Grote maat kattenbak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Grote maat kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 09:29

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar niet een bevredigend antwoord gevonden.
Onze jongste dame is netjes zindelijk en vaak gaat alles netjes op de bak.
Maar als ze plast loopt ze soms net over het randje omdat ze niet eerst omdraait in de bak maar eerst plast.
Nu hoop ik dat als ik een grotere bak neerzet dat ze verder loopt en wel altijd binnenboord plast.

Door de zoekfunctie heb ik geen oplossing gevonden omdat er vaak suggesties komen die hier niet gaan werken:
- geen open bakken (dan kan ze aan 4 kanten eruit hangen :Y) )
- geen systemen waarbij je hout korrels moet gebruiken (dat kan niet met onze lieve oma)

Dus ik zoek een grote gesloten bak mag een automatische kattenbak zijn.

Keandra

Re: Grote maat kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:33

Al eens gedacht aan een top down bak?
Zo'n ding heeft 4 gesloten wanden, ze springen er in via een gat in de bovenkant.
Dit gaat met de meest gangbare kattenbakvullingen.
(weet natuurlijk niet hoe goed oma nog springt)

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:34

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:35

De Peewee kattenbak? En daar dan gewoon ander grit in gebruiken, dat kan natuurlijk prima.
De XL versie past zelfs mijn Maine Coon van ruim 8 kg makkelijk in .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:36

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 09:51

Keandra schreef:
Al eens gedacht aan een top down bak?
Zo'n ding heeft 4 gesloten wanden, ze springen er in via een gat in de bovenkant.
Dit gaat met de meest gangbare kattenbakvullingen.
(weet natuurlijk niet hoe goed oma nog springt)

Oma kan nog goed springen en is fit gelukkig.
Zo’n type bak wordt wel overwogen maar ik ben niet overtuigd dat ze erin gaan.
Gelukkig zijn er meerdere kattenbakken in huis dus we kunnen altijd met 1 beginnen.

Murloc schreef:
https://poezenparadijs.nl/product/poeze ... enbak-xxl/ Ik heb deze. Hier kan ze echt niet over de rand heen plassen, behalve bij de opening misschien.

Over de opening heen plassen is precies mevrouw haar probleem.
Ze kijkt niet echt achterom als ze hurkt om te kijken of de hele ellende binnen bord hangt.

Sky_As schreef:
De Peewee kattenbak? En daar dan gewoon ander grit in gebruiken, dat kan natuurlijk prima.
De XL versie past zelfs mijn Maine Coon van ruim 8 kg makkelijk in .

Deze staat nu niet op het lijstje vanwege de houtkorrels. Als je zonder houtkorrels gebruikt verstopt de boel dan niet? We kunnen natuurlijk geen grit gebruiken van het zelfde formaat als houtkorrels.
Op dit moment hebben we niet klonterend grit met een puppypad eronder. Die puppypad zou natuurlijk onderin kunnen om de urine op te vangen.

Jolliegirl schreef:

Ik ben een beetje bang dat een hoekbak het zelfde probleem houdt omdat ze niet diep zijn. Dan sterkte mevrouw haar kontje er nog makkelijker uit.
Zou fijn zijn als ik haar kan uitleggen dat ze er gewoon in moet lopen om moet draaien en dan lekker met haar kop in de wind moet gaan plassen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:58

Ik heb geen grote kattenbak gevonden die aan mijn wensen voldoet. Ja 1 maar daar betaalde ik €60 voor. Ik heb bij de action een grote opbergbak gehaald een opening in gezaagd en gaatjes in de deksel. Die staan er hier meerdere en ze staan in een dekenkist van de ikea. Mijn grote kater gaat daar wel in. In alle bakken die we gehad hebben poepte hij over de rand. Heel soms gebeurt dat hier nog maar dat zijn dan ongelukjes.

Ik ben veel goedkoper uit en het is simpel te vervangen indien nodig.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:02

Ik heb er hier toevallig net drie van besteld voor de katten:
Catit Jumbo Kattenpan met capuchon, grijs https://amzn.eu/d/czjMVY7

Zijn niet duur en wel stevig en veel goede recensies :-). Eentje hebben we nu net twee weken en bevalt goed. Daarom heb ik er nog twee extra besteld om de open kattenbakken te vervangen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:10

Ik heb de PeeWee kattenbak gebruikt met silicaat-korrels.

