Hond in kennel houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Hond in kennel houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 07:54

Mijn huidige 2 honden zijn gewoon binnenhonden maar de volgende hond zou ik toch liever buiten in een kennel met uitloop houden.

Ik heb voldoende ruimte in de tuin om een weitje af te rasteren maar verder zoek ik inspiratie voor nachthokken/schuilhokken. Ook hoor ik graag ervaringen van mensen die honden in een kennel houden. Zitten ze enkel overdag er in? Of altijd? Het is wel de bedoeling om gewoon uit te laten en te trainen, net zoals ik nu doe.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:59

Schuur_ schreef:
Mijn huidige 2 honden zijn gewoon binnenhonden maar de volgende hond zou ik toch liever buiten in een kennel met uitloop houden.

Ik heb voldoende ruimte in de tuin om een weitje af te rasteren maar verder zoek ik inspiratie voor nachthokken/schuilhokken. Ook hoor ik graag ervaringen van mensen die honden in een kennel houden. Zitten ze enkel overdag er in? Of altijd? Het is wel de bedoeling om gewoon uit te laten en te trainen, net zoals ik nu doe.

Ik ken mensen die hun mechelaar in een kennel met uitloop hebben. Die hond blaft altijd, lijkt mij geen blije hond. Heeft misschien niks met de kennel te maken hoor, ik krijg alleen altijd het idee dat hij graag bij zijn 'roedel' wil zijn.

Ik ken ook mensen met 2 honden die leven 'vrij' op het erf en in de grote schuur. Daar hebben ze een fijne slaapplek. De tuin is omheind met van dat onzichtbare stroomdraad dus ze gaan het erf niet af.
Die honden zijn echt maatjes en ik denk dat het scheelt dat ze samen zijn.

Esther

Re: Hond in kennel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:21

Een buurman had Mechelse herders in een kennel, continue aan het blaffen bij ieder geluidje. Hij ontwikkelde ook een patroon om rond te springen in de kennel, wat hij vaak deed (vergelijk met luchtzuigen bijv.)

Een hond is ook graag bij de baas in de buurt en onderneemt graag dingen samen. Veel honden vervelen zich in een kennel, ze gaan in hun eentje niets ondernemen in een weitje (of grote tuin). Het blijft een roedeldier.

Geen eigen ervaring dus alleen maar van een afstandje, maar lang genoeg in het geblaf gezeten als buur.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 08:48

De hond kan mee naar mijn werk (ik werk 'buiten') dus het is niet zo dat hij hele dagen alleen achterblijft in de kennel. Ik ben meer op zoek naar voorbeelden of inspiratie van verblijven of ervaringen van mensen die zelf hun honden in een kennel houden.
Het wordt ook sowieso geen Mechelaar, wel een werkhond waar mee gewerkt gaat worden. Vandaar ook de keuze om hem meer apart van de rest te gaan houden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:58

Nu is onze ''kennel'' erg groot (hond heeft de hele tuin tot zijn beschikking, is ongeveer 3.000 m²) maar als binnenhok heeft hij een deel van de schuur (in zijn geval is dat 8 x 3,5 meter).
In de schuur heeft hij een geïsoleerd bed (een echt bed, met een ombouw van isolatieplaten zodat het een hol wordt. Ook staat er een 3zits-bank, en hij heeft vloerbedekking, mandjes en kleedjes.

Zijn toegang is een gat in de deur. In de zomer staat deze deur gewoon open, maar in de winter doen we dus de deur dicht en heeft hij dat gat als in/uitgang.
Wij vinden het een heel groot voordeel dat hij dus ín die schuur kan voor beschutting omdat het solide bouw is, het is in de zomer koel, in de winter blijft het boven vriespunt (en in het slechtste geval zetten we er een kachel bij :+ ).

Een los hok is denk ik toch erg goed oppassen dat het niet inregent, inwaait of een broedstoof wordt zodra de zon erop staat?

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:00

Wij hebben een kennel voor onze jachthond.

Zijn kennel is 4x2m en heeft een geïsoleerd nachthok (met tussenschot), een pallet met een lekker kussen erop en natuurlijk water en voerbak. We hebben hem staalblauw laten poedercoaten, een mooi dakje erop en plantjes eraan haha maar daar heeft de hond niks aan natuurlijk.

Als we thuis zijn mag de hond binnen en buiten, overal waar hij wil.

