Wie heeft er verstand van röntgenfotos ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troetjoek

Wie heeft er verstand van röntgenfotos ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 21:17

Hoi bokkers,

Zouden jullie even mee willen kijken en dan vooral degene die verstand hebben van röntgenfotos.

Het zijn fotos van zowel beide ellebogen en schouders

Mijn hond staat onder behandeling van de dierenarts en ze krijgt binnenkort een ct scan.

Ik ben erg benieuwd wat jullie op de fotos zien.

Betreft een bijna 5 jarige hond

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:19

Geen verstand van helaas, maar wel benieuwd waarvoor je hond dan onder behandeling is.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 21:21

mika11 schreef:
Geen verstand van helaas, maar wel benieuwd waarvoor je hond dan onder behandeling is.

Ze is zowel links als rechts af en aan kreupel op beide voorpoten

Ik hou het vermoeden van de dierenarts nog even voor me tot er misschien een bokker komt die er verstand van heeft en zijn of haar mening wilt geven

Gefeliciteerd trouwens !

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:40

Bedankt :)

Ik hoop dat het meevalt met je hond.
Bijna 5 jaar is nog best jong.

ivy_power89

Re: Wie heeft er verstand van röntgenfotos ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:46

Op de foto van de ellebogen, zie ik gewrichten die niet zo netjes zijn. Wat onrustig beeld bij de randen.

Schouders zie ik zelf niets aan, maar ik ben geen expert

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 22:07

ivy_power89 schreef:
Op de foto van de ellebogen, zie ik gewrichten die niet zo netjes zijn. Wat onrustig beeld bij de randen.

Schouders zie ik zelf niets aan, maar ik ben geen expert

Dankjewel ! Ben erg benieuwd of er verder nog input is :)

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:13

Ellebogen hebben artrose, schouders lijken me ok

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:17

Met mijn dierenartsassistente opleiding in een ver ver verleden lijken de gewrichten inderdaad niet zo netjes, zoals ivypower al zegt.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 22:25

mayadeby schreef:

De dierenarts had het over ED

Lijkt me ook onwijs vroeg voor artrose ze is nog zo jong.
Soms zelfs met pijnstillers loopt ze niet lekker. En een andere dag loopt ze te huppelen

Dus binnenkort de ct scan en ben erg benieuwd wat er dan uit gaat komen

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:59

troetjoek schreef:
mayadeby schreef:

De dierenarts had het over ED

Lijkt me ook onwijs vroeg voor artrose ze is nog zo jong.
Soms zelfs met pijnstillers loopt ze niet lekker. En een andere dag loopt ze te huppelen

Dus binnenkort de ct scan en ben erg benieuwd wat er dan uit gaat komen

Ten gevolge van ED kan er artrose ontstaan . Ik zou al starten met supplementen (bvb flexadin advanced)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:08

Waarom vraag je dit hier als je dierenarts al een antwoord (vermoeden) heeft gegeven?

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 23:14

Nyaleti schreef:
Waarom vraag je dit hier als je dierenarts al een antwoord (vermoeden) heeft gegeven?

De oorspronkelijke dierenarts waar de fotos gemaakt zijn had het over artrose links en rechts een verkalking op de schouder.

Daarna zijn de fotos opgestuurd
En daar kwam het vermoeden ED uit

Mijn hond heeft een stamboom, de lijnen zijn al jaren vrij van HD /ED

Mijn hond is geen sport hond maar een huis hond waarmee ik gehoorzaamheids training deed voor de lol,

Ik ben altijd onwijs zuinig op mijn hond geweest en nog steeds !

Dus vandaar dat ik benieuwd was wat andere zagen, zoals ik in de OP al schreef ct scan staat op de planning
Laatst bijgewerkt door troetjoek op 30-07-24 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 23:27

mayadeby schreef:
Ten gevolge van ED kan er artrose ontstaan . Ik zou al starten met supplementen (bvb flexadin advanced)

Ze krijg al een een paar weken dog mobility plus als supplement, ik zal zeker eens kijken naar de flexadin.

