Eerste nacht nieuwe pup, help

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5832
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Eerste nacht nieuwe pup, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 21:52

Hi,

Wij hebben vanmiddag een pup opgehaald. Heb haar nu in de bench naast m'n bed, maar ze krijst de hele buurt bij elkaar. Eind van de middag ook even getest in de ren in huis en toen heeft ze een half uurtje gejankt en gekrijst en toen viel ze in slaap. Toen ze echt goed wakker werd na een uurtje begon ze weer wat te piepen. Toen ze stil was heb ik haar eruit gehaald. Mijn vraag is nu, hoelang moet ik haar laten janken en hoe doe ik dat als ze straks wakker wordt? Het raam staat open dus begrijp als de buren er niet blij van worden. Of kan ik beter beneden gaan slapen met haar in de bench? Daar staan geen ramen open...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Eerste nacht nieuwe pup, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:54

Ik zou haar bij me in bed nemen en haar troosten. Uit laten janken doe je bij een kind toch ook niet. :n

mirim

Berichten: 4423
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:55

Bij ons mag een pup altijd de eerste nachten bij ons op bed.
In het eigen mandje dat wel.
Daarna over gaan in de bench op de slaapkamer en mettertijd bench in de woonkamer.
Dit is altijd zonder problemen verlopen.

Whizz
Berichten: 1072
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:55

Ik zou ook huilen als ik die pup was. De eerste keer alleen, al het bekende is weg en je zit achter de tralies. Misschien geen verantwoorde hondenpsychologische onderbouwing maar neem haar lekker bij je in de buurt en biedt haar steun en troost, benchtraining kun je later met kleine stapjes doen.

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:55

Wordt ze rustiger wanneer je je hand in de bench steekt zodat ze je kan voelen ? Bij mijn vorige pup hielp dat.

nafkedemi

Berichten: 1311
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:55

Ben geen hondenpersoon maar kan.mij voorstellen dat het voor de pup erg eng is. Nestgenoten kwijt en dan gelijk alleen in een bench zonder steun te hebben van ergens tegen aan liggen.

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:57

Heb je geen shirt of knuffel oid uit het nest meegekregen? Daar zit een bekende geur aan.

Anders een gedragen shirt van een van jullie in de mand, goed tikkende klok erbij onder het kleed. Hopelijk helpt dat!

En anders zelf in de woonkamer slapen!

Pupje voelt zich gewoon intens eenzaam momenteel.

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:01

Ik heb de ene keer 10 dagen, de andere keer meer als 14 dagen in de woonkamer geslapen. Eerst op een matje voor de bench vaak met mijn hand door de tralies en dan ben ik telkens wat opgeschoven richting bank tot ik het gevoel had dat de pup zich comfi en vertrouwd voelde.

Loreke2
Berichten: 317
Geregistreerd: 26-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:01

Ik nam ze als pup ook mee bij ons. Het verschil hier is dat er meestal al een hond was. Dit hielp natuurlijk ook wel hard.

idylle
Berichten: 5832
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 22:02

Ik ben bang dat ik haar 'verpest' als ik haar er nu uit ga pakken... ik heb een jaar of 9 geleden voor 't laatst een pup gehad en toen was het heel normaal om een pup te laten janken. Maar goed, ik zie ook dat het tegenwoordig anders gaat, vandaar mijn vraag. Ik wil haar absoluut niet verpesten. Want als ik aan het werk ben moet ze in de ren omdat onze oude hond absoluut niet zonder toezicht bij haar kan. Daarom wil ik haar ook liever in de bench, dan weet ik zeker dat er niks gebeurd.

idylle
Berichten: 5832
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Eerste nacht nieuwe pup, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 22:03

Ze ligt inmiddels op m'n kussen, als ze zo slaapt leg ik haar terug. Dat werkte vanmiddag ook goed. Hopelijk nu weer.

