Oudere hond met verlatingsangst.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Oudere hond met verlatingsangst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 23:19

Wij zitten met onze handen in het haar, In onze vakantie begon onze hond Lana (13) plots ander gedrag te vertonen. Tijdens onze vakantie logeert zij altijd bij een vast oppas gezin, en zo ook begin Juni van dit jaar. Van hen hoorde ik na een aantal dagen al dat het leek alsof Lana niet meer zo goed kon aarden, ze was onrustig en snauwerig naar hun hond. Omdat onze jongste zoon de tweede en derde week van onze vakantie ook vrij was heeft hij haar bij het oppas gezin op gehaald zodat ze lekker thuis kon zijn.

Ze is het gewend om een aantal uurtjes alleen te zijn, dus hij is er ook af en toe lekker zonder haar op uit geweest. Bij terugkomst bleek ze dan in de gang geplast te hebben en 2x had ze zelfs dingen gesloopt (oud papier en een tas met spullen die hij had laten staan) Dit gedrag kennen wij helemaal niet van haar.
Eind tweede week van de vakantie kreeg ik een appje van onze buurvrouw met de vraag wat er met Lana aan de hand was. Ze hoorde Lana al een poosje janken. Onze zoon had al laten weten dat hij die dag een paar uurtjes ging vissen. Omdat het duidelijk was dat Lana niet zichzelf was en hoogst waarschijnlijk heimwee naar ons had, hebben we besloten eerder naar huis te gaan.

Inmiddels zijn we al weer 4 weken verder en is haar gedrag eigenlijk niet minder geworden. Zodra ze alleen thuis is jankt ze net zolang tot er weer iemand thuis is, als ze de kans krijgt om iets stuk te maken doet ze dat en een plasje achter de deur is ook vaste prik.

Het plassen en slopen is vervelend, maar het janken vind ik gewoon echt heel zielig. Bovendien kan de hele straat ervan mee genieten, wat ik uiteraard ook geen fijn idee vindt.

Kent iemand dit gedrag wat plots is begonnen bij een oudere hond? Heeft er iemand tips om dit tegen te gaan?

Gaabje

Re: Oudere hond met verlatingsangst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 23:32

Ik zou met haar naar een dierenarts gaan. Het klinkt erg alsof ze fysieke klachten heeft of wellicht dementie of iets dergelijks.

Erg vervelend om je senior zo te zien, hopelijk valt het mee.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 23:35

Ah jeetje wat sneu
Ik zou even alle lichamelijke ongemakkelijk uitsluiten via de dierentuin.
Verlatingsangst is echt heel naar

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 23:42

Gaabje schreef:
Ik zou met haar naar een dierenarts gaan. Het klinkt erg alsof ze fysieke klachten heeft of wellicht dementie of iets dergelijks.

Erg vervelend om je senior zo te zien, hopelijk valt het mee.

Ze is inderdaad slechter gaan zien en horen.
Je bent al de zoveelste die het over dementie hebt.
Verder merk ik eigenlijk geen vreemd gedrag. Ze weet nog precies wat onze ritueeltjes zijn.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 23:47

boedjang schreef:
Ah jeetje wat sneu

Ik denk dat de dierentuin wat overdreven is. :D
(Fijn heh die woordvoorspelling)
Ik ga zeker een afspraak bij de dierenarts maken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 23:50

Ik vrees dat dit met dementie te maken heeft, zeker ook gezien de leeftijd. Er bestaat medicatie om de dementie wat te ondersteunen en af te remmen.

Het doet geen wonderen maar kan het misschien net dat beetje comfortabeler maken voor jullie, de buren en de hond!

Ritueeltjes nog kennen is geen afwijzing van dementie, dat is een gewoonte en honden zijn gewoontedieren.
Dementie uit zich in andere zaken zoals gewijzigd of abnormaal gedrag als eerste (het plots binnen plassen, slopen, janken bij alleen blijven... Allemaal typische verschijnselen van beginnende dementie)
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 24-07-24 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 23:52

Essie73 schreef:
boedjang schreef:
Ah jeetje wat sneu

Ik denk dat de dierentuin wat overdreven is. :D
(Fijn heh die woordvoorspelling)
Ik ga zeker een afspraak bij de dierenarts maken.

Haha sorry ja dierenarts natuurlijk sterkte hoor

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 01:01

Little_Gift schreef:
Ik vrees dat dit met dementie te maken heeft, zeker ook gezien de leeftijd. Er bestaat medicatie om de dementie wat te ondersteunen en af te remmen.

Het doet geen wonderen maar kan het misschien net dat beetje comfortabeler maken voor jullie, de buren en de hond!

