Jonge duiven ineens weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Jonge duiven ineens weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 18:09

Hey

Onlangs zagen we dat een duif een nest aan het maken was in onze carport boven op een kast.

Later toen moederduif even weg was, zagen wij twee eitjes er in zitten, hartstikke leuk vond ik dat !

Helemaal leuk vond ik het toen er ook twee kleintjes waren.

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren zag ik de moeder een beetje zoekend op onze picknick tafel zitten, ik besloot even te spieken bij het nest, maar beide jongen zijn verdwenen ?
Ik heb geen bloedsporen gevonden of wat anders, ik zie ze ook niet in de buurt zitten.
De moederduif blijft in de buurt...

Ik vind dit nu echt sneu en vraag me echt af wat er met de jongen is gebeurt ? Bedoel boven op een kast, best beschut kunnen ze toch niet eens verdwenen zijn ? Iemand een idee ?

Petunia27

Re: Jonge duiven ineens weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:11

Misschien zijn ze al uitgefladderd? Of een kat kan natuurlijk ook...

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:13

Zitten ze niet in de bosjes verscholen?

Anders tsja.. Katten, marterachtigen...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 18:14

Nee daar waren ze nog echt te jong voor .
De foto van de jongen was 2 dagen voordat ze verdwenen gemaakt ...

Katten zitten hier wel veel, maar ik zou verwachten dat er dan ook bloed te zien zou moeten zijn ? Of dat het nest overhoop zou liggen, maar die ligt er nog netjes bij ...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:16

Een roofvogel neemt zo zo mee helaas... Hier nemen ze zelfs volwassen tortelduiven mee

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:17

Marter zou mijn eerste gok zijn. Die stoppen niet bij 1 slachtoffer, een kat meestal wel, hoewel ik denk dat een jong duivenkuiken niet interessant genoeg is voor een kat. Beweegt niet genoeg om de aandacht te trekken.
Als die foto een beetje recent was, is uitfladderen sowieso nog niet aan de orde.

Overigens: wel heel vroeg, nu al jongen.
Houtduiven leggen trouwens altijd 2 eieren. Kennelijk is dat het optimale aantal.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:26

Katten vinden jonge duifjes heel lekker denk ik. Andere roofdieren ook trouwens.
Mijn kat haalde een jonge tortel uit het nest hoog in een spar begin december en ging een eind verderop liggen smullen. Ook geen enkel spoor van bloed of wat dan ook.
Had ik het niet gezien, ik had het niet geweten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:46

Kijk overigens even onder die kast/in de buurt van het nest op de grond. Duiven maken geen denderend stevige nesten, en als de kuikens wat beweeglijker worden, vallen ze er soms gewoon uit.
Als ze nog leven kan je ze gewoon oppakken en terugzetten. Moederduif heeft geen problemen met 'mensenlucht' - het is geen ree :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 00:27

Houtduifjes <3 late reactie, maar toch.
Op tijden dat de zon onder is slapen ze dus dan hoef je het volgende niet te proberen, maar wat je eventueel morgen nog zou kunnen proberen is om vooral goed te luisteren, met name wanneer pa of ma duif aanwezig is. Babies zijn vocaal en piepen volop, dat is hun bedel om eten. Misschien dat je eventueel met youtube een houtduif roep zou kunnen afspelen, kijken of ze erop reageren met piepen (maar dat is een gok van mijn kant, ik heb geen idee of ze daar gevoelig voor zijn en of ze het verschil kunnen opmerken tussen het geluid van hun ouders en een random andere houtduif). Misschien dat je ze dan hoort als ze zich verstopt hebben ergens achter of onder een kast ofzo, you never know.

Mocht je ze morgenochtend nog levend vinden dan zou ik ze (wat Ibbel al zei) meteen terug in het nest zetten, en in de gaten houden of pa en ma nog voor ze blijven zorgen, en zo niet: zsm naar de vogelopvang ermee want dan is het spoed. Deze zijn nog te jong om het nest te verlaten, dit is niet de leeftijd waarop ze uitvliegen. De kans dat ze er nog zijn lijkt mij echter klein, en de kans dat je ze levend terug vindt nog kleiner.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 06:52

Pandora2 schreef:
Katten vinden jonge duifjes heel lekker denk ik. Andere roofdieren ook trouwens.
Mijn kat haalde een jonge tortel uit het nest hoog in een spar begin december en ging een eind verderop liggen smullen. Ook geen enkel spoor van bloed of wat dan ook.

