Ben altijd tegen vegatarisch hondenvoer geweest, ondanks dat ik zelf vega ben. Maar ben toch langzaam wat gaan verschuiven in die mening. Immers kunnen wij als mensen ook prima zonder vlees en zelfs dierlijke producten blijkt nu. Ik heb zelf als vega nooit noemenswaardige tekorten gehad, ook toen ik wekelijks onder controle van een arts stond wegens omstandigheden.
Het idee dat je vlees nodig hebt omdát je vleeseter bent is, is dus wat gaan wankelen. Helemaal met alle informatie die we als mensen bij elkaar hebben weten te sprokken over hoe we macro- en micronutriënten ook op alternatieve manieren binnen kunnen krijgen.
Anyhow, mijn hond heeft darmproblemen. Beetje balen, we hebben BARF geprobeerd (zo is 'ie opgevoed, maar dat ging mis). Mijn eigen moeder verkoopt BARF en hele hoogwaardige brokken (80% vlees en in zijn geval zalm). Op die brokken ging het beter, tot de klachten weer kwamen. Daarna op een sensitive brok met probiotica, dat is 1 a 2 jaar goed gegaan, en nu gaat dat ook niet meer goed en nu is ons geadviseerd om een vega brok te nemen en te kijken óf en op welke dierlijke eiwitten hij op reageert.
Dat gaat verrassend goed, en merk dat ik eigenlijk een beetje opgelucht ben dat ik iig minder bijdraag aan alle vlees ellende. Want er zit een wonderlijke paradox in dat we een industrie steunen waarin honderden dieren worden uitgebuit en mishandeld, om onze eigen diertjes (misschien maar een fractie?) gezonder en gelukkiger te houden. Tegelijkertijd zou ik onze jonge hond niet op plantaardige brokken durven te zetten (hoogstens als afwisseling) omdat het super onnatuurlijk voelt.
Ze vinden de brokken allebei verrukkelijk trouwens.
Zitten hier mensen met meer ervaring met betrekking tot vegatarisch hondenvoer? Wat is de mening van bokt (ben een beetje huiverig