Blaasgruis operatie kat.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Blaasgruis operatie kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 22:05

Goedenavond,
Onze hidde is momenteel voor de 2e keer opgenomen in de kliniek ivm blaasgruis. (Calcium oxalaat, alhoewel in eerste instantie uit bloedonderzoek struviet kwam)
De laatste keer was 5 maanden geleden en toen zijn operatief de stenen verwijderd.

Helaas blijkt het dit keer wéér zo erg te zijn en hebben wij op dit moment 2 keuzes; of weer operatief stenen verwijderen, of een urethrostomie (penisamputatie) laten uitvoeren.

Hidde is inmiddels 3 jaar oud en staat al een half jaar op blaasgruis voer (Hills C/D) + blaas ondersteunende pillen. helaas is hij, door het speciale voer, extra aangekomen en inmiddels op een gewicht van 7.4kg. Idealiaal gezien zou hij 3kg moeten afvallen. Een binnenkat, enorm snel gestressed, maar wel enorm lief en speels. De grootste kletskous die bestaat.

Wij zitten momenteel dus met een dilemma want de stenen verwijderen geeft gewoon enorme kans op herhaling, terwijl de urethrostomie ontzettend duur is, maar ook niet de kans op herhaling wegneemt.
Wij zitten, mede door spoed/avond opname, momenteel al op een bedrag van 750 euro, en de operaties komen op ongeveer 500 euro(verwijderen stenen) of 1000 euro(amputatie).

Eerlijk is eerlijk, zonder betalingsregeling is 2000 euro niet te doen op dit moment, en hoe lief ik hem ook vindt, de kans op herhaling is alsnog aanwezig, en complicaties zijn uiteraard ook mogelijk. Maarja, met de goedkopere optie staan we misschien over een tijdje wéér voor dezelfde keuze..

Helaas zijn we, ivm de ernst van het gruis, en de aankomende Hemelvaart, redelijk gedwongen om morgen al een beslissing te maken.

Ik ben vooral heel benieuwd wie er ervaring heeft met (een van beide) operaties, of nog méér aanpassingen behalve alleen dieetvoer? Hoe deed jouw plaskater het ná penisamputatie?

Afbeelding

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:09

Ik zou Jojoju een pb sturen haar kat heeft een penisamputatie gehad.

Sterkte met poezenbeest :knuffel:

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 22:13

Devil_ina schreef:
Ik zou Jojoju een pb sturen haar kat heeft een penisamputatie gehad.

Sterkte met poezenbeest :knuffel:

Heel erg bedankt, ik heb haar een PB gedaan.

Nyaleti

Re: Blaasgruis operatie kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:21

Penis amputatie. 2x in een half jaar weer stenen, ondanks de correcte voeding, is ontzettend snel. Zeker omdat hij nog zo jong is, zou ik hier voor kiezen. De kans op herhaling is zó groot.
Ja met urethrostomie verkleint de kans niet naar 0% maar het vermindert wel aanzienlijk.

Met 2000 euro moet er wel een aanbetaling mogelijk zijn? Zo niet, shame on you dierenarts.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:23

Ik heb ook een kat gehad met calcium oxilaat stenen en heb toen een penisamputatie laten uitvoeren.
Met strikt dieet (Hills c/d) en cysticat ter ondersteuning van de blaas heeft hij nog een paar fijne jaren zonder pijn en verstoppingen gehad.
Uiteindelijk kreeg hij ook nog nierfalen waardoor ik hem heb moeten laten gaan.
Mocht je vragen hebben, stuur me gerust een PB.
Veel sterkte met je poezebeest en je besluit.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:26

Ik citeer mezelf uit een ouder topic:

Afbeelding

Dorien66 schreef:
Dit is Roberto, onze vorige kat. Hij was 4 toen we hem uit het asiel haalden. Afgestaan omdat hij het huis onder zou piesen. Maar ja, hij bleek na aankomst in het asiel een chronische blaasontsteking te hebben. Niet zo gek dus, dat het niet altijd goed ging bij zijn vorige eigenaar.
Wij hebben hem meegenomen en hem nog 15 jaar bij ons mogen hebben. Hij heeft veel blaasontstekingen gehad, maar hij heeft bij ons nooit in huis geplast. Toen hij een jaar of 13 was, heeft hij een penisamputatie moeten ondergaan, het was niet meer te doen met de blaasontstekingen. Daarna is hij volledig opgeleefd, kon zelfs van het dieetvoer af, viel af en werd zo fit als een hoentje.
Hij had humor, was heel lief en gezellig, speelde graag, apporteerde, deed met ons tikkertje en verstoppertje. Hij lag bijna nooit op schoot, maar wel naast ons, tegen ons aan. Kat met een gouden randje!
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 16-05-23 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:32