Deze dus:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... t=612414.1

Werkt prima, je hebt ze in grof- en fijnkorrelig, en ja, ze gaan soms in de gaatjes van de bodem zitten, maar dat vermindert de werking van de bak niet. Bij het leeghalen van de bak (en dat hoeft echt maar heel weinig) schraap je de korrels die vastzitten in de gaatjes er eenvoudig uit met zo'n kattenbakschepje.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:12

Zo'n Catit bak lijkt me ook wel wat, maar hier al bijna 20 jaar happy met de grote Gimpet bak.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=gimpet+kattenbak

Ruim genoeg voor een kat van 10 kg, voorzien van een anti-lekrand, en heel stevig. Heb er ooit 2 extra gekocht om te kunnen vervangen in geval van, maar die liggen al 10 jaar te wachten :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:22

En anders zelf een maken van een hoge curverbox

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:24

Je kunt bij Peewee ook het tussenrooster eruit halen mocht je dat fijner vinden, dat maakt allemaal niks uit. Aan de andere kant kun je ook onderin klonterent grit doen en bovenin iets anders. Dan loopt de urine nog wel door het rooster en gaat in dat grit zitten.

Waarom wil je geen houtkorrels? Vind je kat dat niet fijn? Of voor jezelf?

( ik zelf vind het wel erg fijn, ruikt veel minder in mijn ogen).
Maar je kunt dus ook iets anders gebruiken in de bak

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 10:38

xoranlover schreef:
Ik heb geen grote kattenbak gevonden die aan mijn wensen voldoet. Ja 1 maar daar betaalde ik €60 voor. Ik heb bij de action een grote opbergbak gehaald een opening in gezaagd en gaatjes in de deksel. Die staan er hier meerdere en ze staan in een dekenkist van de ikea. Mijn grote kater gaat daar wel in. In alle bakken die we gehad hebben poepte hij over de rand. Heel soms gebeurt dat hier nog maar dat zijn dan ongelukjes.

Ik ben veel goedkoper uit en het is simpel te vervangen indien nodig.

Hoe heb je ervoor gezorgd dat de randen van het open zagen geen scherpe randjes meer heeft? Klinkt wel als een goed oplossing alleen blijven onze puppypads blijven niet helemaal lekker liggen. Dat is met een andere korrel wel op te lossen (heeft niet de voorkeur ivm plas dat door het klonter vormende korrels vast plakken aan de bodem).

beert schreef:
Ik heb er hier toevallig net drie van besteld voor de katten:
Catit Jumbo Kattenpan met capuchon, grijs https://amzn.eu/d/czjMVY7

Zijn niet duur en wel stevig en veel goede recensies :-). Eentje hebben we nu net twee weken en bevalt goed. Daarom heb ik er nog twee extra besteld om de open kattenbakken te vervangen.

Gaat op de lijst :)

Ibbel schreef:
Ik heb de PeeWee kattenbak gebruikt met silicaat-korrels.

Deze dus:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... t=612414.1

Werkt prima, je hebt ze in grof- en fijnkorrelig, en ja, ze gaan soms in de gaatjes van de bodem zitten, maar dat vermindert de werking van de bak niet. Bij het leeghalen van de bak (en dat hoeft echt maar heel weinig) schraap je de korrels die vastzitten in de gaatjes er eenvoudig uit met zo'n kattenbakschepje.

Silicaat vinden wij inderdaad ook wel redelijk fijn. Dus ik neem de peewee mee in de overweging!

Siamsmeesje schreef:
Zo'n Catit bak lijkt me ook wel wat, maar hier al bijna 20 jaar happy met de grote Gimpet bak.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=gimpet+kattenbak

Ruim genoeg voor een kat van 10 kg, voorzien van een anti-lekrand, en heel stevig. Heb er ooit 2 extra gekocht om te kunnen vervangen in geval van, maar die liggen al 10 jaar te wachten :=

Die Gimpet bak ziet er wel fijn uit maar ze lijken niet meer beschikbaar.

