Wat is nu een goede muilkorf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Wat is nu een goede muilkorf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 11:17

Ik zou mijn jonge (herders)hond graag leren om een muilkorf te dragen. Ik vind wel een heel aantal tips om het stap voor stap aan te leren maar niet zo veel over wat nu een goede muilkorf is. Als ik daar naar zoek vind ik vooral zeer commercieel lijstjes met alleen de productbeschrijving van een fabrikant. Ik wil natuurlijk graag dat comfortabel zit en goed past en niet zomaar af kan. Maar ik weet eigenlijk totaal niet waar ik nu op moet letten? Dus ik ben opzoek naar mensen die hiermee ervaring hebben. Wat is nu een goede muilkorf en hoe weet ik of hij echt goed past?

KimD

Re: Wat is nu een goede muilkorf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:36

Baskerville vind ik verreweg de fijnste muilkorven die niet op maat gemaakt zijn. Op maat gemaakt is natuurlijk het fijnste en uiteraard het best passend.

De Baskerville is ook een van de weinige muilkorven die onze BC niet zomaar af krijgt, ook niet als ze strak staat van de adrenaline en daarvoor hoef ik de muilkorf niet eens aan te snoeren als een korset.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:55

Wij hebben ook Baskerville waar ik tevreden over ben (ook altijd dit merk gehad ook met de vorige hond), maar ik wil tzt eentje van FG dog gear in huis halen ter vervanging. Al heel veel positieve dingen over gehoord en gezien (van ook bekenden van me binnen specifiek het herders wereldje die gek ervan zijn):

https://www.fgdoggear.com/webshop/benod ... lkorf.html

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de bevestiging van baskerville op het oog wel betrouwbaarder uit vind zien als die van FG dog gear, al heb ik van die laatste niet eerder gehoord dat die niet goed blijft zitten. Maar met Baskerville zit je imo eigenlijk altijd goed.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:02

Vind het bij FG vooral irritant dat ze niet retour kunnen als ze niet goed zitten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 12:18

Ik wist ook niet dat je een muilkorf ook nog op maat kon laten maken eigenlijk. Dat lijkt me in mijn situatie nog niet helemaal van toepassing omdat mijn hond nog niet is uitgegroeid.
Maar ik weet dus ook niet zo heel goed hoe een muilkorf hoort te passen. Moet je vooral letten op hoe hij op de neusbrug zit? Hoeveel ruimte er nog is om de mond te openen, hoeveel ruimte er dan is voor de neus? Ik heb echt geen idee. Onze vorige honden hebben alleen wel eens een snuitje op gehad in de bus in Oostenrijk en dat was puur voor de vorm ze konden m ook beide zelf afdoen als je 2 seconden te lang wegkeek :Y)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:31

Bij ons in het dorp is er een dierenwinkel, waar je de muilkorf kunt passen met goed advies.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:45

absoluut baskerville!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:48

Wat is het doel van de muilkorf, wanneer en hoelang moet hij hem om?
Voor even bij de dierenarts volstaat een andere dan voor lange wandelingen waarbij hij ook los mag lopen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:59

Albert schreef:
Wat is het doel van de muilkorf, wanneer en hoelang moet hij hem om?
Voor even bij de dierenarts volstaat een andere dan voor lange wandelingen waarbij hij ook los mag lopen.

Het aanleren/wennen van een muilkorf kan Altijd handig zijn en raadzaam om aan te leren en in dat opzicht kun je gewoon meteen beter een fatsoenlijke korf aanleren ipv een snuitje wat vaak bij de DA snel omgedaan wordt, maar alsnog onprettig is - al is het maar voor even. Zou wat mij betreft geen verschil in gemaakt moeten worden.

Juist wanneer dat onvoorziene moment bij de DA aan bod komt en je hond kent de muilkorf al, is het niet nog Extra stress van een muilkorf wanneer deze gebruikt moet worden, omdat de hond deze dan al kent bv en dan kan de hond met een normale korf tenminste wel nog hijgen - een gewone korf is in dat opzicht altijd meer te prefereren tov een snuitje imo. Een snuit doet z'n werk wel en is voor korte tijd ook niet erg, maar als de hond een gewone korf gewend is, is dat toch veel prettiger.

