Waar vind ik een betrouwbare hondenfokker?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Waar vind ik een betrouwbare hondenfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 11:35

Hondenmensen van bokt, vergeef me dat ik een absolute leek ben...

Ik wil graag in het voorjaar van 2023 een border collie (kruising) pup. Een gezond en mooi teefje, die mag gaan trainen in de gehoorzaamheid en agility, maar ook een fijne huishond kan worden. Een kruising met een iets rustiger ras mag ook zeker. Onze huidige (oudere) hond is een Australian shepherd x border collie en ze is fantastisch, maar wel wat eenkennig. Het zou fijn zijn als haar opvolger iets makkelijker is naar vreemden (uitlaatservice bijv) dus daarom zoek ik in eerste instantie niet naar een 100% aussie. Het hoeft geen mega rashond met een fancy stamboom te zijn, liever zelfs een kruising, maar ik wil natuurlijk geen dieronvriendelijke broodfokker sponsoren.

Kan ik tegen die tijd gewoon op marktplaats en andere websites (puppyplaats?) zoeken naar een gelegenheidsnestje van een particulier? Of heb je op die sites alleen maar malafide aanbieders? Moet ik ergens bij een kennel op een wachtlijst als ik van het voorjaar een pup wil? Ik lees her en er wel over wachtlijsten, maar websites van fokkers/kennels zijn vrij onduidelijk, vaak hebben ze al jaren geleden een laatste nestje gehad.

Overal kan ik wel tips vinden wat je een potentiële verkoper moet vragen, maar nergens hoe je überhaupt een puppy vindt, of hoe de markt op het moment is. Wat zouden jullie mij aanraden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:39

Ik zou naar verschillende agility- en gehoorzaamheidsverenigingen en -wedstrijden gaan, en daar gewoon eens aan de leden en deelnemers vragen of zij iemand kunnen aanbevelen.

Idem voor de rasverenigingen, die weten (soms) ook wel van 'halfbloedfokkers' - al staan ze daar niet altijd achter :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:42

Ik zou zeker op tijd gaan zoeken naar fokkers met goede recensies en daar ook van tevoren eens op bezoek gaan. Dat heb ik destijds ook gedaan, en ik kwam toen bij een fokker uit die echt precies zo fokken als ik voor ogen had, die echt fokken op gezondheid en om het ras te verbeteren en niet op uiterlijk of voor het geld, en ik heb toen bijna twee jaar moeten wachten op een nestje van die fokkers, maar geen moment spijt van gehad.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:44

Ik zou in iedergeval ver weg van marktplaats blijven.
Een goede fokker heeft zulke sites niet nodig.

Ik zou idd in het wereldje gaan verdiepen en daar je lijntjes uitwerpen.

4EverHobbes

Re: Waar vind ik een betrouwbare hondenfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:46

Op de website van de Raad van Beheer vind je allerlei fokverenigingen, fokkers en info over rassen. Geen kruisingen maar misschien kun je er iets mee. https://www.houdenvanhonden.nl

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:56

Ik heb je een pb verstuurd waar wij onze twee border collie kruisingen vandaan hebben waar we nog elke dag blij mee zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:58

Er zit hier op Bokt ook iemand die border collies fokt, KimD heet ze.
Ze zal zich vast nog wel melden :D
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-10-22 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:01

KimD
Ik weet niet of Kim ook kruisingen fokt, maar dat is zeker een goed adres!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:03

Er zijn misschien facebookgroepen voor eigenaars van border collies? Vaak worden in van die groepen fokkers aangeraden (of afgeraden) of kan je alleszins de vraag wel stellen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:24

Tsja, hier in IJsland zou ik je kunnen helpen...
Enige wat ik erover te zeggen heb is blijf ver weg van conformatie (show) fokkers.
En pas op, dát zijn juist de fokkers met de grootste mond over kwaliteitsfok (en de duurste puppies)....

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:29

Mocht je voor een kruizing gaan zou ik op de FB van Outcross Nederland gaan kijken
Wat ik nl veel bij 'gelegenheids' nestjes zie dat er op bv kleur gefokt word of met de buurt hond. Er word geen onderzoek gedaan naar gezondheid. En als je ze wat langer volgt blijkt de teef elk jaar wel een nestje te krijgen ...
Dat vind ik ook wel een dingetje.

Een goede fokker vinden is ook lastig, maar je gaat vast wel een leuk maatje vinden!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:13

8nnemiek schreef:
KimD
Ik weet niet of Kim ook kruisingen fokt, maar dat is zeker een goed adres!

Die fokt toch Schotse collies korthaar?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:26

Je kunt eens op https://bazoeki.com/ kijken, dat is juist opgericht om (hopelijk) betrouwbare fokkers van ook niet-rashonden te vinden.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 15:59

Dank allemaal, van Bazoeki inderdaad ook een goede tip! Kende ik inderdaad niet!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:30

Roadracer schreef:
Je kunt eens op https://bazoeki.com/ kijken, dat is juist opgericht om (hopelijk) betrouwbare fokkers van ook niet-rashonden te vinden.

Oh interessant. Dat kende ik helemaal niet.

