Zeer binnenkort wordt mijn teef gedekt en verwacht ik hopelijk een nestje pups! In border collies heb je veel verschillende lijnen/fokrichtingen.
Ik werk zelf met werklijn border collies (met 1 showlijn als uitzondering, dat was mijn eerste hond)
Veel border collies worden natuurlijk voor de sport (agility etc) gebruikt. Dit maakt de keuze voor een reu wel iets beperkter omdat ik een reu wil die bij de schapen werkt.
Ook gaat mijn voorkeur uit naar bepaalde lijnen en honden die niet al door jan en alleman gebruikt zijn voor een nest

Op dit moment wonen er hier 4 border collies, welke mij helpen met mijn fulltime baan als schaapherder.
Een daarvan is Lyn, die ik als eerste werklijn gekocht heb.
Voor mij is zij een hele fijne werkhond bij de kudde. Al sinds dat ze mee ging werken riep ik altijd tegen iedereen dat je van die hond wel 10 kunt hebben. Stiekem dacht ik wel eens hoe het zou zijn als Lyn pups zou hebben en dat is nu dus hopelijk zover!
Voordat je met een hond gaat fokken staat er natuurlijk nog best wat op de agenda.
Ik heb bij Lyn de heupen, ellebogen, rug, schouders op de foto laten zetten. Het komt nog wel eens voor dat er in plaats van 7, 8 rugwervels zijn. Om dit allemaal voor zover mogelijk uit te sluiten is dat allemaal op de foto gekomen.
Daarnaast moet het DNA getest worden. Hierin komt een uitslag naar voren of een hond drager of lijder is van genetische aandoeningen. Lyn is drager van IGS, een afwijking waarbij vitamine B12 niet goed opgenomen kan worden door het lichaam. Dit zal op den duur tekorten teweegbrengen. Gelukkig is Lyn een drager, wat betekent dat zij dus geen last heeft van deze aandoening. Maar zou ik haar kruisen met een reu die ook IGS drager (of zelfs lijder) is dan is de kans op lijders erg aanwezig. Hier zijn ook regels aan verbonden (gelukkig).
Ook wordt er een oogonderzoek (ECVO) gedaan. Hierbij bekijken ze of een hond oogaandoeningen heeft en krijg je een uitslag of de hond ''vrij'' is of ''niet vrij''.
Gelukkig heeft Lyn alles goed doorstaan, hieronder een paspoortje van haar.
Geboren in oktober 2020
HD A, ED Vrij, OCD Vrij
Drager van IGS, verder DNA vrij
Ogen vrij

Ik heb een reu gevonden die me direct al opviel. Hij past goed in het type hond wat ik mooi vindt qua uiterlijk en werken. Ze wonen onderin Duitsland, bijna in Zwitserland. Dat is een reis van 6.5 uur

HD A, ED Vrij, OCD Vrij
Drager van CEA & EAOD, verder DNA vrij
Ogen vrij

Rhys komt uit Tweeddale Jamie, welke in 2016 the English Nursury Champion en daarna National Reserve Champion werd schapendrijven. Hij was de jongste hond hond op de internationale wedstrijd dat jaar. Ook kwalificeerde hij voor de World Trials in Nederland in 2017.
Datzelfde jaar liep Lyn haar oma Jenny ook op de world trials in Nederland. Zij eindigde als 7e. Maar werd in 2019 eerste bij de Swiss open en in 2020 Dutch National Champion.
Rhys zijn moeder is Graylees Cet, gefokt door Emma Gray maar in bezit van Pentir Sheepdogs (waar Rhys gefokt is). Zij werkt daar op het bedrijf met schapen en koeien. Ze hebben ook meerdere nakomelingen van haar die ook met schapen werken.
Lyn haar lijn gaat via de moeder terug naar Jenny die ik hierboven ook besproken heb. Zij is weer een dochter van Gary welke eigenlijk geen introductie nodig heeft, meerdere kampioenschappen en wereldkampioen in 2017.
Lyn haar vader is een zoon van Pennant Williams zijn Sweep, en kleinzoon van Milo welke in 2010 Eerste was op de Engelse Nationale.
Voor de liefhebbers van kleurkansen
Lyn is geen drager van Dilute, dus er is geen kans op blauwe pups.
Via de vader draagt Lyn bruin, waar Rhys geen drager van is.
Ook draagt Lyn saddle tan (1 copy), Rhys ook (2 copies).
Maar hoe dat vererft moet ik nog uitzoeken

Duidelijk is in ieder geval dat er zwarte pups geboren zullen worden met tan.
Die hopelijk erg geïnteresseerd zijn in schapen :p
Afgelopen vrijdag was de progesteron test 3.2 NG. Maandag ochtend gaan we nog een keer testen voor de zekerheid maar als de uitslag er is gaan we direct richting Duitsland. Fingers crossed

Nog een foto van Lyn als pup om af te sluiten