Hondenpension strugles. Prikpil? Melding maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

Hondenpension strugles. Prikpil? Melding maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 19:12

Ik heb eigenlijk 2 issues. Over de prikpil en mogelijke misstanden in een hondenpension.

Eerst over de prikpil.
Ik ga op vliegvakantie waardoor ik voor mijn hond een onderkomen zoek. Ik ben inmiddels bij 5 of 6 pensions geweest om te kijken. Bij 1 pension had ik een goed gevoel. Het probleem, ze is niet welkom als ze loops is het gevolg was dat ik tijdens mijn vorige vakantie in het buitenland iets anders heb moeten regelen, omdat ze plots in het pension loops werd. Ik had dit niet zien aankomen. Dit wil ik niet weer mee maken voor haar en voor mijzelf.

Gezien veel pensions geen loopse teven willen en ik haar liever niet wil castreren, zoek ik naar een tijdelijke oplossing. Ik las iets over een kort en langwerkende (prik) pil. Zodat ik haar loopsheid kan uitstellen, want die kan ik niet voorspellen. Mocht ze voor het pension aan loops worden, is het niet nodig. Maar dan heb ik wat achter de hand.

Ik ga volgende week vrijdag bellen voor spreekuur bij de dierenarts. En ik heb wat gelezen op internet over de bijwerkingen. Maar nu ben ik benieuwd naar mensen die ervaring hiermee hebben en evt interessant onderbouwde links hebben. Ik heb 0,0 kennis hiervan. Dus mocht blijken dat het wordt afgeraden, zal ik de anti conceptie niet gebruiken.
Andere tips zijn ook welkom. Graag vriendelijk blijven.

2e issue is dat ik bij een hondenpension ben wezen kijken. Toen ik daar kwam was het muisstil, geen blaffende honden. Omdat ik als vreemde er liep begon er een hond begon te blaffen, waarna de pension eigenaar vervolgens hard met een rammelketting tegen de tralies van zijn hok sloeg. Toen ik beter keek zag ik veel ineengedoken honden, grote ogen, trillen. Angst voor de man. Een andere hond begon ook te blaffen en kreeg ook een ketje tegen de tralies.
De pension eigenaar was open over zijn beleid. Kan ik hier wat mee? Vind het in triest.

Vriendelijk bedankt.
Laatst bijgewerkt door Bodan op 06-01-23 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Re: Hondenpension strugles. Prikpil? Melding maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:15

Wat is het beleid dan?
Ben nog nooit bij zoiets geweesr dus sorry als m’n vraag dom is.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:24

Mag ik vragen naar de reden van het niet willen neutraliseren van de hond?

De prikpil voor de hond stelt de loopsheid uit maar als ze te dicht tegen de komende loopsheid aanzit kan het dat deze alsnog komt ondanks de prik.
Daarnaast geeft deze ook een behoorlijk verhoogd risico op melkkliertumoren dus mijn voorkeur zou het niet hebben persoonlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:29

Je kan ook een particuliere oppas zoeken bij iemand thuis. Bijvoorbeeld via Pawshake en PetBNB.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:35

Bodan schreef:
2e issue is dat ik bij een hondenpension ben wezen kijken. Toen ik daar kwam was het muisstil, geen blaffende honden. Omdat ik als vreemde er liep begon er een hond begon te blaffen, waarna de pension eigenaar vervolgens hard met een rammelketting tegen de tralies van zijn hok sloeg. Toen ik beter keek zag ik veel ineengedoken honden, grote ogen, trillen. Angst voor de man. Een andere hond begon ook te blaffen en kreeg ook een ketje tegen de tralies.
De pension eigenaar was open over zijn beleid. Kan ik hier wat mee? Vind het in triest.

Vriendelijk bedankt.

Als de man er open over is, en hij wel klanten heeft, vinden die eigenaren het kennelijk geen probleem.
Ik zou er m'n hond absoluut niet willen hebben.

Je zou eens kunnen bellen met 144 of de dierenbescherming en het daar eens voorleggen.

