Border Collie en paarden, tips gevraagd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilverroosje

Border Collie en paarden, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 11:45

Wie heeft tips om een jonge BC (1 jr) om te leren gaan met paarden op het eigen erf, maar ook onderweg bij het tegenkomen van paarden of weides of bijvoorbeeld het meelopen met onze eigen paarden. Het is een drukke BC, met veel jachtinstinct, drijfgedrag ook wel(bewegend, niet zozeer veel eye of lage hoofdhouding). Hij reageert sterk op bewegende paarden en is als pup bij ons gekomen.
Hoe heb jij dat op jouw erf aangepakt?

Kabayo

Re: Border Collie en paarden, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:34

Wat is de reden dat de hond als pup zijnde niet bij de paarden kwam?
Hier worden ze direct geïntroduceerd met de paarden wanneer ze uit het nest komen. Ze draaien direct mee op het erf en leren ook op het erf te blijven, uit de weide en paddock te blijven en er niet achteraan rennen

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:43

Idd hier 2x australian shepherd en drijf gedrag is ongewenst.. ( al zullen ze het echt doen als er "vee/ dieren los op het erf lopen " buiten de hekken/ hun wei

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:49

Je hond leren dat 'kijken mag' maar hij er verder niks mee hoeft. Maar denk dat gezien je hond al een jaar oud is je hier mogelijk aan de late kant mee bent.

Kijken mag leer je doormiddel van het gebruik van een clicker of het woordje yes, als hij naar het paard kijkt en daarna terugkijkt naar jou beloon je direct. Dit goed volhouden totdat je hond begrijpt dat hij best ergens naar mag kijken maar er niks mee hoeft.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:05

Ik raad je aan om er iemand bij te halen die ervaring heeft met border collies. Klinkt als hardnekkig drijf gedrag, wat natuurlijk instinctief erin zit.
Adviezen van mensen zonder bc’s zijn leuk, maar om dit gedrag op te lossen is het beter om met iemand die hier ervaring in heeft er naar te kijken. Ga alsjeblieft niet zelf lopen prutsen.

Verder, doet je bc genoeg? Alleen rond lopen op het erf of er mee wandelen is niet genoeg. Maakt niet uit hoeveel km je loopt, daarmee voldoe je niet aan hun mentale behoeften. Ze moeten iets van “werk” hebben, denk aan schapen drijven of actief een sport beoefenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:47

Afstandsbediening.exe installeren.
Border collies zijn samen met de mens vee bij elkaar drijven om ergens heen te gaan honden.
Nu laat je de jouwe dat werk doen enkel op instinct en zonder aanwijzingen/leiding van jouw. Dat is frustrerend voor beide en gevaarlijk voor hond, mens en vee (in dit geval paarden). Zoek dus een instructeur in schapendrijven om die afstandsbediening te installeren, in elk geval de knoppen : links, rechts & af. Kijk vervolgens goed naar je routine, terrein en waar je die hond kan parkeren (actief af laten liggen) zodat die een taak heeft tijdens het samen met de mens paarden buiten zetten. Beloon de hond na afloop, ook veilig uit de weg doet hij goed werk en sluit taak meteen goed af (ipv zelf verder te gaan regelen). Daarnaast inderdaad geef hem meer hersenwerk zowel via training als bv hoe je voer aanbiedt zoals in dit topic ( [BB] Likmatten en voerpuzzels ) om een simpele optie te geven.

Let er aan de andere kant ook op dat druk geen gevolg is van overprikkeld, bouw dus een uitknop in zoals veplicht in bench (op rustige plek) en slapen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 15:08

Eens met bovenstaand.
Drijven is zo border collie eigen, dat gaat met een gedragsmatige aanpak niet weg oid.

Onze laatste border had ook veel drijfinstinct, maar dat was dankzij een goede basistraining in schapendrijven prima te reguleren bij m’n paarden.

