Catterynaam gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Catterynaam gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 20:05

Aangezien ik via Bokt aan mijn stalnaam ben gekomen voor de door mij gefokte veulens (en ik ben nog steeds verliefd op die naam! <3) wil ik graag opnieuw jullie hulp inschakelen voor het bedenken van een catterynaam voor mijn perzen.

Als alles naar wens verloopt, komt er volgend jaar een nestje, mijn allereerste!

Als dat bevalt, wil ik vaker een nestje fokken met mijn twee jongste poezen.
Uiteraard wil ik alles netjes via de vereniging (NLKV) doen en stambomen aanvragen. Maar ja, dan wil ik ook graag de perfecte catterynaam en daar kom ik nog niet uit. Willen jullie me helpen?

Het gaat om perzen (mét neus).
Ik heb een zwart poesje van 27 juni 2021, zij heet Noxy (godin van de nacht)
En een lilac poesje van 8 juli 2022, zij heet Zody (leven).
(en nog drie, maar die zijn gecastreerd / gesteriliseerd :') )

Ik wil de catterynaam het liefst voor de roepnaam hebben staan.
Ik ben gek op (Griekse) mythologie, dus iets in die richting zou ik heel mooi vinden (mijn stalnaam is Belides en Belides was een boomnimf).
Of iets met sterren/hemellichamen.
Noxy betekent natuurlijk Godin van de Nacht en mijn oudste poes heet Nova (Nieuwe Ster).
Een samenvoeging van de namen Noxy en Zody mag ook.

Dit zijn Noxy
Afbeelding

en Zody
Afbeelding

Ik hoop dat we samen de perfecte naam kunnen verzinnen! :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:40

Als ik Noxy en Zody samenvoeg, dan kom ik bij de godin van het leven. In de Griekse mythologie zou je dan bijvoorbeeld uitkomen bij Artemis, de godin van de vruchtbaarheid.
Of misschien Hemera, de oergodin van de dag, als tegenhanger van de godin van de nacht.

In het oude Egypte werden katten vereerd. Dan is misschien Bastet een mooie naam.

"Bastet is de godin van de liefde en de vreugde. Ze is een van de zachtaardigste, vriendelijkste Egyptische goden.
Bastet wordt afgebeeld als een vrouwenfiguur met een kattenhoofd. Ze staat voor vruchtbaarheid, erotiek en bescherming bij zwangerschap en geboorte."

Of wat exotischer, misschien Nephthys.
"Nephthys is de godin van de dood en de onderwereld, met een bijbaan als godin van de geboorte. Nephthys wordt meestal als een mens afgebeeld."

https://historianet.nl/beschavingen/egy ... angrijkste
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Griekse_goden

Xanthippe

Re: Catterynaam gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:49

Ik ben echt niets waard qua namen, maar wát een mooie poezen zijn dat!
Als er hier ooit nog eentje komt, weet ik je zeker te vinden <3

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:55

Ik moet meteen denken aan:
Olympus
Delphi / Orakel van Delphi
Parthenon
Akropolis

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:06

Perseus is te voor de hand liggend voor Perzen denk ik?

Wel een interessant figuur uit de Griekse mythologie. (En hemellichaam óók nog in feite)
Halfgod (vind ik wel bij katten passen... :') )
Zoon van Zeus en Danaë, en held.
Slim ook.

Maar goed, ik ben wat bevooroordeeld als het over Perseus gaat :')

Ik zal eens nadenken over andere opties!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:24

NLKV Is onderdeel van het NOK (onafhankelijke verenigingen) als het goed is heeft het NOK een lijst met reeds goedgekeurde catterynamen. Zo’n lijst is er ook voor FIVe geregistreerde verenigingen. Hoewel het NOK niet controleert of de naam al FIVe geregistreerd is, zou ik wel aanraden dat zelf goed te controleren, het is waardeloos om een catterynaam te hebben die al in gebruik is door een ander of heel veel lijkt op dat van een andere cattery.

Veel van de suggesties van hierboven zullen daarmee al afvallen, want die zijn al eerder gebruikt.

Ik zou het eerder zoeken in het samenvoegen van de namen van je katten, de kans op een unieke naam is daarmee groter. Je moet 3 keuzes inleveren, dus wees creatief en test de keuzes ook met een ‘s en fictief kitten naam er achter.

