Hoe snel ga jij met je dier naar de dierenarts?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19807
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Hoe snel ga jij met je dier naar de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 12:33

Had het hier laatst met een kennis over en ik ben nieuwsgierig in wat voor situaties jullie besluiten acuut naar de dierenarts te gaan en wanneer jullie afwachten?


Bijvoorbeeld:

Hond heeft een gevoelige maag en geeft sowieso af en toe over, meestal op een lege maag. Gemiddeld zo’n 1 a 2 keer in de maand. Is dan verder wel gewoon levenslustig en eet prima.

Op een nacht is de hond snachts erg onrustig. Blijft maar draaien en wil niet gaan liggen. Je neemt de hond mee naar buiten. Buiten draait hij direct een dikke stevige drol en normale plas en je concludeert dat het hem hoog zat.

Eenmaal binnen is zijn onrust wat beter, maar is nog niet zichzelf. Hij drinkt wat. Even later geeft hij over. De volgende ochtend laat je hem nog eens uit en hij gedraagt zich normaal. Wellicht iets slomer dan anders. Bij thuiskomst laat hij zijn eten staan. Iets wat erg ongewoon is.


Wat doe jij? Maak je accuut een afspraak bij de dierenarts? Wacht je het een paar uur af? Wacht je het een paar dagen af?


Wat zijn voor jullie momenten dat je direct gaat, of wanneer je het even aankijkt?

Heeft de komst van die keten dierenartsen hier iets in veranderd?

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:40

Wanneer er dingen aan de hand zijn waarvan ik weet dat ze erg ongewoon zijn voor mijn dier (zoals eten laten staan in jouw geval) en wanneer hij 's nachts ook al onrustig was zou ik in ieder geval bellen en aan de hand daarvan een afspraak maken (tenzij dierenarts zelf zegt: kijk het even aan).

Je kent je dier op den duur ook goed, en kan het meestal wel intuitief inschatten. Een dier voelt zich ook weleens een dagje niet lekker, net zoals wij. Aan mijn kat voel ik dat meteen, en kijk ik het een dagje aan. Ze is een gezond, jong dier wat ieder half jaar een check krijgt; ik maak me niet meteen ongerust. Meestal voelt ze zich de volgende dag weer top. Maar bij (erg) ongewoon gedrag, zoals niet poepen/plassen en langer dan een dag niets eten of drinken of bijvoorbeeld toen ze vorig jaar opeens haar buik kaal waste wordt er meteen gebeld en een afspraak gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 22-05-24 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariposa11
Berichten: 2875
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:40

Ik bel dan iig voor overleg, dan kijken we wel wat wijs is.

Mijn DA is nog gewoon een zelfstandige praktijk, met normale prijzen

brennie85

Berichten: 574
Geregistreerd: 03-11-08
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe snel ga jij met je dier naar de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:43

Als mijn hond niet eet dan weet ik zeker dat ik naar de dierenarts moet. Dit zeg ik ook altijd tegen de oppas. Verder zijn hier thuis daar niet echt regels voor. Met bloedspoed natuurlijk gelijk gaan, bij een keertje kotsen niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:45

Ik ging altijd op mijn instinkt af. De ene keer met ogenschijnlijk heftige klachten aangekeken of even telefonisch overleg met de dierenarts die dan meest ook zei kijk even aan, maar soms ook met een alleen iets rustigere hond met spoed naar de dierenarts waar bleek dat hij hersenvlies ontsteking had en bij wachten gegarandeerd was overleden. Hetzelfde gold ook voor paarden, vogels, konijnen.

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:48

Met een hond zou ik rustig wel af durven wachten. Ook wel een dag..(zoals met jij omschrijft) maar die van mij kan soms ook een dag gewoon slecht eten.
Ik heb mijn hond wel eens zo ontzettend ziek gehad(van buikpijn) dat ze echt lag te rillen van de pijn. Dat ging me te ver.
Maar dit kan ook gewoon 'buikgriep' zijn imo

Acuut naar de dierenarts was: hond erg benauwd, hond met aanvallen(mij niet herkennen en compleet neurotisch gedrag) chocolade eten was ook een spoedje..

Met katten gaan we eigenlijk sneller. Een hond kan rustig een dag niet eten, een kat is een ander verhaal. Meeste met katten was trouwens blaasontsteking, zeker met een (nep) kater durf ik daar geen dag mee te wachten.

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:50

Als ik twijfel ga ik naar de dierenarts.

Mijn oudste kat was toen het 3 jaar geleden zo warm was heel sloom
Heb het even aangekeken hem gekoeld en toch in de avond even gegaan.

