Hond weer aan het eten krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CarolineCF

Hond weer aan het eten krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 14:06

Mijn teckel meisje van bijna 9 heeft sinds kort medicatie voor een hartritmestoornis (Vetmedin). In een week tijd viel ze bijna 2 kilo af (20% lichaamsgewicht).

De medicatie helpt gelukkig goed maar ze heeft helemaal geen zin meer in eten. Ik heb vervolgens Royal Canin Recovery gekocht de eerste dagen at ze dat wel maar inmiddels lijkt ze dat ook niet meer te willen. Twee drie hapjes en ze draait haat hoofd weg. En die hapjes neemt ze pas nadat ik haar eerst een beetje van mijn vinger heb laten likken (ook met tegenzin).

Omdat ze al zoveel afgevallen is en onderliggende issues heeft moet ze wel eten. Ik krijg hier enorm stress van en wat niet helpt is dat er met die medicatie ook al maar heel beperkt etenstijden zijn (na inname medicatie). Zijn er meer die die meegemaakt hebben met hun hond? Hebben jullie tips?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:11

Beetje smeerleverworst door de brokjes mengen, of iets anders wat heel lekker is.

Goof

Re: Hond weer aan het eten krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:17

Inderdaad. Lokken met lekkere dingen. Probeer zalmolie of smeerworst of vlees ofzo, iets met een sterke geur.
Weet je zeker dat het door de medicatie komt? Kan ze niets krijgen om eetlust op te wekken/ misselijkheid tegen te gaan?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:18

Katten natvoer?
Of gewoon honden natvoer met veel gelei. Beetje warm water erdoor zodat het lekker ruikt.
Evt Hills A/D, zelfde principe als RC recovery, ook aansterkend. Evt eerst wat aanlengen in een spuitje en dan in haar bekje spuiten.

Wat zegt de dierenarts ervan?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:32

Ik zou de dierenarts raadplegen.
katten nat voer eten ze doorgaans wel graag, maar kattenvoer is toch niet zo gezond voor een hond. Zeker een hond met onderliggende problemen zou ik niet zomaar kattenvoer gaan geven.
Eventueel kan je er wel vlees of iets anders lekker door mengen.
Laatst bijgewerkt door pateeke op 29-04-23 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:34

Vers vlees geprobeerd ? En dat eventueel beetje opwarmen. Komen de smaken en geuren meer vrij.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:50

royal canin ff in de magnetron 20 of 30 sec komen de vetten beetje vrij ruikt het lekkerder van

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:01

Oorzaak aanpakken.

Als ze misselijk wordt van de vetmedin dan anti-misselijkheid medicatie en een eetlustopwekker via de dierenarts. Verder alles wat ze wel wilt eten. De hele dierenwinkel en supermarkt uitproberen.

Of wisselen van medicatie als het niet over gaat.

Anorexie staat erbij als bijwerking
https://www.dierenkliniektiel.nl/patien ... aargenomen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:08

Bottenbouillon over haar voer?
Zou het zo lekker mogelijk maken, maakt even niet zoveel uit wat ze eet, als ze eerst maar weer eet.

Anders zou ik ook aan blikvoer denken, eventueel kattenvoer. Dat laatste ruikt vaak wat sterker. Desnoods iets van hondenworstjes oid.
Als ze aan moet komen en als je iets wikt voeren wat ze vaak wel lekker vinden zou ik voer met een wat hoger vetgehalte proberen (mits de DA dit ook goed vindt).

Soms wil een ander materiaal van voerbakje of andere plek ook nog wel eens helpen, wellicht dat jouw hond daar ook nare associaties mee heeft?

Sterkte en beterschap met je hond!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:08

Zelf heb ik een tijdje voor mijn hond gekookt. Daarmee heb ik tot nu toe het meeste succes als er echt dramatisch gegeten wordt.

