ene reu bespringt onze andere reu , constant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karrij

ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 13:46

Hallo,

Graag jullie adviezen!

We hebben 2 golden retriever reuen, 1 van bijna 8 jaar een coole rustige super lieve jongen die graag knuffelt. Nummer 2 is bijna 5 jaar , dit is een vrolijke Frans, altijd lief , altijd vrolijk, altijd in voor een geintje en lekker spelen.

Voorop gesteld dat beide jongens stapelgek zijn op elkaar en met elkaar, nooit bonje, nooit onenigheid!
Beiden van een vriendin die al ruim 40 jaar Goldens fokt.
We wandelen veel met ze per dag, in de ochtend(7 uur) , tussen de middag (12 uur) en rond een uurtje of half 5 een wandeling van rond een half uur.

Om 8 uur lopen wij elke dag een grote ronde van een uur! In de zomer kunnen ze de hele dag in en uit het huis lopen, wij wonen buitenaf, dus ze kunnen lekker buiten liggen dan.

Nu komt het ; onze oudste reu, die van bijna 8 , bespringt de jongste om de klipklap! De jongste laat het gelaten toe! Gromde hij maar eens wat van hem af, zou misschien de oplossing zijn!

Wij hebben er al veel over gelezen en weten dat dit niet sexueel gerelateerde gedragingen hoeven te zijn en dat het zelfs stress zou kunnen zijn! De oudste is zoals al eerder gezegd, uber cool en een stabiele lieve hond! Wij straffen hem er ook niet om, hoewel mijn vingers af en toe kriebelen en wil roepen, laat hem nou eens!
Tijdens het wandelen lopen wij er naar toe en doen de reu aan de lijn!
Het is ook iets wat al heel lang speelt , het is niet iets wat sinds kort speelt.

Omdat de jongste reu best veel last had van loopse teefjes hebben we hem 6 weken geleden chemisch laten castreren, dit bevalt super goed, want hij reageert totaal niet meer op loopse teefjes, maar hij blijft wel de vrolijke jongen die hij daarvoor ook al was. Dus een definitieve castratie laten wij later dit jaar doen! De oudere reu die het bespring gedrag vertoont reageert ook wel op loopse teefjes maar lang niet zo heftig als de jongere hond. De oudste laten we niet castreren, zien wij de noodzaak niet van.

Zoals eerder vermeld speelt het gedrag van de oudere reu al veel langere tijd.

Ook mag de jongste hond van de oudere niet met anderen spelen, ook dan bespringt hij de jongste

Mijn vraag is , hoe kunnen wij dit bespring gedrag laten stoppen?

Heeft iemand hier een visie op?

Misschien ben ik nog wat info vergeten, maar ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

Beemsterkaas

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:58

Ik vind het dominantie, en zou het meteen corrigeren, dan is het zo opgelost :)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:02

Wat me niet zo duidelijk is, is waarom je ze niet meteen allebei laat castreren. Dan heb je kans dat je van het bespringen af bent, want hij zal minder last hebben van zijn hormonen. Ik kan me voorstellen dat de eigenaren van loopse teefjes nou niet direct staan te juichen als een intacte reu ze bespringt. En je jonge hond zal het bespringen ook niet erg waarderen.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 11-05-23 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:03

Hoe lang speelt dit al? Sinds dat de jongste volwassen is of ook al als pup/puber? Heeft de chemische castratie van de jongste enige verandering gebracht of totaal niet? Doet de oudste dit enkel met de jonge reu of met meer honden? Heeft een van twee medisch wel eens iets gehad? Als je hem aanlijnt, blijft hij dan gefocust op de jongste of laat hij het gedrag direct los? Zijn er momenten dat dit meer/minder voorkomt? Is dit gedrag er elke dag op elk moment van de dag, of juist meer in de ochtenden/tijdens de lange wandeling/na een rustmoment/etc?

Hoewel ik sowieso niet geloof in dominantie in een dergelijke vorm, maar je daar zeker reacties over gaat krijgen… je kunt dit uitsluiten, ook als je wel in de dominantietheorie gelooft. De jongste hond doet er namelijk niets op uit en verzet zich er niet tegen, dus er zit geen voordeel in voor de oudste om zich te blijven bevestigen.

