Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Celebi schreef:Uiteindelijk gaat het ook niet om het formaat, maar vooral de eigenaar en diens keuzes. Het enige probleem is dat als zo'n ukkie een grote hond aanvalt de schade vaak beperkt is. Als een grote hond een kleintje pakt, is de kans dat deze ter plekken overlijdt aan de verwondingen gewoon vele malen groter. Dat maakt het zo link. Zelfs als de hond 'alleen maar wil spelen' is het voor mijn kleine hondje alsof er een paard over een mens heen denderd qua gewichtsverhouding. Dat alleen al kan serieus letsel geven.
Iedereen met een loslopende hond zou dat ook alleen maar moeten doen met een hond die goed onder appèl staat en om kan gaan met andere honden. Dat zou een hoop schelen. Een goede 'kom hier' is daarin al levensreddend.
Op zich hoeven die kleintjes trouwens echt niet bang te worden van optillen. Als je er een spelletje van maakt door op diverse momenten de hond op te tillen in ruil voor wat lekkers is het de normaalste zaak van de wereld. Als ik de mijne optilde vanwege een hond probeerde ik dit altijd zover mogelijk van die andere hond al te doen. Hij heeft het tot op heden nooit geassocieerd met de honden en iets engs.
Dat triggeren van anderen honden is wel een ding. Al zoveel ongeleide projectielen die me besprongen hebben als ik die uk vast had. Met vieze en soms zelfs gescheurde kleding tot gevolg. De andere eigenaren deden dan vaak niet eens de moeite om hun hond bij zich te roepen en gaven mij altijd steevast de schuld omdat ik mijn hondje vast had en dat het leuk maakte om zo te springen. Ja ergens snap ik dat, maar dat hele gespring met kleerscheuren tot gevolg is sowieso niet gewenst. Je zal je kind met knuffeltje maar op de arm hebben ofzo. Onze hondenschool heeft me meerdere keren op het hart gedrukt dat het optillen echt goed was en voor zijn eigen veiligheid en alle honden die dan nog tegen me op sprongen waren echt zelf het probleem van een gebrek aan opvoeding en niet ik die hem vast had. Maar goed je moet dus wel stevig in je schoenen staan en wat kunnen afweren in zo'n situatie. Ik dacht dan vaak alleen maar extra aan de woorden van onze fijne hondenschool en dat ik er waarschijnlijk goed aan had gedaan qua inschatting om ons hondje niet bij deze hond in de buurt los te laten lopen.
Gelukkig ging het bij de meeste honden altijd prima hoor en hebben we echt heerlijk kunnen wandelen altijd. Maar wel met ogen in het achterhoofd.
Zoolgangster schreef:Gewoon kleine hondjes niet om laten gaan met grote honden. Klaar. En als je in een buurt vol loslopende lummels woont, hondje mee in fietsmand en ergens op een overzichtige rustige plek uitlaten.
Tegenwoordig loopt menig hondeneigenaar met de neus op een mobieltje, zonder op de hond te letten, dus moet de eigenaar van een klein hondje zelf opletten. Alleen met hondjes van vergelijkbare grootte laten spelen dus. Het is de reden dat veel chihuahua eigenaren vaak meer dan 1 chihuahua hebben, zodat het diertje toch wat sociaal contact met een soortgenoot kan hebben, zonder gesloopt te worden.
onpaard schreef:Wij hebben een golden retriever die eerder opgegeten wordt door een kleine hond dan dat ze een vlieg kwaad doet.
Ze is nog jong en soms wat te enthousiast. Meestal ben ik optijd om haar aan te lijnen als er iemand aan komt maar soms ook niet. Ik vind t dood eng dat zij gegrepen wordt door een andere hond.
Dus ik denk niet dat het formaat uitmaakt.
onpaard schreef:Wij hebben een golden retriever die eerder opgegeten wordt door een kleine hond dan dat ze een vlieg kwaad doet.
Ze is nog jong en soms wat te enthousiast. Meestal ben ik optijd om haar aan te lijnen als er iemand aan komt maar soms ook niet. Ik vind t dood eng dat zij gegrepen wordt door een andere hond.
Dus ik denk niet dat het formaat uitmaakt.