Wat voeren jullie je katten behalve natvoer/brokjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Wat voeren jullie je katten behalve natvoer/brokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 16:59

Hee bokkers!

Wij hebben twee katers van 2. De ene is een slank, sportief type die de hele dag door wil spelen, de andere een wat relaxter mannetje die het liefste de hele dag op schoot ligt. Ze eten vanaf het begin dat we ze kregen Yarrah brokjes en natvoer. Ze doen het goed, zijn gezond en eten het graag.

Vergeleken met mijn paard zijn ze makkelijk te voeren. Bij paarden weet ik precies welk supplement waarvoor dient en wat ik belangrijk vind in voeding. Bij katten heb ik daar toch minder ervaring mee, en daarom vraag ik vooral uit interesse wat jullie je katten voeren behalve brokjes of natvoer. Krijgen ze extra’tjes, voor de lekker of voor de vitaminen/mineralen? Of houd je een bepaalde voedingsfilosofie aan wat betreft katten?

Ik ben benieuwd en hoor het graag!

Dees

Re: Wat voeren jullie je katten behalve natvoer/brokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:03

Mijn katten krijgen natvoer en brokjes.

Maar mijn paarden voer ik ook zo: standaard vitaminebrokjes en hooi.
Mijn ervaring is dat het beginnen met supplementen bij het voer aan paarden, eigenlijk altijd het begin is van het einde van het paard. Gewoon normaal voer houdt een gezond paard echt wel gezond. Die poeders en aanvullende emmertjes komen eigenlijk altijd in beeld als er toch al wat mis is....
En dat gaat ook op voor aanvullende poedertjes bij katten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:08

Natvoer Felix en brokjes Hills. Ik heb een doosje kattensnoepjes waar ze af en toe wat van krijgen. En soms wat vis als ik dat toevallig aan het eten ben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:15

Brokjes en natvoer. Maar als de honden vlees te kluiven krijgen, krijgt hij ook een stukje en kluift hij lekker mee.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:16

Animonda natvoer en brokjes.
En weleens een kattensnoepje.

Oudste poes lust rauwe kipfilet. Ze krijgt soms een afsnijsel.
Siamezen eten geen kipfilet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:19

Smolke brokjes en Felix natvoer.
Daarbij krijgen ze over het natvoer glucosamine omdat 1 van onze tijgers een poot mist waardoor hij op termijn gevoeliger is voor artrose. Ze eten samen dus z'n broer krijgt dat ook.

Daarbij nog af en toe wat kattensnoepjes.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:20

mijn kat is een Turkse Van, ze is een hele moeilijke eetster. Ze eet Vet-concept maxi brokken van de dierapotheker en verder lust ze geen brokken. Natvoer lust ze helemaal niet. Ze krijgt af en toe rauwe kip (als wij kip eten) en zalm (als wij dat eten). Soms lust ze een tonijnstrip van Applaws, maar soms ook niet. Ze is echt een problematische eetster en ik ben best bang dat ze e.e.a. te kort komt

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:22

Naast een balans tussen brok en natvoer voeg ik sinds kort 1x per week een paar druppels zalmolie aan het eten toe. We hebben met de dierenarts van alles geprobeerd om de kattenacne van t afgelopen jaar tegen te gaan, maar dit is het enige wat helpt. Het is zo goed als verdwenen. Dus ik vond t een mooi supplement om toe te voegen, maar overkill is ook niet goed dus vandaar maar 1x per week een paar druppels.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:22

Wij geven onze wss heel slechte dingen. De ene lust als extra alleen slagroom, liefst die van de Aldi. De andere eet het liefst biefstuk of ander lekker vlees. Dus die krijgt als wij aan tafel zitten een stukje van wat voor vlees wij eten. Maar ook leverpastei, plakje ham zijn favoriet net als kattensnoepjes. De katten zijn al op leeftijd dus we verwennen ze graag. Verder staan er altijd brokjes, net wat er in de aanbieding is en natvoer

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:23

Mijn katten krijgen een mix van 4 verschillende soorten brok, allemaal graanvrij omdat 1 daar niet tegen kan.

Daarnaast krijgen er twee een liquid snack van de action en een natvoer van yarrah. De 4e kat eet geen natvoer maar krijgt soms wat katten melk.