Goed dat je hem er in ieder geval niet voor straft tot je meer duidelijkheid hebt over waar het gedrag vandaan komt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:07

Dominantietheorie? Dat ken ik nog niet :)

Een dominante teef kan ook rijdend gedrag vertonen. Het is dominant, en een uiting van een frustratie op dat moment.

Door je hond te corrigeren (kan gewoon met je stem) stel je gewoon een duidelijke grens. Hier help je je hond alleen maar mee, een hond, en zeker een intacte reu, heeft leiding nodig.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:07

Niqui schreef:
Wat me niet zo duidelijk is, is waarom je ze niet meteen allebei laat castreren. Dan heb je een grote kans dat je van het bespringen af bent. Ik kan me voorstellen dat de eigenaren van loopse teefjes nou niet direct staan te juichen als een intacte reu ze bespringt. En je jonge hond zal het bespringen ook niet erg waarderen.

Omdat castratie (medische) nadelen heeft. Heel veel gecastreerde reuen rijden overigens ook gewoon, zoals TS al schrijft is het niet per se seksueel gedrag en komt niet alleen voor bij volle reuen (zelfs teefjes rijden). En eigenaren van loopse teefjes hebben zelf ook een verantwoordelijkheid in hun teefje weghouden bij reuen.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:11

Dit is beslist geen dominantie. Omdat je de jongste nu chemisch hebt laten castreren ruikt en gedraagt hij zich anders dan een " volle" reu.
Je mag blij zijn dat hij niet van zich afbijt dan had je een groot probleem.
Castratie uit laten werken en niet weer doen.

Waarom zou je willen castrereren als het niet medisch noodzakelijk is.

Ik vind het ook niet leuk. Teven zien hem niet als reu maar als je geluk hebt gedogen ze hem wel en reuen zien hem als teef en bespringen dus.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:13

Klopt, dit is geen seksueel gedrag. Een reu die dat wil doen, gaat soms door met rijden tot hij klaar is. Dat is een heel andere context.

Deze hond komt soms gewoon te hoog in de energie, voelt geen leiding, en gaat als reactie op de situatie rijden.

Het is niks erg, en echt zo voorbij.
Net als opspringen tegen mensen: gewoon zeggen dat het niet mag.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:15

Beemsterkaas schreef:

Een dominante teef kan ook rijdend gedrag vertonen. Het is dominant, en een uiting van een frustratie op dat moment.

Door je hond te corrigeren (kan gewoon met je stem) stel je gewoon een duidelijke grens. Hier help je je hond alleen maar mee, een hond, en zeker een intacte reu, heeft leiding nodig.

Dominantietheorie is het concept waarbij men -heel kort door de bocht- gelooft dat de ene hond over de andere hond wil heersen en een bepaalde rangorde wil aanhouden. David Mech deed in de vorige eeuw onderzoek bij wolven in gevangenschap en daarop werden veel opvoedmethodes voor honden gebaseerd, nog steeds. David Mech heeft zelf aangegeven dat zijn onderzoek niet juist zat, maar desondanks blijven veel mensen de theorie aanhangen.

Rijden kan een uiting zijn van frustratie, maar kan nog zoveel meer zijn. Je kunt je hond ook op andere manieren leiding geven/helpen/ondersteunen, er zit daarin geen verschil bij een intacte reu.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:17

anca schreef:
Dit is beslist geen dominantie. Omdat je de jongste nu chemisch hebt laten castreren ruikt en gedraagt hij zich anders dan een " volle" reu.

Ik vind het ook niet leuk. Teven zien hem niet als reu maar als je geluk hebt gedogen ze hem wel en reuen zien hem als teef en bespringen dus.

Dat zou kunnen als hij niet ook op andere jonge honden zou gaan rijden. Spelende honden komen hoog in de energie (dat is normaal). Als een hond dan gaat rijden, is dat gewoon een reactie op de situatie. En je ziet het heel vaak bij mensen die dit toelaten van de hond.