Niets aan de hand maar toch zekere voor het onzekere nemen.

Met Mando precies hetzelfde.
Bij twijfel komt de da.

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:02

Een keertje spugen of diarree ga ik echt niet voor naar de DA. Wat rijst voor ze koken diet vaak wonderen.
Idem met een wond. Waar geen hechting nodig is volstaat de betadine.
Voor zulke dingen ga ik zelf ook niet naar een arts, ik ben af en toe gewoon niet lekker en dat kan een hond ook overkomen.

Zie ik pijn in combie met gebrek aan eetlust, dan veranderd het verhaal en afhankelijk van wie het is gaan we meteen of wacht ik max 24 uur.

Nou staan mijn twee oudsten sowieso onder zeer regelmatige DA check ivm Cushing en nieren, dus zeer grote spontane verassingen verwacht ik niet.

Sabbientje

Berichten: 4746
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Hoe snel ga jij met je dier naar de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:05

Ik ga meestal op mijn gevoel af.
Bij twijfel bel ik de DA voor overleg.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:07

Jij kent je dier het beste en weet als deze echt niet in orde is. Ik volg mijn gevoel, vaak kijk ik bij geen levensgevaar het een paar dagen aan.

Bijv mijn kat eet wel vaker een paar dagen slechter, kotst ook soms, al sinds ik haar heb. In begin laten nakijken, niks loos. Was maandag weer zo, aankijken dus. Maar vanochtend zag ik een bult op haar kaak. Das niet goed dus direct afspraak gemaakt, bult bleek abces, opgemaakt en stapel pillen mee gekregen.

Ik maak een inschatting

Druif_01

Berichten: 8868
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Hoe snel ga jij met je dier naar de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:12

Ik heb twee katten en als ik het niet vertrouw, dan bel ik voor overleg. Als ze een dagje wat rustiger zijn niet, of iets minder eten dan normaal, dan wil ik het wel een dagje aankijken (zeker zolang ze nog wel iets eten). Bij sterk afwijkend gedrag bel ik toch relatief vlug. Liever het zekere voor het onzekere.

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe snel ga jij met je dier naar de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:21

In jouw voorbeeld zijn voor mij al genoeg alarmbellen. Keer overgeven of onrustig kan. Maar de combinatie die je nu beschrijft zou voor mij reden zijn om even te bellen. Dan zal mijn dierenarts haar willen zien, want over de telefoon kan ze natuur weinig. En ja, dan ga ik.

Lau07
Moderator

Berichten: 1627
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:30

Ik bel ook zodra ik het niet vertrouw. Ik ken mijn dieren goed genoeg om te weten wanneer ze uit hun hum zijn en als het serieus genoeg is om het niet zelf op te kunnen lossen dan bel ik. Ik bel niet alleen voor mijn dieren, maar zeker ook voor mijn eigen gemoedsrust. Ik bel liever een keer teveel en voor niets dan een keer te weinig met als gevolg een dier met pijn.

Tallie1979
Berichten: 22800
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe snel ga jij met je dier naar de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:33

Op mijn gevoel. Dat je merkt dat er wat is, maar je weet niet wat. Dan ga ik toch maar even voor controle.

Als mijn hond het door jou genoemde partoon zou hebben, dan overleg ik en ga ik voor de zekerheid langs.

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:40

Ik wacht het af. Tenzij het slechter lijkt te gaan. Hetzelfde of beter zou ik tijd geven.

Het ligt ook echt aan de hond. Wat wordt gezegd, je kent zelf je dier het beste.

Mijn ene hond slaat heel vaak 't ontbijt over, andere niet. Andere heeft weer makkelijk over enz. Dus alarmbellen verschillen.

Gevoel is heel belangrijk. Met mijn ene hond wel heel snel naar de dierenarts gegaan, ze was echt niet zichzelf. Het niet ontbijten prima maar zei ook geen hallo, was bibberig en overduidelijk naar. Even later ook hijgen/benauwd. Meteen dierenarts. Hart/longen enz was goed, wel koorts. Antibiotica/pijnstillers en in de gaten houden. Bij verslechtering bellen. Knapte langzaam op. Meer zichzelf, wel momentjes naar. Wandelende weer vrolijk mee en at. Mijn conclusie, door de medicatie. Dierenarts belde voor update, dit aangegeven en aangekeken (anders zou 't echo buik worden). Nu over.

Bij eten drinken, poepen plassen kijk ik het gerust een paar dagen aan. Er is een verschil tussen niet zichzelf zijn en echt naar voelen.

Hoe gaat het nu?

