Hartfalen hond

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caitlin_K
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-05-11

Hartfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 19:20

Hoi hoi,
Eergisteren werd mijn lieve Chihuahua reu van 8 erg benauwd. Uiteindelijk zijn we geëindigd bij de spoeddierenarts waar een duidelijke ruis te horen was aan het hartje. Hij is die nacht opgenomen geweest en ze hebben hem vochtafdrijvers gegeven en foto’s gemaakt van de longen en echo van het hartje. Hierbij bleek de linkerboezem vergroot. (2 weken geleden waren we hiervoor ook al eens bij de dierenarts, want hij gedroeg zich anders maar we konden onze vinger er niet op leggen, hier is naar het hart en longen geluisterd en waren er op dit moment geen afwijkingen vindbaar)
Inmiddels is mijn beste vriend weer thuis, krijgt hij nu 2x per dag medicatie en monitoren wij zijn inmiddels rustige, niet benauwde ademhaling. De prognose zou zijn tussen de 6-12mnd (het gemiddelde genomen) eigenlijk staat er dat het per hondje verschild, maar nu ben ik toch een beetje opzoek naar de ervaringen, en hoe je merkte dat uiteindelijk het ziekte verloop verliep bij de hondje. Ik wil hem het liefst zo lang mogelijk bij ons houden, maar uiteindelijk is houden van ook loslaten.

En hoe vaak lieten jullie de kalium checken? Ik heb hier niet echt een heel duidelijk antwoord opgehad van de da.
Zie mijn kleine vriend… ❤️
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Caitlin_K op 25-02-23 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

kally
Berichten: 5268
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:53

Oh wat naar, helaas ook met een kat gehad en helaas geen adequate behandeling gehad vd DA, hopelijk slaan de medicijnen aan en hebben jullie nog wat tijd samen…sterkte en beterschap.

Caitlin_K
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 19:57

Ja echt vreselijk. Ben er ook flink emotioneel van! Het is echt mijn kind! Op dit moment, lijkt hij echt binnen 2 dagen flink opgeknapt. Wat vreselijk van je kat. sterkte voor alsnog :knuffel:

Ik heb trouwens even een vraag toegevoegd omtrent de Kalium.

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:58

Helaas voor jullie geen ervaringen hier.
Maar wil jullie heel veel sterkte wensen.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:59

Wat voer je op het moment (of als je net gewisseld bent, wat voerde je de afgelopen jaren)? En dan bedoel ik zowel merk als exacte type (dus bijvoorbeeld royal canin mini adult).

tessaenhenk
Berichten: 55
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:01

Ik zou naar een cardioloog gaan, bijvoorbeeld Niek Beijerink in Vught

Caitlin_K
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 20:11

tessaenhenk schreef:
Ik zou naar een cardioloog gaan, bijvoorbeeld Niek Beijerink in Vught

Ja wij lopen nu bij een grote kliniek (Anicura) met een cardioloog. Volgende week gaan we een afspraak maken daar, ivm de cardioloog op vakantie is.


Mizora schreef:
Wat voer je op het moment (of als je net gewisseld bent, wat voerde je de afgelopen jaren)? En dan bedoel ik zowel merk als exacte type (dus bijvoorbeeld royal canin mini adult).

Hij krijgt van Perfect fit de adult, vroeger de puppy ervan. Hebben ooit Edgar en Cooper gegeven paar jaar terug, maar van de een op de andere dag wilde die die niet meer.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hartfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:49

Even gekeken en het is qua voedingsgerelateerde dcm geen risicovoer. Het bevat minder dan 3% erwteneiwit en geen andere risico-ingrediënten. E&G heeft wel een heel aantal risicovoersoorten, maar is al een aantal jaar terug en dus geen logische factor.

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Hartfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:01

Mijn lieve hond heeft exact hetzelfde gehad. Hij was ruim 11 jaar. In oktober was hij ineens anders.. hij wilde niet meer mee lopen en hij moest steeds hoesten. De dierenarts dacht eerst aan een luchtweginfectie. De antibiotica sloeg alleen voor geen meter aan. Hij werd slechter ipv beter. Hij kreeg toen ook vochtafdrijvers en ineens werd het beter. Op een röntgenfoto was een vergroot hart te zien en er was duidelijk dat er vocht in de longen zat.

Onze Bruno heeft tot 21 januari geleefd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 23:08

Wat naar.
Hier ervaring helaas. Echter was het bij onze hond na een maand gewoon klaar en hebben we hem moeten inslapen. De avond ervoor heeft hij op de kliniek een soort epileptieaanval gehad, toen hebben we besloten hem naar huis te halen en dag erna is die ingeslapen, hij heeft niet gevochten en was duidelijk op.