Noxy, Nova & Zody

Noxzova
Zonoxova
Nonoxdy
Novazox

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:31

Ik moest meteen denken aan de combinatie van 'godin van de nacht' en 'leven'. Dus God(in) van het Leven. En dan kom ik (volgens Google) uit bij Phanes, de Griekse god van het leven :) Ik vind het zelf wel mooi klinken, Phanes!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:47

Database voor al bestaande FIVé catterynamen:

http://fifeweb.org/wp/catnames/cattery.asp

Ik zoek nog even naar die van de onafhankelijke, maar controleer elke naam die je overweegt alvast even hier in deze link (wereldwijd de grootste)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:58

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:01

( persian) Galaxy ...

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:08

Daphara schreef:
NLKV Is onderdeel van het NOK (onafhankelijke verenigingen) als het goed is heeft het NOK een lijst met reeds goedgekeurde catterynamen. Zo’n lijst is er ook voor FIVe geregistreerde verenigingen. Hoewel het NOK niet controleert of de naam al FIVe geregistreerd is, zou ik wel aanraden dat zelf goed te controleren, het is waardeloos om een catterynaam te hebben die al in gebruik is door een ander of heel veel lijkt op dat van een andere cattery.

Veel van de suggesties van hierboven zullen daarmee al afvallen, want die zijn al eerder gebruikt.

Ik zou het eerder zoeken in het samenvoegen van de namen van je katten, de kans op een unieke naam is daarmee groter. Je moet 3 keuzes inleveren, dus wees creatief en test de keuzes ook met een ‘s en fictief kitten naam er achter.

Noxy, Nova & Zody

Noxzova
Zonoxova
Nonoxdy
Novazox

Hierin zou ik Novazox wel schrappen. Ik dacht direct aan novadox, een van de merknamen voor het antibioticum doxycycline. Misschien ben ik de enige die hier direct aan denkt, maar mogelijk zijn er ook meerdere mensen die er novadox in lezen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:21

girlyggirl schreef:
( persian) Galaxy ...

Bezet
Danielleeee_ schreef:
Ik moest meteen denken aan de combinatie van 'godin van de nacht' en 'leven'. Dus God(in) van het Leven. En dan kom ik (volgens Google) uit bij Phanes, de Griekse god van het leven :) Ik vind het zelf wel mooi klinken, Phanes!

Bezet

Femke_Tweety schreef:
Perseus is te voor de hand liggend voor Perzen denk ik?

Wel een interessant figuur uit de Griekse mythologie. (En hemellichaam óók nog in feite)
Halfgod (vind ik wel bij katten passen... :') )
Zoon van Zeus en Danaë, en held.
Slim ook.

Maar goed, ik ben wat bevooroordeeld als het over Perseus gaat :')

Ik zal eens nadenken over andere opties!

Bezet

Roadracer schreef:
Ik moet meteen denken aan:
Olympus
Delphi / Orakel van Delphi
Parthenon
Akropolis

Bezet
Bezet => Delphaeus
Bezet => Partenons
Bezet

Roodvos schreef:
Als ik Noxy en Zody samenvoeg, dan kom ik bij de godin van het leven. In de Griekse mythologie zou je dan bijvoorbeeld uitkomen bij Artemis, de godin van de vruchtbaarheid.
Of misschien Hemera, de oergodin van de dag, als tegenhanger van de godin van de nacht.

In het oude Egypte werden katten vereerd. Dan is misschien Bastet een mooie naam.

"Bastet is de godin van de liefde en de vreugde. Ze is een van de zachtaardigste, vriendelijkste Egyptische goden.
Bastet wordt afgebeeld als een vrouwenfiguur met een kattenhoofd. Ze staat voor vruchtbaarheid, erotiek en bescherming bij zwangerschap en geboorte."

