Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Earth schreef:Is haar hart nagekeken?
dioni schreef:Je hebt naast de flixotide ook ventolin voor in de aerocat. Het zorgt ervoor dat de luchtwegen verruimen. als je dat voor de flixotide doet dan dringt de flixotide ook beter en dieper in de longen door.
Earth schreef:Nee meer dat ze is gecontroleerd op HCM of DCM. Daar kunnen ze ook benauwd van worden. Dat kun je alleen zien dmv een echo.
cile205 schreef:Earth schreef:Nee meer dat ze is gecontroleerd op HCM of DCM. Daar kunnen ze ook benauwd van worden. Dat kun je alleen zien dmv een echo.
Daar dacht ik ook aan. HCM komt vaker voor bij de rassen Brits Korthaar, Maine Coon en Ragdoll
Ik heb met 1 kat meegemaakt dat deze HCM had, dat staat nog op mijn netvlies.![]()
Alleen een echo van het hart kan dit zien inderdaad.
Nu lees ik dat je kat 12 jaar is, HCM is een aandoening die vaak tegen de 5 jaar al aan het licht komt.
Tancreda4 schreef:Maar zou je met HCM niet meer klachten moeten zien? Ik begrijp dat de kat van de ts al langer benauwd is. Alleen medicatie tegen benauwdheid zouden naar mijn idee niet helpen als t HCM is, want dan komt de benauwdheid door vocht bij de longen. Iig zou mijn kat er zonder vocht afdrijvers al snel niet meer zijn geweest, dat ging super rap na de eerste tekenen van benauwdheid (die heeft HCM, hij is behandeld voor t vocht bij de longen, daarna gediagnosticeerd met een hart scan en nu stabiel op 2x daags hart medicatie)
Nader onderzoek bij benauwdheid kunnen ze ook een echo doen om te kijken of her wordt veroorzaakt door vocht bij/achter de longen.
cile205 schreef:dat wist ik niet, wij hadden idd aangeboren versie HCM. ik hoop het nooit meer mee te maken. bij jullie ook verlammingsaanvallen achterpootjes?
dioni schreef:Je hebt naast de flixotide ook ventolin voor in de aerocat. Het zorgt ervoor dat de luchtwegen verruimen. als je dat voor de flixotide doet dan dringt de flixotide ook beter en dieper in de longen door.
pmarena schreef:cile205 schreef:dat wist ik niet, wij hadden idd aangeboren versie HCM. ik hoop het nooit meer mee te maken. bij jullie ook verlammingsaanvallen achterpootjes?
Bij kat van 11 was het eigenlijk al maanden zo dat hij erg moe was. Veel slapen. Niet meer hoog springen. Meer lusteloos. Het liep rond, at redelijk en dronk en alles, maar er klopte iets niet.... ik meerdere keren met dat beestje naar de DA maar daar zeiden ze steeds dat er niets aan de hand was.
Ik moest echt aandringen om IETS te doen... want het voelde gewoon niet goed. Uiteindelijk hebben ze dan maar een bloedonderzoek gedaan. Nee hoor kat is echt perfect in orde zeiden ze.
Een dag of 2 later, op zaterdagochtend, lag kat op stoel onder tafel en kwam niet toen ik riep, heel raar. Dus ik er naartoe en strek zachtjes zijn voorpootjes richting de grond zo van komop joh ik heb wat lekkers voor je. Kwakt die hele kat naar beneden
Was zijn achterlijfje dus inderdaad verlamd..... zooltjes bijna wit ipv roze weet je wel.... en met spoed met van de pijn gillende, schreeuwende kat naar kliniek 20 kilometer verderop.... wat een hel was dat jongens
Andere kat, 20 jaar later. Van 13 jaar oud. Dus dat lichte hartruisje al sinds hij jong was. En snurken als een malle somsVerdeer niks aan de hand. Tot hij ineens een soort aanval kreeg, hij klampte zich ineens aan de zijkant van een stoel vast met wijd opengesperde bek. Ik dacht dat hij dood ging, hij zelf ook.... als de bliksem naar DA gereden. Bleek ook HCM. Medicatie gedaan maar achteraf gezien was het beter geweest als hij toen was gegaan.... nog een paar klöte-weken gehad maar beestje kwam er niet meer bovenop helaas.