Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KikiCelinevs schreef:Ik denk dat je misschien moet meenemen hoeveel jaar je nog met deze ingreep vooruit kan. Het konijn is nu 5-6 en de gemiddelde leeftijd ligt tussen de 6 en 10 jaar. Nu zou het kunnen dat hij boven de 10 wordt, dat weet je niet. Maar als hij nog maar een jaar of 2 te leven heeft, is het de ingreep dan nog wel waard? Wat is zijn kwaliteit van leven als hij er goed uitkomt? Blijft altijd lastig, veel sterkte met een keuze maken
Wintu schreef:Aparte reactie.
Goede beslissing om alles op de foto te zetten nogmaals. Zodat je ook goed weet wat de oorzaak is van het abces. Als in principe het gebit verder goed is, dan is het risico op een abces misschien wel heel klein hierna. Een risico houdt je echter altijd.
Hier ook een rammetje met verwijderde voortanden en een slecht gebit. Ik zou laten spoelen iig.
KikiCelinevs schreef:Wintu schreef:Aparte reactie.
Goede beslissing om alles op de foto te zetten nogmaals. Zodat je ook goed weet wat de oorzaak is van het abces. Als in principe het gebit verder goed is, dan is het risico op een abces misschien wel heel klein hierna. Een risico houdt je echter altijd.
Hier ook een rammetje met verwijderde voortanden en een slecht gebit. Ik zou laten spoelen iig.
Hoezo apart? Operaties zijn bij konijnen veel risicovoller dan bij andere huisdieren. Ze hebben een hogere stofwisseling en een gevoelig maagdarmsysteem. Als hij uit de narcose komt moet hij binnen 48 uur weer eten en dit zal waarschijnlijk via dwangvoeding zijn. Ik vind dat je altijd het welzijn van je dier moet meenemen in dit soort beslissingen. Een konijn leeft in het hier en nu, alleen wij denken aan de toekomst.
Wintu schreef:Ik doel meer dat het het niet meer waard zou zijn als een konijn nog maar twee jaar leeft....
KikiCelinevs schreef:Wintu schreef:Ik doel meer dat het het niet meer waard zou zijn als een konijn nog maar twee jaar leeft....
Excuses, dan heb ik je verkeerd begrepen. 2 Jaar helemaal gezond zou ik dan ook nog wel voor kiezen. Maar hoe TS het beschrijft zal het een flinke nabehandeling worden. Daarnaast geeft de dierenarts aan dat het altijd een zorgenkonijntje blijven. Dat zou ik lastig vinden voor een konijn in zijn oudere jaren.
jesito schreef:Heb het konijn toch net opgehaald, aangezien ze pas woensdag gaan opereren als ik dat al wil. Ik kon kiezen, of thuis of daar laten. Dan denk ik dat voor hem thuis toch fijner is. Voor mij ook dan kan ik zien hoe hij het doet.
Dierenarts doet luchtig over de operatie maar ik zie beren op de weg.
Hij blijkt toch al te weinig te eten, buikje was te leeg en is afgevallen en dat terwijl ik m toch echt zie eten, maar hij eet dus te weinig. Ik vroeg de dierenarts net wat zij zou doen als het haar konijn was, maar dat wist ze niet.
Ik ga erover nadenken en morgen hopelijk een knoop doorhakken waar ik vrede mee heb. Want de nabehandeling gaat toch echt wel een heel dingetje worden voor langere tijd. Ik weet niet of ik dat ga willen ook voor het konijntje zelf.
Tips of ervaringen zijn nog steeds welkom.
tamary schreef:Voortandproblemen zijn (deels) erfelijk. Dat kan heel goed ook doorwerken in de rest van het gebit. En een goed gebit is nogal essentieel voor de gezondheid van een dier (of mens trouwens). Bij zo iets basis essentieels wat niet goed werkt en mogelijk toch een aanleg probleem heeft, zou ik niet willen dokteren, dan is het einde verhaal omdat ik dan anders een lijdensweg verwacht met elke keer weer operatie nodig.