het leed dat brokken voeren heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

het leed dat brokken voeren heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 07:55

hoi hoi allemaal,

ja het leed dat brokkenvoeren heet...

onze hond heeft laatste jaren vera vlees gehad.

maar nu met onze dochter van 10maanden moeten we toch echt over op brok. onze hond is geen snelle eter maar onze meid is wel een snelle ontdekker. dus de voerbak ik gewoon niet veilig meer, buiten voeren enz werkt hier met onze hond niet.

maar nu ik heb "lekkere" brokken in huis maar hoe kan ik ze nog lekkerder maken. want ja onze kieskeurige lieve hond heeft nog niet bedacht kom laat ik dat nu to h eens eten (daarom waren we deels ook op vlees gegaan)

wie heeft de gouden tip!

de gene die hem heeft mag hem een keertje als beloning uitlaten ;)
Laatst bijgewerkt door xingridx op 21-07-22 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout uit titel aangepast

Needje

Re: het leed dat broken voeren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:57

Maar waarom zou je dochter geen brokken eten en wel vers vlees?
Misschien gewoon je kind leren dat ze niet bij je hond mag komen als deze eet. Lijkt me sowieso een goed idee.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 08:01

Needje schreef:
Maar waarom zou je dochter geen brokken eten en wel vers vlees?
Misschien gewoon je kind leren dat ze niet bij je hond mag komen als deze eet. Lijkt me sowieso een goed idee.

omdat broken een stuk minder gevaarlijk is omtrent bacteriën enz.
tuurlijk leren wij haar dat ze niet bij het voer mag komen.

maar onze zoon nu 3 heeft er nooit interesse in gehad, deze dame is heel anders en vis overal wat vandaan ales je net geen 2tellen oplet.

dus kiezen voor gezondheid en veiligheid.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:12

Ok qua bacteriën begrijp ik het.
Maar blijf bij m'n standpunt dat je kind niet bij de hond moet kunnen komen zolang ze niet begrijpt dat ze niet bij de hond z'n voer mag komen.

Ik geef m'n katten Power of Nature brokken (en vers vlees). Dat hebben ze volgens mij ook voor honden. Misschien daar eens naar kijken?
(ik bestel het metaal in Duitsland want goedkoper)
Of anders Orijen?
(beide eten mijn katten en dat zijn lastige eters)

edit: https://www.heimfutterservice.de/nl/214-power-of-nature

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 08:16

Needje schreef:
Ok qua bacteriën begrijp ik het.
Maar blijf bij m'n standpunt dat je kind niet bij de hond moet kunnen komen zolang ze niet begrijpt dat ze niet bij de hond z'n voer mag komen.

Ik geef m'n katten Power of Nature brokken (en vers vlees). Dat hebben ze volgens mij ook voor honden. Misschien daar eens naar kijken?
(ik bestel het metaal in Duitsland want goedkoper)
Of anders Orijen?
(beide eten mijn katten en dat zijn lastige eters)

edit: https://www.heimfutterservice.de/nl/214-power-of-nature

klopt hoor dat kind niet bij de hond mag komen. maar soms staat de voerbak nog in de keuken als de hond al klaar is.

ik ga even kijken naar dit merk!

ik had nu overigens tribal!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:19

Ik haal het vlees weg als de katten niet verder eten en zet het in de koelkast. Krijgen ze het later wel weer. Misschien is dat ook nog een idee?
Of voeren in een bak die met chip open gaat?

Tribal ken ik niet. (maar ben verder ook niet zo thuis in hondenvoer natuurlijk :) )
Laatst bijgewerkt door Needje op 20-07-22 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:19

Je hond is geen snelle eter zeg je. Hoe niet snel is dat?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:32

Je zou eerst vers met een geperste brok kunnen mengen om de hond te laten wennen als hij echt geen brok wil eten. Of een klein beetje vlees aanlengen met water om als soort soepje over de brokken te doen zodat de smaak er wel aan zit. Bijvoorbeeld de brok van Darf heeft een vrij hoog vleesgehalte en weinig onnodige toevoegingen.

Toch is mijn ervaring dat 'vers vlees honden' brokjes vaak heel lekker vinden omdat ze dat als snoep zien. :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:44

En bijvoorbeeld gestoomd vlees geven ipv vers vlees? Daar zijn ook complete maaltijd rollen voor te krijgen. Minder bacterierisico als rauw maar vaak gaat het er veel beter in als brokken.

