Hondenbeleid, waarom zoveel verschil per gemeente?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Hondenbeleid, waarom zoveel verschil per gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 20:56

Wij hebben sinds begin dit jaar weer een hond, heel erg leuk. Maar wat me deze vakantie is opgevallen, er is zoveel verschil per gemeente qua honden beleid. Zo betalen wij fiks veel hondenbelasting. Daar krijgen we speciale prullenbakken met hondenpoep zakjes voor, en postzegeltjes met een hekje erom waar de hond los mag. Alleen in onze wijk is een parkje van een wat groter formaat, waar honden wel echt fijn kunnen spelen. Verder overal aanlijnplicht, en overal opruim plicht.

Nu stonden we deze zomer op een camping in Dordrecht. Wat een verademing! Hele duidelijke kaart van de gemeente, ook per wijk, met daarop alle plekken waar de hond los mag. En dat was in groenstroken rondom de wijken bijna overal. Coco vond het heerlijk! En nu vraag ik me af, hoe is het in jouw woonplaats? En waarom is het per gemeente zo verschillend geregeld?

zonnebloem18

Re: Hondenbeleid, waarom zoveel verschil per gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:12

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 21:18

Ja zo'n soort kaart had de gemeente Dordrecht ook :j

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:56

Ik geloof dat wij in Wijchen bijna het meest aan belasting betalen van nl en hier zijn de losloop velden of niet omheind (lage struikjes langs een drukke weg en spoor) of slecht onderhouden kapotte gaas hekjes die niet sluiten of er loopt een fietspad doorheen |o staan ook heel weinig bakken en zakjes hoef je helemaal niet te verwachten ik ga ook daarom altijd met de auto naar een stukje losloop gebied of veldje

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:00

Geen hondenbelasting, 2 losloopgebieden in het buitengebied (niet bij mijn dorp), in mijn dorp geen speciale prullenbakken en geen hondenuitlaatveldjes (maar kan zijn dat dit in andere dorpen van de gemeente wel is).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:02

Er is heel veel verschil. In Doesburg betaalde ik echt heel veel belasting en kon er poepzakjes voor halen, geen echt speciale dingen voor honden eigenlijk :n een paar strookjes waar de hond los mag. En opruimplicht

Waar ik nu zit geen belasting, geen gratis zakjes maar wel speciale prullenbakken. En opruimplicht.

Elders geen belasting maar ook verder geen enkele voorziening op een door bewoners gemaakt omheind stukje veld voor loslopen. Geen prullenbakken of zakjes ervoor. En Opruimplicht

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:06

Spijkenisse veel belasting en op een heel onlogische plekken ( kleine ) losloop plekjes. Dwz langs een drukke weg zonder hek eromheen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:10

Ik betaal €125,- aan kenneltarief voor zeven honden. In het buitengebied mogen ze eigenlijk overal wel los, als je ze onder controle hebt doet eigenlijk niemand moeilijk. We hebben een aantal veldwegen als losloopgebied, prullenbakken en mogen gratis poepzakjes ophalen maar verder niks noemenswaardig.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:16

Voor Eindhoven geldt:

Binnen de bebouwde kom horen honden te worden aangelijnd. In Eindhoven zijn er echter ook meerdere locaties waar honden wel los mogen lopen. Dergelijke hondenlosloopterreinen zijn onderdeel van deze dataverzameling.
73 locaties en een kaart ervan:
https://data.eindhoven.nl/explore/datas ... jawg.light
De veldjes die ik ken zien er prima uit, al blijken ze niet allemaal goed te zijn.

Wij betalen 82,- voor 1 hond. En 164,- per hond wanneer je meer honden hebt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:01

Geen hondenbelasting en nauwelijks voorzieningen, honden dienen overal aangelijnd te zijn muv een tweetal postzegel omheinde uitlaatveldjes en uitlaten dient eigenlijk bij de daarvoor bestemde uitlaatstroken te gebeuren. In onze wijk staan wel twee speciale bakken bij de uitlaatstroken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:43

Hier is de hondenbelasting sinds dit jaar afgeschaft. Overal aanlijn en opruim plicht, en ook geen omheinde uitlaatveldjes of iets.
Wel vlakbij een klein stukje bos waar honden los mogen, dat scheelt enorm.
Ik mis de uitlaatveldjes ook absoluut niet. Lopen thuis alleen de kleine rondjes in de wijk en verder 1-2x per dag naar het bos of iets.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 02:46

Ha ik vind dat zo bizar die plekken zonder opruim plicht, ik kwam dat tegen toen ik in NL op bezoek was bij mijn broer in Rotterdam en we zijn hond gingen lopen.
Ik vraag me af waarom er sommige gebieden zijn waar je poep niet hoeft op te ruimen? Is toch ranzig om door een veld vol stront te lopen? Ben benieuwd of iemand dat weet haha.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 05:42