Ik weet verder niet of er een keurmerk voor pensions bestaat en of dit pension dat dan heeft, anders is dat ook een ingang.
En ik weet niet in hoeverre een gemeente (die de vergunning verleent) hier nog een rol in kan spelen. Sommige gemeentes hebben ook specifiek een beleid op dierenwelzijn.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:17

Hoe oud is je hond en wanneer is ze loops geweest? Is het in die periode aannemelijk dat ze loops zal worden? Voor een vakantie zou ik echt niet een hoop hormonen in mijn hond willen steken met eventuele risicos.

Doorzoeken naar een ander pension of een huiselijke opvang waar er geen open reuen zijn.

Mijn honden gaan niet in een pension met kennels. Mogen ze wel en de opvang waar ze naartoe gaan zet ze af en toe samen in de kennel, ook snachts maar dan enkel als er andere honden zijn die rustig zijn. Ik merk dat eentje enorm veel stress krijgt als er blaffende, jankende en piepende hond zijn. Zeker van die types die een hele nacht doorgaan en dat heb je onvermijdelijk in een pension.

Meestal probeer ik opvang in mijn omgeving te vinden. Ook zie ik tegenwoordig heel veel opvang uitgewisseld in de rassengroepen op facebook. Dus misschien is een oproepje daar plaatsen wel een goede oplossing?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:33

er zijn geen middelen meer voor teven op de markt om de cyclus te onderbreken, dus een prikpil oid gaat het niet worden.

eventueel een individuele opvang zoeken lijkt de beste oplossing.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:44

Nou naar dat pension waar je bent geweest ga je dus niet heen, die keuze lijkt me makkelijk.

Wanneer is ze voor het laatst loops geweest? Hoe oud is ze en hoevaak is ze al loops geweest?
Ben je goed op de hoogte van de risico's om haar niet te laten steriliseren?

Ergens vaag in m'n hoofd zit wel dat er zo'n pil of implantaat is maar dat wordt nooit gebruikt dus lijkt me dat daar veel risico's aan zitten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:46

Nyaleti schreef:
Nou naar dat pension waar je bent geweest ga je dus niet heen, die keuze lijkt me makkelijk.

Wanneer is ze voor het laatst loops geweest? Hoe oud is ze en hoevaak is ze al loops geweest?

Ergens vaag in m'n hoofd zit wel dat er zo'n pil of implantaat is maar dat wordt nooit gebruikt dus lijkt me dat daar veel risico's aan zitten.

en vanwege die risico's is die pil van de markt genomen, dat was een one way ticket naar baarmoederontstekingen en andere complicaties.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:48

Oehlala schreef:
Nyaleti schreef:

en vanwege die risico's is die pil van de markt genomen, dat was een one way ticket naar baarmoederontstekingen en andere complicaties.

En terecht := weet jij toevallig de naam daarvan? Mag via pb hoor, even voor mn eigen interesse als paravet.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:22

Teven hebben nog wel eens de neiging loops te worden door een verhuizing.
Net als merries die gelijk hengstig zijn in een nieuwe groep.
Hoe oud is je teefje? En hoe vaak is ze al loops geweest? Is er een specifieke reden dat je niet wilt castreren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:33

Oehlala schreef:
er zijn geen middelen meer voor teven op de markt om de cyclus te onderbreken, dus een prikpil oid gaat het niet worden.

eventueel een individuele opvang zoeken lijkt de beste oplossing.

De prikpil is er nog steeds hoor.
https://dierenklinieklemmer.nl/medische ... j-de-hond/
https://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/b ... f-prikpil/
https://www.dedierenkliniek.nl/dier/hond/loops.htm
https://dmcderoosberg.nl/loopsheidpreventie/
Citaat:
. De ‘prikpil’. Deze injectie met een progestageen (een hormoon) dient één maand voor de vakantie gegeven te worden en geeft dan een uitstel van ongeveer drie maanden. De injectie kan ook gegeven worden als de loopsheid nog maar net is begonnen. Bij de meeste honden zullen dan de loopsheidverschijnselen binnen enkele dagen verdwijnen. Let echter wel op, want de hond kan nog zeker een week lang vruchtbaar blijven ondanks afwezigheid van de loopsheidverschijnselen.
De prikpil verderop in de loopsheid moet worden ontraden. De risico’s zijn boven al besproken. Daarbij kunnen (fok)honden gedurende langere tijd niet meer loops worden.
Samengevat is dit bepaald niet de meest geschikte manier om de loopsheid in een vakantie te voorkómen…