Dan is het in veel landen binnen EU verplicht om 'm sowieso bij je te hebben en wanneer gevraagd om te kunnen doen of om te dragen wanneer je bv. met OV reist zeg maar. In sommige landen is het verplicht om met OV een korf te gebruiken ook. Misschien niet nodig wanneer je idd niet in zulke landen komt natuurlijk, maar sommigen komen toch al snel in verscheidenen Europese landen waarin het op z'n minst verplicht is om 'm bij je te hebben (& dan is die gewenning eraan voor de hond geen overbodige luxe om erin te hebben zitten)

Het is gewoon altijd voordeliger wanneer je hond al gewend is eraan en op een positieve manier getraind is op het dragen van een korf, dat wanneer er een onverwachts moment komt waarin het gedragen moet worden, het niet onnodig extra stress oplevert bv. Je wint er eigenlijk alleen maar mee om dit aan te leren wat dat betreft.

Maar voor sommige honden zijn er ook andere redenen waarom het dragen van een korf (tijdelijk) een trainings hulpmiddel kan zijn bv. Met eten van rotzooi van straat, dat soort dingen, en dan een uitkomst kan zijn.

Dus an zich maakt het ook helemaal niet uit waarom TS 'm wil aanleren lijkt me en zou je altijd gewoon een korf training kunnen/moeten doen. Imo is echt elke hond gebaat bij korf training als ik eerlijk ben, ook al heb je het misschien wel nooit echt nodig maar het kan echt geen kwaad om hier wat tijd in te steken voor wanneer er een situatie komt waarin het wel eens nodig zou zijn en je hiermee de hond extra stress kan besparen omdat ze er al mee bekend zijn :j

KimD
Niet kunnen retourneren is idd wel echt een heel irritant ding.
Kun je wel doorverkopen, maar dan ga je nooit terugkrijgen wat je ervoor betaald, da's echt heel erg zonde.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 13:24

Het is voor verschillende situaties, voornamelijk ivm mijn kleine neefje waar ze heel onzeker op reageert. Ik denk dat het iedereen er omheen ook meer geestesrust zou geven als ze m niet echt zou kunnen verwonden waardoor het wennen dan beter gaat. Nu houden we ze veel uit elkaar en gaat mijn neefje bijvoorbeeld niet mee wandelen met de honden terwijl dat misschien juist zou helpen voor mijn hond om zijn aanwezigheid wat gewoner te vinden en mijn neefje vind wandelen met de hond van mijn ouders juist erg leuk. Mijn hond is jong en onzeker en we trainen veel ik hoop dus niet dat dit een permanent ding word bij familie bezoeken dan zou ik er op termijn wellicht wel een op maat laten maken. (edit met wandelen bedoel ik dan wel aan de lijn niet los)
En op termijn voor vakantie in Oostenrijk, moet ze m ook wel even om kunnen hebben bijvoorbeeld in het ov.

Ik wil het dragen van de muilkorf uiteraard rustig oefenen en opbouwen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:52

Super goed juist dat je er zo mee bezig bent. Denk dat het idd voor iedereen veel meer rust zal geven als je dan met een korf zo met je neefje wel kunt oefenen qua gewenning ja. En als je de korf idd op zo'n positieve manier aanleert, zal je hond het ook alles behalve als onprettig ervaren wanneer je 'm idd inzet tijdens zulke trainingsmomenten. Gaan jullie denk ik wel zeker baat bij hebben ja.

En idd, in het buitenland is het altijd handig als je voorbereid bent op het gebruik ervan in dat soort landen ja :j

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:19

Ik heb deze voor mijn mechelse herders gebruikt:
https://www.hondensportartikelen.nl/pro ... korf-leder
De prijs is heel redelijk en zij maken veel hondensport spullen met de hand.
Als je even belt, krijg je vast goed advies over de maat. Deze mensen zijn zeer ervaren in de politiehondensport-artikelen.