Bij onze Rico kwam het ook geheel onverwacht, begon met een hoest, dierenarts 1 dacht luchtweginfectie dus daar medicatie voor gehad, tot paar dagen later Rico in het gras ineen stort met spoed naar dierenarts en toen was de hoofdarts het die ons hielp. Die zei direct dat het hartfalen zijn en vocht op de longen. We zijn doorverwezen naar de kliniek. Daar bleek 1 hartkamer ook vergroot, hartklep sloot niet meer en er zat ook een verdikking op die hartklep. Dit kan er altijd al gezeten hebben, hartruis kan ook later pas aan bod komen. Hij had het ook benauwd soms doordat het hart dus tegen de longen duwde en ook door het vocht in de longen.
We kregen eerst vetmedin, en week erna nog een medicatie. Maar wij vermoeden dat die 2 elkaar tegenwerken (volgens internet is dit ook zo) en dat onze hond daardoor enorm snel achteruit gegaan is. Al beweerde de arts dat die medicatie geen kwaad kon. Rico had bij de start van de 2e medicatie plots ook geen energie meer. Zelfs uit de bench komen om te drinken was al teveel :'( we wouden stoppen met die medicatie maar mochten dit niet. Een paar dagen later is die in kliniek opgenomen en de 2e dag daar kreeg hij dus een epileptieaanval. (hij is er 1 nacht geweest). Ze wouden hem eerst niet mee geven maar wij hebben erop aangedrongen want als die die nacht zou sterven wouden wij dat da thuis gebeurde en niet in een vreemde omgeving.

Rico was een middenslag poedel en is helaas maar 9 geworden. Ik kan nu nog steeds niet naar foto's kijken, dat doet me nog steeds teveel pijn.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hartfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 23:20

Hier met 2 honden ervaring mee. De cavalier van mijn moeder is 14 en heeft al een aantal jaar een vergoot hart. Daarvoor krijgt hij vocht afdrijven en hart medicatie. Heel af en toe heeft hij een dipje met een dag niet zichzelf zijn en minder willen doen maar eigenlijk gaat het nog best redelijk. Rondjes worden kleiner en slaap uren langer maar dat is ook te verwachten met die leeftijd.
Mijn vorige hond (kleine Kees) had een lekkende hartklep. Zij kreeeg tijdens het wandelen ineens geen lucht meer en viel om eenmaal bij de dierenarts het hart probleem geconstateerd. Ze heeft hier 7 jaar lang goed op gedaan zelfs nog gesport tot het laatste jaar waar zij het steeds vaker benauwd kreeg en een puffer kreeg voor de longen. Bij haar moest het hart uiteindelijk zo hart werken dat er niet genoeg zuurstof naar haar hersenen gingen en zij epileptische aanvallen kreeg. Hierbij zag ik dat het klaar was ze is een dag voor haar 15de verjaardag ingeslapen …

Caitlin_K
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Hartfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 00:40

Wat vreselijk voor jullie allemaal! :+:

Ik lees dus geheel verschillende levensverwachtingen. Dat geeft dan wel een beetje hoop. Het is zo oneerlijk als je beste vriend ziek is ;(

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:48

Hier een Jack Russel die vorig jaar in de vakantie (heel warm!) ineens heel slecht werd. Benauwd, ziek, wilde niet meer lopen maar ook niet meer met water spelen. Koelsjaal gekocht en dat hielp hem weer op de been. Daarna werd het iets minder warm gelukkig. Ergens rond september begon hij te hoesten. Bij de da terecht gekomen. Vergroot hart, hartfalen en vocht. Op medicatie gezet en gaat eigenlijk best goed. Hij blijft wel wat hoesten (gek alleen binnen. Tijdens het wandelen totaal niet) en eet soms moeilijk (geen honger). Verder is hij weer speelser en actiever. Dierenarts gaf me in eerste instantie niet meer dan een maand pillen mee omdat ze dacht dat hij het niet meer ging halen. We zijn inmiddels drie keer pillen kopen verder (wat zijn die krengen duur zeg!) Maar het is bijna maart en hij is er nog steeds. Lieverd is 15,5 jaar nu.

Maar naar hoor het hele hartfalen gedoe. Ik zie dat zijn lijf er echt wel onder te lijden heeft. Hij keek eeuwig jong te blijven maar hij veroudert nu wel in rap tempo. Het is natuurlijk even de vraag of dat komt door z’n gezondheid of dat hij nu gewoon oud wordt omdat hij ook echt oud is..

