Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 23:20

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -de-dieren

Kennelijk mocht je al niet zelf een gans, hond of kat doden maar de lijst met huisdieren gaat uitgebreid worden met meer kleine dieren. Al schijnt het nog wel verder te moeten worden uitgewerkt.

Ik ben heel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen, ik wist niet dat het verboden was voor de eerste drie diersoorten. En hoe ze dat willen gaan vastleggen? Zou het gaan gelden voor voor voederdieren? Of een onderontwikkeld kuiken dat nooit kan overleven door een afwijking uit het lijden verlossen. Of je eigen dieren kweken voor de slacht.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:23

karuna schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -de-dieren

Kennelijk mocht je al niet zelf een gans, hond of kat doden maar de lijst met huisdieren gaat uitgebreid worden met meer kleine dieren. Al schijnt het nog wel verder te moeten worden uitgewerkt.

Ik ben heel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen, ik wist niet dat het verboden was voor de eerste drie diersoorten. En hoe ze dat willen gaan vastleggen? Zou het gaan gelden voor voor voederdieren? Of een onderontwikkeld kuiken dat nooit kan overleven door een afwijking uit het lijden verlossen. Of je eigen dieren kweken voor de slacht.

Dat niet alleen, levenslang verbod op houden van dieren mag nu opgelegd worden en de max gevangenisstraf die voor mishandelen van dieren wordt nu 5 jaar ipv 3.

Je mag honden en katten thuis niet doden, de rest van de kleine huisdieren zoals konijnen en cavias en dergelijke wel, maar ook daar is nu een verbod op.

Ik vind het een mooie stap in de goede richting.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 23:33

Ik zit er een beetje dubbel in. Op zich goede zaak omdat de kans op dierenleed kleiner gaat worden daarna, omdat mensen die van een dier afwillen nu maar wat kunnen aanklooien ongestraft,

maar ook de kans dat dierenleed juist groter gaat worden daardoor. Omdat een beestje dat lijdt dan eerst naar een professional gebracht moet worden om verlost te worden van het lijden, ipv dat je zelf dat snel kunt eindigen.

Ik ben een beetje bang dat diegenen die zich echt aan de wet houden daarmee met een ellendig voelend diertje moeten gaan leuren tot ze een professional hebben gevonden, maar dat bv vanwege een verkeerde kleur of ongewenst dier er niet veel zal veranderen. Ik geloof niet dat een dierenarts zich zal lenen voor het in laten slapen van een verder gezond dier maar de verkeerde kleur. Ik denk dat die mensen toch wel doe het zelf gaan blijven toepassen. Alleen na "betrappen" kunnen ze dan bestraft worden ipv ermee weg komen,

tamary

Re: Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:37

Als ik het goed lees is de strekking : je mag geen dier zelf dood maken omdat je er vanaf wil of dat nu onverkoopbaar of kan DA niet betalen is. Opeten staat niks over, is ook moeilijk, bewijs is dan immers opgegeten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:49

karuna schreef:
Ik zit er een beetje dubbel in. Op zich goede zaak omdat de kans op dierenleed kleiner gaat worden daarna, omdat mensen die van een dier afwillen nu maar wat kunnen aanklooien ongestraft,

maar ook de kans dat dierenleed juist groter gaat worden daardoor. Omdat een beestje dat lijdt dan eerst naar een professional gebracht moet worden om verlost te worden van het lijden, ipv dat je zelf dat snel kunt eindigen.

Ik ben een beetje bang dat diegenen die zich echt aan de wet houden daarmee met een ellendig voelend diertje moeten gaan leuren tot ze een professional hebben gevonden, maar dat bv vanwege een verkeerde kleur of ongewenst dier er niet veel zal veranderen. Ik geloof niet dat een dierenarts zich zal lenen voor het in laten slapen van een verder gezond dier maar de verkeerde kleur. Ik denk dat die mensen toch wel doe het zelf gaan blijven toepassen. Alleen na "betrappen" kunnen ze dan bestraft worden ipv ermee weg komen,

Misschien lees ik het verkeerd, maar ik snap helemaal niets van je post.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 00:35

Uit het artikel:
"Maar als de politie straks een nest cavia's in een met stenen verzwaarde sporttas in de sloot vindt, dan kan degene die dat doet daarvoor wel gestraft worden."
Wát. Dat mag nu gewoon volgens de wet of wat? Gadverdamme.