In Zoetermeer is er opruimplicht, maar 80% van de eigenaren doet dit niet. Er staan nauwelijks prullenbakken, geen zakjes, geen bordjes.
Een aantal omheinde veldjes in de gemeente, verder aanlijnplicht.
Diverse keren contact gezocht met de gemeente maar ze doen helemaal niets aan de strontoverlast.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 06:21

In gemeente Ede is aanlijnplicht, tenzij je in losloopgebied loopt of op bestemde veldjes.
Ook geld er opruimplicht behalve op de grote losloopgebieden, die zijn aangegeven op de kaart.
Helaas houden veel mensen zich hier niet aan de regels, waardoor er groenstroken vol stront zijn.
Wel zag ik laatst in het krantje, dat de gemeente zichzelf daar ook de schuld van geeft, omdat ze veel vuilnisbakken hebben weggehaald, waardoor je soms echt kilometers moet lopen voor je een bak tegenkomt. Ik geloof dat ze dit willen gaan herstellen en dan weer beter gaan handhaven. ben benieuwd. Bij ons betaal je 36 euro voor de 1e hond en 53,40 voor de 2e en volgende hond.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 06:38

Nagini schreef:
Ha ik vind dat zo bizar die plekken zonder opruim plicht, ik kwam dat tegen toen ik in NL op bezoek was bij mijn broer in Rotterdam en we zijn hond gingen lopen.
Ik vraag me af waarom er sommige gebieden zijn waar je poep niet hoeft op te ruimen? Is toch ranzig om door een veld vol stront te lopen? Ben benieuwd of iemand dat weet haha.

Hier is geen opruimplicht op de uitlaatstroken, de gemeente maakt het veld met een speciale auto schoon tijdens het maaien.

Hier jaren met 2 honden in Den Haag gewoond, schoftig duur. Gemeente gaf zelf ook aan dat ze hondenbelasting gebruikte om andere belastingen laag te houden. Ook vrijwel geen voorzieningen. Wat er was (zakjes, prullenbakken, enz) werd steeds verder wegbezuinigd.
Nu gemeente west maas en waal die echt mega veel meer doet. Veel aangelijnde uitlaatstroken zonder opruimplicht, prullenbakken op andere plekken, zakjes. En buiten de kern veel ruimte om vrij te lopen, wat in zo'n klein dorp eigenlijk voor iedereen toegankelijk is.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 07:59

Hier betalen we geen hondenbelasting maar er zijn ook geen fijne voorzieningen zoals een fatsoenlijke omheinde speelweide, al het groen (inclusief Berenklauw ed) dat soms een meter hoog groeit omdat het "eco" is, geen poepzak voorzieningen etc. Wel een opruimplicht.
Honden moeten hier aangelijnd (APV) maar tussen de woningen op straat laten velen de honden los lopen terwijl ze rustig een andere hond aanvliegen.

Het stukje park waar ze los mogen lopen loopt een soort van diepe "gracht" doorheen. Dankzij de "natuurliefhebbers" die hier niet wonen maar wel bepaalden dat die "gracht" er moest komen... In een park waar honden voorheen een veilig speelveld hadden, omgroeid met dichte struiken, en geen "gracht" of wegen waar ze gemakkelijk konden komen. Nu is alles open en kunnen ze ook nog eens zo de weg op.
Moet je net een hond hebben die grote rondes rond rent en zo dus de weg op kan en die graag het water in gaat maar verstijfd als hij geen grond meer onder de poten heeft...(hij zwemt dus niet en heb m op diverse locaties in NL al 3x onder water vandaan moeten plukken).

Tegenwoordig dus echt alleen maar aan de lijn hier thuis (en op vreemde terreinen)...en een eindje moeten rijden naar een gebied waar hij wel enigszins "veilig" los kan.

Je kunt hier allerlei wensen indienen of petities maar de gemeente doet hier op allerlei vlakken totaal niets. Zelfs geen veilige plek maken van een fietspad die op een straatje in een woonwijk uit komt maar waar brommers en zelfs auto's hard doorheen rijden en zonder in te houden de woonwijk in knallen. Er moet eerst iemand flink gewond raken kennelijk.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 16-08-22 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:00

Neonlight schreef:
Geen hondenbelasting, 2 losloopgebieden in het buitengebied (niet bij mijn dorp), in mijn dorp geen speciale prullenbakken en geen hondenuitlaatveldjes (maar kan zijn dat dit in andere dorpen van de gemeente wel is).