Ow wat ook meetelt is weekend. Door de week durf ik 't iets langer aan te kijken. Vrijdag sneller dierenarts/overleg. Het is allemaal al duur genoeg.

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:42

Hier ook op gevoel. Waardoor het de ene keer kan lijken of ik overdrijf (maar het wel nodig blijkt te zijn) en de andere keer kan lijken of ik erg nalatig ben (maar dan was dier toch inderdaad prima af met gewoon kalm blijven).

In jouw verhaal worden het wat te veel puntjes samen en zou ik in ieder geval even bellen om met de DA te overleggen. Ik zou het dan wel prettig vinden om even langs te gaan maar laat de DA beslissen :)

Een dier dat niet in zijn normale doen is, dat is voor mij wel een alarmbel.

Maite2005
Berichten: 40
Geregistreerd: 17-03-19

Re: Hoe snel ga jij met je dier naar de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:42

Wij hebben zo'n beetje exact dit gehad met onze hond (elke week 1 nacht ziek zijn). Wij zijn een keer naar de dierenarts geweest, die konden toen niks vinden. Laten testen op Giardia, kwam ook niks uit. Daarna zijn we maar een natuurgeneeskundige geweest en zijn we overgegaan op rauw vlees voeren, sindsdien geen problemen gehad.

Ik zou wel even naar de dierenarts gaan om te controleren, helemaal omdat uit de OP blijkt dat dit dus vaker gebeurt per maand. Misschien komt er wat uit, zo niet zou ik verder zoeken.
Dit is natuurlijk wel per hond afhankelijk, een keertje ziek zijn zou ik niet voor bellen, maandenlang 1x per week ziek zijn wel.

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:38

Ik heb (helaas) in de loop der jaren zoveel kennis en kunde opgedaan dat ik heel goed weet wanneer ik een dier moet laten consulteren door een arts en wanneer niet.
Ik ben niet iemand die voor elk wissewasje gelijk naar de dierenarts gaat en zeker niet iemand die zich vanalles laat aansmeren (upselling door Big pharma) qua medicatie/ behandelingen.
Doorgaans heb ik zelf al een redelijk tot zeer goede inschatting kunnen maken van wat er mis is en hoe dat op te lossen zal zijn. Dat weet mijn vaste dierenarts gelukkig ook en degenen die het tòch proberen komen er vlot achter :D .

DuoPenotti

Berichten: 30586
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe snel ga jij met je dier naar de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:55

Verschillend.

Hier is onze hond ook eens echt rillerig en ziek geweest, wilde niet liggen. Alleen maar krampachtig rechtop zitten. ben ermee naar de dierenarts geweest. Wat het was weet ik nog niet, maar de pijnstillers hebben geholpen.

toevallig vorig week gaf hij in de ochtend over.
Maar niks aan hem te merken. Brokken gegeten, de hele dag fit.
In de avond geeft hij weer over, de brokken van de ochtend, dus niks verteerd, dus wel langer ziek dan al
Maar net zo fit.
gaf daarna nog een paar keer over incl gal.
Hij wilde maar wat graag eten, maar heeft hij niet gekregen. Laat maar ff tot rust komen.
In de volgende ochtend een beetje brok, die hij hongerig op at. Nog steeds fit.
In de avond weer zijn gewone portie.
Echt niets aan hem gemerkt, het is dat ik het overgeven heb gezien anders zou je het niet weten.
Daar ben ik dus niet mee naar de DA gegaan.

Shiloh

Berichten: 19807
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 16:22

Ik vind het zelf altijd zo lastig. Heb alles over voor mijn hond. Geen cent is teveel. Maar moet toch zeggen dat de duurdere prijzen me wel een keer extra laten denken is het nou wel nodig.

50 euro aftikken voor een “temperatuur is goed, ik hoor niks geks, hij lijkt geen pijn te hebben, toch maar even afwachten” vind ik dan toch wel zonde

Wat ik hierboven beschreef gebeurde vorige week.

In eerste instantie heb ik afgewacht. Hij heeft dit niet 2 keer per maand. Wat ik bedoelde is dat hij 1 a 2 keer per maand wel eens snachts spuugt, voornamelijk gal. Verder is die dan gewoon helemaal in orde. Eet normaal. Hij is inmiddels 9 en doet dit al van jongs af aan. In het begin veel mee gedokterd, maar conclusie dat hij blijkbaar gewoon gevoelig is voor misselijkheid op een lege maag.

Dit keer was dus anders. Snachts blijven draaien, ook na poep en plas. En bovenal pertinent niet willen eten, maar wel meer dan normaal veel drinken. Buik voelde normaal.