Ze krijgen elke avond snoepjes. Octopus blokjes van de Aldi, cosma gevriesdroogde snacks en dan nog een hard snoepje merk maakt niet uit)

1 van de katten krijgt puur probiotica druppels (gevoelige darmen door Giardia) en 2 krijgen puur druppels voor de luchtwegen (niesziekte gehad en de ander 30% longinhoud door niesziekte)

Ik zit er aan te denken om de kat die pro biotica krijgt iets van psyllium te geven

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:30

Ik voer graanvrije brok van applaws en vlees van o.a. applaws, almo nature en nog een aantal andere vergelijkbare merken waar we mee afwisselen - in ieder geval graan vrije merken en waarin zo min mogelijk toevoegingen zitten en wat zo puur mogelijk is qua vlees. Dan eet ze ook nog regelmatig kvv- rauw vers vlees, wat ik het liefst volledig zou voeren - maar jammer genoeg eet ze dat niet goed genoeg om volledig te voeren.

Verder krijgt ze af en toe dingen aanvullend erbij zoals botten bouillon o.a. - goed voor immuun systeem en darm flora en dus heel fijn om preventief te geven om het lichaam te ondersteunen en goed in balans te houden.

Verder hebben we qua snoepjes veel van carnilove en vergelijkbare merken (ook graanvrij en zonder gekke toevoegingen) en gedroogde natuurlijke snacks zoals visjes enz. welke ze tussendoor krijgt als lekkers/aanvullend. Ook vind ik food enrichment voor niet alleen onze hond maar ook onze poes heel leuk dus daar zijn we ook mee bezig. Dan krijgt ze een lik mat of vuller of snuffelmat gevuld met 'lekkers', van rauw eitje tot bouillon en goed vlees uit blik met gedroogde snacks/snoepjes. Heb ook nog wat spellen/puzzels/food tower staan waar ik dan gedroogde trainers/filet of vaker een deel van de brok in doe zodat ze wat meer moet doen voor haar eten.

Wat je eventueel aanvullend kunt geven hangt een beetje af van wat je precies geeft nu, de samenstelling hiervan en kijkend naar de individu's zelf en wat je graag wilt doen ermee. Maar dingen zoals bv. botten bouillon e.d. hebben voor elk individu toegevoegde waarde bv. en is ideaal om gewoon preventief te geven :j Met zulke bouillon krijgen ze naast alle goede dingen die erin zitten ook nog eens mooi vocht binnen, wat sowieso voor brok-etende katten heel belangrijk is om op te letten ook, die vocht inname. Hier geef ik ook regelmatig Ijslands zeewier aan zowel hond als kat. Veel supplementen zijn natuurlijk vaak ook voor specifieke onderliggende problemen, maar dingen zoals bouillon, zeewier oa zijn in principe altijd gewoon mooi om te geven - maar is net wat je wilt :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:46

Hier gewone Whiskas brokken, natvoer koop ik eigenlijk nooit. Maar aangezien meneer jaloers is als ik chocomousse eet, en chocolade niet gezond is voor katten, koop ik kleine potjes yoghurt voor hem. :D . Zelfs 's morgens moet ie hier een schepje van krijgen. Durf ik eerst koffie zetten of boterhammen smeren, dan komt ie in mijn kuiten bijten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:04

mijn katten houden niet zo van natvoer.
ze krijgen soms een zakje soup, maar slikken toch altijd de jus er af en laten de rest liggen.
vers of gekookt vlees,vis of wat dan ook lusten ze allemaal niet,katten snoepjes niet.
soms krijgen ze wat kwark of yoghurt.
ze krijgen droge brokken, ik wissel merken wel altijd af.
en dan is het wat er te koop is in de dierenwinkel,carocroc,prins,vital style,soms ook wel brokken van aldi.

het enige wat ze echt heel lekker vinden is gras. :')
ze komen niet buiten,en ik pluk wel echt vaak gras voor ze.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:19

Mijn griekse dame eet alleen brok en soms wat tonijn, andere vis, kipfilet.

Coony eet brok en natvoer. Over het natvoer gaan 3 a 4 druppels CBD olie ivm wat artrose na een operatie met hekwerk in zijn poot. Hij heeft nu gene last meer van zijn poot.