Wel moest ze duidelijk haar ei kwijt, daarom hadden al onze borders iets waarin ze hun drive konden kanaliseren, ivv behendigheid en flyball.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 15:23

Ja, hij doet genoeg. Behendigheid, wandelen, gehoorzaamheid, (zoek) spel. Ook genoeg slapen. Zijn we ons van bewust!
Schapen geprobeerd, juist om te kanaliseren, echter vond de leraar hem voor nu te ‘jong in het hoofd’ en te weinig gefocust op het werk met schapen en adviseerde te stoppen en het later nog eens te proberen. Reuen zijn soms laat rijp, zei hij… Hij kent inderdaad wel left, right, lay down, totdat hij te heet wordt in zijn hoofd. In zijn verdere gedrag zien we grote sprongen vooruit ten goede, trouwens.

We vinden dit punt lastig, vandaar de tips gevraagd hoe anderen dit aanpakken.

Natuurlijk vragen we advies aan deskundigen, ook al gedaan, en blijven we doen, maar wie weet heeft iemand hier ook mee geworsteld en succes geboekt.

De clickertrainingstip klinkt werkbaar, dank! Op het erf ‘kijkt’ hij alleen, maar in andere situaties dus nog niet.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 15:32

tamary schreef:
Afstandsbediening.exe installeren.
Border collies zijn samen met de mens vee bij elkaar drijven om ergens heen te gaan honden.
Nu laat je de jouwe dat werk doen enkel op instinct en zonder aanwijzingen/leiding van jouw. Dat is frustrerend voor beide en gevaarlijk voor hond, mens en vee (in dit geval paarden). Zoek dus een instructeur in schapendrijven om die afstandsbediening te installeren, in elk geval de knoppen : links, rechts & af. Kijk vervolgens goed naar je routine, terrein en waar je die hond kan parkeren (actief af laten liggen) zodat die een taak heeft tijdens het samen met de mens paarden buiten zetten. Beloon de hond na afloop, ook veilig uit de weg doet hij goed werk en sluit taak meteen goed af (ipv zelf verder te gaan regelen). Daarnaast inderdaad geef hem meer hersenwerk zowel via training als bv hoe je voer aanbiedt zoals in dit topic ( [BB] Likmatten en voerpuzzels ) om een simpele optie te geven.

Let er aan de andere kant ook op dat druk geen gevolg is van overprikkeld, bouw dus een uitknop in zoals veplicht in bench (op rustige plek) en slapen.

Ja, ik wil hem dus inderdaad juist niet zelf laten bepalen wat voor werk hij doet, vandaar dat ik verdere tips zoek. Dat laten liggen doen we nu ook, nog wel aan een lijn met iemand erbij. Dat gaat goed, maar als de paarden plotseling gaan rennen, bv als we naast de wei staan voor een klusje, is ie mentaal onbereikbaar. Dan neem ik afstand, aandacht er weer bij en dan lukt het weer. Maar veilig is het nog niet…

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:40

Ik heb een aussie en net als de vorige hond van dag 1 mee genomen. Ze mag alleen de weide in met mijn toestemming en ik stuur haar voor me uit, en zodra ik zie dat ze de paarden "interresant" vond dan corrigeerde ik haar en stuurde haar weer vooruit.
Ze gaat vaak mee met rijden ( ik rij alleen maar buitenritten) en hierbij weet ze dat ze "vooruit" moet blijven lopen . Ze mag snuffelen en achterblijven maar wel daarna weer meteen langs mijn paard en naar voren blijven lopen.. ook doe ik haar onder het rijden om bomen , palen , banken enz. omsturen en haar dan weer links en dan weer rechts laten lopen, zo heeft ze het idee dat ze toch samen met mij aan t werk is en ze vind het heel erg leuk.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:30

Een Border Collie met jachtintinct.... :j _/-\o_ :D

Je weet dat de Border Collie geen jachthond is en nooit gefokt is voor de jacht en jachtintinct dus niet van toepassing is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:41

Little_Gift schreef:
Een Border Collie met jachtintinct.... :j _/-\o_ :D

Je weet dat de Border Collie geen jachthond is en nooit gefokt is voor de jacht en jachtintinct dus niet van toepassing is?