Karuna, jij noemt nog dieren voor eigen slacht. Dit artikel gaat over een wet voor huisdieren. Ik hoop toch echt dat jij geen hond of cavia op eet.

Zo'n wet schiet je trouwens niks mee op. Het idee is goed hoor en het is een stap in de goede richting maar niemand die op het punt staat z'n eigen huisdier te doden staat er op dat moment bij stil of het wettelijk gezien wel mag.

Hoe vaak ik als paraveterinair al mensen aan de telefoon heb gehad die het konijntje van hun dochter willen laten inslapen maar het te duur vinden om langs te komen en dan gewoon maar afwachten wanneer het dier thuis een pijnlijke dood heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:16

Waarom zou je geen konijn of cavia eten? Het zijn van oorsprong gewoon productiefouten.
Hond is nu al niet toegestaan, daarvoor is deze wetswijziging niet van toepassing, en carnivoren eten is om veel culturen ongebruikelijk (ondertussen weten we dat het een hoger risico op zoönoses geeft).

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:22

Tja ik weet nog wel dat mijn vader vroeger een volière had, als daar een vogel zwak was (bijvoorbeeld een onderontwikkeld kuiken), mijn vader het nekje omdraaide
Maar dat heeft ie ook bij mijn hamster gedaan toen de hond hem te pakken had gehad

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:30

Mizora schreef:
Waarom zou je geen konijn of cavia eten? Het zijn van oorsprong gewoon productiefouten.

Autocorrect?
:D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:48

Ik had het wetsvoorstel al voorbij zien komen, en ook dat de tweede kamer ermee heeft ingestemd.

Ik ben wel benieuwd naar hoe dit uitgevoerd moet gaan worden en of het daadwerkelijke doel ermee behaald gaat worden.

Toezicht achter de voordeur van woningen lijkt me heel lastig.

En wanneer men een dier niet zelf mag doodmaken, gaat iedereen er dan daadwerkelijk mee naar een dierenarts, of laten ze het wegrotten in een hoekje? Volgens mij ben je dan kwa dierenwelzijn verder van huis.

Ben dus wel benieuwd hoe deze wet verder uitgevoerd zal gaan worden.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:50

Ik vind het ook dubbel.

Aan de ene kant heel goed, zoals het voorbeeld met de gedumpte cavia’s in de sporttas. Dat is leed en moet zeker strafbaar zijn.

Aan de andere kant, toen er hier een marter/rat in het kippenhok gezeten heeft (1x meegemaakt, nu een nog veel veiliger hok) ga ik niet met de kippen die niet te redden zijn naar de dierenarts maar draai ze zelf de nek om en dan zijn ze meteen weg. Zelfde gold voor een aangereden maar nog levend wild konijn. Zelf snel handelen is dan minder leed dan er eerst mee op pad gaan.
En ja, speciaal voor dat soort noodgevallen heb ik geleerd hoe dat moet, zodat het zo snel mogelijk gaat.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:01

Ik verwacht ook niet dat er iemand moeilijk gaat doen over zo'n euthanasie gevalletje. Ik denk dat een veearts ook raar had gekeken als ik de haan waar de borstspier (de kipfilet wanneer je zo'n beest in de winkel ziet liggen) al door een sperwer opgegeten was terwijl hij nog leefde mee had gesleept naar de kliniek in plaats van hem zelf de kop in te slaan. :P

Op zich is het idee leuk, maar ik denk inderdaad niet dat er veel veranderen zal. Iemand die dieren fokt op een bepaald uiterlijk zal niet gaan roepen 'Zo, ik ga alle verkeerde aftekeningen even verzuipen'. Die eindigen meestal gewoon stilletjes in de diepvries.
Mensen die fokken voor het vlees idem, en daar heb ik ook geen problemen mee, mits mensen zich aan wat dierenwelzijnseisen houden. Daar schort het nog wel eens aan (keel doorsnijden als dodingsmethode bijvoorbeeld), maar daar zijn als duidelijke regels over die nu ook niet gehandhaafd (kunnen) worden. Daar is geen nieuwe wet voor nodig.

