Ondertussen heeft onze hond (kruising Jack Russel x ondefinieerbaar) van 5 jaar oud in de afgelopen 3 maanden 4 keer een oorontsteking gehad.
3 keer er mee naar onze dierenarts geweest. 2 keer is hij behandeld met een eenmalige spuit in z’n oor met antibiotica, laatste keer heeft hij een langere behandeling gehad waarbij ik zelf een week lang antibiotica moest spuiten in z’n oor.
Sinds gisteren heeft hij weer een flapperoor, het ruikt chemisch (Wellicht nog van de antibiotica?) en het lijkt een beetje te lopen.. had de stiekeme hoop dat het vandaag weer over zou zijn, maar helaas. Het lijkt echter deze keer niet rood en opgezet..
Morgen wordt dus gewoon weer de dierenarts gebeld. Maar gezien hij nu al meerdere malen een oorontsteking heeft gehad, ben ik er wel een beetje klaar mee. Niet met het feit dat hij het heeft, maar meer dat ik bang ben dat het toch iets beschadigd binnen in zijn oor en het blijvende schade geeft.
De dierenarts zelf had het al over hooikoorts, zijn er nog andere zaken die ik kan aankaarten morgen waar ze op kunnen testen? Heeft iemand anders een hond gehad die ook vaak een oorontsteking had?
Ik weet even niet zo goed, behalve weer naar de dierenarts gaan, wat te doen. En vind het prettig een beetje voorbereid te zijn alvorens ik morgen weer bel.
Wellicht nog handig om te vermelden, het gaat dus om een kortharige hond met geen haren in z’n oren.
Misschien een swap nemen en dat op kweek zodat er gericht behandeld kan worden
Nachocheese
Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-23 19:17
mayadeby schreef:
Grasaar?
Hij heeft het afwisselend in beide oren gehad.. en de da heeft er wel ingekeken, dan hadden ze dat hopelijk toch wel gezien?
luuntje
Geplaatst: 25-04-23 19:19
Vervelend.
Hond van mijn zusje krijgt oorontsteking als hij het water ingaat. Zij heeft via de dierenarts speciale zalf om zijn oren mee te behandelen.
Mijn cocker had vorig jaar een zeer oor. Gezalfd op dierenartsadvies. Bij controle bleek er een grasaar in te zitten. Die grasaar is er onder verdoving uitgehaald.
Oké grasaar zal ik naar vragen morgen. Daarnaast gaat m’n voorkeur ook uit naar een test inderdaad. Zodat er meer gericht behandeld kan worden.
Voedselallergie dacht de dierenarts niet, omdat hij voor de rest nergens roodheid of jeuk vertoont.
We heeft hij vorig jaar rond de zelfde periode ook tweemaal een oorontsteking gehad, ook in beide oren.
De da dacht dus zelf nog aan hooikoorts, ze gaf aan dat testen daarop niet veel zin heeft. Want stel hij reageert wel op een bepaalde pol, dat het bijna niet te voorkomen is om daarmee in aanraking te komen buiten.
meggiemeg
Geplaatst: 25-04-23 19:30
Biopt nemen uit het oor en dat op kweek laten zetten, dan kan je bijvoorbeeld zien of het een gistinfectie is of wat anders. Onze hond had toen ze nog pup was regelmatig oorontstekingen. Na de kweek wisten we wat het was en kunnen we doelgericht behandelen. Ik heb nu een oorzalf in huis specifiek voor de soort ontsteking en bij onze hond bleek het een allergie te zijn wat de oorzaak was. Onze hond is geen typische allergie hond om te zien, dus de rode huid, verkleurde vacht van het vele likken, jeuk maar toch is ze allergisch
Ik zou ook allergie aanhalen. Heeft hij veel haar in de oren?
Art_Ificious
Geplaatst: 25-04-23 20:03
Biopt idd.
Maar je zou ook een scan kunnen laten maken als de oorontsteking echt vaker aan 1 oor voorkomt. De hond van mijn nonkel had ook terugkerende oorontstekingen maar vooral aan 1 oor. En die bleek uiteindelijk een cholesteatoom (huidcyste) te hebben. Ikzelf heb dit ook aan 1 oor gehad en kan je verzekeren dat het geen pretje is.
De operatie voor de hond was duur en kans op herstel eigenlijk miniem destijds. Dus die hond is ingeslapen. Tegenwoordig kunnen ze meer dingen doen dan 20 jaar terug.
Borisje
Geplaatst: 25-04-23 20:13
Allergie kan zeker, komt zelfs vaak voor dat het zich uit in continue ontstoken oren. Vaak ook tussen de tenen bijv of op andere plekken, maar lang niet altijd. Zowel een voedselallergie als omgevingsallergie is mogelijk, allergie testen bestaan (maar zijn wel prijzig) en het is wel degelijk de moeite die te doen gezien je dan wel weet wat je eventueel kan vermijden. Maar ik zou zelf eerst een voedselallergie willen uitsluiten, is ook een stuk minder kostbaar.
Als deze dierenarts aangeeft de test onnodig te vinden en ze geen swabs neemt uit de oren, zou ik een keer naar een andere dierenarts gaan. Anders kom je hier niet mee verder.
Nachocheese
Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-23 20:23
@tieneke, hij geeft geen haar in z’n oor!
@Art_ificious, tot nu toe wisselt hij echt af. Dus om en om..
@borisje, ze gaf meer aan dat een omgevingstest fijn is om te weten waar hij dan allergisch voor is, maar dat het daarna dan alsnog lastig wordt om datgene uit te sluiten. Maar ik sta overal voor open om het te laten testen, want ik vind het super sneu voor hem. Net wilde hij tussen m’n benen door, kwam die met z’n oortje tegen m’n benen en gelijk piepen.