Fudge

Berichten: 1024
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:04

Bij ons hielp het enorm als ik de pup eerst hielp om in slaap te komen. Bench stond in de woonkamer, ik zette hem in de bench en aaide hem dan net zo lang tot hij sliep, dat was echt binnen een paar minuten. Dan zachtjes de bench dicht en zelf naar bed sneaken. Wekker om de paar uur om te laten plassen en dan zelfde ritueel. Ging heel goed. Ja hij heeft 3 nachten af en toe wat gejankt, dat hoort erbij.
In jouw geval zou ik het raam misschien toch dicht doen als de buren er last van zouden kunnen hebben

Selina

Berichten: 14348
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:04

Hier sliep er iemand de eerste tijd op de bank.

idylle
Berichten: 5832
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 22:07

Fudge schreef:
Bij ons hielp het enorm als ik de pup eerst hielp om in slaap te komen. Bench stond in de woonkamer, ik zette hem in de bench en aaide hem dan net zo lang tot hij sliep, dat was echt binnen een paar minuten. Dan zachtjes de bench dicht en zelf naar bed sneaken. Wekker om de paar uur om te laten plassen en dan zelfde ritueel. Ging heel goed. Ja hij heeft 3 nachten af en toe wat gejankt, dat hoort erbij.
In jouw geval zou ik het raam misschien toch dicht doen als de buren er last van zouden kunnen hebben


Dit wil ik nu proberen idd! Wellicht dat we alsnog naar beneden verhuizen, want raam dicht hier is geen optie. Met raam open is het al super warm.
Inmiddels is ze in dromenland naast me. Ga zo een poging doen haar in de bench te leggen.

troi
Berichten: 17032
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:09

Whizz schreef:
Ik zou ook huilen als ik die pup was. De eerste keer alleen, al het bekende is weg en je zit achter de tralies. Misschien geen verantwoorde hondenpsychologische onderbouwing maar neem haar lekker bij je in de buurt en biedt haar steun en troost, benchtraining kun je later met kleine stapjes doen.


Ja dit!

En sommige pups haten de bench en wennen er nooit aan. Mijn hond heeft 45 minuut gehuild en toen hebben we het ding de deur uit gedaan (en dat was na weken oefenen met lekkers erin en met kleine stapjes etc etc)

Riviera87
Berichten: 423
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Eerste nacht nieuwe pup, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:17

Je wilt eerst de pup vertrouwt maken met de bench en dit moet je opbouwen. Daarbij haalt zo'n pup een veilig gevoel uit zijn baas, ook dat moet nog ontwikkeld worden. Weg uit vertrouwde omgeving, weg bij nestgenootjes en moeder en dan ook nog in een klein kooitje worden opgesloten. Als ze de bench gaast vertrouwen met oefenen zal t vanzelf beter gaan. Daarna kan je ook gaan oefenen met de pup heel kort alleen laten en dit wat uitbouwen. Als een pup zo huilt dan heeft ze heel veel stress en honden onder hoge stress kunnen niet leren

Leo4ever
Berichten: 87
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Eerste nacht nieuwe pup, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:22

Ik had altijd een kinderbox naast mijn bed staan, met een handdoek die ook in het nest had gelegen, een kruik en een tikkend wekkertje. En ik hoefde mijn hand maar uit te steken, dan was er contact. Werkte goed.

Celebi
Berichten: 3818
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:23

Ik sliep de eerste week gewoon op de bank met mijn hand naast de bench. Lampen uit, mijn trui in de bench en dan gewoon lekker slapen. Nouja, de eerste nachten waren nogal gebroken natuurlijk. Maar op een gegeven moment zijn we halve nachten naar bed gegaan en toen hele nachten. Hond sliep vanaf toen netjes in de woonkamer.

Ik ben altijd van mening dat je het beste zelf erbij kunt gaan liggen op de plek waar je ze het liefste voor de rest van hun leven wil laten slapen. Slaapkamer? Prima! Maar is dat de woonkamer of de gang? Dan kun je het beste daar een luchtbed neergooien en een paar dagen kamperen tot je pup het gewend is dat de lichten uitgaan en je naar bed gaat. En dan overdag gewoon de tijd nemen om de bench op de juiste manier erbij aan te leren als een leuke plek en een plek voor rust en veiligheid.