Overdag als we weg zijn heeft hij de hele tuin en zijn kennel, toen hij jonger was zat hij dan ook in de kennel (wij zijn nooit lange dagen weg geweest).

Snachts zit hij altijd in de kennel.

De kennel is echt zijn veilige plekje geworden. Meestal als ik thuis kom is hij zelf in zijn nachthokje gaan liggen (terwijl hij de hele tuin heeft) en savonds staat hij al bij de deur te wachten tot hij erin mag. Hij blaft alleen als er buiten feestgangers langs komen/vuurwerk ontploft of zoiets.. maar dat zou hij binnen ook doen en dat stopt ook na een paar blafjes.

Alleen in huis zijn als wij weg zijn of snachts in huis vindt hij heel lastig. Dan wordt hij juist waaks/onrustig omdat hij de geluiden niet goed kan plaatsen.

Bijkomend voordeel is dat zijn vacht fantastisch is, minder haren in huis en hij heeft de hele dag vanalles te horen/zien/ruiken in de tuin.

Toevoeging: kennel staat tegen het huis, dikke betonvloer, gemetselde achter muur en dus inderdaad met de windrichting e.d. rekening gehouden. Staat dus uit de wind en uit de regen. Heb thermometer in nachthokje hangen hihi. Als het echt te heet of te koud is gaat hij binnen maar eigenlijk komt dat bijna nooit voor.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:07

Niet echt in een kennel, maar wel in de tuin met een slaapplaats, ze waren wel met zijn 2-en, toen er 1 overleed is de overgebleven hond naar binnen gekomen..

Slaapplaats was een 'gereedschapshok' wat aan ons huis zit, daar stond een bankje in en een lading stro waar ze heel graag in lagen, savonds ging de deur daarvan dicht, zodat ze niet de buurt zouden wakker blaffen snachts, en dan smorgens vroeg ging de deur open en lagen ze in de tuin, en ze gingen gewoon alle rondes mee met uitmesten en lopen met de andere honden..

Het was dat zij daar gelukkiger waren, maar ik vond er niets aan, maar goed, ik heb mijn honden graag bij mij..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:21

Ik snap die kennel niet zo. Zet de tuin gewoon goed af en laat een hond los. Ik heb echt niks tegen op buitenhonden, die hebben het vaak beter dan de gemiddelde binnenhond, maar een kennel is gewoon sneu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:29

Wij hebben ook buren met een hond in een kennel, en ik zie ook vooral een hond die gefrustreerd is en stereotiep gedrag vertoont. Inmiddels is hij wat ouder en komt ook wel eens binnen, maar toen hij jong was, was hij continu alleen maar op zoek naar beweging, overal naar blaffen, dag en nacht, en steeds rondjes rennen door het binnenhok naar buiten en weer naar binnen.
Maar ik vind het een ander verhaal als er bijvoorbeeld een stuk tuin aan vast zit, of als de hond hele dagen mee op pad is, en bijvoorbeeld alleen 's nachts in de kennel zit.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 09:33

Ik denk dat het woord kennel niet juist is gekozen. Ik wil een stuk afzetten van ongeveer 65m2 als uitloop. Dan een tuinhuis oid isoleren als nachtverblijf/schuilhok. Hierviir zoek ik ideeen en ervaringen. Tuin is afgezet en van zodra dat het 15gr of meer is staat mijn achterdeur standaard open zodat ze vrije loop hebben.

Het zou dienen om de werkhond wat meer apart te houden van de huishonden en als ik toch eens een dag langer van huis moet dat de hond gewoon buiten en binnen kan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:41

Mijn hond heeft jarenlang in een kennel gezeten in de nachten en als ik weg was. Maar als ik thuis was dus wel bij mij.
Gewoon los in de tuin was geen mogelijkheid, want meneer kan gewoon over de 2 meter schutting heen komen, plus hij flink waaks is en als er dan iemand de poort zou proberen open te maken hangt hij in een arm. Dus uit bescherming voor de hond (want je krijgt enorm veel gezeik en met pech ben je hond kwijt) in een kennel. Niks zieligs aan als je een goede grootte maakt en genoeg uitdaging biedt ernaast.

