Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Airtags zijn handig voor als een hond echt wegloopt en lange tijd zoek is. De batterij gaat een jaar mee, dus geen tijdsdruk, en is waterdicht. Ze zijn klein en je kan ze in de halsband stoppen en hoeft er niet meer naar om te kijken en niet elke zoveel dagen te laden. Maar er moet wel iemand met een telefoon in de buurt zijn om de locatie te kunnen bepalen. Dat mag ook een onbekend iemand zijn. Dus heeft voor- en nadelen.
Voor vakanties heb ik een paar keer gewoon een oude telefoon met prepaid kaartje gebruikt. Die stopte ik in een zakje aan het tuigje. Voor die ene keer vond ik het te duur om een echte tracker te kopen, en met een oude telefoon zie je de locatie ook tot op de meter nauwkeurig en kun je ze ook overal volgen.
Verder hoor ik goede verhalen over de Tractive.
Waar je met elk volgsysteem wel rekening mee moet houden; als je in het buitengebied zit, vooral in het buitenland, heb je nog regelmatig plekken zonder telefoonbereik. Daar werkt geen enkele tracker (behalve natuurlijk die met bluetooth, waarbij je dicht in de buurt moet zijn).
cursebreaker schreef:8nnemiek schreef:Airtags zijn handig voor als een hond echt wegloopt en lange tijd zoek is. De batterij gaat een jaar mee, dus geen tijdsdruk, en is waterdicht. Ze zijn klein en je kan ze in de halsband stoppen en hoeft er niet meer naar om te kijken en niet elke zoveel dagen te laden. Maar er moet wel iemand met een telefoon in de buurt zijn om de locatie te kunnen bepalen. Dat mag ook een onbekend iemand zijn. Dus heeft voor- en nadelen.
Voor vakanties heb ik een paar keer gewoon een oude telefoon met prepaid kaartje gebruikt. Die stopte ik in een zakje aan het tuigje. Voor die ene keer vond ik het te duur om een echte tracker te kopen, en met een oude telefoon zie je de locatie ook tot op de meter nauwkeurig en kun je ze ook overal volgen.
Verder hoor ik goede verhalen over de Tractive.
Waar je met elk volgsysteem wel rekening mee moet houden; als je in het buitengebied zit, vooral in het buitenland, heb je nog regelmatig plekken zonder telefoonbereik. Daar werkt geen enkele tracker (behalve natuurlijk die met bluetooth, waarbij je dicht in de buurt moet zijn).
Dat valt bij de tractive echt enorm mee hoor. Ik heb al een aantal jaren meer ‘remote’ in Frankrijk gezeten bv onder andere (waar echt enorme natuurgebieden zijn) en daar is hij gewoon super betrouwbaar geweest, net als in BE en DL waar ik ben geweest so far, dus ik herken dit totaal niet in de ondertussen 4 jaar dat ik de tracker gebruik. Het kan in theorie zeker zo zijn he, want niks is 100% maar de kans/het risico is met een betrouwbare tracker als tractive wel heel klein dat je hier niet van op aan kunt. Hier in NL hoef je daar sowieso al niet bang voor te zijn, maar in de meeste landen in het buitenland ook niet. Ook van andere hondenmensen om me heen hoor ik dit niet, ook mensen wie in andere landen zijn geweest als ons en vaak nog meer afgelegen zitten. In de praktijk is de tractive gewoon echt heel erg betrouwbaar, zo niet de meest betrouwbare wat live tracking betreft. Waar ik persoonlijk een AirTag dan echt never nooit niet als optie zou beschouwen. Niet als je daadwerkelijk in elke situatie met live tracking je dier wil kunnen vinden, en zeker in buitengebieden niet. Ik snap dan ook nooit dat dit nog als advies voorbij komt wanneer er zulke topics voorbij komen, maar goed ik vind betalen voor een live tracking device dan ook echt de investering waard want ze hebben gewoon een betere functie puntje bij paaltje.
Oke de batterij is natuurlijk een ding als je dat gaat vergelijken met een AirTag, maar als je na een week je dier met tracker nog niet gevonden hebt is de kans sowieso heel klein ben ik bang dat je ze überhaupt nog terug vind. Als de tractive goed is opgeladen, gaat hij namelijk prima een week mee bv. wat genoeg tijd is normaliter om een dier terug te kunnen vinden met een betrouwbare live tracking functie.
Telefoon tracking vind ik persoonlijk ook erg onbetrouwbaar als je dat zou gebruiken met dit doel. Kijkend dan naar onze ervaring met bv. 'zoek mijn iPhone’, welke we binnen het gezin gebruiken; die hapert echt heel vaak en update soms ook gewoon niet of heel slecht. Daar wil je echt niet afhankelijk van zijn wanneer je met hoge nood een vaak bewegend dier moet vinden. Is als live tracker in ieder geval echt niet optimaal.
joyce83 schreef:Ik negeer de rode letters...
Hier ook in de twijfel voor een tracker. Aangezien we op grensgebied wonen denk ik dat het de tractive gaat worden. Onze herplaatser heb ik nog niet laten wegen. Op de info van de vorige dierenarts zag ik 20 en 21 kg staan. Denk dat dan de XL echt wel te groot gaat worden? Denk ook dat ik hem het liefst om de halsband ga doen omdat ik het tuig normaal met wandelen niet om doe.