Jack Russel poept in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Jack Russel poept in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 09:33

Onze twee jarige black&tan Jack Russel heeft de vervelende gewoonte om 's nachts in huis te poepen.
Ze is verder goed zindelijk, geeft het ook keurig aan als ze naar buiten moet.
We hebben toen ze pup was geen bench gebruikt, dit kent ze dus niet.

We laten haar 's avonds laat nog een keer uit. Dit vindt ze vreselijk :')
Ze ligt 's avonds lekker in haar mandje of op de bank en zeker in de herfst/winterperiode wil ze niet naar buiten. Bij het uitlaten loopt ze dan ook chagrijnig met je mee en vertikt het om te poepen. Een plasje om de hoek en dat is het wel. Ook al lopen we een stuk, ze doet het niet..
We hebben geprobeerd haar eerder uit te laten en juist zo laat mogelijk, beide helpt niet. We hebben ook de ruimte in huis verkleind zodat ze meer 'een nestje' heeft ipv de kamer, ook dat helpt niet.
In de zomer poept ze het opvallend minder vaak in huis, zo goed als nooit.. 8-)

Heeft iemand een tip om dit aan te pakken?

Vooraan de dader.

Afbeelding

Iriscope

Re: Jack Russel poept in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:35

Kun je haar op een ander tijdstip voeren, zodat de laatste x poepen eerder is en ze het niet zo vervelend vindt? We hebben dit een tijdje met onze pup gedaan, puur om de gewoonte te breken en daarna was het over.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:42

Yep herkenbaar. We leggen (vooral ‘s winters) kranten neer in de woonkamer. En daar doet hij het dan op.
We denken maar: dan maar beter op de krant, is zo opgeruimd. We krijgen het niet afgeleerd en dan is dit de beste optie. ‘S zomers is er hier ook eigenlijk nooit een probleem.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:45

Bah! Vervelend zeg?
Heb je enig idee waarom het ‘s avonds uitlaten een probleem is? Heeft dat meer met kou, regen of licht te maken? Gaat dat in de zomer wel goed, of net zo goed niet?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:53

Ik zou de bench gaan aanleren. Vind niet veel vies, maar een hond die standaard iedere dag in huis poept… :r

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:57

PSvanLot schreef:
Ik zou de bench gaan aanleren. Vind niet veel vies, maar een hond die standaard iedere dag in huis poept… :r

En als hij nou ook in zijn bench poept? En er dan doorheen banjert? Dan heb je liever dat hij het op de krantjes doet. Het is kiezen uit kwaden. Of de hond weg.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:57

Onze Jack Russel deed net hetzelfde. Wanneer het koud was of regende vertikte ze het om naar buiten te gaan en deed ze haar behoefte in huis wanneer we het even niet zagen. Je zag wel duidelijk dat ze wist dat ze iets deed wat niet mocht. Wij hebben het in ieder geval niet afgeleerd gekregen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 09:58

Een ander tijdstip voeren kan ik idd wel eens gaan proberen..

Kranten in de woonkamer, die snap ik! Goor ook he. Gelukkig hebben wij een gietvloer, zonder voegen etc dus het is gelukkig zo schoon.

'S avonds uitlaten heeft met kou, regen en donker te maken denk ik. Met vies weer wil ze er sowieso niet uit, ook niet met een jasje. Ondanks dat ze een hekel heeft aan kou.
In het donker vindt ze het ook altijd wel een beetje spannend, dat zal er ook mee te maken hebben.

De bench nu nog aanleren zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 10:01

Noukie123 schreef:
Onze Jack Russel deed net hetzelfde. Wanneer het koud was of regende vertikte ze het om naar buiten te gaan en deed ze haar behoefte in huis wanneer we het even niet zagen. Je zag wel duidelijk dat ze wist dat ze iets deed wat niet mocht. Wij hebben het in ieder geval niet afgeleerd gekregen.

Oeps :=

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:02

En wellicht een gek idee, een kattenbak aanleren als op een ander tijdstip voeren niet werkt?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:05

Ipv kranten zou ik dan een grote kattenbak aanleren. Schept makkelijk schoon, vangt de meeste stank weg en geeft een soort 'zekerheid' dat ze het dan iig daar op doen.
De gemiddelde jack is kleiner dan een maine coone en daar zijn ook bakken voor

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:08

Puppypads gebruiken, kost echt niks als je ze bij de Action haalt.
En idd om 5 uur voeren, dat doe ik hier ook.
Mijn Mechelse herders kunnen allemaal in de bench gelukkig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:13

Alles onder de 13 graden een jasje aan, ook met droog weer, zou dat nog helpen savonds? Niet alleen wanneer het regent of waait of vriest: en een dik genoeg jas, zoals een hurtta.