Mijn voorkeur gaat nu persoonlijk uit naar een biopt uit het oor, dan kunnen ze zijn wat voor bacterie erin zit denk ik? En op basis daarvan wellicht een allergie test? Of dat het bijvoorbeeld een gistinfectie is zoals meggiemeg aangeeft.
Ik hoop dat ik morgen nog terecht kan en dat ze dan ook een biopt kunnen doen. Vraag me dan wel af, morgen weer antibiotica in dat oor ‘op goed geluk’ of alleen biopt en geen antibiotica?
Ik snap dat dit vragen zijn voor de dierenarts. Maar nogmaals, vind het fijn om zelf al een beetje voorbereid heen te gaan.
higgins
Geplaatst: 25-04-23 21:08
Mocht je dierenarts niet achter een biopt staan, of het niet eens zijn met jou ideeën, schroom je niet om dan ergens anders heen te gaan
Onze oude dierenarts werd de laatste keer geïrriteerd toen wij, weer, met ons hondje bij haar stonden ivm oor klachten Ik kon gewoon spul tegen mijt halen bij de receptie, waarop ik aangaf dat ik wou dat ze even in haar oren zou kijken voordat ik er wat in stop Dat deed ze niet, dus consult kosten en 3 tubes tegen mijt meegekregen en betaald Ik was eigenlijk verbouwereerd...
Heb thuis een afspraak gemaakt bij een andere dierenarts. Na onderzoek bleek dat ze helemaal geen mijt had, het bleek later een voedselallergie te zijn. Klachten waren oorproblemen met soms licht ontstoken ogen
Wauw hier hier doet mijn dierenarts liever direct een biopt ipv. Zomaar een middel uitschrijven. Kon de eerste keer zelfs wachten op de uitslag voor ik het ‘juiste’ middel mee kreeg. Zou zeker verder laten onderzoeken en als het terug blijft keren ja uitsluiten van allergie op omgeving of voer wel zeer prettig om te weten. Zeker ook, omdat je het misschien dan nog zou kunnen gaan onderdrukken met allergie medicatie.
Kan zeker wel voedselallergie zijn ondanks dat hij nergens andere klachten heeft!
Onze pup had ook snel last van z'n oortje, uiteindelijk heeft hij een stevige orale antibiotica kuur gehad voor iets anders en toen daarna was z'n oortje ook over. Had het vermoeden dat de plaatselijke antibiotica in z'n oortje steeds net niet genoeg was oid...
Heeft hij nog andere klachten? Mijn teefje had ook achter elkaar oorontstekingen en bleek een traag werkende schildklier te hebben. Na medicijnen is het nooit meer terug gekomen. Zij was vaak lusteloos, had op sommige plaatsen slechte vacht, rode huid op haar poten, werd dik van lucht en was altijd hongerig. Dierenartsen denken vaak niet aan de schildklier dus ik gooi het er toch altijd weer even in. Succes! Zo naar als je dier wat mankeert en je kan ze niet helpen.
Tieneke
Geplaatst: 25-04-23 22:40
Nachocheese schreef:
[ [url=m/EcEBs4.png]Afbeelding[/url] ]
Inderdaad zoals art_ificious aangeeft groeit er geen haar in zijn oor. Natuurlijk er wel voor, maar in z’n schelp en verder naar binnen volledig kaal.
Och ja natuurlijk, sorry, niet bij stilgestaan, domme vraag.
Myfairytale
Geplaatst: 25-04-23 23:03
marleen_usar schreef:
Kan voedselallergie zijn doe een allergietest.
Voedselallergie kun je niet aantonen dmv bloedtest (een serumtest), wel omgevingsallergiën.
Voedselintolerantie of allergie zou je kunnen testen dmv een intolerantiedieet of een eliminatiedieet. Dat 2e moet echter wel heel streng gebeuren voor minimaal 8-10 weken.
Onlangs hebben wij ook een serumtest bij ons hondje laten doen en een biopt af laten nemen. Dit was echter om een heel klein plekje op zijn pootje. We wachten nog op de uitslag.
Sterkte voor jouw hondje!
gillian
Geplaatst: 25-04-23 23:23
Door laten sturen naar een dermatoloog. Steeds terugkerende oorontstekingen kunnen door oa allergieën komen. Teveel gisten bijvoorbeeld, dat geeft een specifieke geur. Niet zomaar blijven pappen en nathouden met oorzalfjes.
Mijn mening is heel erg gekleurd door de ervaring die ik met mijn vorige hond gehad heb maar ik zou echt aanraden om t onderzoek direct goed aan te pakken als een hond meerdere oorontstekingen heeft.
Bij mijn hond is hier lang mee doorgesukkeld, weer een zalfje, weer een druppeltje etc. We vaarden toen te blind op de dierenarts. Uiteindelijk was de huid in t oor enorm verdikt en werd de oorontsteking chronisch ondanks aanpassing in het voer. Vaak was het onder controle maar veel te vaak heeft ze ook wel last gehad.
Uiteindelijk toen ze 11 was (hele grote hond met mastceltumoren) pas bij een dierenarts gekomen die vertelde over de optie van ‘ooramputatie’ (heet officieel niet zo maar komt daar op neer). Toen niet gedaan vanwege herstel periode, leeftijd en haar niet al te beste gezondheid. Maar ik had het haar zo gegund dat we eerder van de mogelijkheden geweten hadden.