Ze krijgt nu als pijnstiller rimadyl

Ik heb even het gevoel in een rollercoaster te zijn beland, ;( en ben erg bezorgd

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:28

troetjoek schreef:
mayadeby schreef:

Ze krijg al een een paar weken dog mobility plus als supplement, ik zal zeker eens kijken naar de flexadin.

Ze krijgt nu als pijnstiller rimadyl

Ik heb even het gevoel in een rollercoaster te zijn beland, ;( en ben erg bezorgd

Ik heb erg goede ervaringen met supplementen met Boswellia erin . Mocht uit de CT scan ook artrose komen, zou ik kijken voor librela injecties

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:30

Sowieso is ED een verzamelnaam van verschillende (erfelijke) aandoeningen in de elleboog. Dus het is niet 1 vaststaand iets

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 23:48

AnnetteFlame schreef:
Sowieso is ED een verzamelnaam van verschillende (erfelijke) aandoeningen in de elleboog. Dus het is niet 1 vaststaand iets

Klopt maar vooral het hoe komt ze eraan blijft in mijn hoofd malen

Eerst maar even die scan afwachten want ik blijf maar malen en malen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:50

Afwijkingen in de gewrichten gaan volgens mij bijna altijd samen met artrose.

Onze hond is met 7 maanden geopereerd aan ED. Het heeft een jaar geduurd voordat de kreupelheid helemaal over was, maar daarna heeft hij er probleemloos mee geleefd en is 9,5 geworden (voor rottweiler mooie leeftijd)

Dat de lijnen ED en HD vrij zijn wil helaas niks zeggen, het kan altijd voorkomen.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 23:52

mayadeby schreef:
Ik heb erg goede ervaringen met supplementen met Boswellia erin . Mocht uit de CT scan ook artrose komen, zou ik kijken voor librela injecties

De librela injecties had ik inderdaad van gehoord ga ik zeker in mijn achterhoofd houden dat is iedere maand toch dacht ik ?

Ik ga gelijken even googlen naar de supplementen met boswellia erin nog nooit van gehoord dankjewel voor het mee denken !!

Ook zodra ik wat meer weet post ik het hier ook

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 23:58

loulou schreef:
Afwijkingen in de gewrichten gaan volgens mij bijna altijd samen met artrose.

Onze hond is met 7 maanden geopereerd aan ED. Het heeft een jaar geduurd voordat de kreupelheid helemaal over was, maar daarna heeft hij er probleemloos mee geleefd en is 9,5 geworden (voor rottweiler mooie leeftijd)

Dat de lijnen ED en HD vrij zijn wil helaas niks zeggen, het kan altijd voorkomen.

Ach jeetje wel heel fijn dat de kreupelheid helemaal overging ook al heeft het even geduurd !
Zeker een mooie leeftijd voor een Rottweiler al hoop ik altijd dat ze vele malen ouder worden.

Had die van jou ook artrose ? En moest jou hond zijn hele leven op pijnstillers ?

Het blijkt inderdaad dat het niet uitmaakt of de lijnen vrij zijn of niet ,

ik ging er namelijk wel van uit dat als de lijnen vrij waren al jaren en ouders enz getest dat je er ook geen kans op had. Maar het verkleind de kans maar sluit het niet uit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 00:05

Het maakt wel uit, maar het maakt de kans niet 0.

Dit plaatje is voor hd, voor ed is het effect iets kleiner als ik het goed begrepen heb, maar het geeft toch een indicatie.

Afbeelding

Wordt er met 2x perfecte heupen gefokt, dan is de kans 1 op 30 voor mild of slechter. Wordt er met moderate of severe x borderline of slechter gefokt, dan is de kans ongeveer 1 op 2.

In beide gevallen is het dus geen zekerheid, maar het maakt wel enorm uit voor de kans (en ook nog eens op hoe groot de kans op ernstige aantasting is).