Ga je daar ook iets aan doen dat je kat geen wilde vogels meer kan vangen?

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:02

Zitten er eksters in de buurt?
Hier ieder jaar een ekster koppel wat zeker 1 duiven nest leeg rooft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:24

Ratten kunnen ook jonge tortels en houtduiven uit het nest slepen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:48

eksters, kraaien, meeuwen, buizerd allemaal rovers die ook vlees eten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:54

Schuur_ schreef:
Pandora2 schreef:

Zegt zij, die met haar hond jaagt op fazanten en patrijzen. :Y)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:55

Hier waren ze afgelopen jaar door het onhandige snoeien van de buurman en dag later met wind uit het nest gevallen.
Ben er gelukkig op tijd achter gekomen omdat ik op eens veel eksters zag.
1 poging vinden : nope.
2e poging in de middag, heel voorzichtig alles blad op de grond opzij geschoven en ja, hoor , daar hadden ze zich verkropen.
Terugzetten was geen optie dus dierenambulance gebeld.
Die hebben de kleintjes dan naar de opvang gebracht.
Dus ga eens heel voorzichtig zoeken.
Succes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:01

speurneusc schreef:

De kans dat die onder een carport een duivennest leeghalen is niet zo héél groot, vermoed ik :+

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:24

als de jonge duiven gaan fladderen en daaruit uit nest komen rond gaan scharrelen in de omgeving zijn ze zo de klos

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:37

Vast, maar kuikens die net 10 dagen uit het ei zijn (naar schatting, gezien de - recente - foto), zijn nog 10 dagen af van 'gaan fladderen', laat staan van het nest verlaten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:17

Captain schreef:
Schuur_ schreef:

:D
Iets met de pot en de ketel dus. Typisch :')

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:25

Ibbel schreef:
speurneusc schreef:

De kans dat die onder een carport een duivennest leeghalen is niet zo héél groot, vermoed ik :+

Roofvogel lijkt mij ook minder waarschijnlijk, maar een marter zou ik niet uitsluiten. Die hebben er echt geen boodschap aan dat het heel dicht bij mensen is, en lopen ook gewoon tegen een muur omhoog. Zeker als het een bakstenen muur is, kost ze dat geen enkele moeite.

Maar zaterdag waaide het (hier in ieder geval) ook behoorlijk stevig, en duiven zijn wel een beetje lapzwansen bij het nestbouwen, zowel qua locatie als vorm en stevigheid. Ligt het nest nog stabiel? De kleintjes kunnen er ook uit gewaaid/gevallen zijn, en dan zijn jonge duifjes een heel smakelijk hapje voor een kat. Zeker zolang er nog geen stevige veren op zitten, vind je daar weinig van terug...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:42

Captain schreef:
Schuur_ schreef:

Dat is gecontroleerd en er worden er maar een bepaald aantal geselecteerd om zo de populatie optimaal te houden. En mijn honden maken geen wild dood. Ik wil je er best wat meer over vertellen hoor.

Als we niet jagen worden er geen dieren ook maar opgejaagd. Dat is in mijn ogen niet te vergelijken met poëkie de huiskat die random vogels pakt. Dat kan je dan wel weer vergelijken met loslopende honden die reekalfjes pakken.
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 03-04-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:45

Pandora2 schreef:
Katten honden vinden reekalfjes jonge duifjes heel lekker denk ik. Andere roofdieren ook trouwens.
Mijn kat hond haalde een jonge tortelreekalfje uit het nest hoog in een spar begin december en ging een eind verderop liggen smullen. Ook geen enkel spoor van bloed of wat dan ook.

Een hond die dit doet is echt niet ok. Ik hou de mijne ook aan de lijn nu. Maar waarom gaan mensen er zo licht over dat katten exact hetzelfde doen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:39

Heb je nog wat gevonden ts?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:16

Ibbel schreef:
speurneusc schreef:

Nou, wij hadden een open stal met diverse boxen met aan de balken veel mooie zwaluwnesten.
De eksters gingen gewoon de stal in om even een lekker hapje uit te kiezen en ik zag ze met regelmaat de stal uitkomen met kuikentjes in hun bek. Vreselijk om te zien.
Het is goed mogelijk dat ze dit ook onder een carport durven en kunnen doen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:50

Eksters of anders kauwen of roeken. Die zijn ook niet vies van een jonge vogel.