Kat met cavia's combineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Kat met cavia's combineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 19:48

Ik blijk al jaren in de verkeerde salarisschaal te zitten, en vanaf deze maand ga ik er met 3 jaar terugwerkende kracht €100 per maand op vooruit :D . (Ik werk parttime, mocht €100 weinig lijken)

Ik heb altijd gezegd dat als ik opslag zou krijgen ik serieus een knuffelige binnenkat zou overwegen (Er is voldoende geld om dierenartskosten te dekken, ik wilde gewoon meer salaris krijgen, zodat ik net wat ruimer in het geld zat).
Het hoeft niet persee een kitten te zijn, als de kat maar maximaal 10 jaar oud is. Maar .... binnen wonen ook al 2 cavia's.

Waar moet ik op letten als ik voor een asielkat of herplaatskat kies die hopelijk de cavia's met rust laat?
Zou het raar zijn als ik op verhuisdieren.nl een oproep plaats, waarin ik vraag om een kat die reeds heeft bewezen vredig samen te leven met cavia's/knaagdieren?
Of wil ik een utopie?

Cer

Re: Kat met cavia's combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:55

Ik heb altijd katten met cavia’s gehad.. als ik er niet bij was zaten de cavia’s in een grote afgesloten kooi (de kat sliep er wel eens op). En als ze los liepen was ik erbij en interesseerde t de katten ook niet echt ..
Zolang je geen echte jager hebt valt t mee denk? Maar of dat een garantie is…

Ik had ze met Europese korthaar en Maine Coons..

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:56

In principe kan het prima samen. Hou er ook rekening mee dat je cavia’s zelf stress kunnen krijgen van de aanwezigheid van de kat, zelfs al laat de kat het verblijf met rust. Op zoek naar een kat die fijn met knaagdieren samen heeft geleefd kan altijd maar het is geen garantie dat de kat ook bij jou geen enkele interesse toont.

Samen los in 1 ruimte moet je wel heel erg mee oppassen en niet zonder toeziend oog. De kans dat er natuurlijk jachtinstinct aangewakkerd wordt is en blijft nou eenmaal altijd aanwezig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:56

Ik las de titel verkeerd en dacht dat je een kat met een cavia wilde kruisen :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:57

Cayenne schreef:
Ik las de titel verkeerd en dacht dat je een kat met een cavia wilde kruisen :')

…. :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:59

Cer schreef:
Cayenne schreef:

…. :')

Een kat die gaat piepen zodra je naar de koelkast toe loopt :D Lijkt me fantastisch!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:01

Cayenne schreef:
Een kat die gaat piepen zodra je naar de koelkast toe loopt :D Lijkt me fantastisch!

Cavia’s die spinnen vangen … weird :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:04

Mijn vorige buurvrouw heeft al jaren cavia's en ook al jaren katten. De afgelopen jaren 3 katten moeten laten inslapen door ouderdom er is nu nog 1 over maar ze hebben nooit echt omgekeken naar de cavia's. Nu moet ik er bij zeggen dat ze de cavia's buiten heeft op eentje na, maar alle katten kwamen ook veel buiten en die gingen er gewoon tussen zitten, gaven geen kick. Dus dat is de ervaring die ik je kan vertellen. Of het altijd goed gaat weet ik niet.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:05

Wij hadden thuis al jaren cavia's voor er een kitten bij kwam. Ik vertrouw er niet op dat een kat als roofdier cavia's met rust laat, en heb daarom geïnvesteerd in een katproof caviaflat, hij staat zelfs op de website van de bouwer (https://www.alleswatjenodighebtvoorjecavia.nl/).
Kost wat, maar is wat ons betreft zijn geld meer dan waard, zowel de cavia's als de kat hebben het naar hun zin.

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:08

Cer schreef:
Cayenne schreef:

Cavia’s die spinnen vangen … weird :')

_O- En trots een gevangen muis komen brengen voor de baasjes.

We dwalen af! _O-

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:09

Een spinnende cavia lijkt me dan wel weer gezellig

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:21

Hier ook een kat en cavia's, al leven de cavia's wel buiten. Ik hou het natuurlijk goed in de gaten, maar de kat is eerder bang van de cavia's dan dat ze ze iets zal doen. Terwijl de kat toch best een jager is, wel altijd kleinere prooien. En ik heb een hele brutale cavia, als de kat naast de ren zit gaat die cavia er op af, kat vindt dat eng en loopt weg :')

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:30

Cayenne schreef:

Katvia *\o/*

Als het een kitten wordt is het denk ik niet echt een probleem omdat ze dan bijna niet beter weten. Bij een herplaatser misschien gewoon aan het asiel vragen hoe zij denken dat dat zou gaan?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 20:33

Het catproof caviahok ziet er goed uit! Ik zou echter minimaal zo'n €1000 kwijt zijn aan het hok dat ik graag wil (vloeroppervlakte moet 210 bij 70 cm blijven), dus ik ga even heel goed hierover denken.