Ik wilde dus niet alleen een nachthok als beschutting met dak, maar de kennel ook. Mijn ervaring is dat ze niet zoveel in de nachthokken liggen, maar vooral erop of ervoor. Ook als het sneeuwt of regent... Ik had heel veel kennissen waar de honden in kennels zaten. Dus dak op de kennel was echt wel nuttig, net als goed kijken waar de wind vandaan komt meestal vanwege in regenen.

Hier was de kennel 4 of 5 bij 3,5. Nachthok juist net maar groot genoeg voor het type hond, omdat dat warmer is. Bij te groot verlies je een hoop warmte.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:37

Palmera schreef:
Ik snap die kennel niet zo. Zet de tuin gewoon goed af en laat een hond los. Ik heb echt niks tegen op buitenhonden, die hebben het vaak beter dan de gemiddelde binnenhond, maar een kennel is gewoon sneu.

Goh ik denk dat dat ook wel individueel verschilt...
Die van ons zit dus alleen snachts met de kennel dicht en ligt dan op zijn pallet te chillen of kruipt zijn nachthok in. We wonen midden in een woonwijk en als ik hem snachts los in de tuin laat dan heb je kans dat hij langs de omheining gaat waken (hoekhuis).. nu hoor je hem van 22.30 tot 6u niet.

Overdag dus los in een stuk van 300m2 met bomen, struiken, gras en lekkere schaduwhoekjes.

We zijn veel thuis en tot zijn pensioen getraind en gewerkt ermee.. Nu gewoon lekkere wandelingen.

Hij lijkt toch absoluut niet zielig met zijn leventje haha

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:53

mijn algemene ervaring is sowieso: wanneer een hond met een bepaalde vorm van 'houden van honden' opgroeit hij hier gewoon aan went en niet beter weet.
de meeste honden die ik ken en die apart in een ren/kennel/hok gehouden worden zijn hier dan ook gewoon oke mee. natuurlijk zijn er honden die van nature waakser, vocaler en energieker zijn, waaronder een mechelaar vaak, die dan gedrag laten zien dat je niet wenst.

voorbeeld: bij onze achterburen hebben ze drie mechelaars samen in de tuin. als baasjes thuis zijn lopen die dus in en uit, dus zijn eigenlijk gewoon bij het gezin. die honden blaffen dus echt met vlagen uren aan een stuk. ik hoor het niet eens meer zo erg ben ik eraan gewent.... het is dat gasten op de camping hier ernaar informeren. maar die kunnen dus gewoon bij het gezin, het is dus niet dat die klein opgesloten zitten en daardoor wat vreemd gedrag vertonen.

onze hond, bouvier Sam, loopt vanaf haar pup zijn in de ren. 300m2, met een eigen schuilhok (wat ze negeert) en veel begroeiing. snachts is ze in de schuur, 20m2, waar het nooit vriest en altijd koel is. ze heeft daar haar bench die nooit dicht zit, maar waarin een grote kussen en dekens liggen. daar is haar plekkie en daar slaapt ze.
overdag wordt ze drie keer nog gewandeld, sochtends als ze naar buiten gaat lopen we eerst, dan laat ik haar ergens een keer een grote ronde uit en dan savonds voor ze naar binnen gaat weer een kort stukje. zo weet zij: ik ga naar bed - slaaptijd.
het is onze waakhond, iets wat ze vol overgave doet, maar die blaft dus alleen wanneer er iets te blaffen valt.
zo kan het dus gelukkig ook gewoon. allemaal aangeleerd gedrag, door regelmaat en consequent zijn.
ze heeft zeker ook haar slechte kanten, maar die hebben niks met de vraag te maken :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:01

Schuur_ schreef:
Het zou dienen om de werkhond wat meer apart te houden van de huishonden en als ik toch eens een dag langer van huis moet dat de hond gewoon buiten en binnen kan.