Het hoeft daarvoor geen moeilijke hond te zijn :) het is gewoon een dingetje wat even afgeblokt moet worden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:18

Hhilde schreef:
Beemsterkaas schreef:

Dominantietheorie is het concept waarbij men -heel kort door de bocht- gelooft dat de ene hond over de andere hond wil heersen en een bepaalde rangorde wil aanhouden. David Mech deed in de vorige eeuw onderzoek bij wolven in gevangenschap en daarop werden veel opvoedmethodes voor honden gebaseerd, nog steeds. David Mech heeft zelf aangegeven dat zijn onderzoek niet juist zat, maar desondanks blijven veel mensen de theorie aanhangen.

Rijden kan een uiting zijn van frustratie, maar kan nog zoveel meer zijn. Je kunt je hond ook op andere manieren leiding geven/helpen/ondersteunen, er zit daarin geen verschil bij een intacte reu.

Bedankt voor je verduidelijking, dat waardeer ik :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:21

Waarom grijp je zelf niet in ook eigenlijk?
Mij lijkt het puur een 'baasje willen zijn' die wel even bepaald wat de jongere reu allemaal wel en niet mag doen en die hier ongestoord z'n gang in kan gaan, gecombineerd inderdaad met soms hoge adrenaline tijdens zulke momenten en dan heb je een stress-release/uiting van gedrag wat met gewoonte erin is geslopen. Soms draven ze gewoon door en dan kun je daar best zelf ingrijpen. Hier een herder, af en toe een beste regelteef die zich soms teveel wil bemoeien met dingen en daarin 'corrigeer'/redirect ik haar wel degelijk soms. Ik zou dat dus ook niet toe staan van je oudere reu - en hier zul je heel consequent in moeten gaan zijn als dit al heel lang zo aan de gang is want dat zal hardnekkig zijn voor je oudere hond om zich hierin aan te passen, daar is duidelijke leiding wel belangrijk. Uiteindelijk ben jij nog steeds 'roddelleider' in die zin van; uiteindelijk bepaal jij nog steeds wat er gebeurd of niet gebeurd. Ik ben van mening dat honden onderling zeker veel zelf moeten oplossen, maar met dit aanhoudend gedrag telkens zou ik zelf ingrijpen - want voor je oudere hond is het inderdaad ook niet leuk dat hij zich telkens genoodzaakt voelt om zich te bemoeien met de jongere reu en de jongere reu zal hier ook niet in veranderen - die zal pas reageren/grenzen aangeven wanneer het hem TE HOOG gaat zitten en dan heb je wel een probleem dus dat wil je voor zijn. Het zou voor je oudere reu ook gewoon veel fijner zijn als hij de rust vind om dit te leren negeren; het altijd overal mee te willen bemoeien en daarin kun je wel helpen. Mijn teef is er ook gevoelig voor, daar moet ik echt wel op letten. Die bemoeit zich graag met dingen en wanneer er meer prikkels van buitenaf, stress, of adrenaline bij komt kijken word dit gedrag erger dus key is gewoon; aanpassen, proberen te voorkomen en rust terug erin brengen.

Ik herken het overigens ook wel een beetje van 2 golden reutjes van een vriendin van me. Schelen zich 1,5-2 jaar en zijn half broertjes uit verschillende nesten dus. De jongste in dit geval is zo dat hij heel erg bepaald wat de oudste mag doen of niet doen, pakt altijd alles af van de oudste etc. en de oudste doet er dus ook niks mee; goedzak eerste klas die zich alles laat gebeuren. Als die jongste dan op de plek gezet word door mijn teef met wandelen ofzo zijn de eigenaren altijd blij, want 'deed die oudste dat ook maar eens thuis bij de jongste' ipv zich altijd laten kleineren en vertellen wat ie wel en niet mag doen... En dat gebeurd logischerwijs niet omdat ze nu eenmaal zo zijn zoals ze zijn, dit gedrag steeds vaker en meer bevestigd word en dat blijft doorgaan; zij als eigenaren mengen zich dus ook vrijwel nooit zelf zich erin en het laten gebeuren en ik denk dat ze hierin echt veel meer zouden kunnen doen. Ik zou dus zeer zeker zelf meer management en begeleiding hierin gaan geven; heeft je fokker met zoveel ervaring hier nog iets zinnigs over te zeggen eigenlijk? Of eventueel anders een gedragstherapeut. Als ik het zo lees, zou ik in ieder geval daar echt eens naar gaan kijken, want ik denk dat hierin veel te behalen valt. Die 2 golden vriendjes van ons zijn verder ook echt 2 handen op 1 buik moet ik zeggen, daar kan ik niks van zeggen ook.