Sky_As schreef:
Je kunt bij Peewee ook het tussenrooster eruit halen mocht je dat fijner vinden, dat maakt allemaal niks uit. Aan de andere kant kun je ook onderin klonterent grit doen en bovenin iets anders. Dan loopt de urine nog wel door het rooster en gaat in dat grit zitten.

Ik vind houtkorrels helemaal prima maar oma wilt er niet meer op. Het laatste wat ik wil is dat er ergens anders in huis een statement wordt neergelegd omdat oma niet meer normaal kan poepen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:51

Ik dacht eerst dat je het over je oma had en dat het een vraag was voor haar kat :-). Maar met je laatste bericht snap ik nu dat je het over je kat hebt :D

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:01

Die heb ik geschuurd is gewoon glad geen scherpe randjes. Ik heb tofu korrels erin. Kan niks erin wat stoft (bentoniet en hout stoft best wel) in verband met een kat met bronchitis. Die tofu plakt ook niet aan de bodem vast.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 11:04

beert schreef:
Ik dacht eerst dat je het over je oma had en dat het een vraag was voor haar kat :-). Maar met je laatste bericht snap ik nu dat je het over je kat hebt :D

Haha sorry!
Nee we hebben twee katten dames 1 van 14 jaar (oma) en 1 chonky dame die op het randje plast van 3 jaar.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:05

Dat is wel balen dat die Gimpet niet meer verkrijgbaar zijn :(
Maar ja, als ik zie hoe lang ze hier al meegaan, zal ik vast niet de enige zijn, en dat haalt dan natuurlijk wel de snelheid uit het verkoop-tempo :=

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:16

We hadden een fijne bak, met hoge achterkant en incl anti-lekrandjes tussen onder- en bovenbak, maar toch was het af en toe nat om de bak. We dachten dat de kat af en toe er van buitenaf tegenaan plaste, maar konden hem daar nooit op betrappen... Wij hebben een jonge kater en kennelijk blijft hij staan bij het plassen, daardoor kon het toch tussen de anti-lek randjes door.

We hebben nu zo'n top-down bak, en voor hem werkt het ideaal.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... t=683514.1

Het nadeel is wel (voor ons) dat de luchtjes er bovenuit uit komen, ipv dat ze meer in de bak blijven hangen .

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:22

Heeft je bak een klep ook in de opening?

Ik heb hier een grote variant van Savic staan; de Nestor Jumbo, bij Pets Place gekocht. Dus gewoon zo’n standaard bak eigenlijk, dat werkt hier gewoon perfect. Ik heb altijd eenzelfde soort model als deze gehad door de jaren als het vervangen moest worden, met een klep. Alleen toen ze echt kitten was, had ze in ’t begin een open bak nog maar wij zijn zsm naar een dichte gegaan met klep. Bovenin zit een filter om eventuele geurtjes wat tegen te houden al ruik ik onze kat nagenoeg nooit - soms even als ze echt net gepoept heeft en niet goed heeft ingegraven maar dan ruim ik het gelijk op. Maar ik zou dan sowieso voor iets kijken met een klep ook bv. als je die nog niet hebt, zodat ze hopelijk wat meer gemotiveerd word de bak in te gaan en niet bij de rand al te beginnen. Hier kan ook elke gewenste korrel, zand, etc gewoon in (wij gebruiken almo nature).

https://www.petsplace.nl/savic-kattento ... lsrc=aw.ds

Je hebt ze in verschillende maten. Onze Maine coon dame heeft dit maatje wel echt nodig en misschien is het voor je omaatje ook wel wat om een wat groter formaat te proberen inderdaad. Ik vind ze in ieder geval echt meer dan prima qua prijs/kwaliteit verhouding wat voor jou ook weer interessant kan zijn omdat je nog zoekende bent nu en iets wilt proberen. Ik heb dan een langere uitloopmat nog onder de klep liggen, waar ze eruit komt, omdat we zand structuur bodembedekking hebben en een langhaar poes dus die neemt toch altijd wel een beetje mee naar buiten.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 14:47

Indy_Mouse_9 schreef:
We hadden een fijne bak, met hoge achterkant en incl anti-lekrandjes tussen onder- en bovenbak, maar toch was het af en toe nat om de bak. We dachten dat de kat af en toe er van buitenaf tegenaan plaste, maar konden hem daar nooit op betrappen... Wij hebben een jonge kater en kennelijk blijft hij staan bij het plassen, daardoor kon het toch tussen de anti-lek randjes door.