Maar is dat niet heel eenzaam voor de werkhond? De twee huishonden gaan steeds mee naar binnen in huis en de werkhond blijft alleen in de kennel achter.
Los dat dit voor mij niet goed zou voelen, lijkt het me ook heel sneu voor de werkhond.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:05

Onze jachthonden zitten ook in de kennel wanneer wij niet thuis zijn. En dat is Max 6u aaneensluitend. Ze hebben via een opening toegang tot een deel van de schuur. Vloer, dak en muren zijn geïsoleerd. De ren die hier aan vast is is 7m op 8m. Met een boom, en een vijvertje. Hier is de buitenren niet overdekt. De andere ren is ook deels in de schuur, daarnaast een overdekte ren van 4 op 7m. Deze overdekte ren heeft dan ook toegang tot een stuk tuin naast het huis. In de winter als het echt heel koud is mogen de honden wel binnen slapen, maar dan slapen toch het liefst gewoon buiten.
Als ze niet in de ren zitten mogen ze vrij rondstruinen, over 3,5hectare. Wij hebben voor een ren gekozen omdat wij 4 honden hebben, en ik het niet zag zitten om 4 benches in huis te hebben staan, daar wonen wij niet groot genoeg voor, en het is voor de honden zelf toch fijner als ze samen met een andere hond kunnen zitten.

De reden dat onze honden vast zitten als wij niet thuis zijn is omdat we enkele stalkatten hebben, en kippen. En na een nare ervaring nemen we het risico op dode kippen niet meer. Als we thuis zijn en ‘s nachts mogen de honden wel gewoon los. Dan zitten de kippen én poezen veilig binnen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:28

Het belangrijkste voor het hok, dat hij van de grond af is, goed geïsoleerd maar ook voldoende ventilatie. Een tussenschot tegen de wind.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 15:21

Lijkt me niet Cayenne, er gaan ook genoeg momenten zijn dat hij meegaat met mij en de andere thuis blijven. Als ik thuis ben is er voor mij geen probleem om ze samen te laten lopen als dat goed gaat. Mijn tuin is 1000m2 dus plaats zat. Ik ben er nog niet over uit of hij snachts buiten of binnen gaat. Als hij binnen gaat is het sowieso in een kennel/bench apart van de rest. Het gaat ook over jachthonden.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:36

Ik heb 1 hond buiten en 1 binnen. De buitenhond slaapt in de kennel, overdag los in de tuin en als ik thuis werk zijn ze beide buiten.
Hij ligt ‘s avonds ook wel eens in huis, of met heel slecht weer. Maar blaft buiten nooit, ligt gewoon lekker te chillen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:40

Zelf heb ik mijn inmiddels gepensioneerde werkhond thuis.
Deze Mechelaar heeft altijd in een kennel gezeten.
Het liefst had ik hem binnen gehad ( wat hij perfect kan), maar dan zou hij mijn katten vermoorden dus dat is geen optie.
Hij ligt eigenlijk altijd in de tuin met zijn kennel open. Snachts gaat hij zelf zijn nachthok in en slaapt dus in zijn kennel.
Als ik had mogen kiezen en hij dus als pup bij ons kwam, zou ik hem nooit in een kennel/ tuin houden maar gewoon binnen willen.
Als het echt rot weer is of juist bloedheet, ligt hij dus wel binnen.
Hij blaft overigens bijna nooit, maar piept wel af en toe omdat hij dan liever bij het gezin is.
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 16-07-24 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:40

Schuur_ schreef:
De hond kan mee naar mijn werk (ik werk 'buiten') dus het is niet zo dat hij hele dagen alleen achterblijft in de kennel. Ik ben meer op zoek naar voorbeelden of inspiratie van verblijven of ervaringen van mensen die zelf hun honden in een kennel houden.
Het wordt ook sowieso geen Mechelaar, wel een werkhond waar mee gewerkt gaat worden. Vandaar ook de keuze om hem meer apart van de rest te gaan houden.

Vraag vanuit interesse!
Mag ik vragen waarom je deze hond apart van de rest wilt houden.
Je zegt omdat je met de hond gaat werken, maar is dat dan nodig om de hond apart te houden?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 15:51

Mag je zeker vragen hoor, de reden is dat mijn oudste hond best wel ernstige geluidsfobie heeft. Knallen, vuurwerk, onweer laten hem spoken door het huis en troost zoeken bij mij. Ik merk dat mijn andere hond daar op begint te reageren en ook steeds gevoeliger wordt op geluid.
Dit wil ik dus niet voor een volgende hond die ik in de praktijk wil inzetten. De makkelijkste oplossing is om de oude hond apart te zetten maar dat vind ik gruwelijk als hij vol in de angst zit, hem ook nog eens alleen in een bench te zetten. Dus dan is de andere optie dat de volgende hond zelfstandiger opgroeid en dat misschien mijn teefje meer bij de nieuwe hond gaat zitten en mijn (oude) reu de enige echte huishond blijft