Ik besloot het een paar uur aan te kijken. Paar uur later wilde hij nog steeds geen hap eten. Inmiddels was zijn buik ook vrij hard. Besloten de dierenarts te bellen. Die zei dus kom maar langs. Het is dus wel zo’n keten dierenarts, dus heb het gevoel dat ze altijd zeggen dat je langs moet komen.

Ik kon 2 uur later terecht. Uur ervoor weer geprobeerd of ik hem toch niet kon overtuigen te eten. Maar nee hoor. Hij wilde niks en stond er beetje zielig naar te kijken. Hij was wat down, maar leek geen pijn of zo te hebben.

De dierenarts zit 100m verderop. 5 minuten voor de afspraak loop ik naar beneden om te vertrekken en op dat moment begint hij ineens spontaan gretig zijn bak leeg te vreten. 8)7 . Toch maar gewoon gegaan.

Onderweg daarheen draait ie opnieuw een iets zachtere, maar normale drol en doet die een plas.

Dierenarts kon niks bijzonder vinden. Conclusie “verder afwachten” en 50 euro lichter. In de loop van de dag kwam hij steeds meer in zijn hum en tegen de avond leek alles weer ok.

Zoals ik zeg. Geen euro voor mijn lieverd is te veel, maar het is natuurlijk gewoon zonde van mijn centen.

Vind dit soort situaties zo lastig. Was gewoon nieuwsgierig hoe anderen daar tegenaan kijken. Ene vriendin van me zei “ik ga dan gelijk, liever een keer teveel dan te weinig”. De andere zei “ik zou denk ik nog wat langer afgewacht hebben.”


En de volgende keer? Sta ik waarschijnlijk weer net zo te twijfelen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 22-05-24 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19807
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 16:29

pmarena schreef:
In jouw verhaal worden het wat te veel puntjes samen en zou ik in ieder geval even bellen om met de DA te overleggen. Ik zou het dan wel prettig vinden om even langs te gaan maar laat de DA beslissen :)


Wat ik dus tegenwoordig extra lastig vind, is dat ik denk dat je hier gewoon geen eerlijk antwoord op krijgt. Alles om te “verkopen”.



Mocht iemand nog een dierenarts in regio Eindhoven kennen die nog niet overgenomen is door zo’n keten, en gewoon integer handelt, houd ik me aanbevolen :Y)

Marije112

Berichten: 3413
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:35

Ik ga vrij rap naar de dierenarts, maar mijn dieren zijn dan ook verzekerd, dus het kost me niks :).

Als er iets is wat ongewoon is, waarvan ik denk dat het erger is dan (in vergelijking met de mens) een 'verkoudheid' oid, laat ik het checken.
Overigens doe ik dat bij mezelf ook :). Als er iets fout is 'ga' ik ook naar de dokter. Niet helemaal te vergelijken, want mijn man is huisarts. Maar als er iets is waarvan ik voel dat er iets fout is noem ik dat wel aan hem en kleinigheidjes noem ik niet.

[EDIT] Overigens kan ik niet overleggen met de dierenarts. Er antwoord een secretaresse en die geeft altijd aan dat je het dier moet brengen voor een onderzoek. En dát is een verdienmodel :))

Susanne

Berichten: 11619
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:52

Ik ga altijd vrij snel naar de dierenarts. Mijn hond is nogal een pechvogeltje en over het algemeen heeft hij geen dingen die je “even gaat aankijken” zoals een gat in z’n rug (door zo’n leuke hij-doet-niks-hoor-hond), kapotte knie tijdens jacht training, afgebroken en naar binnen geslagen tandjes na een suffe speelse botsing met de buurhond etc.

In jouw geval zou ik in ieder geval even bellen naar de dierenarts voor overleg.

Druif_01

Berichten: 8868
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Hoe snel ga jij met je dier naar de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:13

Ik zit niet bij een keten en hier zijn ze echt goed meedenkend moet ik eerlijk zeggen! Vanuit Eindhoven is mijn dierenarts net te ver denk ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34879
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:21

Ik zou bij dit geval zelf niet gaan, en dat was voordat ik had gelezen wat jij had geschreven over je bezoek aan de dierenarts. Juist omdat je aangeeft dat hij verder wel goed te pas was. Ik vind het ook wel lastig hoor. Omdat degene die je aan de lijn krijgt eigenlijk altijd een afspraak maakt zoals al aangegeven (want ja verdienmodel). Het is een ander gesprek als met de doktersassistent of een triagist van de HAP (huisartsenpost). Met de paardenarts heb ik altijd heel ander contact, die denkt veel meer mee of een afspraak of behandeling echt noodzakelijk is, of dat het ook kan wachten.