Het nadeel is wel (voor ons) dat de luchtjes er bovenuit uit komen, ipv dat ze meer in de bak blijven hangen .

Was/is het lastig om katten aan zo’n bak te laten wennen?

cursebreaker schreef:
Heeft je bak een klep ook in de opening?

Ik heb hier een grote variant van Savic staan; de Nestor Jumbo, bij Pets Place gekocht. Dus gewoon zo’n standaard bak eigenlijk, dat werkt hier gewoon perfect. Ik heb altijd eenzelfde soort model als deze gehad door de jaren als het vervangen moest worden, met een klep. Alleen toen ze echt kitten was, had ze in ’t begin een open bak nog maar wij zijn zsm naar een dichte gegaan met klep. Bovenin zit een filter om eventuele geurtjes wat tegen te houden al ruik ik onze kat nagenoeg nooit - soms even als ze echt net gepoept heeft en niet goed heeft ingegraven maar dan ruim ik het gelijk op. Maar ik zou dan sowieso voor iets kijken met een klep ook bv. als je die nog niet hebt, zodat ze hopelijk wat meer gemotiveerd word de bak in te gaan en niet bij de rand al te beginnen. Hier kan ook elke gewenste korrel, zand, etc gewoon in (wij gebruiken almo nature).

https://www.petsplace.nl/savic-kattento ... lsrc=aw.ds

Je hebt ze in verschillende maten. Onze Maine coon dame heeft dit maatje wel echt nodig en misschien is het voor je omaatje ook wel wat om een wat groter formaat te proberen inderdaad. Ik vind ze in ieder geval echt meer dan prima qua prijs/kwaliteit verhouding wat voor jou ook weer interessant kan zijn omdat je nog zoekende bent nu en iets wilt proberen. Ik heb dan een langere uitloopmat nog onder de klep liggen, waar ze eruit komt, omdat we zand structuur bodembedekking hebben en een langhaar poes dus die neemt toch altijd wel een beetje mee naar buiten.

Nee geen kleppen hier. De bak waar je het over hebt die hebben we ook gehad. Daarin werd het nog erger. Ik vermoed omdat deze smaller was dan wat we nu hebben.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:22

Renee schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:

Was/is het lastig om katten aan zo’n bak te laten wennen?

Nee, helemaal niet. Wij hebben de bak geheel vervangen, en omdat we maar 1 kat hebben was dit de enige. De bak kwam dus op dezelfde plek, en hebben we denk ik gevuld met de inhoud van de oude.

De kat zei ‘wat is dit?’ Rekte zich uit om bovenop te kijken, sprong er op, er in, en het was hem duidelijk waar dit ding voor was :)

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:59

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:07

Ik heb de oplossing ook nog niet gevonden voor mijn kat die buitenboord poept -O-

Grotere bakken inclusief klep en nog steeds krijgt hij het voor elkaar.

Ik ben bang dat hij in een bak met bovenopening niet in gaat het is nogal een autist.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:26

troetjoek schreef:
Ik heb de oplossing ook nog niet gevonden voor mijn kat die buitenboord poept -O-

Grotere bakken inclusief klep en nog steeds krijgt hij het voor elkaar.

Ik ben bang dat hij in een bak met bovenopening niet in gaat het is nogal een autist.

Misschien dat je er in dit geval voor kunt kiezen om een hele grote bak te kopen, en dan alleen vanaf het midde/ achterin grit /vulling leggen, zodat hij in ieder geval ver genoeg de bak in loopt of omdraait....

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:54

Sky_As schreef:

Als je een beetje met je hand erop drukt voelen die korrels niet fijn, daarom hier de binnenbakken/roosters eruit gehaald