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 00:14

Bedankt alvast voor de vele reacties, had ik zo snel niet verwacht. Ik ga ze morgen even rustig doorlezen en reageren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 07:14

Schuur_ schreef:
Hoe oud is je hond en wanneer is ze loops geweest? Is het in die periode aannemelijk dat ze loops zal worden? Voor een vakantie zou ik echt niet een hoop hormonen in mijn hond willen steken met eventuele risicos.

Doorzoeken naar een ander pension of een huiselijke opvang waar er geen open reuen zijn.

Mijn honden gaan niet in een pension met kennels. Mogen ze wel en de opvang waar ze naartoe gaan zet ze af en toe samen in de kennel, ook snachts maar dan enkel als er andere honden zijn die rustig zijn. Ik merk dat eentje enorm veel stress krijgt als er blaffende, jankende en piepende hond zijn. Zeker van die types die een hele nacht doorgaan en dat heb je onvermijdelijk in een pension.

Meestal probeer ik opvang in mijn omgeving te vinden. Ook zie ik tegenwoordig heel veel opvang uitgewisseld in de rassengroepen op facebook. Dus misschien is een oproepje daar plaatsen wel een goede oplossing?

Nu heb ik meer dan 15 jaar in dierenasiel en pension (plus dagopvang) gewerkt op de manier van honden in kennels en overdag veel activiteiten op weide (in groepen of 2 tallen of alleen) en wandelingen maken. Ik kan me maar 1 hond herinneren die dag en nacht de boel op stelten zette. Was een hond die 99 procent van de mensen door alle gezondheidsklachten en leeftijd al lang hadden laten inslapen. Zo dement, doof en blind als een deur. Eigenaar was onverwachts opgenomen. Hond had absoluut geen dierwaardig leven !! Maar verder nooit mee gemaakt dat honden zo doordraaien. Honden zijn heel erg veel flexibeler dan dat menig eigenaar denkt of toe wil geven.

Ik zou echter bij het pension waar de houder zo fel is op geluid maken nooit meer een stap binnen zetten. Blaffen, grommen enz is een normaal communicatie middel. Genoeg is genoeg dat mag best fatsoenlijk aangegeven worden maar een zero tollerance beleid is natuurlijk volkomen idioot. Ruim voldoende beweging en activiteiten bieden geeft vanzelf rust in de kennel. Ook in hoogseizoen was het bij ons gewoon stil tenzij we uiteraard bezig waren met activiteiten.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 07:46

De pensiohouder waar ik het over heb laat ze ook blaffen hoor en is superlief voor de honden. Maar ze is ook een goede vriendin van me en daarom krijg ik wat verhalen mee. Ze vangt een bepaald type honden op en dat is nogal rastypisch de verlatingsangst, piepen en blaffen. Vaak pakt ze ook die types in huis en dan zijn ze stil maar soms kan dat niet.

Heb haar gezegd om mijn honden gerust in een kennel te doen maar dan samen en met hun eigen manden zonder verlatingsangst jankers in dezelfde ruimte. Aanslaan en blaffen als er mensen het terrein op komen is uiteraard normaal

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 08:50

Ik zou ver weg blijven van welke variant van prikpil dan ook! Zoals hierboven al eens is genoemd zijn de bijwerkingen enorm en het echt niet waard.