Ik hoor idd veel goede ervaringen over een penisamputatie.
De kat van een vriendin heeft deze operatie ook ondergaan en die is ook enorm opgeleefd en heeft geen last meer van blaasgruis etc gehad.
Het is idd een flink bedrag, maar je helpt je kat er echt enorm mee.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:36

Mijn kater heeft in 2015 penisamputatie gehad. Dat was de enige manier om hem te kunnen redden. Katheteriseren lukte al niet meer, zo vast zat het
Hij was toen nog geen 2 jaar oud.
Maar die bedragen die jij noemt ben ik bij lange na niet aan gekomen. Ik had dan wel geen avond/spoedtarief maar Willy is wel vrijwel direct de operatietafel op gegaan.
Ik kan de rekening niet meer terugvinden, ws in de mail waarvan ik het mailadres niet meer van gebruik, maar de duurste rekening die ik van de dierenarts bij mijn bankafschriften kan vinden is €229,75
Een jaar later zat hij weer dicht ondanks speciaal voer. gelukkig ging katheteriseren toen wel.
Inmiddels gaat het al een jaar of 5 goed met hem. Heeft de eerste jaren nog wat gekwakkeld maar doet het nu super
In juni wordt hij 10

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:45

Onze kater heeft ook een penisamputatie doorstaan. 7 jaar geleden. Sindsdien altijd op RC Urinary gehad. Heeft nooit weer blaasgruisproblemen gekregen. Hij is nu 8 jaar oud en topfit!

Ik zou het zo weer laten doen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 22:46

Evelyne79 schreef:
Mijn kater heeft in 2015 penisamputatie gehad. Dat was de enige manier om hem te kunnen redden. Katheteriseren lukte al niet meer, zo vast zat het
Hij was toen nog geen 2 jaar oud.
Maar die bedragen die jij noemt ben ik bij lange na niet aan gekomen. Ik had dan wel geen avond/spoedtarief maar Willy is wel vrijwel direct de operatietafel op gegaan.
Ik kan de rekening niet meer terugvinden, ws in de mail waarvan ik het mailadres niet meer van gebruik, maar de duurste rekening die ik van de dierenarts bij mijn bankafschriften kan vinden is €229,75
Een jaar later zat hij weer dicht ondanks speciaal voer. gelukkig ging katheteriseren toen wel.
Inmiddels gaat het al een jaar of 5 goed met hem. Heeft de eerste jaren nog wat gekwakkeld maar doet het nu super
In juni wordt hij 10

Ik schrok inderdaad ook van de prijs, vorig jaar december was het voor ons, ook met avond opname, katheteriseren en dus operatie, 3 dagen opname, 1000 euro totaal. Nu zitten we zonder operatie al op 750 euro na 1 (spoed)opname, katheteriseren, echo en bloedonderzoek. De eerste röntgenfoto gisteravond heb ik al niet eens hoeven betalen..

Ik heb al rondgebeld, maar de enige andere kliniek hier in de buurt (die het doet+ nog nieuwe klanten aanneemt) zou op zo'n 200 euro minder uitkomen voor de amputatie, maar dan zou hij sowieso pas na het weekend geopereerd kunnen worden,en moeten we nieuwe consultkosten betalen.. dat maakt dus niks uit..

Iedereen verder al heel erg bedankt voor de reacties. Ik merk dat het heel prettig is om rationele reacties van buitenstaanders te lezen, aangezien mijn emoties/stress dit niet makkelijker maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:59

Ik vrees de prijzen wel normaal zij n...

Hier 2 weken geleden spoedconsult, katheteriseren wat niet goed wou, foto, en daarna 4 dagen aan infuus in opname + speciaal voer heeft ook €930 gekost... de dierenarts had overigens wel goede ervaringen met amputatie. Dat was hier de volgende stap als de katheter echt niet zou lukken.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:11

Ik heb ondertussen 1 poes en 2 katers gehad met blaasgruis. Poes had op ontstekingen na nooit last.

Mijn 1ste katertje moest ook een penisamputatie. Zijn plasbuis zat zo erg dicht dat er geen andere optie was. Eerst probeerden ze een katheter, dat hadden we vaker gedaan en toen werkte het altijd. Het lukte nu niet. Dus hij zou onder narcose geholpen worden. Ik kreeg een telefoontje dat het niet goed zat en het nog steeds niet lukte. Of ik een amputatie wou laten doen savonds of hem niet wakker laten worden. Ik heb hem savonds laten opereren. Helaas stopten zijn nieren er na 2 dagen mee en redde hij het niet. Hij was echt heel ziek en ik was het niet helemaal eens met de dierenarts. Het was vreselijke pech.