Het deel van het nieuwe wetsvoorstel dat een houderijverbod mogelijk maakt vind ik echter WEL een heel goed ding. Dan kunnen mensen die toch telkens weer de fout in gaan gewoon een totaalverbod krijgen.
Geen idee trouwens of dat alleen voor hobbydierhouders gaat gelden of ook voor professionele houders. Er zijn ook 'professionele' houders/handelaars die berucht zijn vanwege hun werkwijze, maar die nu gewoon vrolijk verder kunnen gaan met hun praktijken omdat er niets tegen te doen is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:12

En dan wie controleert het?
Henk die zijn cavia tegen de muur dood sloeg zal dat ook niet met 10 omstanders gedaan hebben.
Dus als hij dat nu doet in zijn uppie wie weet dat dan?

Mooie wet. Lost het iets op? Nee

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:27

Ja, koekoek, iemand die een vrouw vermoord doet dat doorgaans toch ook niet waar anderen bij zijn? Lijkt me geen reden om het te legaliseren.

Het is een stap in de goede richting, lijkt me.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:32

Raar vergelijk :?
Een vrouw met familie en vrienden.

Bij iemand die wat cavia's fokt. Daar weet niemand of hij er 10 of 8 had. En 2 gedood omdat ze de verkeerde kleur hadden.

Dus koekoek je vergelijkt dingen die niet te vergelijken zijn.

En wat ik al zei. Mooie wet.
Heeft hij nut: nee.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-05-23 08:33, in het totaal 2 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:32

Het belangrijkste aan deze wet vind ik toch wel het levenslange houdverbod. Wat een opluchting.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:37

Dus als ik weer eens een cavia heb die naar lucht loopt te happen en stikbenauwd aan het sterven is, moet ik "even" een afspraak maken bij dierenarts, daarheen gaan en hopen dat ik het red tot bij de dierenarts? Als paraveterinair zijnde mag ik ook geen dier laten lijden, en als een dier stikt ga ik bovenstaande toch niet EVEN doen. Of hoe moet ik het nu zien? Even ter info, heb geen cavia's meer, maar gewoon voorbeeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:39

Ik vind het een goede wet. Hoeveel mensen zouden er wel niet zijn die ineens genoeg hebben van hun huisdier of geen geld hebben om een ziek of oud dier naar de da de brengen en het diertje dan maar op een onprofessionele manier afmaken? Jonge katjes worden nog zo vaak gewoon verzopen, en dat gebeurt vast en zeker ook met andere huisdieren. Door daar een wet voor te schrijven kunnen zo'n mensen worden aangepakt. Ook al is de pakkans minimaal, misschien dat het toch wat mensen een andere keus doet maken.
En als je eens een zwaargewonde kip uit haar lijden verlost dan zullen ze daar echt geen probleem van maken, dat geloof ik niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:46

Dat afmaken op een onprofessionele manier zal ook met deze wet gewoon blijven gebeuren, want meestal niemand die het ziet - dus onmogelijk te controleren en bestraffen. Anderzijds is het wel heel fijn dat de mogelijkheid er nu gaat zijn om mensen een levenslang verbod op te leggen - al blijft dat net zo goed lastig te controleren soms, maar dat zal hopelijk toch wat zoden aan de dijk gaan zetten al.

Het is wel fijn dat Wanneer iemand Wel gepakt word mbt een dier onnodig afmaken, ze nu de wet achter zich gaan hebben zodat er wat mee gedaan kan worden maar ja de pak kans is natuurlijk wel echt zo goed als nihil wat betreft het afmaken van je dieren op eigen grond/terrein. Een dier uit z'n lijden verlossen zal denk ik ook niemand moeilijk over gaan doen (al weet je het niet, zal heel afhankelijk zijn van wie je treft qua poppetje in functie mocht je hierop 'betrapt' worden), maar ongeacht de wet; daar zal ik nog steeds de keus maken om inderdaad te handelen wanneer dit nodig zou zijn. Ik denk dus wel dat dit deel van de wet verder heel weinig waarde gaat hebben, want mensen die opzettelijk dieren doden zullen dat inderdaad niet onder toeziend oog doen. Al is het feit dat het straks wel te gebruiken is en in de wet vastligt, natuurlijk wel belangrijk en in die zin al een stap vooruit, hoe onmogelijk het ook bijna is om iemand op heterdaad te betrappen wie een dier onnodig afmaakt.