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:54

Ik heb een buitenhok met uitloop. Ideaal vind ik het als ik een dag weg ben. Ze heeft een droge schuilplaats. Wat ingericht is als gezellig mini huis. Tevens is het geïsoleerd. Ze hebben er een grote emmer met water, een mand met kleedjes en speeltjes. Er zit een raam in het hokje

De uitloop is niet enorm ruim, wel groot genoeg. Ze liggen beide bijna altijd buiten, behalve als het regent. De "deur" is een gat met 2 tochtflappen

Eerst gebruikte ik het heel veel, mijn ex hield niet van honden. Dus de hond sliep er elke nacht in (ook met +30 of -10. Nou kan de husky wel prima tegen kou. Toen werkte ik nog 40u en zat ze er toen ook in.
Momenteel wordt het alleen gebruikt als we weggaan. Snachts slapen ze naast bed en overdag ben ik thuis (eigen bedrijf thuis) dus gebruik het nu veel minder

Nog in aanbouw
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:54

Mijn labrador heeft de eerste 2,5 jaar van zijn leven in een kennel in de tuin geleefd (voordat hij naar mij kwam dus).
Hij is er als pup van 8 weken in gezet en heeft altijd buiten gezeten. Hij kwam wel in de tuin als de kinderen in de tuin speelden, maar in de herfst en winter heeft hij gewoon altijd alleen gezeten, buiten de 3x per dag uitlaatrondjes. Hij was nog nooit binnen geweest, waar dan ook. Niet in een schuur, niet in huis.
Mijn hart breekt bij het idee van een pup die in zijn uppie in een kennel zit, een lange donkere winter, tijdens vuurwerk (spannend!), nou ja, je begrijpt het.
Toen ik hem op ging halen durfde hij bij mij niet naar binnen, bang voor het laminaat, teveel prikkels. Het heeft me meer tijd en inzet gekost om hem te laten wennen dan ik dacht. Hij is nu al 6 jaar huishond en slaapt op de bank.
Hij kan met lekker weer hele dagen in de tuin liggen en als hij alleen thuis blijft laten we hem ook gerust in de tuin , want dat vindt hij fijn, maar het allerliefst is hij gewoon bij ons.
Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om de hond in een kennel te doen en zelf lekker binnen te gaan zitten.

Maar goed, dat is mijn emotionele mening :')

Verstandelijk gezien kan het prima zijn mits voldoende aandacht en beweging etc.
Laatst bijgewerkt door Goof op 16-07-24 15:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:55

Schuur_ schreef:
Mag je zeker vragen hoor, de reden is dat mijn oudste hond best wel ernstige geluidsfobie heeft. Knallen, vuurwerk, onweer laten hem spoken door het huis en troost zoeken bij mij. Ik merk dat mijn andere hond daar op begint te reageren en ook steeds gevoeliger wordt op geluid.
Dit wil ik dus niet voor een volgende hond die ik in de praktijk wil inzetten. De makkelijkste oplossing is om de oude hond apart te zetten maar dat vind ik gruwelijk als hij vol in de angst zit, hem ook nog eens alleen in een bench te zetten. Dus dan is de andere optie dat de volgende hond zelfstandiger opgroeid en dat misschien mijn teefje meer bij de nieuwe hond gaat zitten en mijn (oude) reu de enige echte huishond blijft

Dat klinkt als een weldoordacht plan!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:12

Wij hadden voorheen een buitenhond en een binnen hondje.
De herder hebben wij gekocht toen deze 1 jaar was en hij was gewend buiten te zijn, was toen februari dus binnen leggen ook geen optie.
Later wel eens geprobeerd maar hij wilde niet binnen liggen want dan had hij geen overzicht.
In hele koude nachten (-20) wel eens opgesloten in de schuur bij de paarden maar dat wilde hij eigenlijk ook niet.

Hij had een nachthok in een kennel, maar de kennel was alleen dicht als we bezoek hadden die bang is voor honden, verder nooit.
Nachthok stond van de grond en had een tussenschot voor de tocht.
Zoals deze: https://www.grootplezier.nl/hondenhokke ... ouglashout
En het was gevuld met stro, want kussens sloopte hij.

Maar hij had vrije toegang tot de tuin, waar een velschuur stond, waar coniferen waren, waar hij heel vaak lag.
Dus hij kon heel goed zelf plekjes zoeken uit de wind.