Welk hondenras met Britse kortharen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J30d

Welk hondenras met Britse kortharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 11:28

Hi allemaal

Wij zitten na te denken om een hond te nemen. Mijn vriend is opgegroeid met herder (mechels) voor op het terrein en ik heb vroeger een teckel gehad. Inmiddels hebben wij al een Britse korthaar en een Scottish fold. Beide de meest lieve katten ter wereld , ze komen niet buiten enkel soms onder toezicht in de tuin.

Maar mijn vriend zijn liefde voor honden( en die van mij ook) heeft ons doen nadenken om dus een puppy te nemen. Maar nu de grote vraag welk ras? Ik heb grote voorkeur voor teckels maar ik vrees dat hun jacht instinct tegen de katten gaat werken…

We wonen in een hoekwoning met ruime tuin en aan het bos.

Onze “eisen”:
Waaks
Lief met katten
Niet te groot labrador is max qua grootte
Goed te trainen

Ik ben benieuwd welk ras jullie eventueel denken wat een match kan zijn! En katten eigenaren met honden :D

Freekieee

Re: Welk hondenras met Britse kortharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:32

Mmm teckel en katten jacht instinct ben ik niet mee eens :)

Wij kregen een kitten en onze teckel was toen 2. Nooit wat mee gebeurd. Net zoals de teckels van mn schoonouders. Kat bij gedaan nooit problemen mee, zijn beste vrienden.

Als jullie een pup willen, gaat dat echt prima hoor!

Misschien dat pup in t begin soms te ver gaat, maar kat kan prima van zich afslaan :+

Dus ik zou zeker niet een teckel afslaan vanwege wat jij noemt :)

Afbeelding

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 11:35

Freekieee schreef:

Wij kregen een kitten en onze teckel was toen 2. Nooit wat mee gebeurd. Net zoals de teckels van mn schoonouders. Kat bij gedaan nooit problemen mee, zijn beste vrienden.

Misschien dat pup in t begin soms te ver gaat, maar kat kan prima van zich afslaan :+

[ [url=m/QV40u3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn teckel vroeger heeft de kat dusdanig uit huis gejaagd dat ze niet meer naar binnen durfde vandaar…

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:37

J30d schreef:
Freekieee schreef:

[ [url=m/QV40u3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn teckel vroeger heeft de kat dusdanig uit huis gejaagd dat ze niet meer naar binnen durfde vandaar…

Snap dan je twijfel. Ene teckel is niet de ander. En niet 1 uit een jacht lijn nemen scheelt al heel veel.
Maar bij twijfel zeker niet doen!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:38

Wetter?
(Mits je geen slaafse obedience verwacht)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:39

Gewoon weer een geweldige mechel?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:40

Mijn vorige langharige teckel en m'n huidige langharige teckel beide dol op katten <3 Ik vind teckels juist enorm goed met katten.
Afbeelding

Ik heb alleen ervaring met de langharige, die zijn sowieso een stukje milder.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 11:41

laura1987 schreef:

De Mechel is bij mijn schoonouders voor op het terrein en ik heb meerdere mensen gesproken met Mechelaars en ook fokkers. Die geven allemaal aan dat alleen in huis niet genoeg is op groot terrein hele dag buiten is beter… en dat kunnen we nu (nog) niet bieden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:48

Ik denk dat je haast elke pup kan laten wennen aan katten. Zelfs onze windhond met enorm sterk jachtinstinct kon prima met de oude kat overweg.
Afbeelding

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:59

J30d schreef:
laura1987 schreef:

De Mechel is bij mijn schoonouders voor op het terrein en ik heb meerdere mensen gesproken met Mechelaars en ook fokkers. Die geven allemaal aan dat alleen in huis niet genoeg is op groot terrein hele dag buiten is beter… en dat kunnen we nu (nog) niet bieden.

Je kunt een mechel wel in huis houden maar houd er rekening mee dat je dan wel voor voldoende beweging en vermaak moet zorgen. Je moet dan echt wat ondernemen met de hond.

Een teckel kan prima met katten, helemaal van pup af aan. Alleen het goed te trainen kan dan nog wat tegenvallen. :D

Een dwerg of middenslag schnauzer? Toch uit de rasgroep herders en veedrijvers maar wat gematigder van karakter dan een mechel.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:35

Ik zou misschien beginnen met welke rassen je aanspreken en van daar uit kijken hoe de combi met katten is...