Op zich ook zeker geen slechte tip om eens bij een agilitywedstrijd rond te vragen! Maar houd er rekening mee om echt een top agilityhond te zijn moeten ze een beetje knetter zijn. En dat is wellicht juist weer niet wat je zoekt, dus wees duidelijk in je bewoordingen. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:36

Je zou een Facebookpagina kunnen joinen van border collies.

Ik zit dan zelf in een Facebookpagina van een ander ras en af en toe delen mensen hun nestje met dat ze nog pups over hebben. (Wij hadden zelf fokkers gemaild die aangesloten waren bij het Stamboek en toen hadden we geluk)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:41

Word lid van liefhebbers groepen op facebook.

Daar worden soms nestplannen besproken, nestfotos gedeeld, en weet men vaak wel of een bepaalde fokker 'gewoon een leuk thuisnest' heeft of dat het broodfok/schuurfok is.

Bijde shelties zijn er groepen exclusief voor rashonden, maar ook een heel leuke groep waar zowel rashonden als lookalikes als kruisingen welkom zijn.

Zulke groepen zijn er vast ook voor borders en evt aussies

Gewoon lid worden van een stuk of wat groepen, dan kom je er vanzelf achter welke groep het best bij je past. En waar je de beste adviezen krijgt.

Op marktplaats staan af en toe echt wel thuisnesten.
Maar ik schat dat minstens 80 % broodfok is, of verborgen broodfok (= wordt aangeboden als thuisnest, zo zien de fotos er ook uit, maar is in werkelijkheid schuurfok. Die zijn soms lastig te herkennen)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:02

Kruising of ras, verdiep je goed(facebook groepen zijn daar bijv makkelijk in) wat er allemaal voorkomt in het ras (de rassen) aan gezondheid. En ga voor een fokker, ook bij een kruising, die op alles Test wat er voor komt in zoverre dat dat kan.
Ook fokker van een kruising moet je over de familie kunnen vertellen en niet alleen “het is zo’n lieve werkwillige hond” bijv.

Zorg dat je doorvraagt.
Zijn er testen niet gedaan; vraag waarom. En “niet nodig” of “volgens de dierenarts kei gezond”
Zijn geen juiste antwoorden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:11

Op facebook heb je de groep 'embark dekreuen aangeboden', voor mensen die zowel binnen als buiten hun ras/type fokken en getest hebben met een DNA profiel (embark is de meest bekende geloof ik, maar elk DNA-profiel mag).
Voor de Border Collie is het een andere test dan Embark begreep ik, maar er zijn ook dekreu eigenaren met border collies daar aangemeld.
Evt zou je hen kunnen benaderen of ze een nest op komst hebben of wat weten. :)

En wellicht kom je wel iets heel anders tegen wat je aanspreekt qua uiterlijk of beschrijving en kun je op die manier daar een pup van vinden. :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:18

Er zijn maar heel weinig mensen die echt bewust een goed doordacht een kruising fokken. Zeker bij een bc (maar ook een aussie) zou ik erg goed naar de lijnen van de ouders kijken. Het zijn alle twee rassen met de nodige gezondheidsproblemen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:51

Kijk ook vooral even op Puppyplaats.nl! Dat platform is sinds 1,5 jaar over genomen, en sindsdien doen ze erg veel om gezondheid en welzijn van de dieren te waarborgen. Handelaren die op grote schaal honden uit het buitenland halen mogen niet adverteren, je moet verplicht foto's uploaden van de pups met de moederhond etcetera. Ze controleren elke advertentie handmatig voor hij geplaatst wordt :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:52

Het is wel een risico, kruising border collie, er komt zoveel epilepsie voor in dit ras.
Zelfs bij de raszuivere border collies (dus met stamboom) komt het veel voor.
Daarom het beste via de rasvereniging, ga op zoek naar een goede fokker die fokt met goede lijnen.

Niet zomaar een kruising van marktplaats kopen , dat is het domste wat je kan doen.
Gelegenheidsnestje is een even groot risico, meestal zijn dat ook honden die niet zijn getest of waar van de voorouders niets van is bekend.
Je weet dan dat je een veel groter risico neemt dat je een hond koopt die problemen gaat krijgen (gedrag, epilepsie ed)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:12

De betere fokkers hebben echt geen puppyplaats, marktplaats of bazoeki nodig!

Je kunt het beste investeren in een (paar) bezoek(en) aan evenementen (shows, wedstrijden, wandelingen die de rasvereniging organiseert) en daar wat lijntjes uitgooien. Vanuit daar benader je een aantal fokkers en bevraagt ze op hun manier van fokken. Bij de fokker(s)van je keuze kun je je dan op hun wachtlijst laten plaatsen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:28

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:37

Barbet schreef:
Het is wel een risico, kruising border collie, er komt zoveel epilepsie voor in dit ras.
Zelfs bij de raszuivere border collies (dus met stamboom) komt het veel voor.

De kans op epilepsie ligt bij een kruising lager dan bij een volle Border, mits de andere helft van de kruising niet ook een epilepsie-belast ras is natuurlijk...