Ritueeltjes nog kennen is geen afwijzing van dementie, dat is een gewoonte en honden zijn gewoontedieren.
Dementie uit zich in andere zaken zoals gewijzigd of abnormaal gedrag als eerste (het plots binnen plassen, slopen, janken bij alleen blijven... Allemaal typische verschijnselen van beginnende dementie)

Och arm meisje. Bedankt voor je uitleg. Het bevestigd wel waarom ik voor mijn gevoel niet boos op haar kan worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 01:10

Ik zou ook langs de dierenarts gaan. Blaasontsteking maar ook problemen met de lever kunnen gedragsverandering geven, en zo zijn er nog velen eventuele oorzaken te bedenken naast dementie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 01:37

Hannanas schreef:
Ik zou ook langs de dierenarts gaan. Blaasontsteking maar ook problemen met de lever kunnen gedragsverandering geven, en zo zijn er nog velen eventuele oorzaken te bedenken naast dementie.

Dan zou de hond ook ziekteverschijnselen vertonen of ziek zijn. Daar zie ik uit verhaal van Essie geen verwijzingen naar...

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 01:40

Nee, ze is absoluut niet ziek. Wanneer we thuis zijn is ze gewoon haar vrolijke zelf. Ze slaapt wat vaker, maar dit is langzaam meer geworden en past bij haar leeftijd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 03:14

Cholodin geven al geprobeerd? Ons oudje heeft daardoor nog 2 jaar langer geleefd. Ze werd weer relaxter en kon de wereld weer aan. Zij had kennelsyndroom helaas (herplaatser) en uiteindelijk alsnog in moeten laten slapen omdat ze zelfs met heftige medicatie niet meer kon ontspannen en slapen

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 07:58

Helaas ervaring mee.
Onze oude reu was na het overlijden van zn vriendin(14 jaar) helemaal de weg kwijt ondanks dat zn andere meiden nog rond liepen.
Nou was hij zelf ook niet meer gezond lever en hartfalen maar het was sneu dat hij van een vrolijke hond naar hond met verlatingsangst ging.
We hebben onze vakantie omgeboekt naar een vakantie in nl en hem meegenomen we hebben nog zoveel mogelijk van hem genoten maar uiteindelijk is hij 6 maanden na zn vriendin op 13 jarige leeftijd ingeslapen thuis met ons allemaal erbij en zn andere vriendinnetjes.

Nou was hij ook niet gezond meer maar dat zag niemand aan hem maar zn bloedwaardes waren slecht en zodra hij alleen was en later ook wel eens als wij erbij waren was hij in de war terwijl hij buiten helemaal opleefde en super blij rond rende dat maakte de beslissing heel lastig.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:09

Ik heb geen verstand van dementie bij dieren maar weet wel het eea over dementie bij mensen. Juist de rituelen zijn fijn, die blijven vaak lang 'bewaard'. Vooral blijven uitvoeren dus, dat geeft houvast. Fijn dat je niet boos wordt op haar.

Juist een verandering in de routine (op vakantie gaan) kan een trigger zijn waardoor de (eventuele) dementie (het is natuurlijk nog niet zeker dat dat het is) zich presenteert.

Ben benieuwd wat er uit het onderzoek door de DA komt. Sterkte ermee!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:37

Bij mijn vorige hond Jordy begon het in de nacht dat hij niet meer alleen kon zijn, overdag ging nog prima maar de nachten was drama, blaffen, piepen, janken, onrust.
Door CBD olie heb ik het nog wat kunnen verzachten voor hem omdat de "dementie"pillen geen effect hadden.

Heb net mijn topic nog even opgezocht en zie nu dat het bijna 2,5 jaar heeft geduurd, niet constant maar wel met grote regelmaat en het laatste half jaar van zijn leven heb ik bijna iedere nacht op de bank geslapen.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:42

Eerder ook genoemd, Cholodin-tabletten.

Onze opa (die ineens heel lang in het niets kon staren en 's nachts ging lopen spoken) heeft daarmee ook nog een hele tijd zich weer fijn gevoeld en wij ook, want we konden allemaal weer lekker slapen.
Via verschillende websites te krijgen.
Als mijn huidige hond zulk gedrag zou gaan vertonen zou ik dat meteen weer bestellen....

Veel sterkte, zo'n oudje heeft wat extra zorg en liefde nodig...