Zoek naar een andere opvang waar ze eventueel wel welkom is, laat haar castreren of neem je verlies en ga niet zonder haar op vakantie.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:05

Ik heb een poosje in een dierenpension gewerkt. De honden gingen daar over dag 5x in groepen een half uur op de speelweides. En meestal meer. Rond 12.00 zat alles binnen en was het stil. Niemand mocht dan ook door de kennels lopen. Als er dan waren die bleven blaffen kregen ze een blafbandje om. Tot 13.00. Anders was het onrustig voor de rest en hun zelf. Dat hoefde meestal ook maarnet dat uur en dan ging het snachts vanzelf. Als ze erg kabaal maakten of eentje door bleef gaan gaf ik ook wel eens een flinke ram tegen de tralies. Of sochtends flink met twee voerbakken tegen elkaar slaan, want dan kon je jezelf niet meer horen denken. Maar de honden waren niet bamg van me.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:09

Blafbandjes??? Bizar zeg!! Blij dat ik me nooit zover verlaagd heb!!

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:14

Dat was alleen in extreme gevallen. Dan wouden we er niet steeds zelf door lopen en gewoon een uurtje rust voor alles. Als eentje dan bleef blaffen en de hele boel op stelten bleef zetten.... Dan hadden we ook al andere kennel en andere honden etc geprobeerd. De andere honden zeg je in dat uur echt tot rust komen. Allemaal liggen enz.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:42

TS waar ga je heen op vakantie? Ik heb mijn hond altijd mee. Ook in het vliegtuig. Voor sommige mensen is dit een enorm issue maar ik ondervind daar echt geen problemen mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:34

Kan je helaas geen tips geven wbt dierenpensions, ik zou een hondenoppas zoeken die de hond in huis neemt. Zijn steeds meer initiatieven hiervoor. Mijn ouders passen ook heel vaak op, op honden van anderen. Gaat allemaal via via, maar er staan er ook heel veel online. Als je dan iemand hebt die zelf alleen teven heeft, is een loopse teef geen probleem waarschijnlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:43

Ik zou ook eerder voor een hondenoppas gaan, gewoon particulier. Iemand waar je een goed gevoel bij hebt.

Zou niet gaan rommelen met hormonen, hier een bijna een kat kwijt door de kattenpil en tumoren die dat veroorzaakten.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:45

Dandelion07 schreef:
Ik heb een poosje in een dierenpension gewerkt. De honden gingen daar over dag 5x in groepen een half uur op de speelweides. En meestal meer. Rond 12.00 zat alles binnen en was het stil. Niemand mocht dan ook door de kennels lopen. Als er dan waren die bleven blaffen kregen ze een blafbandje om. Tot 13.00. Anders was het onrustig voor de rest en hun zelf. Dat hoefde meestal ook maarnet dat uur en dan ging het snachts vanzelf. Als ze erg kabaal maakten of eentje door bleef gaan gaf ik ook wel eens een flinke ram tegen de tralies. Of sochtends flink met twee voerbakken tegen elkaar slaan, want dan kon je jezelf niet meer horen denken. Maar de honden waren niet bamg van me.

Ik mag hopen dat de eigenaren altijd vooraf op de hoogte waren van het feit dat hun hond een blafband kan omkrijgen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:51

Ik zou ook proberen om een logeeradres bij iemand thuis te vinden. Overigens, officiele asielen van de Dierenbescherming dienen vaak ook wel als vakantiepension (daar halen ze veel inkomen uit want naar ik vernomen heb kost het meer dan mijn paard in volpension!) en ik kan me niet voorstellen dat de honden daar slecht behandeld zouden worden. Alhoewel, onze eigen hond hadden we in het verleden daar 1 keer naartoe gedaan en nooit weer want hij kreeg toen de kennelkuch en was schor van het blaffen. Geen psychische schade. Daarna bij een oom laten logeren waar hij het heel leuk vond. En vervolgens alleen nog vakanties met de caravan waarbij de hond meekon (wel even zoeken want niet op alle campings is een hond toegestaan).Castreren of steriliseren voor een vakantie zou ik bepaald niet doen want het kan een incontinente hond opleveren. Dan ga ik nog liever niet op vakantie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:03

Een kennel wil ik mijn honden sowieso niet aandoen. Onze honden gaan tot volle tevredenheid altijd naar een opvangadres met een roedel. Wij vakantie, zij ook vakantie :D