Of wat exotischer, misschien Nephthys.
"Nephthys is de godin van de dood en de onderwereld, met een bijbaan als godin van de geboorte. Nephthys wordt meestal als een mens afgebeeld."

https://historianet.nl/beschavingen/egy ... angrijkste
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Griekse_goden

Artemis = bezet
Hemera = bezet

Bastet = bezet

Nephthys = bezet

Standaard namen heeft echt weinig zin, alles is al een keer geprobeerd. Dan zou je het in combinatie moeten doen

Dus bijvoorbeeld: “Bastet Equinox’ Pietje puk
En dan nog heb je kans dat het afgewezen wordt omdat de naam Bastet echt al tientallen keren voorkomt in een catterynaam. Voordat het internet het was, keek men niet verder dan hun eigen vereniging, vandaar dat sommige namen al tot in den treuren gebruikt zijn. Zodra je aan namen van goden gaat denken kun je daar al donder op zeggen dat je die niet goedgekeurd gaat krijgen. Een catterynaam mag zelfs niet klinken als een al bestaande naam.

Hou er ook rekening mee dat een kitten naam inclusief catterynaam niet langer dan 30 tekens mag zijn, dat is 30 tekens inclusief spaties en leestekens.
Hoe langer je catterynaam, des te minder ruimte voor leuke kittennamen.

Mijn Catterynaam is Daphara en voor kitten namen komt er nog komma, een s en een spatie achter, dat is 10 tekens, ik hou dus 20 tekens over voor de kitten naam. Meestal verzin ik zelf de eerste naam en kittenkopers mogen (na de aanbetaling) de 2e naam verzinnen. Die ruimte heb ik, maar ik ken ook fokkers die max maar 6 letter kitten namen kunnen kiezen, omdat hun catterynamen zo lang zijn.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 17:35

Wat leuk al die reacties! :)

Roodvos:
Artemis had ik zelf inderdaad ook gevonden, maar die vind ik niet heel leuk, omdat ik die naam niet heel origineel vind.
En ik ken iemand die Humera heet, dus Hemera doet me te veel aan haar denken :+
Bastet, of een afgeleide hiervan, vind ik wel echt het overwegen waard! :j
En Nephthys misschien ook wel, dankjewel! :)

Xanthippe, bedankt voor je compliment :o Ik probeer ze echt te selecteren op een goede neus en dat lijkt met deze twee goed gelukt :J

Roadracer, ik ben een zeikerd qua namen hoor, dus vat het niet persoonlijk op, maar deze namen zijn niet echt mijn smaak :o

Femke_Tweety, ergens misschien juist wel leuk voor een pers, maar misschien niet bijzonder/mooi genoeg qua klank. Lief dat je nog verder wil denken :D

Daphara, ik moet inderdaad mijn top 3 aan namen doorgeven aan het NLKV, zij geven de namen dan door aan het CCR (Centrale Cattery Registratie) en zij gaan beoordelen of de naam of een naam die er op lijkt al in gebruik is. Jij geeft nu wat aanvullende informatie en sites die ik nog niet kende, dus daar ben ik heel blij mee! Ik ga zeker eens op die sites neuzen!

Het liefst zou ik dan een samenvoeging van Noxy en Zody willen. Zonder Nova, want zij is gesteriliseerd en als ik mijn 'geholpen' (nog levende :+) katten ook in de naam mee wil nemen, moet niet alleen Nova erbij, maar ook QT en Qnuffie :D Maar ik denk dat ik dat minder leuk vind, omdat Noxy en Zody voor de kittens gaan zorgen, niet de andere. Maar ja, voor een leuke, niet bestaande catterynaam moet ik ze misschien toch maar allemaal gaan gebruiken :D
Of wat letters van mijn eigen voor en achternaam erbij?

Danielleeee_ Phanes vind ik ook leuk klinken :j

girlyggirl, het grappige is dat ik Zody eerst Galaxy wilde noemen :D
De fokster had haar Saffier genoemd, Vind ik een mooie naam, ook de betekenis én het feit dat de saffier de edelsteen van de maand september is (mijn geboortemaand), maar ik vond het niet lekker roepen en niet heel mooi bij de andere namen passen.

Daphara, ik vind jouw catterynaam heel mooi! Hoe heb je die verzonnen?
De twee zijn echt sinds de allereerste snuffel de dikste vriendinnen <3
Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:40

Wat leuk dat je gaat fokken.