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:58

Onze hond van 11 verandert ook van gedrag. Begint een beetje dement te worden. Hoort bij de leeftijd. Wij gaan niet meer op vakantie zolang hij er nog is. Oppas aan huis is geen succes meer maar meenemen wordt hij ook niet meer blij van.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 09:05

dierenfan schreef:
Cholodin geven al geprobeerd? Ons oudje heeft daardoor nog 2 jaar langer geleefd. Ze werd weer relaxter en kon de wereld weer aan. Zij had kennelsyndroom helaas (herplaatser) en uiteindelijk alsnog in moeten laten slapen omdat ze zelfs met heftige medicatie niet meer kon ontspannen en slapen

Cholodin ken ik niet, ga googlen.
Wat sneu dat ze na 2 jaar toch nog ingeslapen moest worden. Maar ze heeft wel 2 jaar extra fijne tijd gehad.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:45

Onze Siep veranderde ook langzaam aan van karakter, angsten die hij voor heen had waren er ineens niet meer, denk dan aan onweer of tijdens oud en nieuw het vuurwerk, andere kleine dingen kwamen er wel voor terug. Hij was toen 11, dat is best oud voor een grote hond. Dierenarts vermoedde ook dementie gezien de leeftijd en de dingen die hij deed. Uiteindelijk is hij 12½ geworden.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:40

Een seniorencheck is altijd zinvol.

Eventueel als het idd dementie is bestaan er ook brokken. Mijn oude man begon ook wat te dementeren en ik ben het gewoon gaan proberen onder het nom 'niet geschoten is altijd mis' en hij beterde er op. (Hills b/d / Pro plan neurocare). Cholodin leek hij helaas juist onrustiger van te worden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:06

Dit klinkt wel heel erg als dementie/leeftijd inderdaad. Toevallig recent nog van kortbij meegemaakt. Bij de sheltie van m’n schoonmoeder van die leeftijd was dit ook vrij snel komen opzetten een 4 tal maanden geleden, de dementie klachten - toen was ze 13,5. Maar slechter zien/horen uit zich ook zeker weten in vaak meer onzeker en angstig gedrag, wat aansluit bij je beschrijvingen. Ik zou ook zeker eens langs een DA gaan voor een check, en zodat er idd eventueel medicatie gegeven kan worden om te ondersteunen, wat nog goed zou kunnen helpen. Cholodin Kan idd een uitkomst zijn, maar het is soms echt even zoeken naar wat wel/niet helpt bij een individu. Bij de hond van m’n schoonmoeder werkte het tijdelijk, maar helaas kwamen de klachten snel weer terug. Daar waren ook andere dingen aan de hand nog dus zij heeft uiteindelijk recent de keus gemaakt om haar te laten inslapen. Maar met veel honden is er met soortgelijke klachten wel gelukkig veel te doen nog qua ondersteuning.

Maar ondanks ondersteuning moet je idd met een oudere hond, net als met puppy’s, meer rekening gaan houden en worden je vrijheden vaak wat minder en moet je weer terug naar meer aanwezig zijn bij je hond omdat ze gewoon meer steun nodig hebben, afhankelijk van de individuele situatie - onze vorige hond was op wat doofheid na tot het laatst heel goed, maar ik ken genoeg honden die idd wel meer dementerende klachten krijgen of extra onzekerheid/angsten door weinig tot geen zicht ed. De laatste levensfases/jaren van je hond kunnen dan net zo intensief zijn als de puppy/jonge hond fases, wanneer er idd dementie klachten optreden en/of andere lichamelijke klachten welke ongemak/onrust kunnen veroorzaken. Ik zou dus ook proberen haar toch zo min mogelijk alleen te laten, eventueel een oppas te overwegen e.d. als je het haar wat makkelijker wilt maken - totdat je evt met de dierenarts ernaar gekeken hebt en ondersteunende medicatie kunt proberen. Je zou ook naar natuurlijke suppletie kunnen kijken, maar dat heeft vaak wel echt even een aantal weken nodig om goed in te werken, dus in jullie geval zou ik nu ook eerst met een DA bespreken - ook om evt andere zaken uit te sluiten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:43

Ik geef valeriaan aan de oudjes met dementie dat geeft ze veel rust.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:04

hier beginnen we ook beetje te denken wat is er aan de hand met onze hond.

Die van ons 12 jaar oud (Friese stabij dame) heeft verder geen rare dingen alleen joelen blaffen en janken als ze alleen is. Verder is ze gewoon haar gekke zelf

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:09

maj0 schreef:
hier beginnen we ook beetje te denken wat is er aan de hand met onze hond.

Die van ons 12 jaar oud (Friese stabij dame) heeft verder geen rare dingen alleen joelen blaffen en janken als ze alleen is. Verder is ze gewoon haar gekke zelf

Hebben jullie een camera in huis? Anders zou ik deze aanschaffen en met de camera gaan kijken wat er gebeurd als je er niet bent. Grote kans gezien de leeftijd dat het ook een vorm van verlatingsangst is; dat kan ineens komen opzetten en zeker bij ouder wordende honden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:18

Ze voelen dat ze kwetsbaar worden en dat maakt ze onzeker. Hoeft niet perse dementie te zijn.Wel ontzettend stressvol voor hond en eigenaar.