Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arantes schreef:Wij hebben een hond uit Roemenië die ook heel erg gevoelig is op zijn maag en darmen. Op Wolf of Wildernis ging het opzich direct al prima, alleen toch nog vaak periodes met veel dunne ontlasting. Als hij ook maar iets anders binnen kreeg dan was het raak. Ook van bepaalde kluifjes. Ik ben toen probiotica van Phytonics erbij gaan geven, en sindsdien is het probleem helemaal weg!
Eigenlijk nooit meer last van diarree, behalve bij bv een buikvirusje. Hij kan ondertussen nu ook andere dingen eten zonder dat het gelijk problemen geeft. We hebben eenmaal geprobeerd de probiotica af te bouwen, en toen was het gelijk weer raak. Hij blijft het nu dus gewoon standaard krijgen.
mavantos schreef:Arantes schreef:Wij hebben een hond uit Roemenië die ook heel erg gevoelig is op zijn maag en darmen. Op Wolf of Wildernis ging het opzich direct al prima, alleen toch nog vaak periodes met veel dunne ontlasting. Als hij ook maar iets anders binnen kreeg dan was het raak. Ook van bepaalde kluifjes. Ik ben toen probiotica van Phytonics erbij gaan geven, en sindsdien is het probleem helemaal weg!
Eigenlijk nooit meer last van diarree, behalve bij bv een buikvirusje. Hij kan ondertussen nu ook andere dingen eten zonder dat het gelijk problemen geeft. We hebben eenmaal geprobeerd de probiotica af te bouwen, en toen was het gelijk weer raak. Hij blijft het nu dus gewoon standaard krijgen.
Wij geven hem inderdaad probiotica bij. Heb de tekst even aangevuld.
Het gaat nu echt al een tijd super goed en de darmen blijven ook mooi rustig. Ook als hij eens iets anders binnen krijgt wat we hem nooit geven is hij niet meteen weer aan de diarree. Alleen om hem nu de rest van zn leven dierenarts voer te geven lijkt mij ook wat overdreven en hij moet er dus mega veel van eten (al eet hij dit goed hoor).
kiwiwitje schreef:Hier jaren WoW gevoerd. Je zou ook kunnen kijken naar brit care grain free. Of natural greatness.
Bij wisselen van voer kan ie altijd een beetje wisselende ontlasting krijgen. Maar t moet wel bijtrekken.
Barbet schreef:Ons kleine hondje krijgt acana free run duck. Ook vanwege allergieën.
Het is een goede brok, hij eet het ook graag en doet het er goed op.
Af en toe bestel ik een blikje Herrmanns puur eend of hert.
Maar dat is meer voor de afwisseling.
eponine schreef:Ik was met onze vorige hond erg te spreken over de sensible lijn van happy dog. Ze was snel Oo brokken uitgekeken en mocht geen rund en kip, idd ook giardia gehad. Happy dog had meerdere 1 eiwit soorten waardoor afwisseling mogelijk was.
De huidige echter eet liever rauw vlees.
xSCWx schreef:Ik heb een hond gehad met ernstige diarree en ik kan je adviseren; als hij het ergens goed op doet, laat hem daar op staan. Het gedoe met diarree en weer goed krijgen is verschrikkelijk. Dan maar wat duurder voer (is vaak online wel iets goedkoper te vinden). En mocht je dan toch willen gaan experimenteren, doe dan eerst een bioresonantie test zodat je weet waar hij gevoelig op reageert.
Gaabje schreef:Als je bang bent om over te stappen van voer kun je ook een kleine zak brokjes bestellen en die eerst als beloning gebruiken om te testen hoe hij reageert. Of bvb renske heeft vleesstrips met 97% eend en de rest een beetje groente, er is vast ook een 100% eend variant ergens anders. Dan kun je testen of in ieder geval deze eiwitbron geen reactie geeft.
De gastro-intestinal is wel een heel ander type voer dan de voersoorten die je nu op het oog hebt. Ik zou daar dus wel voorzichtig mee zijn. Beide zijn graanvrij terwijl de gastro-intestinal rijst bevat. Het zou zomaar kunnen dat jouw pup wel granen nodig heeft voor goede ontlasting. Je zou kunnen kijken of er een voedingsdeskundige voor honden bij jou in de buurt zit of iemand die online consulten doet die met je mee kan denken.
mavantos schreef:xSCWx schreef:Ik heb een hond gehad met ernstige diarree en ik kan je adviseren; als hij het ergens goed op doet, laat hem daar op staan. Het gedoe met diarree en weer goed krijgen is verschrikkelijk. Dan maar wat duurder voer (is vaak online wel iets goedkoper te vinden). En mocht je dan toch willen gaan experimenteren, doe dan eerst een bioresonantie test zodat je weet waar hij gevoelig op reageert.