Ik weet bv. ook zeker dat als hier een pup bij zou komen, mijn huidige teef echt irritant gaat zijn met micro-managen en ik een flinke uitdaging ga hebben met ook buiten wandelen met andere honden etc. Dan zal zij er niet tegen kunnen dat die pup/jonge hond met anderen wil spelen denk ik en zich overal mee willen bemoeien (zij is dan ook nog eens beschermend naar alles wat ze als haar 'roedel' ziet bv). Daar zal ik dus echt management moeten gaan bieden, want dat kun je niet altijd op z'n beloop laten gaan gewoon.

Castratie zal voor dit gedrag/probleem ook niks gaat oplossen wat ik geopperd zie worden. Castreren ivm loopse teven; Daar zou je ook natuurlijke supplementen kunnen proberen ipv chemische of echte castratie. Dat werkt voor veel reuen vaak heel goed en zeker als er verder geen andere en medische aanleiding is, zou ik castreren toch zeker niet zomaar gaan doen en eerst supplementen nog een kans geven bv nadat de chemische castratie uitgewerkt is.

Edit:
Het is ook geen 'straffen' wat je dan moet gaan doen, maar gedrag ombuigen en/of voorkomen en aanpassen (zoals je nu bv doet al met aanlijnen buiten) en dat kan prima zonder te 'straffen'. Dat vergt alleen wel veel training/management, goede timing en afhankelijk van hoe volhardend de hond is, bloed zweet en tranen :') Nee maar zonder gekheid, ik denk wel echt dat je hier zeker wat mee kunt maar in jouw geval zou ik anders echt even iemand laten komen meekijken, een professional - therapeut - en zeker weten dat die hierin fijne begeleiding kunnen gaan geven waar je echt wat aan hebt.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-05-23 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:39

Ik zou gewoon de oudere hond ‘redirecten’ dus iets anders te doen geven, consequent als het gebeurt. Bij je roepen, trucje laten doen, even kort spelen oid. Als het thuis gebeurt misschien even spelletje doen en mentaal iets te doen geven en vervolgens iets om te kauwen om de evt spanning af te laten glijden.
Maar ik denk dat het inmiddels een aangeleerde ‘copingmechanisme’ is geworden voor de oudere hond in situaties waarin hij even niet weet wat ie moet. Dus gewoon consequent het gedrag onderbreken en iets anders van de hond vragen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 16:14

Niqui schreef:
Wat me niet zo duidelijk is, is waarom je ze niet meteen allebei laat castreren. Dan heb je kans dat je van het bespringen af bent, want hij zal minder last hebben van zijn hormonen. Ik kan me voorstellen dat de eigenaren van loopse teefjes nou niet direct staan te juichen als een intacte reu ze bespringt. En je jonge hond zal het bespringen ook niet erg waarderen.

Maar joh ik laat geen van beiden een loopse teef bespringen! Tuurlijk niet, sterker nog ik laat ze geen enkele hond bespringen.

De oudere hond bespringt sowieso geen enkele hond, zelfs nog niet een loopse teef.Thuis heeft hij er ook geen last van, en dominant is hij naar andere honden totaal niet, dus zien wij het castreren van hem ook niet in.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 16:21

anca schreef:

Zoals ik in mijn verhaal al schreef hij doet het al heel lang, al ver voor de chemische castratie ;)

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 16:30

Hhilde schreef:
Hoe lang speelt dit al? Sinds dat de jongste volwassen is of ook al als pup/puber? Heeft de chemische castratie van de jongste enige verandering gebracht of totaal niet? Doet de oudste dit enkel met de jonge reu of met meer honden? Heeft een van twee medisch wel eens iets gehad? Als je hem aanlijnt, blijft hij dan gefocust op de jongste of laat hij het gedrag direct los? Zijn er momenten dat dit meer/minder voorkomt? Is dit gedrag er elke dag op elk moment van de dag, of juist meer in de ochtenden/tijdens de lange wandeling/na een rustmoment/etc?