Caitlin_K
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 11:27

pluisje88 schreef:
Hier een Jack Russel die vorig jaar in de vakantie (heel warm!) ineens heel slecht werd. Benauwd, ziek, wilde niet meer lopen maar ook niet meer met water spelen. Koelsjaal gekocht en dat hielp hem weer op de been. Daarna werd het iets minder warm gelukkig. Ergens rond september begon hij te hoesten. Bij de da terecht gekomen. Vergroot hart, hartfalen en vocht. Op medicatie gezet en gaat eigenlijk best goed. Hij blijft wel wat hoesten (gek alleen binnen. Tijdens het wandelen totaal niet) en eet soms moeilijk (geen honger). Verder is hij weer speelser en actiever. Dierenarts gaf me in eerste instantie niet meer dan een maand pillen mee omdat ze dacht dat hij het niet meer ging halen. We zijn inmiddels drie keer pillen kopen verder (wat zijn die krengen duur zeg!) Maar het is bijna maart en hij is er nog steeds. Lieverd is 15,5 jaar nu.

Maar naar hoor het hele hartfalen gedoe. Ik zie dat zijn lijf er echt wel onder te lijden heeft. Hij keek eeuwig jong te blijven maar hij veroudert nu wel in rap tempo. Het is natuurlijk even de vraag of dat komt door z’n gezondheid of dat hij nu gewoon oud wordt omdat hij ook echt oud is..

Billy heeft nog niet echt onwijs lopen hoesten. Hij had voornamelijk een snelle ademhaling waardoor wij het concludeerde. Welke medicatie krijgt jou lieverd? En laat jij kalium prikken? En hoe vaak? Ik hoop dat ik Billy gewoon nog even bij mij mag houden. Hij is in iedergeval echt ontzettend opgeknapt na zijn kliniek bezoekje en vrolijk, speels en zijn ademhaling is nu ook weer normaal.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:40

Kalium prikken heeft mijn dierenarts niks over gezegd. Ik ken hem goed en monitor zo veel mogelijk zelf. Dierenarts heeft mijn hond verschrikkelijk veel stress dus als het enigzinds kan komen we daar niet.

Hij krijgt hartmedicatie, bloeddrukverlager en plastabletten.

pateeke
Berichten: 2297
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Hartfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:04

Bij mijn hond was op zeker moment ook hartruis te horen. Hier kreeg hij toen medicatie voor. Daar heeft hij het jaren ok mee gedaan. Op zeker moment gestopt met de medicatie en leek ook ok te gaan.
Toen had hij een tumor tussen zijn tenen die verwijderd is, maar waarvan niet geweten was of er uitzaaiingen waren. Hij had toen duidelijk minder energie enz, maar hij was dan ook al 10… op zeker moment had hij ademhalingsmoeilijkheden en ben ik met spoed naar de dierenarts gegaan. Ik dacht toen dat ik terug thuis zou komen zonder hond. DA wilde het weekend nog even afwachten. Daarna terug op controle. Het leek toen iets beter te gaan, maar het weekend was wel heel lastig voor hem. Had ook filmpjes gemaakt om aan de da te laten zien. We wisten niet of het zijn hart was of uitzaaiingen naar de longen. Afspraak voor foto’s van borstkas werden gemaakt voor twee dagen later. Ik ben die dag tot ongeveer de helft van het traject tot bij de dierenarts geraakt en toen is hij gestorven.
Ik had het veel liever anders gezien, had hem liever laten inslapen in plaats van op deze manier. Maar het lastige is dat je het soms niet weet en het niet te voorspellen is… DA neem ik overigens wel ook helemaal niks kwalijk . Ze heeft gedaan wat ze kon maar kan natuurlijk ook niet zomaar in hem kijken. Dit is nu 1 jaar geleden (binnen een paar weken).

Tooske

Berichten: 6549
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Hartfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:34

Mijn ouders hebben al heel lang chihuahua's en uiteindelijk op leeftijd krijgen ze het bijna allemaal aan hun hart. Precies wat jij beschrijft. Waar staat hij nu op? Vetmedin en vochtafrdrijver? Hier gingen ze met deze medicatie uiteindelijk bijna allemaal nog jaren mee.

Caitlin_K
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 13:13

Tooske schreef:
Mijn ouders hebben al heel lang chihuahua's en uiteindelijk op leeftijd krijgen ze het bijna allemaal aan hun hart. Precies wat jij beschrijft. Waar staat hij nu op? Vetmedin en vochtafrdrijver? Hier gingen ze met deze medicatie uiteindelijk bijna allemaal nog jaren mee.

Ja! Vetmedin idd en furosal! Kijk, dat is een hoopvol vooruitzicht.