Je weet dat in principe iedere hond, ongeacht of hij er voor gefokt, jachtinstinct bezit? En het drijfgedrag van de border collie eigenlijk een specifiek stukje van de jacht betreft, waar enorm op geselecteerd en daarmee uitvergroot, maar wel degelijk onderdeel van de oorspronkelijke jacht was? Dus dat het helemaal niet raar is dat een border collie in de basis nacht gedrag vertoont?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:44

Dat is bij een Border Collie alleen geen jachtgedrag maar drijf instinct. Heeft absoluut niks met jacht te maken.
Alleen neurotisch gedrag omdat ze hun drijfinstinct niet bevredigd krijgen.
En de leken noemen het dan jachtintinct want alles wat buiten iemands machte valt om te controleren, wordt onder jachtintinct geëxcuseerd

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 20:40

In principe is het drijfgedrag afkomstig van het oorspronkelijke jachtinstinct, dat was nodig om drijfgedrag te kunnen fokken/gebruiken, dus ik ga mee met Mizora. Overigens hou ik dit topic graag vriendelijk. De smiley’s, uitlachen en het denigrerende ‘leken’ voelen voor mij niet prettig.

Dus graag alleen bruikbare tips van mensen die dit probleem herkennen en of overwonnen hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:23

Ik heb geen idee meer hoe wij dit precies gedaan hebben, en onze vorige hond was ook geen 100% border maar een kruising maar wel een hond die op latere leeftijd heeft geleerd met paarden om te gaan. Het kan dus zeker. Hij gebruikte zijn drijf gedrag vooral om andere loslopende honden op afstand te houden. Super handig. Hij was echter al wel geestelijk volwassen. Ik zie ook aan mijn huidige hond, een Heidewachtel, wat voor verschil dat maakt in de training. Ze kan nu dingen die echt niet lukten een jaar geleden omdat ze toen ontzettend druk kon worden tijdens de training waardoor ze de focus volledig kwijt was. Soms heeft het ook gewoon tijd nodig. 1 jaar is nog echt jong.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:30

Heel basic tip, maar wel de basis waarschijnlijk,

Bij de neiging tot drijven zijn er in die acute situatie twee opties.

1 Ofwel de border regelt de zaken (naar diens eigen inzicht)
2 Ofwel je regelt de border en bepaalt wat hij wel en niet doet in die situatie.

Als 1 te onwenselijk is, ligt de oplossing in terug overstappen naar 2.

En dat betekent heel concreet opdrachten geven die de hond op dat moment moet doen.

En of dat nu liggen is, zitten, naast komen, aan de voet, whatever.

Als je op dat moment maar zorgt dat de border níet het gevoel heeft de boel te moeten regelen.

Geeft op den duur ook rust, dat hij/zij weet dat dat (die taak) dus níet bij hem ligt.

Is intensief, maar de enige werkelijk functionele.

(Of 100% altijd aangelijnd)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:53

Ik zou dus nooit nooit nooit schapendrijf commando’s geven of aanleren als je dat op paarden wil gaan gebruiken. Vooral omdat je (denk ik) niet ervaren bent daarmee is het een perfecte manier om van je hond af te komen.

Als ik het zo lees is de hond wild genoeg, dat gaat met het roepen van commando’s niet over. Ik denk dat je je oplossing moet vinden in het begrenzen van de hond. Je kan hem toch nee verkopen?
Desnoods leg je hem aan een lange lijn dat die zichzelf niet in gevaar kan brengen, en oefen je dat die blijft liggen. Of dat je normaal paarden kan passeren zonder dat die er iets mee doet.