Wij wilden ook een hond. Na veel wikken en wegen, stonden we op de wachtlijst voor een Ierse Terrier. Toen het nestje met de onze geboren was, bedachten we dat we ook wel heel graag een kat wilden en dat we dat misschien wel het beste deden als de puppy nog een puppy was. Terriers en katten zijn ook niet per se voor de hand liggend... uiteindelijk hadden we dus 2 kittens van 12 weken en een pup van 8 weken in huis. <3 de kittens waren/zijn niet bang van aard en gaven duidelijk hun grens aan als de pup een beetje te enthousiast was. Maar nu zijn het echt dikke dikke vrienden.

Onze hond reageert overigens wel heel fel op vreemde (buur) katten. Die zijn hun leven echt niet zeker als ze zich in onze tuin begeven :=

Misschien is de Ierse Terrier niet helemaal het geschikte ras is als je een 'goed te trainen' hond zoekt zonder enige vorm van jachtinstinct. De onze luistert als hij er de noodzaak van in ziet. Hij heeft alle gehoorzaamheidscursussen doorstaan, maar het vroeg van ons vooral veel geduld en humor en een paar grijze haren. Nieuwe dingen leren vind ie heel leuk! Maar als het nieuwe er af is ziet hij er de noodzaak niet echt van in om het nog 100x te herhalen. _O- Ze zijn intelligent, zelfverzekerd, zelfstandig, trouw naar hun gezin/baas, maar een beetje eigenzinnig en soms wat te beschermend. :roll:
Maar wij zochten een fijne vriend voor het leven die niet saai was, waar mijn vriend ook mee over straat kon zonder zich te schamen, middelgroot maatje (de onze is wel een beetje uit de kluiten gewassen) en we waren van huis uit bekend met Terriers. Vergeleken met Parson Terriers zijn Ierse Terriers maar sulletjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:42

Hier ook de ervaring dat ras niet uitmaakt. Aan de eigen katten wennen ze makkelijk, maar buurtkatten oef.. die werden wel achterna gezeten.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:43

Op zich is elke pup te trainen met katten mits je daar de tijd in steekt. Je wilt ze waaks , goed te trainen maar ik mis wat je momenteel kunt bieden qua energie verwerking. Hoeveel ga je met de hond bezig , hoe veel is hij alleen ? Is vachtverzorging van belang? Wil je er nog iets qua sport mee doen of wil je meer een huis tuin keuken hond?
En wat houd “waaks” voor jou in? Want ook daarin bedoelen veel mensen niet hetzelfde

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 16:33

Hier 2 scottisch fold welke inmiddels 2 rashonden erbij hebben gehad en 3 rescue vuilnisbakken.
Mechel van pup opgegroeid met binnenkat dus geen probleem.
Jack Russel ging buiten altijd achter katten aan, binnen geen probleem (was 15+ toen ze hier kwam).
Kroaat van 6: 2 hondjes + 1 kindje gebeten en ging achter alles aan wat op 4 benen liep. Maar eenmaal bij ons geen probleem.
Griek en Romeen: allebei vanaf klein jr bij ons, katten binnen geen probleem maar vreemde !!!
Dus wij hebben ook de ervaring:
Eigen katten geen probleem (= hun roedel), katten buiten; pas op…
Dus ik geloof niet zo in dat rasgebeuren en katten. Wel in goede begeleiding erbij in begin!

Overigens is onze Alice (1 vd 2 katten dus) over alle honden de baas (geweest)!!!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:42

Wanneer je de hond vanaf pups af aan in huis neemt waardoor die went aan de katten, dan is er meestal nooit zo'n probleem. Onze herder is ook opgegroeid met de katten en dat gaat hartstikke goed. Vreemde katten daar in tegen moet ie niet hebben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:56

Wij hebben al jaren honden en katten samen in huis.
Zowel de retrievers als de cockers gaan prima met katten.

Zowel kittens of puppies als herplaatsers gaan goed samen.

Belangrijk is wel dat je als baas kan en durf op te treden.
En dat er voor de kat(ten) een hoge plek is waar ze zonder hond kunnen zitten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:31

Pikkepor schreef:
Vergeleken met Parson Terriers zijn Ierse Terriers maar sulletjes.

:')
Wij hebben als 1e hond een Parson meisje die volgende week een jaar word. Mensen vroegen wel of ik het zeker wist om als 1e hond een echte terriër te nemen. Met daar achter aan 'ach, je hebt shetten die het super doen, dat komt wel goed'.