De andere heeft 2 keer een katheter gehad voor een paar dagen. Hij reageerde wel goed op voer gelukkig.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 08:39

Melvern schreef:
Ik heb ondertussen 1 poes en 2 katers gehad met blaasgruis. Poes had op ontstekingen na nooit last.

Mijn 1ste katertje moest ook een penisamputatie. Zijn plasbuis zat zo erg dicht dat er geen andere optie was. Eerst probeerden ze een katheter, dat hadden we vaker gedaan en toen werkte het altijd. Het lukte nu niet. Dus hij zou onder narcose geholpen worden. Ik kreeg een telefoontje dat het niet goed zat en het nog steeds niet lukte. Of ik een amputatie wou laten doen savonds of hem niet wakker laten worden. Ik heb hem savonds laten opereren. Helaas stopten zijn nieren er na 2 dagen mee en redde hij het niet. Hij was echt heel ziek en ik was het niet helemaal eens met de dierenarts. Het was vreselijke pech.

De andere heeft 2 keer een katheter gehad voor een paar dagen. Hij reageerde wel goed op voer gelukkig.

Ach nee wat verschrikkelijk.. waren bij bloedonderzoek zijn nieren ook al niet oké, of is dit echt enorme pech geweest?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:59

Dimphyl schreef:
Melvern schreef:

Ach nee wat verschrikkelijk.. waren bij bloedonderzoek zijn nieren ook al niet oké, of is dit echt enorme pech geweest?

Bij het onderzoek waren zijn nieren niet slecht. Naar mijn mening kon hij na de operatie nog steeds niet goed plassen. De dierenarts hield vol dat hij druppelde en dat hij gewoon tijd nodig had. Ik zag alleen nooit echt urine. Ook zag ik geen plasopening na de operatie. Het leek te strak gehecht. De dierenarts bleef volhouden dat het er goed uitzag. Hij zwol alleen helemaal op en begon met overgeven. Het ging toen heel snel en een andere dierenarts ( zelfde kliniek) zei dat zijn nieren het idd niet meer deden en dat hij vocht vasthield en zichzelf vergiftigde.

Dierenartsen zeggen pech, dat zeg ik ook wel, maar ook denk ik dat de dierenarts iets niet goed heeft aangepakt.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 09:40

Oef melvern wat een horror verhaal..

Ik ben al even aan het opzoeken geweest en vooral dichtgroeien van het nieuwe plasgat lijkt inderdaad een veelvoorkomend probleem.
Daarop vond ik echter wel de methode Biewenga/bieuwenga waarbij er tussen het slijmvlies van de plasbuis en de huid van de schaamstreek een stukje slijmvlies, afkomstig van de voorhuid, gehecht wordt. Daardoor is er minder kans op littekenvernauwing en/of huidirritatie.

Sowieso even navragen dus straks of ze dat doen..

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:50

Geef je hem de gewone hill's C/D of de hill's C/D urinary stress, aangezien je aangeeft dat hij gauw stress heeft?

Mijn oude man, toen nog niet zo heel oud, begon met struvietgruis dat is opgelost met een sterker voer en daarna overgegaan op C/D. Later kreeg hij oxcelaatstenen die operatief zijn verwijderd. Hij is toen volgens mijn overgegaan op ander voer, want C/D beïnvloed de zuurgraat in de blaas op zo'n manier dat het oxcelaatvorming in de hand kan werken, zo legde de dierenarts mij uit. Dat is jaren goed gegaan.

Weer layer kreeg hij nierproblemen en is hij op nierdieet gezet. In zijn laatste half jaar kreeg ook een aantal keer blaasontsteking, wat met AB verholpen na een kweek waaruit kwam dat het geen stress was maar e-coli. Uiteindelijk is hij aan een combi van nier- en hartfalen (Had een forse hardruis >>HCM met een lekkende klep), maar die is nog bijna dik 17 geworden.

Je zou dus met de dierenarts kunnen overleggen over een andere voer mogelijkheid icm met stenen verwijderen of amputatie.

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:02

Wat vervelend, ik heb zelf ook een kater die eind vorig jaar een penis amputatie heeft gehad. Hij is hierna super opgeknapt ! Ze hebben na de amputatie nog wel alsnog zn blaas schoon moeten maken maar dit kwam niet veel voor van wat ik ervan begreep.

Afbeelding

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 11:54

Annick75 schreef:
Geef je hem de gewone hill's C/D of de hill's C/D urinary stress, aangezien je aangeeft dat hij gauw stress heeft?

Mijn oude man, toen nog niet zo heel oud, begon met struvietgruis dat is opgelost met een sterker voer en daarna overgegaan op C/D. Later kreeg hij oxcelaatstenen die operatief zijn verwijderd. Hij is toen volgens mijn overgegaan op ander voer, want C/D beïnvloed de zuurgraat in de blaas op zo'n manier dat het oxcelaatvorming in de hand kan werken, zo legde de dierenarts mij uit. Dat is jaren goed gegaan.

