even geleden dus ik weet het zo uit m’n hoofd niet meer. Kom ik op terug - of wie weet meld zich nog een bokker in de tussentijd die het weet haha.

edit:
Volgens mij hebben wij die toen van de DA meegenomen, van virbac. Maar ik heb ook nog vanalles zo zelf gekocht toen dus ik ga even spieken.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 14:52

nereids schreef:
Als de pipet uitwerkt zou ik je Bravecto aanraden. Is een kauwtablet en werkt voor 12 weken.

Na alle verhalen over Bravecto durf ik dit niet om eerlijk te zijn.

cursebreaker schreef:
Hier valt het gebruik van de stoomreiniger bij de bank kussens enorm mee qua luchtvochtigheid wat dan omhoog gaat, ik merk daar niet veel verschil in dus volgens mij valt dat best mee. Voor het behandelen van stoffen oppervlakten is het echt prettig - we hebben hiermee ook de auto stoelen gedaan oa.

Ik ga even kijken of ik nog terugvind welk spul wij hebben gebruikt voor de plinten/naden. Is alweer even geleden dus ik weet het zo uit m’n hoofd niet meer. Kom ik op terug - of wie weet meld zich nog een bokker in de tussentijd die het weet haha.

edit:
Volgens mij hebben wij die toen van de DA meegenomen, van virbac. Maar ik heb ook nog vanalles zo zelf gekocht toen dus ik ga even spieken.

Ik ga het opzoeken!

Heb zelfs overwogen om een verdelger te laten komen maar ja, gif spuiten kan je zelf eigenlijk ook. :') :=

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:54

Ook een vergeten gouden tip: iedere dag je stofzuiger legen!
Vorig jaar hielp ik iemand met een vlooienplaag in huis, door 2x per dag te zuipen. Ook de plinten, deurmatten etc. Alles werd van zijn plek gehaald. Niet alleen waar de hond en kat sliepen maar ook waar ze vaker rond dwaalden. Zo kwamen wij er achter dat de houten trap ook een plaagpunt was...

Heel veel succes, het is behoorlijk pittig om vlooien te bestrijden.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:56

Als je hebt gespoten met omgevingsspray, dan dat niet stofzuigen de eerste week.. En de zak steeds meteen in een dichte zak weg gooien..

Verder is het normaal dat je nog vlooien ziet, dat zijn uitgekomen eitjes.

Dekens ed op 60 graden wassen. En dat elke week herhalen.

Vectra trekt niet in de huid. Mijn hond heb ik tablet van ad tab gegeven. Even met de DA overleggen hoe snel t mag na de vectra.

Vlooien zijn vreselijk! Succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:57

Door je te verdiepen in de levensfase van de vlooi is het bestrijden al veel makkelijker.
Je hebt voor nu al de nodige eitjes in huis welke allemaal uit zullen gaan komen met de warmte en trillingen ( die wij o.a. zelf veroorzaken door te lopen, dit is vaak trouwens ook de oorzaak van een vlooienplaag als je eitjes in huis hebt liggen en je komt terug van een vakantie....).
Het is zaak om de behandeling van zowel omgeving als je hondje goed bij te houden. Wassen is leuk maar niet voor de langere termijn. Koop goede middelen, deze werken vaak langer maar zeker ook beter. Stofzuiger regelmatig legen, heb je er 1 met zak dan deze ook insprayen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:58

Op Facebook is een bravectogroep, daar lees je alles wat dat middel met je dier doet. Ik ben pas van de vlooien afgekomen sinds ik geen gif meer gebruik, alleen voor de omgeving gebruik ik een omgevingsspray.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:00

Ik zou sowieso idd nu even met de DA overleggen mbt welk spul je de hond nog eventueel zou geven omdat je toch al behandeld hebt met 2 verschillende producten, al dan niet deels omdat het misschien niet goed heeft ingewerkt maar toch. Want met wat de hond toch al heeft gehad heb je groot kans dat je nu eerst even een paar weken niks meer moet doen hierin, behalve bv tussendoor wassen.

Maar ik zou idd bravecto links laten liggen. ALS je al gaat behandelen nog zou ik met actieve vlooien kiezen voor producten als bv Advantage welke herhaald moeten worden maandelijks, een paar maanden bv. ipv iets wat langere tijd werkt, want dat is met iets als vlooien behandelen welke er zijn toch minder praktisch.

Al kun je idd ook de natuurlijke weg op, maar dat is ieder voor zich ook. Ik ben normaal ook wel pro-natuurlijk maar met iets als vlooien e.d. kies ik persoonlijk toch wel gewoon echt voor chemisch spul om het zsm uit te roeien :') *wij hebben wel natuurlijke producten gebruikt deels om de rest van het huis te doen zoals de spray, van STOP!.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-08-24 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 15:02

Nou dat niet stofzuigen na sprayen vind ik heel tegenstrijdig want het advies is stofzuigen, nog eens stofzuigen en nog meer stofzuigen. Voor nu stofzuigen we wel gewoon iedere dag omdat we daar zelfs gevoelsmatig schoner vinden. :=

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:04

Dweilen met azijn 1 keer per week, niet vaker want vlooien houden van een natte omgeving. En dweilen is het beste met een stoomreiniger.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:04

Ik heb ook dagelijks gestofzuigd. Als je bv dalijk die naden e.d. allemaal goed hebt ingespoten, zuig je dat niet zomaar meer weg omdat je stofzuiger op die plekken niet eens komt waarschijnlijk (dat is op veel plaatsen achterdoor onder de meubels in e.d.) Daarbij blijf je dit soort dingen ook herhalen een paar weken lang, ook het sprayen en inspuiten van naden e.d. moet je nog wel een paar x herhalen door de maanden heen, dus dat zuig je echt niet allemaal weg weer. Ik zou dus zeker het stofzuigen gewoon blijven doen zodat verdwaalde eitjes die rondgaan opgezogen worden - en idd wat hierboven al aangegeven werd, de stofzuiger elke keer legen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:07