Andere optie die je kunt overwegen is het plaatsen van een hekje oid (denk aan een puppyren, die losse hekjes kun je in iedere vorm neerzetten of gebruiken om een deel af te schermen) om te voorkomen dat de kinderen bij de hond komen als hij eet. Hekje kan dan weer aan de kant als de bak weg is, hond heeft rust en je dochter kan ondertussen leren dat bij de bak komen niet de bedoeling is.

Brokken zijn trouwens ook niet 100% veilig qua bacteriën. Ook in brokken kan bijvoorbeeld salmonella voorkomen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 08:50

Leo schreef:
En bijvoorbeeld gestoomd vlees geven ipv vers vlees? Daar zijn ook complete maaltijd rollen voor te krijgen. Minder bacterierisico als rauw maar vaak gaat het er veel beter in als brokken.

Andere optie die je kunt overwegen is het plaatsen van een hekje oid (denk aan een puppyren, die losse hekjes kun je in iedere vorm neerzetten of gebruiken om een deel af te schermen) om te voorkomen dat de kinderen bij de hond komen als hij eet. Hekje kan dan weer aan de kant als de bak weg is, hond heeft rust en je dochter kan ondertussen leren dat bij de bak komen niet de bedoeling is.

Brokken zijn trouwens ook niet 100% veilig qua bacteriën. Ook in brokken kan bijvoorbeeld salmonella voorkomen.

hihi in ons mini woonkamer en keuken, is het niet haalbaar om hekje neer te zetten.

ga eens kijken met wat lekkers inderdaad over de brok heen ye doen!

ow deze gekke hond neemt ook geen snoepjes aan ;)

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:58

Onze niet snelle eter eet enkel als hij honger heeft. En dat zie je dus niet. Doet gemakkelijk 8 u over een bak brokken.

Ik doe altijd 1 lapje spek 1 min microgolf daarna brokken erover . Lapje spek in reepjes knippen en soms nog soeplepel geraspte kaas erover en dan goed roeren. Anders eet hij echt niet.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:08

Hier moet ik dan niet opletten qua baby/peuter maar wandelende stofzuiger-teef.
Onze Tervuerenreu is een (stress-) niet eter en als dan doet die ook eeuwig met zijn porties. Vroeger van alles uitgeprobeerd.
Alleen cremefraiche ( lepeltje), lepeltje kattenvoer en geraspe kaas doen hem brokken laten eten.
Was verder geen probleem tot 2 jaar geleden ons 2e tweedehandsje Groenendaeler-teef kwam.
Die was al ultradik maar presteerde het om Léon nog even van de bak wegtestaren en hoppa.
Nu overgegaan op 2 a 3 keer kleine porties voeren. Dus echt wat hij binnen 5 minuten wegeet.
Dat werkt aardig

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:09

Ik zou persoonlijk zorgen dat je hond op een plek kan eten waar jouw dochter niet komt. Gelijk voor de hond rustiger met eten voordat ze dadelijk ineens in zn voerbak hangt en anders goed opletten en de bak weghalen als ie klaar is.
Misschien andere voertijden plannen.

Hoewel je een punt hebt met bacterien van vers vlees. Zou ik er net zo goed niet om staan te springen als t een bak brok was. Aangezien de bak brokken net zo goed “vies” word als de hond er doorheen gaat om het op te eten. Helemaal als je t smakelijker maakt met toevoegingen.

Je zou eens kunnen kijken naar acana, brit care grain free of natural greatness. Evt een lepel blikvoer er over.
Maar persoonlijk zou ik eerder een oplossing zoeken zodat hij op kvv kan blijven dan gaan rommelen met brok terwijl ie dat slecht eet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:13

Is meerdere keren per dag een kleine portie geven een oplossing? Dat wat de hond binnen een paar minuten op kan eten.

Kind zolang vast zetten in een kinderstoel/ in de box ofzo?

Ik verwacht dat je dochter hooguit 2 jaar is? Als ze al ouder is, gewoon een keer goed boos worden als ze naarde voerbak gaat? Neem aan dat ze óók niet bij bijvoorbeeld brandende kaarsen, emmer met schoonmaakmiddelen enz mag komen.

Is ze nog zo jong dat ze het echt niet begrijpt, dan is ze dus nog jong genoeg om haar even 5-10 minuten ergens vast te zetten. Dan kan de hond rustig eten.