Begrenzen begrenzen begrenzen…. Ik heb thuis 7 borders waar ik mee werk. En als er niet gewerkt wordt wordt er niet gewerkt, en laten ze vee dus ook met rust. Jouw hond is 1 jaar, dus verwacht niet dat het met een aantal weken opgelost is, maar je zal het altijd moeten blijven aanscherpen.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 11:08

Even voor de duidelijkheid, de hond is nooit los bij de paarden en we oefenen aan een lange lijn. Als de paarden rustig grazen, ligt hij op commando heel lang stil. Maar als er een paard een sprintje trekt, gaat hij aan.
Hij krijgt uiteraard ‘nee’. Hij is echter zo snel en zo fanatiek in zijn jaagreactie, dat hij dan moeilijk bereikbaar is. (Ook bv bij een opvliegende eend). En dat wil ik eruit trainen en ombuigen en daar zoek ik tips voor.
Let wel: ik stel me met deze vraag kwetsbaar op, in BC land kan iedereen het super goed en problemen zijn voor klunzen, maar sorry dat is niet de werkelijke wereld. Dus kom maar op met bemoedigende tips. Wij gaan ervoor!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 11:09

SusanH schreef:
Ik heb geen idee meer hoe wij dit precies gedaan hebben, en onze vorige hond was ook geen 100% border maar een kruising maar wel een hond die op latere leeftijd heeft geleerd met paarden om te gaan. Het kan dus zeker. Hij gebruikte zijn drijf gedrag vooral om andere loslopende honden op afstand te houden. Super handig. Hij was echter al wel geestelijk volwassen. Ik zie ook aan mijn huidige hond, een Heidewachtel, wat voor verschil dat maakt in de training. Ze kan nu dingen die echt niet lukten een jaar geleden omdat ze toen ontzettend druk kon worden tijdens de training waardoor ze de focus volledig kwijt was. Soms heeft het ook gewoon tijd nodig. 1 jaar is nog echt jong.

Dank voor je bemoediging!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:23

Lijkt erop dat met name (plotselinge) beweging een trigger is. Dat herken ik wel van mijn finse lap, die zal wat minder intens zijn dan een border collie maar van origine ook een herdershond.

Kun je niet beginnen bij een hondenschool om gecontroleerd die zelfcontrole bij beweging te gaan trainen? Dat een trainer dus bijvoorbeeld begint met een speeltje aan een touwtje, rustig meeslepen etc. Dan zul je waarschijnlijk al zien dat de focus daar flink op komt te liggen. Als je die reactie al naar beneden kunt krijgen dan kun je het langzaamaan gaan opvoeren.

Bij die van ons is het echt een stuk minder geworden, ook met leeftijd. Alleen als bijvoorbeeld een vogel vlak voor m uit de bosjes opvliegt dan is het wel even aan. Gelukkig heeft hij wel altijd meer respect gehad voor vee en ging het met name om het hoeden van de kippen etc. Als ze gaan fladderen dan is hij nog steeds wel aan, maar ook dat is steeds beter te controleren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:29

Hij is nog jong en als het een laatbloeier is zal het ook even wat geduld vergen.

Jachtinstinct (en dus ook drijfinstinct) is bij sommige honden ontzettend sterk.

Hier een heidewachtel, met bijbehorend sterk jachtinstinct en bananen in de oren (daar waar een bc over het algemeen graag met mensen samen werkt is een heidewachtel meer zelfstandig, aka stronteigenwijs).
Bloed zweet en tranen heeft het me gekost om die in het gareel te krijgen. Nu op dik 3 jarige leeftijd is het redelijk ok.

Heb hem van pup af meegenomen bij de paarden. In den beginne was hij bang. Daarna wilde hij 1 keer stoer doen en achter paarden lopen. Daar was de leidermerrie niet van gediend en hij is nog nooit zo snel weer uit de weide gespurt.
Sindsdien gaat het best goed met de paarden, samen op buitenrit, door de weide keuvelen, allemaal goed.

Tot er recent het veulen geboren is. Veulens stuiteren in het rond en zijn uiteraard klein. Hij zag gelijk weer rood, vol in jachtmodus. Het was niet zozeer voor het veulen dat ik vreesde, maar voor de reactie van de merrie die niet fijn zou zijn voor de hond.
Dus hop, vanaf 0 weer beginnen. Niet meer mee in de weide. Af blijven liggen als hij wil kijken (of op het erf keuvelen als hij niet naar de paarden kijkt) en alleen onder strikte begeleiding in de buurt van het veulen komen.
Hij kan nu wederom kalm blijven bij het veulen, ook als die stuitert maar ik waag het nog niet zonder toezicht.