Hoewel ik sowieso niet geloof in dominantie in een dergelijke vorm, maar je daar zeker reacties over gaat krijgen… je kunt dit uitsluiten, ook als je wel in de dominantietheorie gelooft. De jongste hond doet er namelijk niets op uit en verzet zich er niet tegen, dus er zit geen voordeel in voor de oudste om zich te blijven bevestigen.

Goed dat je hem er in ieder geval niet voor straft tot je meer duidelijkheid hebt over waar het gedrag vandaan komt.

Haha veel vragen, ik zal ze beantwoorden ;-)
De chemische castratie heeft geen verschil gebracht en hij doet het echt alleen bij onze jonge reu, met andere honden heeft hij niet veel, een loopse teef vindt hij wel wat interresanter maar ook die zal hij niet bespringen, dus echt alleen onze jonge reu.
Als ik hem aanlijn dan loopt hij gedwee mee, niks aan het handje.Hij doet het voornamelijk als we buiten zijn, binnen liggen ze vaak niet eens echt bij elkaar, wel bij elkaar in de buurt hoor. Wij hebben een camera in huis en dan kunnen we zien dat als we niet thuis zijn ieder op zijn eigen kleedje liggen, ze verroeren haast niet, alleen om even wat te drinken.

De oudste reu heeft 1,5 jaar geleden een zware operatie gehad waarbij hij aan bij kruisbanden achter is geopereerd. Maar ook daarvoor deed hij het al wel, maar misschien is het sinds die tijd wel wat meer geworden. Zou dit een verband kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door karrij op 11-05-23 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 16:32

noox schreef:
Ik zou gewoon de oudere hond ‘redirecten’ dus iets anders te doen geven, consequent als het gebeurt. Bij je roepen, trucje laten doen, even kort spelen oid. Als het thuis gebeurt misschien even spelletje doen en mentaal iets te doen geven en vervolgens iets om te kauwen om de evt spanning af te laten glijden.
Maar ik denk dat het inmiddels een aangeleerde ‘copingmechanisme’ is geworden voor de oudere hond in situaties waarin hij even niet weet wat ie moet. Dus gewoon consequent het gedrag onderbreken en iets anders van de hond vragen.

Dit is zeker het proberen waard, dank voor je reactie

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:33

Wij hebben broer en zus van 8, beiden geholpen. Dan 2 intacte reuen van 2 jaar. Alles kan goed met elkaar en ze wisselen van contact, wie met wie wat doet, speelt, rent of slaapt.

Er wordt heel af en toe weleens gereden op een ander. Ook de teef doet het weleens bij de 2jr reu bijv. En die kleine 2jr doet het ook weleens bij de 2jr BC. Als ik erbij sta zeg ik wel; doe niet zo vies :p Maar verder maak ik me niet te druk.

De reu die geholpen is doet het ook wel bij de BC

Ze kunnen goed met elkaar en wij als mensen zien niet altijd alle signalen en teveel ingrijpen vind ik niet altijd de beste oplossing. Dan moet je echt weten wat eraan vooraf ging, alle signalen zien EN op het goede moment EN op de goede manier ingrijpen. Je wil niet door verkeerd ingrijpen dat de honden naar elkaar moeilijk gaan doen.

Mijn moeder had er vorig jaar een discussie over met haar buurman die vindt dan dat alle reuen gelijk geholpen moeten worden. Ik heb jaren getraind met mijn vorige BC en zij zei juist dat ze elkaar corrigeren of rustig willen krijgen en dat het los staat van sex. Dat vind ik dan niet per se heel slecht en ik zie ook geen gevolgen van het rijden als het wel even gebeurt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:35

Het kan begonnen zijn als uiting van stress waarbij hij een goed gevoel kreeg en het goed idee vond waardoor het nu een gewoonte is geworden. Nu moet je het patroon doorbreken, zijn het duidelijke momenten dat hij het doet? Dan zorgen dat je ingrijpt op die momenten zodat het gedrag uitdooft.