BigOne
Berichten: 38493
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:24

Hoelang heb je vrij genomen om de pup te wennen ?

Slmt9

Berichten: 4867
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Eerste nacht nieuwe pup, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:29

Pas vanaf 12 weken is een pup er aan toe om alleen te zijn. Aniek Wendt heeft een Puppy XXL cursus waarbij zoveel leerzame dingen zitten. Ook de eerste nachten en dagen thuis etc. Waarom wel/geen bench. Eerst veiligheid en vertrouwen.

Ook bij Monique Bladder een hoop leerzame artikelen. Beide vrouwen die positief en op emotie werken.

Dit artikel is over de eerste 12 weken niet alleen zijn:
https://www.moniquebladder.nl/blog/pup-alleen

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:32

Wij sliepen ook bij onze pup de eerste nachtjes. Nu boften wij enorm met een Doornroosje die meteen hele nachten door sliep van 23.00 tot 06.00 zonder een piep. Maar toch hebben we eerst veel tijd gestoken in het vertrouwd maken met ons/onze omgeving.
Verhuizen, het missen van hun nestje, het moeten wennen aan een ander huis is allemaal heel wat voor een pup. Het is ook even uitvogelen wat voor jou goed werkt, pup bij je nemen of bij haar gaan slapen, je hand er even bij tot ze rustig is etc. Risico van een slapende pup in bench leggen is wel dat ze in paniek schiet als ze wakker wordt op een andere plek dan waar ze in slaap viel.

Majabeestje
Berichten: 3831
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:34

Wij hebben onze hond de eerste paar weken bij ons in bed genomen.

Misschien is een puppyren ook een idee, met de benchdeur open. Dan zit ze niet opgesloten maar kan niet het hele huis door.
Wat ook kan helpen is een deken boven over de bench, dat voelt veiliger. En dan een weekje (of langer als het nodig is) ernaast slapen, dan is ze vast meer gewend en minder in paniek.

Niet bang zijn om haar te verpesten als je nu 'toegeeft', je helpt haar juist zich veilig aan jullie te hechten. Vanuit daar bouwt ze juist vertrouwen op.

fjordjes

Berichten: 12072
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:35

Ik heb sinds eind maart ook een pup en wat ik deed is de pup in de bench leggen en dan ging ik tegen de bench zitten met m'n hand door de tralies tot hij in slaap viel en dan ging ik naar boven. Heb er een camera op staan zodat ik kan zien wat ie doet. Als ie 's nachts ging janken ging ik naar beneden, zei niets maar ging weer bij de bench zitten tot ie in slaap viel. Nu slaapt ie 's nachts gewoon door. Mijn pup was al wel iets ouder, 11 weken en was al gespeend van de moeder.

Ladyson

Berichten: 3236
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:37

De bench moet een leuke en veilige plek worden en als ze de boel bij elkaar krijst, werkt het meer averechts. De eerste nacht zou ik haar vooral veilig laten voelen. Hoe heb je de bench precies staan? Ik had m op een krukje zodat het echt direct, op dezelfde hoogte, naast mijn hoofdkussen was. En inderdaad je vingers in de bench bij gepiep.

Koekie73

Berichten: 2698
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:38

Bench moet je ook rustig opbouwen idd. Elke keer als ze in slaap valt buiten de bench, haar daar in leggen. Deurtje openlaten de eerste keren. De eerste 14 dagen heb ik ook beneden op de bank geslapen.

Wat ik bij onze teckel(s) heb gedaan is idd een ren om de bench heen gemaakt. Dat ze niet meteen zo opgesloten zitten. Op die manier bouwde ik het alleen zijn ook op.En maak de bench een leuke, veilige plek.