Veulen zal groeien en eenmaal groter zal het hem minder triggeren.
Maar z'n instinct zal altijd blijven.

Dus met jouw bc blijven hameren op gehoorzaamheid (is schapendrijven uiteindelijk ook) en onder begeleiding de situatie trainen.
Met geduld zou het goed moeten komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:44

Leuk ook een Heidewachtel. Ik bedenk me trouwens dat die van mij ook graag achter snel bewegende objecten aan gaat. Ze is gelukkig wel zo slim dat ze stopt als ze ziet dat het een kansloze zaak is. En de recall met fluit zit er goed op. Maar mtb'ers is een ding, die zoek ik dus niet op als ze losloopt. Hebben een heel mooi losloopgebied in de buurt maar loopt helaas de mtb route 2 keer doorheen. Daar kom ik dus niet met haar. Ander gebied wat overzichtelijker is roep ik haar naast als we het fietspad naderen. Kunst is om het voor te zijn.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:55

Mtb's, joggers etc, couldn't care less here.

Wild en dieren blijft een trigger.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:05

Maar wat noem jij sterk reageren? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Je zou je BC kunnen leren om afstand te houden en het gedrag te doseren, eruit trainen is praktisch onmogelijk, dan had je een knuffel BC bij de HEMA moeten kopen, die luisteren over het algemeen heel goed, instant. tbc, dit is een grapje... :Y)

Onze BC's zijn van pup af aan mee geweest bij de paarden en hebben een lange tijd geleerd van achter een of draad wat gewenst gedrag was, daarna mochten ze bij het paard dat ik het meeste vertrouwde 'voor het echie' oefenen. Uiteindelijk konden de honden onbeheerd tussen de paarden lopen, dat ging helemaal prima. Als de paarden rustig gingen staan grazen gingen de paarden liggen zonnen, ze hadden geleerd dat de rust van het paard ook rust voor hun betekende.

Vaak als de paarden door de wei aan het hollen waren, rende hun mee, niet jagen, niet drijven, gewoon meerennen. Dat mocht wél maar op afstand, de paarden hebben rondvliegende hoeven waar zij niks aan kunnen doen, en de honden hoeven die niet tegen hun kop te hebben.

Stilstaande paarden mochten wel benaderd worden, vaak was dat heel zoetjes en paard & hond stonden dan lekker te kroelen. <3

Wat nét zo belangrijk is, is om de paarden te leren om te gaan met de honden. Niet jagen, niet bijten en niet onnozel miepen & slaan. Ook dat vergt tijd, veel tijd.

Paarden die we onderweg tegenkomen worden anders benaderd, daar gaan we voor aan de kant en er wordt niet bewogen of gekeft (alhoewel dit vooral van toepassing is op de Schotse Collies & BC puppy's, eenmaal volwassen weten ze wel hun kop te houden. :+ ). Daar komt een simpele lay-down and stay, pas op commando mogen ze gaan, daarmee wacht ik bewust altijd iets langer want ik weet niet hoe vreemde paarden reageren op de honden.

Je kunt een BC niet zijn natuurlijke gedrag afleren, je kunt het wel ombuigen naar gewenst gedrag.

Zilverroosje schreef:
Let wel: ik stel me met deze vraag kwetsbaar op, in BC land kan iedereen het super goed en problemen zijn voor klunzen, maar sorry dat is niet de werkelijke wereld. Dus kom maar op met bemoedigende tips. Wij gaan ervoor!

Juist omdat het verkeerd bewoorden en aanpakken van de situaties funest is voor de reputatie van de BC. Hier wordt ook al weer neurotisch genoemd, heel hardnekkig en neurotisch zijn ze alleen maar als niet wordt voldaan aan hun natuurlijke wensen. Kijk voor de grap eens op herplaats pagina's speciaal voor de BC. Dan staat me het huilen nader dan het lachen en mijn bloed kookt binnen no-time door de beschrijvingen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:30

als die wel aan de riem zit Zul je bezig moeten met impuls controle. Misschien kan iemand je helpen of bijvoorbeeld paard longeren oid dat jij je kunt richten op je hond