Ik heb hem trouwens gebruikt omdat mijn teef steeds het verband van een wond trok waardoor er geen goede genezing kon plaatsvinden. De lampekap van de dierenarts was hier binnen 10 minuten overleden, maar deze muilkorf blijft super. Ook geen problemen aan de snuit van de hond als hij langer om moest blijven.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:32

Voor dit doel zou ik er eerder een van leer nemen dan een metalen korf want daarmee kan ze je kleine neefje nog steeds hard raken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 10:05

Dat is inderdaad nog wel belangrijk inderdaad, dat ze m geen flinke kopstoot kan verkopen ermee. Ik heb nu een baskerville ultra muzzle gekocht, in maat 4, ik twijfel nog een beetje of ie niet een maat groter moet maar we gaan nu even oefenen met haar neus erin steken. Ik denk dat deze niet zo hard aankomt bij een kopstoot want hij is van kunststof wat iets flexibel is.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:42

Ik heb deze: https://www.bambamdogtoys.nl/webshop/sport-spel-en-training/muilkorf-draadkorf/detail/112/muilkorf-draadkorf.html is als ik het goed heb dezelfde als van FD Dog gear, alleen kan deze wel teruggestuurd als het moet (dat zou overigens bij FD ook moeten kunnen, wettelijk gezien maar dat terzijde). Bij Bambam krijg je goed advies over de maat en pasvorm, deze korf is ook in heel veel maten te krijgen.
Hoewel ze met deze inderdaad best kopstoten uit kunnen delen want van metaal, dus voor jouw specifieke doel misschien minder geschikt maar dat is niet waar ik op geselecteerd heb. Wel is dit een heel comfortabele korf met genoeg ruimte om bijv te kunnen hijgen. Hij hoeft niet strak vastgemaakt te worden en hij gaat er toch ook zonder extra kopbandje, dat wel meebesteld kan worden, ook niet makkelijk af (al probeert hij dat ook niet want ik heb ruim de tijd genomen om hem eraan te laten wennen).

De onze draagt hem nu tijdens de ochtendwandeling omdat het dan nog donker is en ik niet goed kan zien of hij (aan de lange lijn) verkeerde zooi vindt en naar binnen werkt. En zo is hij er in elk geval ook goed aan gewend voor het geval hij (am. bully) toch ooit minder tolerant naar andere honden gaat worden en hem vaker om moet.

Een groot verschil in elk geval met de rubberen trixie korf die ik eerst bij de lokale dierenwinkel aangesmeerd heb gekregen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:49

Sandra,
Oh wat goed om te weten van dat extra kopbandje bij die!
Dat miste ik idd voor het gevoel nog wel ja, maar als die er nog aan gemaakt kan worden helemaal top.
Hij lijkt me idd ook echt ontzettend prettig - ik hoor er echt niks dan goeds over om me heen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:52

cursebreaker schreef:
Sandra,
Oh wat goed om te weten van dat extra kopbandje bij die!
Dat miste ik idd voor het gevoel nog wel ja, maar als die er nog aan gemaakt kan worden helemaal top.
Hij lijkt me idd ook echt ontzettend prettig - ik hoor er echt niks dan goeds over om me heen.

Ja kijk maar op mijn link. Je kan kiezen tussen geen kopbandje en wel een kopbandje (ook nog in een paar kleuren dacht ik). Ik had hem erbij besteld maar hij is helemaal niet nodig. Het is echt een fijn ding, alleen de vilt gevoerde "brug" rust lichtjes op de neus en hij is licht in gewicht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:55

Sandra_H schreef:
Ik heb deze: https://www.bambamdogtoys.nl/webshop/sport-spel-en-training/muilkorf-draadkorf/detail/112/muilkorf-draadkorf.html is als ik het goed heb dezelfde als van FD Dog gear, alleen kan deze wel teruggestuurd als het moet (dat zou overigens bij FD ook moeten kunnen, wettelijk gezien maar dat terzijde). Bij Bambam krijg je goed advies over de maat en pasvorm, deze korf is ook in heel veel maten te krijgen.
Hoewel ze met deze inderdaad best kopstoten uit kunnen delen want van metaal, dus voor jouw specifieke doel misschien minder geschikt maar dat is niet waar ik op geselecteerd heb. Wel is dit een heel comfortabele korf met genoeg ruimte om bijv te kunnen hijgen. Hij hoeft niet strak vastgemaakt te worden en hij gaat er toch ook zonder extra kopbandje, dat wel meebesteld kan worden, ook niet makkelijk af (al probeert hij dat ook niet want ik heb ruim de tijd genomen om hem eraan te laten wennen).