Weer layer kreeg hij nierproblemen en is hij op nierdieet gezet. In zijn laatste half jaar kreeg ook een aantal keer blaasontsteking, wat met AB verholpen na een kweek waaruit kwam dat het geen stress was maar e-coli. Uiteindelijk is hij aan een combi van nier- en hartfalen (Had een forse hardruis >>HCM met een lekkende klep), maar die is nog bijna dik 17 geworden.

Je zou dus met de dierenarts kunnen overleggen over een andere voer mogelijkheid icm met stenen verwijderen of amputatie.

Ze krijgen momenteel inderdaad de gewone hills C/D. Ik kreeg ook al de tip over de c/d metabolic&stress variant, is dus ook nog 'light' voer. Eventueel nog aangevuld/afgewisseld met het blikvoer+extra water. Heb je nog enig idee op welk voer de jouwe is overgezet na de C/D? Hidde heeft inderdaad oxalaat stenen dus dit wil ik ook onderscheppen. Wel een prachtige leeftijd, alsnog 17!

Manon_harry wat goed om te horen!!

We hebben uitstel van executie gekregen, tm vrijdag, de chirurg is namelijk niet aanwezig en ik ga die beslissing niet nemen zonder nog wat vragen te stellen. Ik word vrijdag ochtend als eerste gebeld, en aan de hand daarvan wordt hij in de loop vd dag geholpen. Dan zou hij, als er geen complicaties zijn, maandag weer naar huis kunnen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:57

Ik heb echt een mega slecht geheugen voor dat soort dingen. Ik meen dat mijn heren toen over zijn gezet op W/D omdat kleine broer ook wat aan de stevige kan was en chronisch op de prednoral stond met een verhoogd risico op diabetes, maar ik weet het niet 100% zeker. Blikvoer met warm water is sowieso een prima idee voor erbij. Deed ik bij mijn blaas/nierpatient ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:20

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 14:03

Annick bedankt iniedergeval! Ik ga er even op googlen.

Brainless schreef:
Ik zou kiezen voor een amputatie, maar wel zeker even rondbellen waar het goedkoper kan.
Bij deze DA kost het bv 450E
https://dierenkliniekheemskerk.nl/tarieven_kat/

Helaas hebben wij zelf geen auto en moet het dus in de buurt zijn ivm vervoer. Ik heb al rondgebeld, maar van de 2 die evt plek hadden, was de prijs zo'n 200 euro minder. De ene wilde echter sowieso geen al opgenomen kat overnemen, de ander maakte er een heel vaag verhaal van wat er op neer kwam dat het uiteindelijk duurder zou uitkomen want moesten dan bij hun opnieuw consult+bloedwerk uitvoeren, en 'de vraag is dan of je daarna nog opnieuw terecht kan bij je eerdere DA, aangezien je overgeschreven wordt' - ondanks dat ik dat niet direct geloof, geeft het een naar gevoel.

Aangezien sowieso het Hemelvaart weekend ertussen komt, kiezen wij toch voor onze eigen kliniek. Hij wordt vrijdag geopereerd, ik heb zojuist toegezegd op de urethrostomie, alleen ivm weekend moet hij, door onszelf, vrijdag avond naar de weekendarts gebracht worden en maandag ochtend weer terug naar onze eigen, daar controle en dan hopelijk mee naar huis.
Een hoop haken en ogen dus, en voor ons, beide werkzaam in 'toerisme', lastig met deze drukke dagen. We gaan het echter gewoon doen, op welke manier dan ook.

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:52

Ja ontzettend blij dat het zo goed gaat nu. Ik voer zelf Virbac/hpm. Mocht je fotos of toch nog vragen hebben mag je altijd een pb sturen

Ik zie dat je de operatie hebt toegezegd ! Spannend ! Hopelijk knapt hij er ook super van op

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:55

Ik zou voor de amputatie gaan. Ik ken eigenlijk alleen goede verhalen. Op 1 kat na bij wie het tl toch steeds terugkeerde. Die kat is uiteindelijk ingeslapen maar volgens mij was dat wel een uitzondering. De operatie is nu iets duurder maar de kansen dat je er niet of minder vaak weer mee te maken krijgt is veel kleiner en dus is de kans groot dat het kiezen voor een operatie op lange termijn het voordeligst is. Succes! Het lijkt mij heel vervelend voor zowel de kat als jou natuurlijk.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 08:00

Vandaag de operatie. Ik ben op van de zenuwen. Dierenambulance is geregeld om hem van de ene arts naar de andere te brengen.
Nu zelf gaan werken en afwachten tot het belletje.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:39

Sterkte vandaag!