Grote kattenbak lijkt me ook een optie, bijv een peewee xxl met houtkorrels. Of gewoon een grote teil met korrels.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:16

Je zou ook nog kunnen proberen poepen op een commando te zetten. Dus voortaan buiten als ze wel poept uitgebreid belonen en poepje ofzo aan koppelen, of iets anders als je niet wilt dat de buren het horen :P
Als jullie dan met haar tegen haar wil naar buiten gaat wil ze misschien wel nog poepen voor iets lekkers.
Al is poepen op commando wel lastiger dan plassen, maar misschien proberen waard.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:27

Gaabje schreef:
Je zou ook nog kunnen proberen poepen op een commando te zetten. Dus voortaan buiten als ze wel poept uitgebreid belonen en poepje ofzo aan koppelen, of iets anders als je niet wilt dat de buren het horen :P
Als jullie dan met haar tegen haar wil naar buiten gaat wil ze misschien wel nog poepen voor iets lekkers.
Al is poepen op commando wel lastiger dan plassen, maar misschien proberen waard.

Hier moest ik ook direct aan denken, wij hadden onze Jack geleerd om te poepen als we "actie" zeiden. Als ze moest, dan poepte ze, en anders niet. Was ook super handig als je een keer weinig tijd had om te lopen :')
Maargoed die van ons poepte niet in de nacht in huis, ik hoop oprecht dat je een oplossing vindt, ze heeft een leuke snoet!!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:28

Noukie123 schreef:

Hier exact t zelfde. Zomers geen problemen maar bij iets slecht weer begint de ellende…
Heb nu jasje aan bij slecht weer, dat scheelt wel wat!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:32

Het eerste jaar deed onze hond dat ook, wij hadden een open bak met houtkorrels erin, perfect, in de ochtend even het keuteltje eruit scheppen en verder geen aandacht aan besteden. Soms gaat het vanzelf over.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:34

Onze mini fox terrier deed dat ook een tijd. We hebben haar als 5 jarige gekregen en nu een jaar later toch aangeleerd om snachts in de bench te slapen. Binnen een week voelde ze zich zo comfortabel dat ze er zelfs overdag in gaat zelf. We zijn nu 3 weken verder en geen poep meer een huis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:46

Ilsiie schreef:
Gaabje schreef:

Hier moest ik ook direct aan denken, wij hadden onze Jack geleerd om te poepen als we "actie" zeiden. Als ze moest, dan poepte ze, en anders niet. Was ook super handig als je een keer weinig tijd had om te lopen :')
Maargoed die van ons poepte niet in de nacht in huis, ik hoop oprecht dat je een oplossing vindt, ze heeft een leuke snoet!!

Ja onze vorige hond kende ook het commando Poepie doen. Die begreep dat ook echt. Maar deze is doof, dus dan wordt het nog moeilijker. :')

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:17

Hannanas schreef:
Alles onder de 13 graden een jasje aan, ook met droog weer, zou dat nog helpen savonds? Niet alleen wanneer het regent of waait of vriest: en een dik genoeg jas, zoals een hurtta.

Grote kattenbak lijkt me ook een optie, bijv een peewee xxl met houtkorrels. Of gewoon een grote teil met korrels.

Ik zat ook te denken aan een jas, tenminste als de kou de reden waarom ze ‘s avonds niet graag naar buiten gaat. Zoals Sanet hierboven aangaf, weet je de reden waarom ze niet graag naar buiten gaat? Kan het zijn dat ze slecht in het donker ziet en daarom niet graag in het donker naar buiten gaat? Of een combinatie van beiden?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:06

Hondenluikje? Kunnen ze altijd naar buiten wanneer nodig.Heb ik ook, vind het super handig. Mijn oude hondje heeft snel last van zijn darmen en die hoor ik soms 's nachts naar buiten gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:14

Hebben jullie geen bijkeuken met tegelvloer waar hij s'nachts inkan? Of anders toch een bench aanleren. Of een soort luierbroekje zoals bij loopse teven, maar misschien trekt hij dat af.... :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:24

Nattigheid en niet willen "zitten" is begrijpelijk, dieren die daar zo moeilijk over doen kunnen heel goed gevoeliger zijn voor probleempjes met dat soort weer (blaasontsteking oid). Ik zou dus een grotere kans op succes zoeken en een soort kattenbak/hondentoilet optie in huis aanbieden.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:16

Ik zie een tip, leren poepen op commando, ik denk dat, dat een goed idee is. Als ze gaan poepen uitgebreid belonen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:00

Heeft het niet iets te maken met een soort van verlatingsangst, dat ze 's nachts niet bij jullie is.
Bij sommige honden is dit een oorzaak van onzindelijkheid, hoeft bij jouw hond totaal niet het geval te zijn hoor.
Maar je weet het nooit, daarom vraag ik het toch maar :)