Levertjes opbakken, hart doe ik in de airfryer maar kan eventueel ook opgebakken worden, de groenten kook ik met samen met half-om-half gehakt (dat is direct ook vetter). Zalmfilet (uit de diepvries om het betaalbaar te houden) ook in de pan. En daarnaast rijst, pasta of havermout koken in het kookwater van de groenten met gehakt. De groente pureer ik. Voor nu direct kan je het zo geven, wanneer het langer dan een week/2 weken moet, is het nodig om een calciumbron toe te voegen. Ik heb daar eierschilpoeder voor.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:17

Pens met vlees van Smuldier daar is iedere hond dol op, en ook goed voor de darmflora. Is hier in de supermarkt te koop. Diepvries AH en Jumbo maar ws ook wel bij andere.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:41

Mijn hond was ook met periodes een lastige eter, en hondenvoer, zeker stinkende dingen als pens, wilde ze echt niks van weten.. dus ik heb zo nu en dan gewoon menseneten voor haar gemaakt. Gekookte kip, gebakken vis, broccoli, aardappel, boontjes.. daar is ze gek op en dat gaat er dan ook wel in. Bij iets meer eetlust hielp het ook al voldoende om wat leverworst door het natvoer te roeren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:11

pillow schreef:
Pens met vlees van Smuldier daar is iedere hond dol op, en ook goed voor de darmflora. Is hier in de supermarkt te koop. Diepvries AH en Jumbo maar ws ook wel bij andere.

Pens is inderdaad lekker voor ze, maar is maagvulling en geen/ weinig voeding.
Liever dat de hond nu iets eet wat ook voedingswaarde heeft.
Ik heb ook een tijdje zelf gekookt en voer nu rauw.
Een van mijn teckels is ook een slechte eter. Maar die heeft dan geen onderliggende kwalen of medicatie of iets van dien aard.
Waar hij helemaal blind op gaat is als mijn man een hele kip kookt en plukt ( bij dat laatste ga ik over mijn nek, dus vandaar dat hij dat doet.
Als onze teckel eenmaal de smaak weer te pakken heeft gaat het eten weer een hele tijd goed.
Ik hoop dat jouw teckel straks ook weer lekker eten kan.
Je krijgt hier nu tips genoeg in ieder geval

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:34

Bottenbouillon over het voer wil vaak wel helpen en is tevens echt een wondermiddeltje bij ziekte. Een beetje zoals kippensoep als je zelf griep hebt. Zorg wel dat je bottenbouillon voor honden koopt en niet uit de supermarkt in verband met zout en andere toevoegingen. Je kunt het ook zelf maken maar je moet het uuuuuren laten pruttelen en daar moet je net zin in hebben, ook met de huidige gasprijzen haha.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:00

Ik heb een moeilijke eter en wat zij altijd wel eet is zakjes gestoomd vlees van Farmfood Fresh.
Of eventueel gestoomde worst?

Gekookte kip werkt ook vaak goed bij haar, desnoods gekookt met wat bouillon erbij.
Bottenbouillon is inderdaad ook een goede! Als je geen zin hebt om het uren te laten pruttelen heb je van Boil & Broth ook poeder dat je met gekookt water aanmaakt.

Maar zou niet te lang aanmodderen want ze kunnen ook erg misselijk worden van een lege maag, zou even overleggen met de DA of ze óf wat kan krijgen tegen de misselijkheid (als dat de veroorzaker is waardoor ze niet eet) of dat ze misschien andere medicatie kan krijgen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:53

mirim schreef:
pillow schreef:

Pens is inderdaad lekker voor ze, maar is maagvulling en geen/ weinig voeding.
Liever dat de hond nu iets eet wat ook voedingswaarde heeft.
Ik heb ook een tijdje zelf gekookt en voer nu rauw.
Een van mijn teckels is ook een slechte eter. Maar die heeft dan geen onderliggende kwalen of medicatie of iets van dien aard.
Waar hij helemaal blind op gaat is als mijn man een hele kip kookt en plukt ( bij dat laatste ga ik over mijn nek, dus vandaar dat hij dat doet.
Als onze teckel eenmaal de smaak weer te pakken heeft gaat het eten weer een hele tijd goed.
Ik hoop dat jouw teckel straks ook weer lekker eten kan.
Je krijgt hier nu tips genoeg in ieder geval

Waarom is pensvlees alleen maar maagvulling? Lijkt me dat een hond op vlees kan leven. Als hij eerst maar gaat eten het groeien komt dan vanzelf wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:06

Omdat het heel caloriearm is. Nu gaat dat wel over pure pens, en niet over smuldier pens & vlees.

