Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Afstandsbediening.exe installeren.
Border collies zijn samen met de mens vee bij elkaar drijven om ergens heen te gaan honden.
Nu laat je de jouwe dat werk doen enkel op instinct en zonder aanwijzingen/leiding van jouw. Dat is frustrerend voor beide en gevaarlijk voor hond, mens en vee (in dit geval paarden). Zoek dus een instructeur in schapendrijven om die afstandsbediening te installeren, in elk geval de knoppen : links, rechts & af. Kijk vervolgens goed naar je routine, terrein en waar je die hond kan parkeren (actief af laten liggen) zodat die een taak heeft tijdens het samen met de mens paarden buiten zetten. Beloon de hond na afloop, ook veilig uit de weg doet hij goed werk en sluit taak meteen goed af (ipv zelf verder te gaan regelen). Daarnaast inderdaad geef hem meer hersenwerk zowel via training als bv hoe je voer aanbiedt zoals in dit topic ( [BB] Likmatten en voerpuzzels ) om een simpele optie te geven.
Let er aan de andere kant ook op dat druk geen gevolg is van overprikkeld, bouw dus een uitknop in zoals veplicht in bench (op rustige plek) en slapen.
Little_Gift schreef:Een Border Collie met jachtintinct....![]()
![]()
![]()
Je weet dat de Border Collie geen jachthond is en nooit gefokt is voor de jacht en jachtintinct dus niet van toepassing is?
SusanH schreef:Ik heb geen idee meer hoe wij dit precies gedaan hebben, en onze vorige hond was ook geen 100% border maar een kruising maar wel een hond die op latere leeftijd heeft geleerd met paarden om te gaan. Het kan dus zeker. Hij gebruikte zijn drijf gedrag vooral om andere loslopende honden op afstand te houden. Super handig. Hij was echter al wel geestelijk volwassen. Ik zie ook aan mijn huidige hond, een Heidewachtel, wat voor verschil dat maakt in de training. Ze kan nu dingen die echt niet lukten een jaar geleden omdat ze toen ontzettend druk kon worden tijdens de training waardoor ze de focus volledig kwijt was. Soms heeft het ook gewoon tijd nodig. 1 jaar is nog echt jong.
Zilverroosje schreef:Let wel: ik stel me met deze vraag kwetsbaar op, in BC land kan iedereen het super goed en problemen zijn voor klunzen, maar sorry dat is niet de werkelijke wereld. Dus kom maar op met bemoedigende tips. Wij gaan ervoor!