Uit een Scandinavisch onderzoek bleek als het gehele nest van beide ouders gerontgened wordt (met 18+ maanden) en deze uitslagen ook meegenomen worden, de kans op verrassende uitslagen nog flink kleiner wordt. Maar het blijft geen zekerheid.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 00:17

Bij met name de linker elleboog lijkt het gebied waar het spaakbeen "contact" maakt met het gewricht minder mooi. Dus wat rommelig. Het zou een mooi strak lijntje moeten zijn. Wat daar de klinische betekenis van is weet ik niet. Soms zijn röntgenfoto's dramatisch maar loopt het dier matig kreupel. En soms zijn ze super kreupel maar zie je niet zoveel op de foto. Reageert je hond pijnlijk op het klinisch onderzoek van de elleboog? Dus met overstrekken en buigen?

Zou ook nog een weke delen probleem kunnen zijn misschien. Hopelijk biedt de scan meer duidelijkheid

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 00:36

MissyNr1 schreef:
Bij met name de linker elleboog lijkt het gebied waar het spaakbeen "contact" maakt met het gewricht minder mooi. Dus wat rommelig. Het zou een mooi strak lijntje moeten zijn. Wat daar de klinische betekenis van is weet ik niet. Soms zijn röntgenfoto's dramatisch maar loopt het dier matig kreupel. En soms zijn ze super kreupel maar zie je niet zoveel op de foto. Reageert je hond pijnlijk op het klinisch onderzoek van de elleboog? Dus met overstrekken en buigen?

Zou ook nog een weke delen probleem kunnen zijn misschien. Hopelijk biedt de scan meer duidelijkheid

Ze loopt mank rechts voornamelijk soms iets links.

Bij de dierenarts heeft ze veel stres dus laat ze sowieso geen pijn zien.

Maar thuis kan ik beide poten rekken, strekken,buigen,duwen, drukken Zonder dat ze een kick geeft.

Vandaar dat ik eigenlijk dacht nouja ze zal zich wel verstapt hebben, en toen het 2 weken echt aan hield toen is de bal gaan rollen en zijn we hier op beland.

Ik hoop ook met de ct wat meer duidelijkheid te krijgen over hoe en wat en wat het plan de campagne gaat worden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 00:43

Leeftijd zegt helemaal niets als het om artrose etc gaat. Mijn teckel had met 1.5 jaar al fikse artrose in zn schouder.

Ik fok flatcoateds, en ondanks dat ik hele goede lijnen heb gebruikt, is er toch een door mijn gefokte hond met C heupen. Er zijn zoveel factoren die hierop van invloed kunnen zijn. (In dit geval een hond met overgewicht binnen het eerste levensjaar)
Het zegt dus helemaal niets helaas...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:30

ED kan prima voorkomen in lijnen die verder vrij zijn. Het is erfelijk maar wel op een complexe manier. vrij x vrij geeft soms toch honden die het wel hebben. Soms gebeuren dingen gewoon. Ook al ben je voorzichtig, dat is in dit geval niet van belang. Als de boel niet goed is, is de boel niet goed.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 22:25

Helaas artrose in beide polsen
In de elleboog en ed.

We zijn nu aan het kijken dmv een injectie in de elleboog om te kijken of ze kreupel is op de polsen of op de elleboog

Als het de elleboog is kunnen ze dmv een kijkoperatie nog wat doen

Als het op de polsen kreupel is dan is het pijnstillers en kunnen ze er verder niets aan doen.

Ze gaat nu supplementen krijgen.
Oa dog mobility plus, duivelsklauw en omega olie. Ook gaat ze mobility voer krijgen.

Ook heb ik het al gehad over eventueel de librela injectie.

Maar eerst 2 weken aankijken of ze kreupel gaat lopen met deze spuit. Die hebben ze onder verdoving gezet.

Hoe ze in de polsen aan artrose komt en ed geen idee de polsen komen meestal voor bij honden die agility doen of andere wend sporten, maar dat doet ze dus niet.

Hopelijk kan ze nog jaren pijnvrij mee maar zuur is het wel ze moet nog 5 worden