Castreren zou ik nog eens overweg bij de jongste, weet je van de nadelen, oa een rampenvacht en hij kan onzekerder worden, makkelijk dik worden en lui. Vooral gedragsmatig vind ik castratie vaak slecht uitpakken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:40

Mijn ene reu is met 6 maanden geholpen omdat we zijn zus al hadden en heb er spijt van. Hij is nu 8 en nooit te dik geweest, prima vacht en leuke, lieve hond, zover dat kan vanwege zijn zeer slechte start in het leven.

Maar hij wordt nu snel oud, heeft wel wat problemen met ophouden van plas, is sociaal echt niet sterk en heeft een tumor. Die is nu nog geen groot probleem, maar het is er wel. Je kan nooit zeggen dat het door castreren komt, maar het is wel aangegeven dat dit een oorzaak zou kunnen zijn.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:54

Over de chemische castratie: die begint nu pas net te werken. Ik geloof met maand 3 dat je het volle resultaat pas ziet. Nog even wachten met enthousiast zijn dus.

Verder wil ik me niet te veel mengen, er zijn op Bokt genoeg mensen met serieus verstand van honden gedrag maar zie dat een optie nog niet is genoemd:

Is de hond van 8 ook 'de baas' van de 2? Dat hij bovenaan staat? Hij wordt nu wat ouder en mogelijk is hij bang z'n positie te verliezen en laat op deze manier dominantie zien, om de baas te blijven over de jongere.
Opmerkelijk wel dat je dit telkens laat gebeuren? Oke je straft hem niet af, dat is goed maar hoe corrigeer jij hem? Of laat je dit gewoon gebeuren?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:05

Medisch kan er zeker mee te maken hebben, bijvoorbeeld omdat de jongste hond naast pijn/last/je minder goed voelen als teveel kan worden ervaren en hij daarom uit stress dit gedrag gaat vertonen. Dat kan nog steeds spelen, of een gewoonte zijn geworden. Vanuit stress wordt testosteron aangemaakt en dan is rijden een manier om dat level te laten zakken. Zeker omdat het dus amper gebeurd bij complete rust (binnen zijn, alleen zijn) kan er goed een vorm van niet seksuele opwinding/stress mee spelen.

Afleiden is iig een vriendelijke manier om er mee om te gaan, maar let er wel op dat je niet per ongeluk een beloning maakt voor het gedrag.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:24

Esther schreef:
Het kan begonnen zijn als uiting van stress waarbij hij een goed gevoel kreeg en het goed idee vond waardoor het nu een gewoonte is geworden. Nu moet je het patroon doorbreken, zijn het duidelijke momenten dat hij het doet? Dan zorgen dat je ingrijpt op die momenten zodat het gedrag uitdooft.

Castreren zou ik nog eens overweg bij de jongste, weet je van de nadelen, oa een rampenvacht en hij kan onzekerder worden, makkelijk dik worden en lui. Vooral gedragsmatig vind ik castratie vaak slecht uitpakken.

Ik ben het eens met de reactie van Esther wbt oorzaak en kijken of je patronen kan ontdekken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:37

Ik zou het probleem echt niet groter maken dan het is :o
Gewoon "Nee" en je bent vandaag al klaar (mits wat herhalen links en rechts). Werkt zo goed in de opvoeding van een hond.

Veel hondeneigenaren hebben het beste voor met hun hond. Het is bijna hun kind. En dat is natuurlijk heel mooi. Maar in hun goede bedoelingen vergeten ze grenzen te stellen die de hond de nodige rust in zijn hoofd geeft.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 17:41

dank, ik ga met jullie tips aan de slag, het lijkt inderdaad een gewoonte te zijn geworden.

Onze jongste hond was echt totaal van slag van loopse teefjes, tot aan tegen de ramen springen aan toe, weg lopen(hij is een paar maand geleden de kuierlatten genomen en is ruim 2 uur uit beeld geweest, we waren in alle staten, 400 meter verderop een drukke 80 km weg!)
We zijn met de chemische castratie nu ruim 6 weken verder en er is al een wereld van verschil. We kunnen het op dit moment mooi testen omdat een teefje 3 huizen verderop nu loops is en hij reageert totaal niet op haar loopsheid. Wij zijn echt niet per definitie voor castreren , we hebben onze vorige honden ook niet laten castreren, maar deze reu heeft er echt last van, vandaar deze keuze. We hebben ook nog even voor de definitieve castratie.