De dierenarts heeft bij ons aan gegeven dat we dit niet perse zijn hele leven hoeven te geven. De prijs van het voer is niet de reden om over te willen stappen overigens. Hij is maar klein, dus het verschil in kosten is minimaal.
Overigens zei onze dierenarts dat hij het vaker ziet met pups, maar dat ze er nog wel eens 'overheen' groeien.Gaabje schreef:Als je bang bent om over te stappen van voer kun je ook een kleine zak brokjes bestellen en die eerst als beloning gebruiken om te testen hoe hij reageert. Of bvb renske heeft vleesstrips met 97% eend en de rest een beetje groente, er is vast ook een 100% eend variant ergens anders. Dan kun je testen of in ieder geval deze eiwitbron geen reactie geeft.
De gastro-intestinal is wel een heel ander type voer dan de voersoorten die je nu op het oog hebt. Ik zou daar dus wel voorzichtig mee zijn. Beide zijn graanvrij terwijl de gastro-intestinal rijst bevat. Het zou zomaar kunnen dat jouw pup wel granen nodig heeft voor goede ontlasting. Je zou kunnen kijken of er een voedingsdeskundige voor honden bij jou in de buurt zit of iemand die online consulten doet die met je mee kan denken.
Het is een goed idee om het eerst als beloning te geven inderdaad. Het voer hoeft wat mij betreft ook niet perse graanvrij te zijn, maar dit was het enige wat ik kon vinden waarover Voerwijzer positief was en echt geen andere diersoorten in zitten. Bij veel brokken is toch nog kippenvet toegevoegd.
Een voedingsdeskundige vind ik in dit stadium nog niet nodig en mocht hij toch niet op ander voer kunnen blijf ik gewoon zijn huidige voer geven. Toen we de gastrointestinal brokken zijn gaan geven waren zn darmen helemaal van slag door de Giardia. Die zijn nu weer mooi tot rust gekomen en de Giardia is weg.
mavantos schreef:Bedankt voor alle reacties. Een allergietest vind ik op dit moment nog wat overdreven, omdat het helemaal niet gezegd is dat hij écht allergisch is. Bij rund en kip toont hij ook geen echte allergische reacties en ik betwijfel of hij echt allergisch is. Alleen omdat hij het zo goed doet op de andere diersoorten en daar de keuze ook groot in is qua brok (helemaal als kippenvet meestal geen allergische reacties heeft) blijf ik daar graag preventief van weg.
Het is verder een fit en vrolijk hondje. De brok die hij krijgt doet hij het goed op en houden zn darmen rustig, maar zijn darmen waren onrustig van de Giardia en het is niet gezegd dat die niet rustig blijven op iets anders.
Laten we het erop houden dat ik het een gevoelige hond noem en hem graag zo preventief behandel, maar het is echt niet gezegd dat hij blijvend gevoelig is. Hij heeft gewoon wat pech gehad aan het begin.
Wat zouden jullie beter vinden aansluiten op zijn huidige brok? De Britt Care? Die had ik afgeschreven omdat er kippenvet in zit, maar is dan dus ook een optie.
Mijn vraag is dus ook meer wat gewoon een mooie complete brok is voor een wat meer gevoelige hond. Ik heb zelf wel veel gelezen, maar heb er niet bijster veel verstand van.
mavantos schreef:Bedankt voor alle reacties. Een allergietest vind ik op dit moment nog wat overdreven, omdat het helemaal niet gezegd is dat hij écht allergisch is. Bij rund en kip toont hij ook geen echte allergische reacties en ik betwijfel of hij echt allergisch is. Alleen omdat hij het zo goed doet op de andere diersoorten en daar de keuze ook groot in is qua brok (helemaal als kippenvet meestal geen allergische reacties heeft) blijf ik daar graag preventief van weg.
Het is verder een fit en vrolijk hondje. De brok die hij krijgt doet hij het goed op en houden zn darmen rustig, maar zijn darmen waren onrustig van de Giardia en het is niet gezegd dat die niet rustig blijven op iets anders.
Laten we het erop houden dat ik het een gevoelige hond noem en hem graag zo preventief behandel, maar het is echt niet gezegd dat hij blijvend gevoelig is. Hij heeft gewoon wat pech gehad aan het begin.
Wat zouden jullie beter vinden aansluiten op zijn huidige brok? De Britt Care? Die had ik afgeschreven omdat er kippenvet in zit, maar is dan dus ook een optie.
Mijn vraag is dus ook meer wat gewoon een mooie complete brok is voor een wat meer gevoelige hond. Ik heb zelf wel veel gelezen, maar heb er niet bijster veel verstand van.
xSCWx schreef:Uit de bioresonantie test kwam hetzelfde (en meer, uitgebreider) als uit de bloed test van de dierenarts. Ik ben zelf ook echt sceptisch met dit soort dingen maar kan je verzekeren dat het geen hocus pocus is. Hopelijk vind je een voer waar hij het goed op doet.