truselientje schreef:Wij hebben in het begin van het kippen houden ook een enorme plaag gehad. Ik doe nu een combinatie van dingen, en sindsdien al enkele jaren bloedluisvrij voor zover ik kan zien.
Onze zitstok zit vast met draadeind, en zit zodanig gemonteerd dat de kippen niet tegen de houten wanden kunnen zitten. De draadeinden heb ik ingesmeerd met uierzalf (had ik toevallig nog een grote pot van, maar als het maar flink vet is kan iets anders ook), daar blijven bloedluizen in plakken en kunnen ze dus niet op de stok komen. De muren rondom de zitstok, en ook de onderkant van de zitstok, heb ik ingesmeerd met witkalk. In de legnesten en in de kieren tussen mestplank (onder de zitstok) en muren heb ik diatomeeenaarde gestrooid. Ik heb dus niet het hele hok behandeld, alleen de plek waar ze slapen. Ze gaan gelukkig allemaal op stok dus dat is in mijn geval makkelijk.
De kippen behandel ik verder niet, bloedluis verstopt zich in het hok, als je dat schoon kunt houden is het klaar.
De slaapstokken en de kieren van de bevestiging daarvan behandelen met oude frituur olie. Bloedluis zijn mijten en die kunnen niet tegen olie. Mag ook oude motorolie zijn maar daar krijgen je kippen dan weer zwarte poten of pluimen van.