Vlooien bestrijden bij poes

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 15:36

Nadat het mij opviel dat onze poes zich de laatste tijd wat meer krabt ben ik gaan opletten of ze vlooien heeft. Na het uitpluizen van de vacht toen ze op mijn schoot lag kon ik nog niets ontdekken op wat huidschilfers na.
Zo net keek ik op ons witte beddengoed waar ze de hele dag heeft gelegen en ik zag wat vlooienpoepjes. Ik heb haar geprobeerd te kammen (vind ze vreselijk) en toen kwam ik inderdaad 1 vlo tegen.

Wij hebben haar in september gekregen en toen zat ze helemaal onder de vlooien, we hebben toen een schema gehanteerd maar ik weet niet meer welk.

Graag willen we haar weer van de vlooien af hebben, want ook krijgen we in juni een 2e kitten erbij. Onze huidige poes is nu 1 jaar.

Graag zoek ik tips van een goed ontvlooi schema en welk middel we hiervoor het beste kunnen gebruiken. Is het ook perse nodig dat ik de hele omgeving weer ga reinigen met vlooien spray? Onze poes komt af en toe buiten aan een tuigje en ze ligt veel op het balkon. Het liefst gebruik ik alleen iets van een middeltje voor de kat, ik ben momenteel niet heel mobiel dus het hele huis uitgebreid stofzuigen gaat niet lukken om dat actief bij te houden en onze kat houdt ook niet van de vlooienkam.

Wie heeft voor mij advies?

WillemYntJee
Berichten: 6308
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:02

Welk (preventieve) schema je moet aanhouden hangt af van t middel wat je gebruikt. Er zijn middelen die maandelijks moeten worden toegediend en middelen die meerdere maanden werken evt zelfs nog in combinatie met ontworming.

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 16:27

Oke, wat ik de vorige keren heb gebruikt was DUO-Op.

Nyaleti

Berichten: 6387
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:47

Zo goed als alle tabletjes en pipetjes werken een maand (onofficieel vaak wat langer maar in de bijsluiter staat baan 4/5 weken).Zeker met een actieve vlooien infectie zou ik het elke maand herhalen.

Credelio tablet (bij de dierenarts halen), AdTab tablet (Online, Petsplace) of voor een pipet zou ik Stronghold pakken (dierenarts). In iedergeval niks met Fipronil, dat werkt vaak niet. Helaas is er een heel groot aanbod met middelen met Fipronil dus let daar goed op.

Als je actief vlooien ziet, is het ook belangrijk dat je het huis goed schoon houdt! Heb je iemand in de omgeving die je kunt vragen? Want de vlooien zitten misschien niet meer op jouw kat als je haar een pipet geeft, maar nog wel in je huis!

Het schoonmaak schema weet ik even niet meer, iemand anders hier vast wel. Maar vlooienspray, dekens, beddengoed, kussentjes etc allemaal goed wassen en heel goed stofzuigen, ook in de hoekjes en onder de kast etc.

Selina

Berichten: 14399
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:48

Ik was er vrij snel vanaf nadat ik spul van de dierenarts had gebruikt. Stronghold als ik het goed zeg.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:05

Tegen vlooien werkt Advantage kat ook prima. En Stronghold via de dierenarts, dat werkt ook tegen teken.

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:59

Wij geven nooit preventief. Maar 1x vlooien gehad door iemand anders zn kat en helemaal tevreden over advantage.

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 20:22

Ik ga morgen even bij de dierenarts om een middeltje vragen. Heb de vorige keren steeds iets van de dierenwinkel gebruikt.

Echt actief zie ik ze niet. Ik heb met mn handen door haar vacht gepluisd en toen kwam ik niks tegen. Maar op het beddengoed zag ik dus vlooienpoepjes en na 10minuten kammen kwam ik dus 1 vlooi tegen.

Boheme

Berichten: 2119
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:58

Eventueel vlokill proberen. Mocht je de afgelopen maand niet hebben ontvlooid, dan kun je de dag erna gewoon beginnen met een pipet. Vergeet je huis, auto, kleding niet te behandelen.

Yummy

Berichten: 429
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:59

Ik zweer bij bravecto. 1x in de 3 maanden behandelen. Hoef je ook geen omgevingsspray bij te gebruiken, wat tevens ook niet heel gezond is voor de kat.

future_vet
Berichten: 2632
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:00

Yummy schreef:
Ik zweer bij bravecto. 1x in de 3 maanden behandelen. Hoef je ook geen omgevingsspray bij te gebruiken, wat tevens ook niet heel gezond is voor de kat.


Eens!
Bravecto is voor mij echt de nummer 1 als er echt een vlooienfeestje gaande is.

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 21:59

Yummy schreef:
Ik zweer bij bravecto. 1x in de 3 maanden behandelen. Hoef je ook geen omgevingsspray bij te gebruiken, wat tevens ook niet heel gezond is voor de kat.


Oh daar ga ik even over inlezen.

