Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:35

Misschien een beetje een onzinnig onderwerp om een topic over te openen maar oké.

Ik heb voor mijn kat een krabpaal gekocht toen we gingen verhuizen (ruim 3 maand geleden inmiddels). De krabpaal heeft 3 lig plekken.
Ze maakt er goed gebruik van als we het hebben over het krabben er aan alleen ligt ze naast af en toe in het huisje totaal niet in de mandjes.

Is er iets wat ik kan doen om haar op de één of andere manier wel warm te krijgen voor de andere lig plekjes? Helemaal het mandje bovenop de krabpaal is groot en er ligt een zacht kussentje in maar de laatste tijd loopt ze vooral door het huis te dwalen alsof ze geen lig plekjes heeft.

Hiervoor had ze alleen krab stammen dus ik begrijp dat dit onbekender voor haar is maar vind ze hem dan echt niet leuk of moet ik haar helpen (heb haar ook al wel eens er boven op gezet, met snoepjes geprobeerd haar er aan te laten wennen enz), hij staat bij het raam, ze vind naar buiten kijken altijd ook heel leuk en ze kan de woonkamer ook mooi overzien vanaf de krabpaal dus het lijkt me niet dat dat ergens een probleem is.


Afbeelding
Dit is de krabpaal, en toevallig zoals ze nu ligt ligt ze wel regelmatig maar echt op/in de krabpaal lijkt wel steeds minder.

Uiteraard heeft ze genoeg andere plekken waar ze kan/mag liggen in huis en ben ik momenteel aan het rond kijken voor nog een leuk mandje voor er bij.

Heeft iemand tips?

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:41

Het is een kat, die gaan niet op/in dingen zitten die je voor ze koopt. :+
Wij kopen dit soort dingen niet meer want ze maken er toch geen gebruik van.

Evelyne79

Berichten: 4015
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:42

Heb je de doos nog?
Daar gaat ze ws wel in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:45

Captain schreef:
Het is een kat, die gaan niet op/in dingen zitten die je voor ze koopt. :+
Wij kopen dit soort dingen niet meer want ze maken er toch geen gebruik van.


Nou precies dat heb ik ook al zo vaak mee gemaakt met mandjes etc. Ik heb juist nu een grotere krabpaal gekocht omdat ze in ons oude huis overal wel op mocht en zat en nu niet meer omdat ik nu alles nieuw heb. Er staat altijd wel een doos voor haar en met de verhuizing dus deze krabpaal en een mandje gekocht. Het mandje ligt ze boven wel in, als ik hem beneden neer leg niet. Alleen mijn nieuwe dure bank zit inmiddels al onder de halen van haar nagels ondanks dat ze eigenlijk altijd op een kleedje zit dus ik heb liever dat ze haar eigen plekjes heeft en daar dan tussendoor gaat liggen en s avonds lekker bij mij op de bank :') maarja het is een kat dus dat is mijn wens maar zal ik haar niet duidelijk kunnen maken :+

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:46

Catnip op het plateau strooien. :D
Of doen alsof ze er niet op mag, dat werkt het beste bij mijn kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:47

Evelyne79 schreef:
Heb je de doos nog?
Daar gaat ze ws wel in :D


Dozen genoeg _O- daar ligt ze inderdaad wel in. Heb één boven staan. Vind het alleen stiekem een beetje zonde van het geld om zo'n krabpaal te hebben staan voor de sier :+


Helderder schreef:
Catnip op het plateau strooien. :D
Of doen alsof ze er niet op mag, dat werkt het beste bij mijn kat.


Oh dat zou ik misschien nog eens kunnen proberen inderdaad.

Ik had eigenlijk ook eerst het idee dat ze het lastig vond er bovenop te komen. Ik heb haar daar dus een paar keer mee geholpen maar vraag me dus nog steeds af of ze er niet goed op kan komen of dat ze er gewoon niet in geïnteresseerd is..

SjonnieZ

Berichten: 2439
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:51

Ik heb dus gewoon een doos in mijn woonkamer en een kleine krabpaal.. die gebruikt wordt.. juist ja… als krabpaal. Ze heeft er nog nooit opgezeten.
Het zijn katten hè :P

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:58

Precies wat ik tegen mijn vriend zei toen hij vorige week heel lief twee mandjes heeft gekocht voor onze katten :') Daar gaan ze niet in liggen, tenzij we het tot verboden gebied verklaren.

Misschien kan je wat dure, kostbare en breekbare spulletjes waar de kat niet aan mag komen er op zetten. Dan zit ze er waarschijnlijk zo. Denk aan een kristallen vaas met licht giftige bloemen of zo.

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:19

Hier is het grote plateau ook niet geliefd. Waarschijnlijk te groot, ze liggen het liefst in mandjes hier waarvan wij denken dat is te klein maar waar zij precies inpassen.

senna21

Berichten: 11995
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:27

Ik heb al jarenlang een krabpaal voor de sier gehad. Kat keek er niet naar om. Het is een leuke plantenstandaard geworden. :+

Sannens
Berichten: 1455
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:43

Sourire schreef:
Hier is het grote plateau ook niet geliefd. Waarschijnlijk te groot, ze liggen het liefst in mandjes hier waarvan wij denken dat is te klein maar waar zij precies inpassen.