Ik kom bij veel huizen met een vlooienplaag. Bravecto is echt hetgeen waar ik het beste resultaat bij zie.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:14

Het vlooien drama. Ik heb er nog trauma's aan over. Wij hebben alles weken achter elkaar gewassen, ingespoten en dat herhaald. Hond gewassen, zelfs de katten moesten eraan geloven. Uiteindelijk waren we er door heen. Maar wat een ellende.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:18

Niniane schreef:
Nou dat niet stofzuigen na sprayen vind ik heel tegenstrijdig want het advies is stofzuigen, nog eens stofzuigen en nog meer stofzuigen. Voor nu stofzuigen we wel gewoon iedere dag omdat we daar zelfs gevoelsmatig schoner vinden. :=

Klopt, maar ik heb net een vlooienplaag gehad. Eerst alles goed zuigen en dan insprayen. Dat spul moet inwerken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:33

Hoe je het moderne anti vlooienspul opbrengt schijnt àlles uit te maken, blijkbaar gaat dat vaker verkeerd.
Hier een linkje van een middel van een bepaald merk, niet om reclame te maken, maar om te laten zien dat het blijkbaar inderdaad uitmaakt hoe je het op het dier aanbrengt: https://blog.vectrapet.com/nl/mijn-vlooienmiddel-lijkt-niet-te-werken

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:41

Er zijn 2 verschillende werkingen van pipetten.

De ene soort zorgt dat ze dood gaan, de andere dat ze zich niet meer kunnen vermenigvuldigen.

Geen idee hoe de werking van de pipet is die jullie gebruikten, maar als ze het voortplanten tegengaan is het niet abnormaal dat je er nog ziet.

Pipetten en blijven doen elke 4 weken voor minstens 9 maand.

Is de enige manier om er vanaf te raken.

Hier advantage gebruiker. Voor zowel honden als katten.

Jaren terug een giga vlooienplaag gehad en met echt telkens om de 4 weken te pipetten zijn we er vanaf gekomen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 16:34

Zojuist bij de DA geweest en een pipet van Stronghold meegekregen. Heb die naam ondertussen vaker voorbij zien komen als een hele goede.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:49

Mijn meiden hebben een injectie Bravecto gehad. En de poes een bandje van seresto. Zware rommel, maar het enige wat nu lijkt te helpen. Poes is oud, en trekt vlooien aan lijkt het wel (nooit eerder last van gehad). En meisje 1 heeft een gierende vlooienallergie dus die beet zich continue helemaal kapot totdat de pus eruit kwam lopen.... Dus nu deze maatregelen. Geen fan van, maar het werkt wel. En dan inderdaad sprayen. Ik heb met Fleafree spray gespoten, deze werkt 4-6 weken en pakt daarmee een volle cyclus aan.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:04

Een vlooienplaag is echt lastig.
1 vlo legt per keer echt tientallen eitjes (vlooien zelf leven maar een paar weken). Die komen na een paar dagen tot een week uit en dan zijn het vlooienlarven. Die gaan juist in de naden en kieren zitten en zijn dus ook moeilijk op te zuigen. Die kun je goed bestrijden met een omgevingsspray. Daarna gaan ze in een cocon zitten en dat kan weken tot maanden duren tot die uitkomen. Zo'n cocon is juist weer heel sterk en moeilijk te bestrijden.. Wanneer ze uit de cocon komen zijn het 'volwassen vlooien' en begint alles weer opnieuw.. Dat maakt het ook zo lastig om het goed te bestrijden. Met 1x ontvlooien bijvoorbeeld ben je er ook niet.
Wat je zou kunnen doen is de beaphar vlo-kill halen. Die mag je combineren met bijvoorbeeld een pipetje. Die vlo-kill dood alle vlooien wat op dat moment op je hond zit en je kunt het een paar dagen achter elkaar geven. Dat stopt (voor een deel) een beetje de voortplanting.

Verder zit echt grotendeels van de vlooien etc in huis, niet op de hond. Dus het is echt heel belangrijk om alles goed schoon te maken! Ik zou ook zeggen, goed overal stofzuigen, ook in alle gaten en kieren, je huis sprayen en dan een paar dagen niet(!) stofzuigen. Blijven herhalen en blijven wassen en dingen in de vriezer leggen wat niet gewassen kan worden.

Ook zit er verschil in pipetjes. Of nouja, in de werkzame stof. Maar daar moet ik me weer even over gaan inlezen hoe dat ook alweer precies zat :Y)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:35

Bravecto er geen grotere zooi, seresto wordt wel als zooi gezien dat snap ik niet.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 18:39

Heb wel ooit van Beaphar gehoord maar niet aan gedacht. Goeie! Aankomende zaterdag hebben we weer grote schoonmaak + spray ronde in de planning. Oftewel, een uitputtingsslag. _O-

Heb laatst een nieuwe mand voor haar gekocht, maar die hoes mag niet op meer dan 30 gewassen worden en om die dan mee te wassen met onze normale kleding lijkt me niet een heel goed idee. Denk dat die die hoes dan maar de vriezer ingaat.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:42

Als je idd niet op hogere temperatuur kunt wassen, zou ik ook invriezen ja :j En het dan eventueel wat langer in de vriezer laten zitten, een paar dagen.