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 22:02

Oef lees op internet gevaarlijke verhalen over bravecto, dat het schadelijk kan zijn voor de gezondheid van de kat.

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 17:50

Ik heb van de dierenarts advantage mee gekregen. Zij geven aan dat alleen behandeling van de dieren (zonder omgeving) ong 3 maanden duurt voor je van de vlooie af bent. Ik ga zo de pipet geven in toch even goed proberen te stofzuigen en wat dingen in de was doen. Zal nu elke 4 weken moeten geven.

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:00

Succes als je een pipetje hebt gekregen. Ik kan veel maken bij mijn katten maar een vlooienpipetje gaat gewoon echt niet lukken. Bij de laatste vlooienplaag hadden wij pilletjes van Credelio (vergruisd door wat natvoer). En zo'n omgevingsspray. Bijkomend voordeel was dat het ook muggen en vliegen om zeep hielp. 1 pilletje per kat en 1 keer alles sprayen en het was over.

kinel
Berichten: 2201
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:16

Ik werk bij dierapotheker.nl en wij verkopen heel veel daarvoor. Wat ik momenteel goed merk is dat de adtap heel goed loopt. En heb er ook hele goeie dingen over gehoord.

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 18:17

Pipetje hebben we eerder gebruikt en dat ging prima bij onze poes.

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:18


Doef

Berichten: 1742
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:21

Advantage en frontline pipetten gebruik ik preventief! Werkt zeker maar met vlooien zou ik 1 keer per maand wel doen, heeeeeeel goed stofzuigen en evt een omgevings spray gebruiken, succes!

iiSunshine

Berichten: 1276
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:21

wat hier inderdaad ook al wordt gezegd: stofzuigen, wassen, stofzuigen, wassen, en nog meer stofzuigen. echt overal. het is even een werk maar dan ben je er wel vanaf. onze katten zaten er ook onder, pipetje stronghold, overal stofgezogen, omgevingsspray van beaphar op de bank/stoelen (alles wat je niet kunt wassen), blijven kammen en vlooien die je tegen komt kapot maken op een keuken papiertje oid.

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:41

SnuitjeLove schreef:
Ik heb van de dierenarts advantage mee gekregen. Zij geven aan dat alleen behandeling van de dieren (zonder omgeving) ong 3 maanden duurt voor je van de vlooie af bent. Ik ga zo de pipet geven in toch even goed proberen te stofzuigen en wat dingen in de was doen. Zal nu elke 4 weken moeten geven.

Ik ben het daar NIET mee eens. Advantage werkt OOK op de omgeving. Op de plekken waar de kat bijv ligt. Alles wat je kan stofzuigen, stofzuigen. Alles wat je kan wassen, wassen. Wat niet kan met de stoomreiniger of de vriezer in. Maar als je zoveel moeite moet doen om een vlo te vinden zal je vast geen plaag hebben.
Je hebt evt ook omgevingsspray. Maar ik verwacht dat t wel mee valt. En ik zou een interval, als je geen vlooien hebt , gerust houden van 5-6 weken. Wij ontvlooien alleen als we wat vinden.

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 23:06

Dankjewel, voor nu ga ik wel even de het schema gked bijhouden elke vier weken. Ook omdat we over een paar weken een nieuwe kitten krijgen, die zal ik de eerste paar keer tegelijk moeten behandelen met onze poes zij de doerenarts. Wel met een andere dosering voor kittens.

DJZ

Berichten: 3161
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:13

ik lees even mee, aangezien Soep de poes (en ik := ) last heeft van vlooien. Inmiddels heeft ze een Serento vlooienband. Ik wil de omgevingsspray wel gebruiken, maar zit ook met een papegaai in huis.. Is die spray niet schadelijk voor de vogel, aangezien die gevoelige longen hebben?

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:20

SnuitjeLove schreef:
Oef lees op internet gevaarlijke verhalen over bravecto, dat het schadelijk kan zijn voor de gezondheid van de kat.


In beginsel is kan elk vlooienmiddel een bijwerking hebben. Het is natuurlijk een bestrijdingsmiddel. Over bravecto wordt veel geroepen maar het is nooit bewezen.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:24

DJZ schreef:
ik lees even mee, aangezien Soep de poes (en ik := ) last heeft van vlooien. Inmiddels heeft ze een Serento vlooienband. Ik wil de omgevingsspray wel gebruiken, maar zit ook met een papegaai in huis.. Is die spray niet schadelijk voor de vogel, aangezien die gevoelige longen hebben?


In principe zou de Seresto band afdoende moeten werken, die werkt namelijk uitstekend als die goed om het dier zit.

Wat betreft je vraag over een spray.

Er zijn diverse middelen met diverse werkzame stoffen. Bij het spuiten krijg je van alle middelen een vieze lucht in huis. Dat is echter het oplosmiddel en niet de werkzame stof, de werkzame stof blijft namelijk achter op de vloer.

Haal de vogel dus uit de ruimte, gebruik het middel en ventileer daarna goed. Daarna is net geen probleem normaal gesproken.

Lees echter voor gebruik je verpakking na.