Hier wisselt het echt enorm. Maanden geleden lagen ze dagelijks bovenop het grote plateau bij ons. Toen werd het een klein laag huisje voor een kat en de hangmat voor de ander en nu kijken ze echt niet meer naar die plekken.

Katten zijn maar rare wezens haha.

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:45

Kan ze naar buiten kijken vanaf het plateau? Dat vindt die van mij leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:59

Tiggs schreef:
Kan ze naar buiten kijken vanaf het plateau? Dat vindt die van mij leuk.


Vanaf elk plekje op de krabpaal kan ze naar buiten kijken inderdaad. Op de foto zie je links een klein stukje van de luxaflex daar zit dus een breed raam waar ik overdag vaak de luxaflex ook omhoog heb zodat ze naar buiten kan kijken :)

Anoniem

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:01

Bedankt voor al jullie reacties. Ik zit al even in twijfel of ik wellicht meer mandjes er bij moet kopen zodat ze meer kan wisselen waar ze liggen wil maar als ik het zo lees gaat dat ook niet veel uitmaken. Misschien toch weer een vensterbank kleedje halen om te beginnen ook en op zoek naar een niet al te grote doos (nu zijn het meestal verhuisdozen waar ze dan in gaat liggen) en die dan in de woonkamer ook maar een plekje geven en misschien nog een mandje er bij zodat ik die van boven niet steeds heen en weer sleep, dat lijkt ze namelijk niet helemaal te snappen want beneden ligt ze er vervolgens dan niet in :')

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:04

Nee, niet meer mandjes kopen :') :') :')

Earth

Berichten: 8024
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:07

Ik zou ook niks bij kopen, maar de paal even op een andere plek zetten. Soms werkt dat ineens wel. Wij hebben ook een grote krabpaal, eerst deed onze vorige kat er niks mee, tot we die op een andere plek zette, toen was hij er niet af te slaan :P

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:24

Zet 'm bij het grof vuil. Grote kans dat ie dan ineens heel interessant is.
Onze krabpaal hebben we naar buiten gegooid omdat er niks mee gedaan werd. Sindsdien is hij favoriet.

Katten he........ :))

Anoniem

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:20

Nee ik zat te denken om zo'n zelfde mandje te kopen als ik al heb voor boven, gewoon van de action die vind ze wel leuk van het begin af aan al.

Krabpaal verplaatsen heb ik ook al aan gedacht ik ben alleen bang dat er niet heel veel plek over is waar hij nog meer fijn kan staan maar ik ga kijken en anders schuiven met het één en ander.

Haha bij grofvuil zetten kan ik ook nog proberen inderdaad! :+

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:23

AyDeeDee schreef:
Dozen genoeg _O- daar ligt ze inderdaad wel in. Heb één boven staan. Vind het alleen stiekem een beetje zonde van het geld om zo'n krabpaal te hebben staan voor de sier :+

Doos in het krabpaalkasteel zetten? }>

nafkedemi

Berichten: 1333
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:37

Kan ze er sowieso wel makkelijk op komen? Ik heb ook zoiets staan. Speciaal voor grote kattenrassen maar de ruimte om van het onderste op het bovenste plateau te komen is te smal.

moyra

Berichten: 9661
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:07

Onze kat die vorig jaar overleden is was helemaal wild van deze druppels https://www.petsplace.nl/beaphar-catty- ... lsrc=aw.ds
Wanneer ik dat ergens op druppelde dan liet ze dat de aankomende dagen niet meer met rust O:)
Wellicht heeft het hetzelfde effect op jouw kat en is 1 druppel voldoende om haar hoger op de paal te krijgen.

StellaMay

Berichten: 523
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:58

Catnip op sprayen? Werkt bij die van mij altijd. Of valeriaan druppels, werkt ook wonderen.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:19

De paal andersom zetten of anders in spiegelbeeld in elkaar zetten zodat ze niet via dat hangmatje omhoog moet via de vensterbank.
Kan ook schelen.
Catnip is ook een optie, spelen met een stokje met veren zodat ze er achteraan gaat de krabpaal op. Snoepjes geven op de krabpaal.

Katten zijn eigenaardige wezens. Ik heb 11 krabpalen in huis, sommige zie ik ze nooit op en anderen zijn inmiddels versleten.

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Kat gaat niet op haar nieuwe krabpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:41

Schapenvacht erin leggen misschien, dat is bij mijn katten favoriet om op te liggen (blijkbaar de geur).

En anders accepteren dat je een duur kunstwerk gekocht hebt :+

Flevolander

Berichten: 3869
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:43

idd, vaak is het niet dat ze er niet willen liggen, maar dat bijvoorbeeld de plek of de opbouw niet fijn is. ik ga mee met de tips van Cissy en Stellamay