Brok is van Sanabelle en natvoer van Bozita.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:25

Mijn kat krijgt royal canin brok en verder lust hij bijna alles.
Als wij eten zit hij ook op een stoel aan tafel en schuiven wij hem wel eens iets heel kleins toe. En dan bedoel ik ook echt drie erwten ofzo.
Hij lust onder andere: mais, snijbonen, broccoli, vlees, wortel, vleesvervanger, vis, bloemkool, erwten, kwark, slagroom, friet, pasta, chips.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:42

Ook mijne krijgen natvoer en brokjes. Over het natvoer zijn we allemaal heel erg tevreden: ze vinden het superlekker, het is een goed voer en ze krijgen er een vol gevoel van. Daarom krijgen ze het ook: ik ben zo'n 10 uur van huis ivm werk en dat is best een lange tijd. Als ze te veel trek krijgen gaan ze elkaar lopen klieren, wat dan weer stress is. Mijn natvoer is van Nature's Menu.

Daarnaast krijgen ze droge brokken: RC Renal Special. Dit omdat mijn kater wat blaasgruis begon te krijgen, en met dit voer gaat het goed.

Daarnaast krijgen ze af en toe een snoepje (Catisfactions het oranje zakje, en als ze echt een dikke beloning verdienen dan krijgen ze Liquisnacks (alle smaken lusten ze). Mijn katten zijn getraind, reageren bij voorbeeld op hun naam en op aanwijzingen als "naar binnen". En die vaardigheden moet je natuurlijk zien te onderhouden :P

En ze krijgen ook weleens iets wat niet voor katten is. Mijn jongste is bij voorbeeld dol op salmiaklollies (en nee, natuurlijk krijgt ze geen lolly voor haarzelf. We delen die) en als ik iets van mayonaise ergens voor nodig heb krijgen ze daar een kleinnnnn beetje van.

Ik heb een htk kater die in juni 17 wordt, en een blauwe rus kruising poes die volgende maand 10 wordt.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:45

Cynn schreef:
Naast een balans tussen brok en natvoer voeg ik sinds kort 1x per week een paar druppels zalmolie aan het eten toe. We hebben met de dierenarts van alles geprobeerd om de kattenacne van t afgelopen jaar tegen te gaan, maar dit is het enige wat helpt. Het is zo goed als verdwenen. Dus ik vond t een mooi supplement om toe te voegen, maar overkill is ook niet goed dus vandaar maar 1x per week een paar druppels.

Mijn ene kater (lady aka spekkie) eet het eigen merk van de discus, Total bite.
Voor mij andere kater (Dikkie) zijn we nu enorm aan het zoeken naar wat hij wel wilt eten. Op dit moment eet hij de vitalstyle care plus goed.

Verder zijn wij bij Dikkie aan het kijken met welke supplementen wij zoveel mogelijk zijn immuunsysteem kunnen ondersteunen, aangezien deze verminderd is door FIV. Dus elke ontsteking moeten wij bevechten met een langdurige antibiotica kuur. Nu heeft hij snel last van acne, dus ben wel benieuwd welke druppels jij geeft. Ben wel benieuwd of het Dikkie ook een beetje zal helpen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:50

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:59

Wij voeren Applaws brok en Animonda natvoer. Daarnaast krijgen ze nog af en toe rauwe kip of lactosevrije melk. Snoepjes doen we bijna niet aan.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:56

Wat een leuk topic en wat hebben we toch veel over voor ze, sommigen krijgen aardig luxe maaltijden zeg!

Mijn 3 katten krijgen eigenlijk verschillende soorten brok, vooral perfect fit of Hills. Vlees krijgen ze van verschillende merken en soorten, vooral omdat ik er 1 oudere kieskeurige bij heb die vooral afwisselend voer lekker vind. Ook kwam snoepjes wilt ze de ene keer graag en dan weer een paar dagen niets.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:00

Kieskeurig kun je mijn katten onmogelijk noemen. Beide heb ik sinds hun kittentijd en ik heb ze toen verschillende soorten kittenbrokjes aangeboden zodat ze zouden leren om van alles te eten.