Ingrid_92

Berichten: 2834
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Hartfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:20

Mijn kat had ECVM, wellicht dezelfde aandoening als jouw hondje heeft? Bij hem checkte ik regelmatig de ademfrequentie in rust als hij lag te slapen. Op 't laatst ging die erg omhoog en heb ik hem helaas in moeten laten slapen omdat vochtafdrijvers en hartmedicatie daar ook niet meer tegenop konden. Het is erg vervelend, heel veel sterkte ik hoop dat hij nog even bij je mag blijven.

Caitlin_K
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 13:41

Ingrid_92 schreef:
Mijn kat had ECVM, wellicht dezelfde aandoening als jouw hondje heeft? Bij hem checkte ik regelmatig de ademfrequentie in rust als hij lag te slapen. Op 't laatst ging die erg omhoog en heb ik hem helaas in moeten laten slapen omdat vochtafdrijvers en hartmedicatie daar ook niet meer tegenop konden. Het is erg vervelend, heel veel sterkte ik hoop dat hij nog even bij je mag blijven.

Ach, sterkte :knuffel: . Hier tel ik idd ook de ademhaling in rust. Dat is nu een mooie 24-28 soms wat sneller, maar daarover al in contact geweest en dat was op dit moment nog niet heel erg schokkend/verkeerd. De daadwerkelijke aandoening hebben we niet gehad van Anicura, ze verwezen ons daarvoor door naar de cardioloog waar we volgende week een afspraak moeten maken. Ik ga morgen direct even bellen wanneer de cardioloog terug is van vakantie.

Silvia

Berichten: 3274
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Hartfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:02

En TS heb je al een afspraak kunnen maken? En bij welke cardioloog kun je terecht?

Caitlin_K
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 23:54

Silvia schreef:
En TS heb je al een afspraak kunnen maken? En bij welke cardioloog kun je terecht?

Helaas zat de cardioloog deze week helemaal vol, nu hebben we 14-03 een afspraak, bij Anicura. Mocht het uiteraard verslechteren of wat dan ook, zal er direct eerder contact opgenomen worden. Billy doet het gelukkig super op de medicatie, en heeft een rustige ademhaling. Hij is vrolijk en echt zichzelf! <3
Afbeelding

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Hartfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 07:51

Onze Bruno had ook Vetmedin, twee keer daags. En daarnaast vochtafdrijvers.

Het is fijn te lezen dat er honden zijn die het er nog jaren op doen. Helaas was ons dat niet gegund.

cinniz123

Berichten: 4431
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 08:17

Hier een oudje wat al 1,5 jaar goed gaat op Vetmedin.
Maar ik denk dat zij nog niet in zo’n ver stadium is als die van jou want ondanks dat ik het wel aan haar begon te merken en ze meer energie heeft sinds de Vetmedin heeft ze het nog niet zodanig benauwd gehad.
Wel weet ik dat het gaat komen en heb er met 2 cardiologen over gehad en die zeiden dat vochtafdrijvers wel echt een uitstel van executie is.
Mocht dat gaan gebeuren is voor mij de keus om te gaan stoppen want dat wil ik haar echt niet aan doen.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 08:52

cinniz123 schreef:
Hier een oudje wat al 1,5 jaar goed gaat op Vetmedin.
Maar ik denk dat zij nog niet in zo’n ver stadium is als die van jou want ondanks dat ik het wel aan haar begon te merken en ze meer energie heeft sinds de Vetmedin heeft ze het nog niet zodanig benauwd gehad.
Wel weet ik dat het gaat komen en heb er met 2 cardiologen over gehad en die zeiden dat vochtafdrijvers wel echt een uitstel van executie is.
Mocht dat gaan gebeuren is voor mij de keus om te gaan stoppen want dat wil ik haar echt niet aan doen.


Want? Er zijn duizenden oude mensen die al jaren “plastabletten” slikken. Daar zal dat niet veel anders zijn. Uitstel van executie? Tuurlijk maar dat is die hartmedicatie uiteraard ook. Maar hey we hebben al 3/4 jaar reservetijd gekregen met kwaliteit van leven. Is dat dan niet het proberen waard? Dat wil ik hem niet aandoen zeg je maar misschien vindt die hond het best fijn als hij nog een paar maanden extra bij je mag blijven? Van plastabletten heeft je hond verder geen last. Het enige nadeel is dat hij dus vaker moet plassen en het niet meer redt met 3x per dag uitlaten. So be it. Ik ga ook vaker naar de wc dan 3x.

Toen ik begon met de medicatie zei ze ook dat het nog een maand of twee maand zijn leven zou rekken maar wel kwaliteit van leven zou verbeteren. Dat is ruim 8 a 9 maand geleden nu..