Vandaag ga ik oppassen bij mijn ouders op de pups. Ze hebben sinds september een nieuwe labradoodle puppy. Ze is een middelmaatje en ondertussen 6 of 7 maanden oud. Mam en pap hebben nog een andere mini labradoodle. Maar die hadden we al toen ik nog thuis was. Die is al 6 jaar oud. Met haar specifiek heb ik een hele goede band en ik heb haar ook grotendeels opgevoed. Ik was ermee naar de puppycursus gedaan. Ik borstelde haar altijd. Ik ging het meeste met haar lopen. Ik trainde haar thuis. En ze was er ook voor mij in mijn verwerkingsproces, toen ik het heel zwaar had. Dus mijn band met haar is heel diep.
Nou ben ik natuurlijk over het algemeen dol op honden en veel andere dieren, en ga er veel mee om waardoor ik kwa opvoeding wat meer ervaring heb dan mijn ouders. Het is zeker niet dat ze het niet kunnen. Maar dingen die nog wat moeilijker zijn of nieuw voor ze etc vragen ze meestal aan mij.
Nou, mevrouwtje puppy doet het over het algemeen heel goed. Mam en pap lopen eigenlijk maar tegen èèn probleem aan wat ze niet begrijpen. Puck (haar naam) sloopt dingen als ze alleen thuis is.
Sowieso is Puck heel bijterig. Ik wil haar dat ook een beetje proberen af te leren vandaag. Ze bijt niet hard. Ze heeft een mooie bijtrem. Maar toch is het natuurlijk niet altijd fijn. Alleen, als mam en pap weggaan, ookal is het maar eventjes, gaat puck met dat bijten dingen slopen. Ze heeft een mooi gat in de mat van de achterdeur gebeten en van de week heefr ze paps sloffen kapot gebeten. En zelfs ik vraag me een beetje af waarom ze dat doet.
Voor context, ik woon op mezelf. Ik kom vandaag alleen oppassen omdat mam en pap de hele dag weg zijn. Dus, als mam en pap weg zijn, zijn de honden normaal gesproken alleen.
De verdere situatie, als ze alleen thuis zijn mogen ze in de keuken en berging komen. Mam en pap proberen (bijna) alle bijtbare dingen, behalve een paar speeltjes, altijd weg te halen. Puck zit niet in een bench. Dan sloopt ze alles in de bench. Er liggen ook maar een of twee speeltjes gezien te veel ook kan. Het zijn ook speeltjes waar ze lekker in kan bijten. Verder hebben ze gewoon rust, een fijne plek om te liggen etc etc.
Puck is geen dominante hond. Doodle helpt ook mooi om Puck op zijn honds op te voeden. Her is duidelijk dat zij de baas is en dat respecteert Puck. Als ik met haar bezig ben een correctie geef ofzo laat ze mooi dr tandjes zien om te laten weten dat ze me respecteerd

Voor mensen die in de war zijn, pups die tandjes laten zien zijn vaak niet agressief. Ze kwispelt gewoon, is mooi relaxed en laat gewoon haar tandjes zien alsof ze glimlacht

Dat is meestal een teken van respect bij pups. Ze doet ditzelfde ook bij Doodle namelijk.
Ze is verder gewoon zindelijk, mam en pap wandelen minstens een uur per dag met ze. Meestal meer. Ze wandelen ook bijna altijd wel een rondje met ze voordat ze weggaan. Trainen doen ze ietsje minder dan ik dat deed met Doodle, maar alsnog geven ze haar ook mentale uitdaging met hersenspelletjes etc. En ze gedraagt zich verder prima. Het zijn nog van die puppy dingen zoals her springen en bijten etc dat ze nog af moet leren, maar dat komt vanzelf. Daar help ik mam en pap ook een beetje bij.
Wat heel duidelijk is, is dat Puck dit doet voor een reden. Pap heeft haar met de sloffen op heterdaad betrapt en haar ervoor gestraft. De keer erna lag alsnog de mat midden in de berging. Ze was duidelijk onder de indruk ervan. Ik weet dat labradoodles gevoelig kunnen reageren op straffen. Dus dat zegt ook wel wat. Tandjes wisselen lijkt ze klaar mee te zijn. Alhoewel ik me wel kan bedenken dat er nog het een en ander door moet komen. Dat zou ik nog even moeten controleren.
Wat denken jullie dat de reden van dit bijtgedrag is als ze alleen thuis zijn? Zou het verlatingsangst zijn? Toch nog een stukje wisselen? Misschien is het pubergedrag? Of zou er een medische reden zijn? Alhoewel ze dit gedrag al vroeg vertoonde en met de controles bij de DA ze er hartstikke goed en gezond uit kwam.
En, wat zou her beste zijn om het gedrag te verhelpen? Ik ben zeker van plan om vandaag met haar te trainen. Ik vind dat ook leuk om te doen. Maar als ik in mijn training er al iets in kan doen lijkt me dat wel fijn. Dan kan ik her daarna ook aan mam en pap doorgeven natuurlijk.