Wel is mijn jongste van het type: "Neeeeeee *slaat met dramatische blik het voorpootje aan voorhoofd en maakt bezwijmende beweging* ik wil eten wat Ju heeft". En omdat ze al zo lastig eet (persoonlijkheid, ze is nogal hoog sensitief met autistische trekjes) geef ik 'r dus maar het eten wat Ju krijgt. Zij eet wat hij eet, ongeacht wat het is :P

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 20:08

Wat leuk om te lezen wat iedereen zoal voert! Grappig om te lezen dat veel katten natvoer juist niet lekker vinden, de onze doen er een moord voor :+ ook heel interessant om te lezen hoe jullie medische problemen aanpakken/ondersteunen zoals artrose, kattenacne en blaasgruis.

Hier krijgen ze savonds de stick van de Lidl, zit volgens mij behalve vlees niks in. De drukkere van de twee heeft wat uitdaging nodig en leert trucjes, daar gebruiken we de catisfaction snoepjes voor. Hij kan nu zit, high-five en draaien. Gekke draak <3

cursebreaker schreef:
Ik voer graanvrije brok van applaws en vlees van o.a. applaws, almo nature en nog een aantal andere vergelijkbare merken waar we mee afwisselen - in ieder geval graan vrije merken en waarin zo min mogelijk toevoegingen zitten en wat zo puur mogelijk is qua vlees. Dan eet ze ook nog regelmatig kvv- rauw vers vlees, wat ik het liefst volledig zou voeren - maar jammer genoeg eet ze dat niet goed genoeg om volledig te voeren.

Verder krijgt ze af en toe dingen aanvullend erbij zoals botten bouillon o.a. - goed voor immuun systeem en darm flora en dus heel fijn om preventief te geven om het lichaam te ondersteunen en goed in balans te houden.

Verder hebben we qua snoepjes veel van carnilove en vergelijkbare merken (ook graanvrij en zonder gekke toevoegingen) en gedroogde natuurlijke snacks zoals visjes enz. welke ze tussendoor krijgt als lekkers/aanvullend. Ook vind ik food enrichment voor niet alleen onze hond maar ook onze poes heel leuk dus daar zijn we ook mee bezig. Dan krijgt ze een lik mat of vuller of snuffelmat gevuld met 'lekkers', van rauw eitje tot bouillon en goed vlees uit blik met gedroogde snacks/snoepjes. Heb ook nog wat spellen/puzzels/food tower staan waar ik dan gedroogde trainers/filet of vaker een deel van de brok in doe zodat ze wat meer moet doen voor haar eten.

Wat je eventueel aanvullend kunt geven hangt een beetje af van wat je precies geeft nu, de samenstelling hiervan en kijkend naar de individu's zelf en wat je graag wilt doen ermee. Maar dingen zoals bv. botten bouillon e.d. hebben voor elk individu toegevoegde waarde bv. en is ideaal om gewoon preventief te geven :j Met zulke bouillon krijgen ze naast alle goede dingen die erin zitten ook nog eens mooi vocht binnen, wat sowieso voor brok-etende katten heel belangrijk is om op te letten ook, die vocht inname. Hier geef ik ook regelmatig Ijslands zeewier aan zowel hond als kat. Veel supplementen zijn natuurlijk vaak ook voor specifieke onderliggende problemen, maar dingen zoals bouillon, zeewier oa zijn in principe altijd gewoon mooi om te geven - maar is net wat je wilt :)

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide post! Hier heb ik heel veel aan! Van welk merk geef je botten bouillon? Ik ga gelijk kijken ervoor.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:25

Toen ik nog gerbils had, kregen ze weleens een gedroogde meelworm of sprinkhaan als ik die aan de gerbils gaf :') Smakelijke eiwitten, blijkbaar.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:46

Pudding, boontjes, bloemkool, vlees en vis uiteraard. Brood, ei. En ga zo maar door.

Die van ons spoort niet helemaal zullen we maar zeggen. Meestal krijgen ze (twee katten) altijd en stukje van wat wij weten. En de puddingschaaltjes worden uitgelikt.

Daarnaast gewoon brokjes en af en toe een snoepje ;)

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:06

Mijn kat krijgt Alsa Nature natvoer zakjes waarvan meer dan 50% puur kip of zalm is en het vocht bouillon. Daarnaast zit ze nu nog op de hypoallergene brok van Trovet om de zak op te maken :+
Ze krijgt er van mij nog een schepje vitaminepoeder van Puur bij, toen ze bij ons kwam had ze echt heel lang slecht te eten gehad waardoor heel haar darmflora ontregelt was. Dat is nu weer goed :)