Idem hier (zuidoost Drenthe).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 08:00

fannetje schreef:
In gemeente Ede is aanlijnplicht, tenzij je in losloopgebied loopt of op bestemde veldjes.
Ook geld er opruimplicht behalve op de grote losloopgebieden, die zijn aangegeven op de kaart.
Helaas houden veel mensen zich hier niet aan de regels, waardoor er groenstroken vol stront zijn.
Wel zag ik laatst in het krantje, dat de gemeente zichzelf daar ook de schuld van geeft, omdat ze veel vuilnisbakken hebben weggehaald, waardoor je soms echt kilometers moet lopen voor je een bak tegenkomt. Ik geloof dat ze dit willen gaan herstellen en dan weer beter gaan handhaven. ben benieuwd. Bij ons betaal je 36 euro voor de 1e hond en 53,40 voor de 2e en volgende hond.

Hier struikel je nog net niet over de speciale bakken en ligt ook veel poep overal. Mensen zijn gewoon lui. Ik ruim het wel altijd op in de buurt, mijn hond poept niet als er al poep ligt. Ik vind het asociaal als je het niet opruimt, daarnaast, de zakjes zijn zo te pakken en de bakken staan altijd op je looproute.

Wbt plekken zonder opruimplicht, de plekken die ik ken waar dit voor geldt zijn zo ruim opgezet dat je amper wat tegenkomt. Hier 1 gebiedje waar opruimplicht alleen geldt als de hond op het pad poept.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:12

Hier geen hondenbelasting. Wel een aantal omheinde veldjes maar die worden verder niet onderhouden. Er staan nergens prullenbakken, ook zijn poepzakjes nergens te krijgen. Wel is er opruimplicht.
Dit was hetzelfde toen er nog wel belasting betaald moest worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 08:13

O echt stonden er toen ook geen bakken? Wij krijgen iig wel waar voor ons geld dan :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:13

Vroeger wel hondenbelasting, geen opruimplicht maar wel prullenbakken en als je geluk had zakjes die je uit de bak kon halen, maar meestal niet. Nu geen hondenbelasting meer, opruimplicht, maar de bakken worden niet vaak geleegd en zijn op plekken zelfs weggehaald. Wel kan je gratis zakjes ophalen.

Geen losloopplekken. Misschien in de andere dorpen, maar dan moet je al een stuk rijden en kan je beter naar andere plekken die beter zijn.

Dus eigenlijk met hondenbelasting minder voorzieningen, want stront hoefde je niet op te ruimen, maar werd door de gemeente ook niet gedaan. Zakjes ook zelf aanschaffen, want bijna altijd leeg en de bakken werden veel te weinig geleegd. En de aanvraag voor losloopplek is genegeerd :+ we hebben maar sporadisch een plek waar hond aangelijnd zijn behoeftes mag doen. Een aantal zijn verbouwd en nu speciale kinder grasvelden. Ik heb aan het 1 van de straat klein grasveld waar we terecht kunnen, verder weg een paar bermen op drukke wegen.

Ze mogen buiten de bebouwde kom los, maar dat js of op 60km weg zonder fiets of voetpad en kleine berm, of fietspad langs de dijk. Die laatste is fijn met veel gras, maar wel druk en boer die op iederen hondeneigenaren scheldt vanwege schapen die onderaan de dijk achter hek en sloot staan. Dus loopt ook niet fijn.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:29

Wij betalen € 173,90 voor twee honden, de voorzieningen zijn in ons dorp nihil. Er zou ergens een veldje moeten zijn wat ik niet eens kan vinden en we kunnen gratis poepzakjes halen.
Los alleen op het verborgen veldje of buiten de bebouwde kom.

Ik ben erg blij dat ik zelf buiten de bebouwde kom woon en dat de honden bij de paarden in de wei kunnen en dat we er vaak op uit gaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:38

Onze gemeente bestaat uit verschillende dorpen.
Het verschil is groot onderling.
In het ene dorp wel gratis zakjes en de andere niet. Idem met losloop plekken.
Nergens afgezette losloop veldjes.
Maar betalen geen honden belasting

Opruimplicht wel, maar vind dat je dat sws hoort op te ruimen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:41

Hier ook hondenbelasting.
Ook wonende in het buitengebied en onze honden hebben nog nooit een losloopveldje of prullenbak gezien...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:41

Hier in het dorp geen hondenbelasting en volop bakken in de kern van het dorp. Opruimplicht, maar niet iedereen houdt zich eraan. Maar ik herinner mensen er graag aan en wil ze ook best een zakje aanbieden ;)

Loslopen op 3 stukken langs het kanaal. Nadeel is wel dat dat ook een fietspad is, maar beide staan goed aangegeven aan de start van het pad, dus dat bijt elkaar niet echt.

Maar op plekken (bos) waar de honden eigenlijk niet los mogen wordt het ook volop gedaan en daar hebben de meeste mensen eigenlijk geen moeite mee. Verder in de omgeving genoeg losloopgebieden om met de auto heen te gaan.