Goed om te horen dat katten en cavia's op zich wel combineren. Jammergenoeg hebben mijn cavia's nog nooit een kat gezien, en waar kan ik een kat lenen om te testen of ze bang zijn voor katten? Nergens vrees ik ....

Een cavia die spinnen vangt en kopjes geeft, en een kat die gaat piepen zodra je in de buurt van de koelkast komt ... Keep them coming mensen, dit is geniaal :)) .

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:55

Hier ook al jaren katten en cavia's. Ik zou ze niet zonder toezicht samen laten; altijd de cavia's in een catproof afgesloten kooi. Maar hier lopen ze best wel eens samen in dezelfde ruimte onder toezicht en mijn ervaring is ook, dat de katten meestal onder de indruk zijn als de cavia's op hen toegelopen komen. Cavia's willen dan hun bekende "treintje" met de katten doen en lopen hen achterna. De meeste katten houden het dan wel voor bekeken. :D
Maar het ligt natuurlijk altijd aan de karakters ook.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:03

Ik had mijn cavia's in de tuin lopen en de katten uit de buurt gingen weleens naar ze kijken. Maar zij deden de cavia's niks en hadden denk ik meer interesse in de muizen in het caviahok. Ze zaten ook weleens in het hok zelf en de cavia's keken dan meer beledigd dan angstig. Ze gingen de kat wel uit de weg, maar het was geen grote paniek ofzo.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:13

Afbeelding

Ze is alleen niet te koop :')...

Nooit problemen gehad, katten waren altijd nieuwsgierig als ze rond liepen, maar nooit iets gedaan. Maar hebben ze altijd wel gescheiden gehouden als we weg gingen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:45

Hier gaat de kat wel achter de cavia's aan helaas. Cavia's heb ik in de stal, zodra de kat buiten is doe ik de stal van de cavia's helemaal dicht. De cavia's krijgen sowieso stress van de kat als ze hem zien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:50

Het kan vriezen en het kan dooien.
Sommige katten zal het niets schelen, anderen zien het mogenlijk als hilarisch speelgoed.
Ik zou uitgaan van de lastigste situatie en dan kan het alleen maar meevallen.

Niet dezelfde combinatie maar ik heb ooit een paar weken een hamster te logeren gehad en ik had konijnen in huis. Man man, je wil niet weten hoe moordlustig die konijnen spontaan werden. Ze moesten echt apart van elkaar los want ze gingen gewoon vol in de aanval :+

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:51

Cayenne schreef:

Ik ook. Ik dacht al

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:09

Dit doet met denken aan onze kat en konijn. (allebei alweer jaren dood.)
Samen los op het gras.
De kat sluipt heel voorzichtig naar het konijn toe raakt haar heel voorzichtig met één pootje aan.
Het konijn draait zich in een fractie van een seconde om met zo'n houding van 'kom dan', de kat zit aan de andere kant van de tuin en wij komen niet meer bij. _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:12

Konijnen zijn ook gewoon gewelddagig. Vroeger hadden we thuis een open ren (geen martergebied). Daar sprong een keer een grote kater in en 1 van de konijn en sprong hem letterlijk luid grommend in zijn nekvel. Die is nooit meer teruggekomen _O-
Dat kun je niet met cavia‘s vergelijken. Een konijn ziet een cavia vaak ook alleen naar als een sex-doll.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:14

November108 schreef:
[ [url=m/ZQe6PT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is alleen niet te koop :')...

Nooit problemen gehad, katten waren altijd nieuwsgierig als ze rond liepen, maar nooit iets gedaan. Maar hebben ze altijd wel gescheiden gehouden als we weg gingen.

Ik ben nu zo blij dat er nog een kat is die bij de cavia is gekropen _O-

Ik had ook al een cavia toen de kat kwam. Een straatterror die binnenknuffelkat moest worden… maar ze vond de cavia fantastisch en de cavia haar.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:19

Ik denk dat je geen sluitend antwoord gaat krijgen. Ik verwacht dat onze boerderijkatten meteen gaan jagen. Die pakken ook gewonde mollen etc.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:24

KatxCavia

Eindelijk dan toch die vega etende kat....