Met brokken ga je anders óók hebben dat ze zich daarmee gaat bemoeien en brokken hebben misschien iets minder bacteriën dan vers, maar als er een hond al aan gegeten heeft, is het absoluut niet fris meer als je dochter een brokje in haar mond zou stoppen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:14

pinkie87 schreef:
hihi in ons mini woonkamer en keuken, is het niet haalbaar om hekje neer te zetten.

ga eens kijken met wat lekkers inderdaad over de brok heen ye doen!

ow deze gekke hond neemt ook geen snoepjes aan ;)

En een traphekje in de deuropening naar de keuken?
Dan kan je kindje er niet heen en je hond rustig eten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:15

En je hond eten geven als je dochtertje op bed ligt? Dus in de avond gaan voeren, dan kan je gewoon vlees voeren lijkt mij :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:27

kimmie261 schreef:
En je hond eten geven als je dochtertje op bed ligt? Dus in de avond gaan voeren, dan kan je gewoon vlees voeren lijkt mij :)

Precies en/of evt tijdens haar middag slaapje.
Onze honden kregen hun bak als wij aan tafel gingen, tijdens middagslaapjes, als wij naar buiten gingen (in de tuin of naar de speeltuin/winkel enz) en als de kinderen op bed waren (althans.. als de jongste op bed lag :+ die was nogal een uitdaging).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:40

kimmie261 schreef:

Dit dacht ik ook meteen.
Daarnaast een hond die aan het eten is daar hoort sowieso geen kind in de buurt te komen.

Maar als hij het goed doet op vlees zou ik zeker niet over gaan schakelen, maar zorgen dat het kind er niet bij kan.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:56

Borisje schreef:
Je zou eerst vers met een geperste brok kunnen mengen om de hond te laten wennen als hij echt geen brok wil eten. Of een klein beetje vlees aanlengen met water om als soort soepje over de brokken te doen zodat de smaak er wel aan zit. Bijvoorbeeld de brok van Darf heeft een vrij hoog vleesgehalte en weinig onnodige toevoegingen.

Toch is mijn ervaring dat 'vers vlees honden' brokjes vaak heel lekker vinden omdat ze dat als snoep zien. :')

Ja, totdat het meerdere keren in de voerbak ligt. Hier wordt het 1 dag geaccepteerd daarna gaat de hond in hongerstaking. Voor blikvoer geldt ongeveer hetzelfde.

Ik zou vlees blijven geven.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:42

DuoPenotti schreef:
kimmie261 schreef:

Dit dacht ik ook meteen.
Daarnaast een hond die aan het eten is daar hoort sowieso geen kind in de buurt te komen.

Maar als hij het goed doet op vlees zou ik zeker niet over gaan schakelen, maar zorgen dat het kind er niet bij kan.

Helemaal mee eens.
Je wil niet dat je hond een keer uithaalt omdat het kind bij de voerbak komt.
Gewoon voeren en na 5 minuten voerbak weghalen, ook niet gaan compenseren met snoepjes ofzo.
Na een paar keer weet hij dat het eten weggehaald wordt en zou hij zijn voer sneller moeten gaan eten, voor veel honden werkt dit.
Heb het deze week nog met een logeerhond gehad, eerste 2 dagen wilde ze haar brokken niet eten, laten staan was geen optie vanwege mijn hond. Na 2 dagen hongerstaking eet ze nu netjes als ik het voer neerzet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:47

Jammer dat dit de reden is waarom je geen vers meer wilt voeren. Ik als ook moeder zijnde moet zeggen dat ik me echt geen moment zorgen maak over vers voeren icm m'n kind. Nu is mijn kind wel oud genoeg om al te weten dat hij de dieren met rust laat tijdens het eten, maar ook toen m'n zoontje nog jonger was, zou ik me daar geen zorgen over hebben gemaakt - toen kreeg de hond wel nog brok maar toch, ook daar zit je met bacteriën waar ze gewoon van af moeten blijven. Ik kan me voorstellen dat mensen hier wel meer over nadenken en zich misschien zelfs zorgen maken met kleine kids, maar ik denk eerlijk gezegd ook dat je het in je hoofd misschien erger maakt en moeilijker maakt voor jezelf als het hoeft te zijn.