Daarnaast is mijn ervaring met pens niet onverdeeld positief bij zeer slechte eters. Die van mij laat het in een minder etende periode regelmatig liggen (ze krijgt op het moment 's ochtends kvv, wisselende smaken maar o.a. pens-vlees, en 's middags brok). Dan eet ze het pas 's middags op of uberhaupt niet en hoeft ze haar brokken weer niet.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:09

Voor de kat zijn er eetlustopwekkers ( is eigenlijk menselijke antidepresiva maar werkt dus hiervoor bij katten) ms werkt t ook bij de hond? Zou eens je da vragen

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 17:47

Wat ontzettend lief al die aanbevelingen en heel veel goede tips bovendien, super bedankt!

Gelukkig heeft ze net een beetje gegeten (gekookte kip met rijst en bouillon, plus dowerwtjes maar die laat ze liggen). Ik moet voorzichtig zijn met teveel vet - ze heeft ook nog last van haar alvleesklier. Vandaar dus die kip.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:06

Ik weet uit ervaring dat een niet etende hond vreselijk veel stress kan geven voor jezelf. Ik had al de hele dierenwinkel geprobeerd toen ik eindelijk het eureka moment had bij kivo. Waar ik ook veel goeie dingen over hoor is Hokamix van zooplus, dat is een supplement.

https://www.zooplus.nl/shop/honden/voer ... mEQAvD_BwE

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:41

Ik voer Hokamix, maar als mijn hond eet slechte eet-periode heeft dan lust ze de Hokamix ook niet en het doet ook niks om de eetlust terug te krijgen. Ik geef het vooral voor een mooie vacht.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:39

8nnemiek schreef:
Ik voer Hokamix, maar als mijn hond eet slechte eet-periode heeft dan lust ze de Hokamix ook niet en het doet ook niks om de eetlust terug te krijgen. Ik geef het vooral voor een mooie vacht.

Oké, ik kreeg het juist als advies voor die vreselijk slechte eter van mij. Hij eet nu Kivo, maar dat begint ook minder te worden, dus ik heb een proefpakket van Bibi besteld, dat schijnt ook fijn te zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:43

Mss ook de dosering van de medicatie checken.
Hoeveel mg moet je nu geven? Dosering kan wellicht iets lager.
Veel sterkte met je oudje!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:51

At je hond voordat ze ziek werd ook al slecht? Of zie je een relatie met de nieuwe medicatie? Of is ze misselijk door bijvoorbeeld de problemen met haar alvleeesklier? Overleg anders even met je DA hoe strikt jij je aan de Vetmedin voorschriften moet houden als in toedienen op een lege maag en 1 uur wachten met eten geven. Een richtlijn is dat na 2-3 uur de maag van je hond weer leeg is (is mij verteld)
Mijn gevoel zegt dat eten op dit moment even belangrijker is dan medicijnen stipt op tijd innemen maar ik kan me vergissen natuurlijk.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:58

Overleg met je dierenarts, geef niet zomaar iets! Bouillon klinkt heel aantrekkelijk, maar dit is enorm zout. Bij hartritmestoornissen wordt vaak vocht vastgehouden (of vice versa), een zoutarm dieet is dan heel belangrijk.
Daarbij kan de dierenarts ook kijken of er eventueel andere medicatie gegeven kan worden, als de eetlust van jouw hond zo slecht blijft.