We hadden al 2 stevige boerderijkatten van toen ze kwam 2,5 jaar oud, waarvan 1 een handicapje heeft (mist een achterpoot), die niet gewend waren aan honden.

Dat heeft prima uit gepakt.
De 3poot waarschuwt keurig en heeft niet zo veel met zijn zus. Die ander kan echt super spelen met de hond, gaan soms rollend het huis door met z'n 2en waarin je afwisselend denk arme hond en arme kat, gaat soms best ruw, ze zijn zo aan elkaar gewaagd.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:13

hier iemand met een Jack Russell die ( als ze het zou mogen en kunnen ) achter elke kat aan zou gaan
Maar onze eigen kat, dat was heel anders. Ze wasten elkaar zelfs <3
Helaas is ze er niet meer

Goed begeleiden, dan komt dat echt wel goed

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:14

Ik ga mee met de rest, als je ze als pup in huis neemt kan bijna elke hond wel aan katten wennen.
Onze vorige hond was een kruising teckel en nooit problemen gehad met de katten.
Momenteel ook een jachthond en katten in huis. Hij vind het geweldig om achter katten te rennen maar doet ze verder niks. Mijn katten vinden hem te wild en mijden hem dus, vooral buiten. Binnenshuis gaat het best goed, daar probeert hij er ook niet achter te rennen. De katten hebben wel altijd een hondvrije zone in huis en kiezen er zelf voor of ze in de buurt willen komen of niet.

Afbeelding

Ik zou eerder kijken wat je zelf zoekt in een hond en wat je kan bieden. Tussen de rassen die je noemt zou ik voor een teckel gaan de ruwharige heeft vaak wat meer jachtinstinct, alle versies zijn koppige steenezels zoals het een teckel betaamd maar ze zijn heus wel op te voeden.
Mechelaar is echt een hoog level energie en ik zie te vaak neurotische exemplaren omdat ze niet aan het werk gezet worden.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 18:57

Ik denk dat het in jouw geval heel erg belangrijk is dat de fokker een of meerdere katten heeft waar de pups direct al mee in aanraking komen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:40

Ik zou voor een Corgi gaan. Niet te groot, lekker stoer. Herder in een klein jasje :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:46

Onze Border Collies konden ook altijd goed met onze katten. Ik denk dat het vooral ook met opvoeding te maken heeft.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:50

Ik heb een corgi, maar die is echt heel erg gefocust op katten. Als ze stil zitten op straat dan is het goed, maar als ze bewegen dan gaat ze erachter aan :o

Misschien dat het met een pup en een kat/ kitten in huis anders is, omdat ze dan samen opgroeien, maar die van mij kan absoluut niet met katten in huis zijn. Corgi’s zijn toch herders en die willen graag “herderen” Een hond met iets minder instinct is dan makkelijker denk ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:55

Esther schreef:
Een dwerg of middenslag schnauzer? Toch uit de rasgroep herders en veedrijvers maar wat gematigder van karakter dan een mechel.

Een schnauzer hoort niet in de rasgroep herders :n

Een vriendin van mij had twee honden en vervolgens twee kittens erbij. Dit ging prima. Later kwamen er nog twee honden (herplaatsers) dit ging ook geruime tijd goed. Totdat ze een keer thuiskwam en de honden allebei de katten hadden doodgebeten.
Welke hond het was en waarom?
Daar is ze nooit achtergekomen. Ze had kattenluikjes, maar de katten hebben dat niet meer kunnen redden. De sporen van hun nagels zaten op de muur bijna op het plafond...
Nu is een groep honden natuurlijk riskanter dan een hond alleen.
Ik denk dat je veel honden kunt laten wennen aan katten, maar ik ken toch ook wel wat verhalen van katten die werden doodgebeten door honden. Meestal geen eigen katten, is ook weer zo.., maar ik zou toch geneigd zijn voor een ras kiezen met een wat minder sterk jachtinstinct.

Ik denk bij jouw wensen bijvoorbeeld aan een Appenzeller Sennenhond.
Mooi middenmaatje, waaks, en heel goed te trainen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:03

Ts wat zoek je precies voor hond?

Jachthond of een echte waakhond? Terrier of gezelschapshond?
Herder, Rottweiler, Springer Spaniel, Poedel, Dobermann, Golden Retriever.