Ik zal het proberen kort te houden haha. Ik heb een 2,5-jarige Labrador x Golden retriever kruising. Als pup zijn we direct gestart met puppycursus, vervolgcursus er achteraan en daarna een tijd balans&coördinatie lessen. Het is een vrolijke, vriendelijke hond en echt mijn maatje. Helaas is hij voor 'onbekende' mensen of op andere plekken dan thuis erg angstig. Na een kleine stop zijn wij sinds een paar weken weer aan het trainen op de hondenschool (wekelijks). Zo gauw hij de auto uit springt is hij erg angstig, zo erg dat hij helemaal aan het trillen is. Ik kan hem dan slecht bereiken met bijvoorbeeld snoepjes om hem af te leiden. Dus dan starten we maar 'gewoon' met een simpele balans&coördinatie 'parcours' om hem weer bij mij te krijgen ipv eerst wat gymnastiekoefeningen. Gelukkig trainen we in kleine groepjes en houdt iedereen rekening met elkaar waardoor hij na 5/10 minuten rust vind en ook weer snoepjes aan neemt. Als hij dan rustig is wordt hij ook helemaal enthousiast tijdens de training! Een tijdje terug konden we een hondentuigje laten aanmeten op de hondenschool en had ik mij ook aangemeld. Maarja, dat is daar een onbekende vrouw die dat doet. Het was gewoon sneu om hem te zien. We hebben niks geforceerd, hem veel beloond etc en ik heb het meeste gedaan qua passen.
Ik neem hem ook vaak mee naar stal als ik alleen even uit hoef te mesten. Maar ook dan is hij de hele tijd aan het trillen en hijgen en wil geen snoepjes meer aannemen. Blijft prima in mijn buurt en kan ook wel in de buurt gaan liggen maar het blijft spannend. Staleigenaresse heeft hij een paar keer gezien en laatst durfde hij eindelijk naar hij toe te lopen. Hij duikt helemaal in elkaar en 'sluipt' naar haar toe maar durft wel even te snuffelen (zij gaat hem dan niet aaien of iets maar blijft gewoon rustig staan).
Naar het bos? Ook de eerste paar meter spannend en daarna is het weer leuk.
Dat hij niet op alle mensen en honden af wil rennen vind ik aan de ene kant prima. Maar ik vind het vooral sneu voor hem! Ik ben dan ook eigenlijk op zoek naar iets wat ik hem kan geven(?) of andere tips om hem meer zelfvertrouwen te geven.
Hij gaat graag mee in de auto, heeft geen verlatingsangst en verder gaat alles ook gewoon goed. Zoals bijvoorbeeld vuurwerk is ook geen groot probleem. Maar gewoon andere mensen, andere plekken..
Op de hondenschool kwam ze met bach(bloesem) druppels. Deze kan ik als het goed is zaterdag meenemen. Maar ik wil toch even verder kijken
En nog even een foto van deze held op sokken