De onze draagt hem nu tijdens de ochtendwandeling omdat het dan nog donker is en ik niet goed kan zien of hij (aan de lange lijn) verkeerde zooi vindt en naar binnen werkt. En zo is hij er in elk geval ook goed aan gewend voor het geval hij (am. bully) toch ooit minder tolerant naar andere honden gaat worden en hem vaker om moet.

Een groot verschil in elk geval met de rubberen trixie korf die ik eerst bij de lokale dierenwinkel aangesmeerd heb gekregen.

Heb jij een foto waar de hond de korf draagt, eventueel met bek open? Ben heel benieuwd hoeveel ruimte er is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:56

Klinkt idd heel fijn Sandra! Hoorde al idd dat ie lichtgewicht was (meerdere herder eigenaren die ik ken zijn ook vol lof over 't ding), da's ook echt ideaal en juist ook dat vilt onderlegde stukje zal wel wat meer comfort geven ook mocht je het toch wat langer om moeten doen. Ik ga 'm toch ook maar eens bestellen binnenkort - heb nu met de Baskerville getraind. Dank voor je linkje, dan ga ik 'm denk ik daar bestellen :)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 11:06

KimD schreef:
worden en hem vaker om moet.

Heb jij een foto waar de hond de korf draagt, eventueel met bek open? Ben heel benieuwd hoeveel ruimte er is.

Niet eentje met zijn bek open, maar heb wel een foto van toen hij hem voor het eerst om had.

Afbeelding

edit: de foto vertekent wel iets vwb de ruimte, hij kan er echt prima in hijgen (en snoepjes aannemen, ook heel belangrijk)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 20:37

Hoe zwaar is die van bambam?
Ik vind de baskerville's er best lomp uitzien en vaak ook niet voldoende ruimte om te hijgen maar vraag mij af of die stalen korven niet te zwaar zijn.
Ik heb een reactieve mechelse herder geadopteerd die ik binnenkort ga ophalen en wil voor de zekerheid een korf, maar comfort staat bij mij op de eerste plaats.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:41

Ik heb ook die van Bambamdogtoy's
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb thuis eerst geoefend met koekjes erdoor aanpakken waardoor ze zelf haar neus erin stak. Daarna heb ik hem omgedaan met een rondje thuis wandelen. Maar daarbij was ze heel erg bezig om hem met haar voorpoten van haar neus te duwen. En daarna heb ik de korf gewoon meegenomen toen we naar het strand gingen, toen ik hem daar om deed was ze zo blij en afgeleid door de omgeving dat ze de korf gewoon vergat en sindsdien ook nooit meer problemen gehad met het dragen ervan.

Ik ben in ieder geval erg blij met deze korf! De service was top van hun ik heb foto's op de mail gestuurd van het meten en aan de hand daarvan hebben hun mij deze maat gestuurd. Ik heb er een kopbandje bij maar ik heb die nog nooit gebruikt, ik heb niet het idee dat dat nodig is hij zit nu echt meer dan voldoende vast voor Nena

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 22:04

Luca03 schreef:
Hoe zwaar is die van bambam?
Ik vind de baskerville's er best lomp uitzien en vaak ook niet voldoende ruimte om te hijgen maar vraag mij af of die stalen korven niet te zwaar zijn.
Ik heb een reactieve mechelse herder geadopteerd die ik binnenkort ga ophalen en wil voor de zekerheid een korf, maar comfort staat bij mij op de eerste plaats.

ik heb hem even op de keukenweegschaal gegooid, hij is 240 gram.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 22:07

Ik heb het ook met snoepjes aangewend. Er zijn zat filmpjes op youtube te vinden over hoe je dat doet. Nu dus geen enkel probleem meer. Alleen na de tweede keer echt uitlaten wilde hij hem even niet meer op maar dat kwam omdat hij de keer daarvoor zn snufferd in een drol duwde en dus z'n korf vol had hangen :') (heb sindsdien dus ook altijd een pakje vochtige doekjes mee als hij hem om heeft)

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 22:38

Hier ook de korven van bambam.
Ik vind de pasvorm veel beter als die van baskerville.
Op de foto heeft mijn teefje een wat lichtere versie om, maar zei moet helaas een nieuwe aangezien deze te klein word. Afbeelding