En heel fijn dat ze bepaalde mensen nu een levenslang verbod op kunnen gaan leggen. Hopelijk gaat dat toch zeker bij bv. de broodfok van honden wat doen tzt.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 17-05-23 08:49, in het totaal 4 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:46

als ik per ongeluk over een konijn of kat heenrijd met de auto en hij leeft nog terwijl de ingewanden erbij hangen (of echt duidelijk niet meer te redden) ga ik toch echt niet met het beestje naar een professional, daar verandert geen enkele wet wat aan. Blijf gewoon met gevoel en menselijkheid handelen hoor. Dan rij ik direct een keertje terug om het beestje uit z'n lijden te verlossen. Enkel kun je nu dan niet daarna even naar de dierenarts om de eigenaar (hopelijk chip?) te informeren, omdat je gelijk strafbaar bent. En daar gaat deze wet volgens mij flink mank.
Denk dat dit vaker gebeurd dan mensen die willens en wetens een gezond dier doden. Dus lijkt mij dat er wat nuance in de wet moet komen of dat het gewoon moet blijven zoals het is.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:16

Als er bij een dier één teen verkeerd staat roept half bokt 'dierenmishandeling, opknopen!' maar als er dan een wet wordt ingevoerd die in ieder geval een poging doet om een begin te maken is die (bekende) helft weer lekker ouderwets cynisch en negatief. Zonde.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:23

Ik ben blij dat deze wet word ingevoerd. Van de ene kant snap ik wat er gezegd wordt over uit het lijden verlossen in kritieke toestand, maar vanuit de andere kant zullen er genoeg mensen zijn hun huisdier doden uit zelfbelang.
Hier in de buurt was laatst nog een geval dat een hond overleden is doordat zijn hoofd tussen de deur zat toen deze werd dicht gedaan. Onder het mom van 'het was een ongelukje'. Terwijl je toch ziet of er ook een hond bij de deur staat lijkt mij en dan moet je ook nog eens de deur echt dicht rammen. Die mensen zouden het best een verbod op dieren houden mogen krijgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:25

112, waar kan ik u mee helpen?

Ja help mijn (ongeregistreerde) cavia lag vanmorgen dood in zijn hok.
En nu wil ik graag dat de politie komt met een schouwarts. Dat deze een natuurlijke dood vast kan stellen.
Want mijn buurvrouw weet dat ik een cavia heb en dadelijk beschuldigd zij mij met moord...

112: natuurlijk meneer we sturen zo een team langs.
------------

help mijn buurman heeft zijn cavia vermoord er moet nu iemand komen.

politie met heel team ter plaatse.
Meneer waar is de cavia?

Ja in de kliko want beest lag dood in zijn hok.
Maar heeft u zijn overlijden dan niet gemeld bij de instanties?
Een lijk kunt u zomaar niet in de kliko gooien.
--------------------------

ahja laat maar dus...
Mooie theorie wet van deze roeptoeters weer.... zonder enig zicht op wat werkelijk nuttig is.

Dat ze zich druk gaan maken om het leed in de OVP of wat de wolf aanricht...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 09:26

Niet cynisch en negatief maar twijfels of de wet gaat doen waar hij voor bedoeld is namelijk onnodig dierenleed voorkomen. -O- omdat ik vermoed dat er met lijdende dieren gaat worden gesleept om die door een proffesional te laten doden omdat de eigenaar angst heeft bestraft te worden als deze het zelf zou doen om het lijden te beeindigen zo snel mogelijk.

En diegenen die nu al doden want ongewenst, verkeerde kleur enz die zullen zich door zo n wet denk ik niet laten tegenhouden want zie het maar te bewijzen. -O-

Wel goed is dat eenmaal bewezen er ook gestraft kan worden :j

Ellebel, helaas het tussen de deur zetten gebeurd inderdaad soms bewust. Mijn oude dametje is daar slachtoffer van geweest bij haar eerste baas. De blijvende schade is nu ruim 15/16 jaar later nog zichtbaar :(:)
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-05-23 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:26

Toevallig vorige week nog een discussie gehad met mijn vriend hierover. Ik vind het een goed idee, puur om het risico dat mensen niet goed genoeg weten wat ze doen en een dier niet op slag dood hebben (en het dus extra lijdt).