Ik ben het wel eens met wat al door meerderen is aangehaald; In principe moet je ongeacht wat je voert, zorgen dat je hond ten Alle tijden in rust kan eten dus sowieso zorgen dat geen van je kinderen bij de hond komt tijdens etenstijd. Gewoon niet - en ja dat zeg ik als zelf mama zijnde ook en ik weet hoe lastig het even kan zijn om ze dat aan te leren, maar wat mij betreft hoort dat er nu eenmaal gewoon bij. Mijn kind laat de hond gewoon met rust tijdens het eten en dat heb ik hem aangeleerd vanaf dat hij jong was. En als ze er niet bij komen, kun je gewoon zonder enig probleem vers vlees (blijven) voeren toch. Als je hond het hier goed op doet, zou ik zeker niet om deze reden iets anders gaan voeren. Zo zonde :(

Dan zou ik idd dus ook nog eens gaan kijken naar andere voer tijden als bv de kids niet in dezelfde ruimte aanwezig zijn of toch echt erover denken om met hekjes te werken tijdens voer tijd. Zelfs in de meest kleinste huisjes kun je toch wel gewoon prima 10min even een hekje plaatsen? 't is niet dat je dit de hele dag hoeft te laten staan natuurlijk als je bv. van die ren panelen gebruikt die je prima kunt verplaatsen. En op die manier kun je ook nog mooi je kids uit de buurt houden, als deze Toch besluiten dat ze perse erbij willen en je ze dat nog niet afgeleerd hebt - wat imo wel ten alle tijde iets is om naar te streven als je honden en kinderen in huis hebt. Ik zeg win-win. En wanneer de hond klaar is met eten, alles gewoon even opruimen en klaar, niks meer aan de hand :) Gewoon jezelf aanwennen dat je dat meteen opruimt ipv te laten staan, of het alleen al even in de bak op de aanrecht zet, da's 2sec werk. En wanneer de kids ouder worden, zul je ze steeds makkelijker kunnen leren om gewoon die bak ook met rust te laten en kun je de hekjes al snel achterwege laten ook. Ik zou dit toch op z'n minst wel eens proberen zodat je gewoon hetzelfde kunt blijven voeren. Hoe ouder de kids worden, hoe makkelijker het ook telkens weer word; dus 't is niet dat je voor altijd even wat meer gestructureerd en strenger hiermee om hoeft te gaan.

EDIT:
Als de hond idd niet alles in 1x op eet, gewoon weghalen na een X aantal minuten/wanneer hond klaar is en later opnieuw aanbieden. Eventueel dus op tijden dat de kids niet in dezelfde ruimte zijn of toch proberen te werken met een hekje wat je even snel kunt verplaatsen. Da's toch zo gepiept :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 20-07-22 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:59

Wat ik er uit haal is het probleem dat de hond niet alles in een keer opeet en dus laat staan waardoor kind daarna er bij kan.
imo is etensbak wegzetten als hond bij etensbak wegloopt de makkelijkste oplossing.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:05

Ik zou gewoon bij vlees blijven. ‘S morgens hond voeren, kind in de box of kinderstoel met ontbijt. Hond stopt met eten, bak opruimen en kind uit de box.
Zodra kind in bed ligt hond de hoofdmaaltijd geven waar hij zo lang over mag doen als nodig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:06

Needje schreef:
Wat ik er uit haal is het probleem dat de hond niet alles in een keer opeet en dus laat staan waardoor kind daarna er bij kan.
imo is etensbak wegzetten als hond bij etensbak wegloopt de makkelijkste oplossing.

Dat haal ik er ook uit.

TS, kan je niet als jullie gaan eten (en de kids neem ik aan, aan tafel zitten) de hond de bak neerzetten.
Bak weg halen als hij stopt met eten en weer neerzetten als de kids in bed liggen (middagslaapjes en avond). Is even wennen en vergt wat disclipine voor jezelf natuurlijk, maar volgens mij moet dat goed te doen zijn.

Als hij staat te eten heeft je dochter er sowieso niets bij te zoeken, dus op die manier voorkom je dat je dochter bij het eten van de hond zit. En krijgt de hond meerdere keren per dag de gelegenheid om te eten.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 11:32

mijn man voert de hond.
maar die laat alles steeds staan,
voerbakken op de grond ook als er nog voer in zit.

(heb al vaker wat van gezegd)

zelf moet ik ook steeds achteraan dat die voerbakken goed schoon worden gemaakt.

ik moet dan steeds onthouden om te kijken staat het er nog, moet ik het nog weg halen. enz en dat red ik de laatste tijd gewoon niet meer.

heb dochter van 9maanden en zoontje van 3. dus moet gewoon keuzes maken dat is dit x het voer van de hond en kies dus voor me zelf en mijn kids een keertje

onze hond heeft het echt niet slecht . maar laatste tijd loopt hij ook niet 100% lekker op vers vlees..

ga vanmiddag even natvoer er bij halen kijken of hij dan wel alles mee eet.