Ik weet niet of het bij de nlkv ook zo is maar bij de FiFe mogen we geen verwijzingen naar het ras in de catterynaam hebben. Ik heb zelf 3 maanden gedaan over een naam :')

Maar nu wel heel tevreden. Kijk ook even naar hoeveel letters een naam mag zijn op een stamboom. Ik meen dat wij 32 tekens inclusief catterynaam mogen. Dus hoe langer jou cattery naam hoe korter je de namen moet houden van de kittens. Verder zou ik zeggen succes. We hebben hier ook een fokkerstopic mocht je interesse hebben of vragen hebben.
Haha Daphara was me voor. Ik lees net dat onze catterynaam maar 18 tekens maximaal mag zijn.
Laatst bijgewerkt door xoranlover op 17-10-22 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:44

zoDY en nOXY

Geeft

Dyoxy.

Eventueel Dyoxy's --kittennaam--

Kort, klinkt (wat mij betreft in ieder geval) lekker, en ik vind weinig terug met die naam.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:57

Klinkt bij mij meteen als dioxine of dioxide in de oren :=

Ik zat aan de andere lettergrepen te denken:
Nozem - term voor 'langharig tuig' / hippies in de jaren 60 :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:34

Haha, tsja das een mindere associatie :') die eerste dan. Tweede minder erg. Redelijk essentieel zelfs :+

Ik kwam nog uit bij Deoxys, wat voor een Pokemon fan weer geen negatieve associatie is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:42

xoranlover schreef:
Wat leuk dat je gaat fokken.

Ik weet niet of het bij de nlkv ook zo is maar bij de FiFe mogen we geen verwijzingen naar het ras in de catterynaam hebben. Ik heb zelf 3 maanden gedaan over een naam :')

Maar nu wel heel tevreden. Kijk ook even naar hoeveel letters een naam mag zijn op een stamboom. Ik meen dat wij 32 tekens inclusief catterynaam mogen. Dus hoe langer jou cattery naam hoe korter je de namen moet houden van de kittens. Verder zou ik zeggen succes. We hebben hier ook een fokkerstopic mocht je interesse hebben of vragen hebben.
Haha Daphara was me voor. Ik lees net dat onze catterynaam maar 18 tekens maximaal mag zijn.

Bij FIVe zit er inderdaad een beperking op de lengte van de catterynaam, maar bij de onafhankelijke niet (in ieder geval 15 jaar terug niet), waardoor je soms belachelijk weinig tekens voor een kittennaam over kunt houden, omdat de Max 30 tekens is. Bij sommige onafhankelijke verenigingen houden ze de Max van 30 tekens ook niet aan. Maar heb je dan een kitten met 40 tekens in de naam en een nakomeling daarvan komt bij een vereniging terecht waar de 30 tekens wel gehanteerd worden, dan wordt de naam gewoon ingekort op de stambomen van de nakomelingen.

Ook is het wel handig, zelfs al ga je nu naar een onafhankelijke vereniging, om rekening te houden met de veel strengere FIVé regels. Ik ben in mijn 3e jaar fokken ook overgestapt op FIVé, omdat ik van structuur en duidelijkheid hou. Regels die gelden voor alle leden en geen uitzonderingen voor (vriendjes van) het bestuur van een vereniging. Breek me de bek niet open over onafhankelijke verenigingen…. (In ieder geval zoals het 15 jaar terug was)

En door…

Ik ben dus groot fan van de betere organisatiestructuur die de FIVé hanteert en de betrouwbaarheid van hun stamboek. Zeker als je kittens internationaal wil verkopen is FIVé de betere keuze, omdat het wereldwijd erkend is, in tegenstelling tot veel onafhankelijke verenigingen. De problemen die ik in mijn fokkersjaren al gezien heb bij onafhankelijke fokkers en verkoop naar het buitenland…

Maar goed, hopelijk zijn er inmiddels wat verbeteringen bij de onafhankelijke doorgevoerd.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:56

Dat is ook de reden dat ik lid ben van mundikat. Precies wat jij omschrijft.

FiFe is duidelijk en geen uitzondering.
Vind er op show ook behoorlijk veel verschil in zitten maar goed daar gaat het hier niet over.

Kun je niet je stalnaam verwerken in je catterynaam? Dan hou je alles een beetje hetzelfde?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 12:53

De betekenis van mijn stalnaam is als volgt:
gevonden.
‘En voor de herkomst van ‘Bellis’ wordt wel verwezen naar de mythe van Belides, een boomnimf:
Op een dag danste Belides met Ephigeus, die haar geliefde was. Het oog van Vertumnus, de god van de boomgaarden, viel op haar, en om aan zijn onwelkome avances te ontsnappen veranderde de nimf zich in een madeliefje’

Madeliefje in het Engels is Daisy, de naam van mijn oude merrie waar alles rondom het pony’s fokken begon.
Dat vind ik dus niet passend bij de poezen.

Misschien dan toch een samenvoeging van Noxy, Zody en mijn naam.
Of ‘Cy’ of ‘ia’ of misschien nog ‘ra’ van mijn achternaam.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:25

Cyzono/Cynozo

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:25

Zonocia

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:31

Cynthia82 schreef:
Daphara, ik vind jouw catterynaam heel mooi! Hoe heb je die verzonnen?

Mijn eerste Birmaanpoes mocht ik de naam voor op het stamboek zelf van verzinnen van de fokker, maar moest wel met een Y beginnen. Gekozen voor Yanarah, maar als roepnaam was dat toch wat te lang, dus werd het wat dingen uitproberen. Yara, Narah en uiteindelijk Phara als roepnaam. Toen mijn catterynaam aangevraagd moest worden wilde ik iets met Phara er in, zij zou mijn eerste fokpoes worden.

Dan puzzelen

Of Phara
Van Phara
De Phara
Le Phara
La Phara

De naam “Phara” los mocht niet, omdat “Pharo” al meerdere keren in gebruik was even als “Farah” en nog meer dezelfde klank namen, dus het moest met iets eraan vast zijn.

Ik vond Dephara en Laphara het beste klinken, dus uiteindelijk gekozen voor een combinatie “Daphara” met de andere twee als 2e en 3e keuze, maar ik kreeg mijn eerste keuze.

Cynthia82 schreef:
Misschien dan toch een samenvoeging van Noxy, Zody en mijn naam.
Of ‘Cy’ of ‘ia’ of misschien nog ‘ra’ van mijn achternaam.

Zonoxhia

Zoynthia

Xyntzo

Cynthioxy

Acronym makers en anagram finders zijn handig om delen in te voeren en kijken wat er uit rolt.

https://www.nameacronym.net/name-combiner.aspx#A1

Maar Tiny (klein) is een woord dat uit de letters van jou naam plus Zody en Noxy komt, dus misschien kun je daar wat mee.
Ik ken bijvoorbeeld ook een cattery (zit volgens mij ook op bokt) die “Guided by the moon” heet.
Als je Engels leuk vind zou je dus ook voor een zinnetje kunnen kiezen. En dat kan ook in het (fonetisch) Grieks

Nacht (Noxy) en Leven (Zody) samen geeft in grieks:

Nachtleven: Nychteriní Zoí

Levende nacht: Zontaní Nýchta

Leven : Na Zeis

Nacht: Nýchta

In het Latijn:

Levende nacht: Vivere Nocte

Nachtleven: Nox Vitae

Nacht: Nox

Leven: Vivere

Google translate is erg leuk om te gebruiken!

Wees creatief, er zijn echt nog veel opties, maar zoek het niet in standaard namen, maak er je eigen ding van.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 11:20

Daphara schreef:
Danielleeee_ schreef:

Bezet

Waar heb je gevonden dat deze bezet is? Ik vind hem namelijk niet in de links die jij geplaatst hebt, maar waarschijnlijk zoek ik dan niet goed.

Overigens zit er bij het NLKV ook een maximum aan het aantal leestekens, namelijk 30.

Vivere Nocte en Nox Vitae vind ik echt wat hebben!
Vivere staat al een tijdje op mijn naam voor een merrieveulen, maar ja :+

Ik ga nog even puzzelen op die site voor anagrammensite.

edit: de eerste namen die me aanspreken van de anagrammensite zijn:
Zodhia
Cyody
Cyoxy
Razoxy
Razoxia
Noxodhia
Noxyia
Zoxyia

Sommige hiervan vallen wel af, omdat het alleen een samenvoeging is van mijn naam en één van de poezen (zoals Zodhia), maar daar kan dan nog iets aan toegevoegd worden, zoals Zodiaxy (lijkt dan weer op Zodiac, wat weer verwijst naar de dierenriem).

Puzzelen jullie weer even mee? :D
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 19-10-22 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:52

Vivere Nocte en Nox Vitae zijn leuk !!