composteerbaar kattengrit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

composteerbaar kattengrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:45

Wie heeft hier ervaring mee?

Wij wonen in Frankrijk op een boerderij en zijn aangesloten op een septic tank.

Wij hebben 3 katten dus gaan door genoeg kattengrit heen per jaar en het is niet bij ons niet makkelijk het grit in de vuilniszakken aan de straat te zetten omdat de zakken niet sterk genoeg zijn voor het gewicht en we anders meer zakken gebruiken dan per jaar toegerekend word. Wij brengen dus eens in de zoveel tijd alles naar de stort.

Nu zag ik bij de lidl een grit die door de wc kan en ging ik denken.
Is er kattengrit ofzo dat buiten op een composthoop kan of zelfs door de wc de septic tank in en hoe gaat dit dan, hoe is dit voor de bodem en kan je dit daarna weer gebruiken in de tuin?

belle_boef

Re: composteerbaar kattengrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:47

Gewoon je katten buiten laten. Heb je geen kattenbak meer nodig

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:48

Ik gebruik zelf Cats best omdat dat in de groenbak mag. Ik weet niet hoe het zou werken op een compost hoop.

Ik ben er trouwens wel heel tevreden over, het klont super goed en stinkt ook niet

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:54

Je hebt kattenbakvulling in de vorm van geperst zaagsel, dat is volledig composteerbaar. Ik zou het wel gewoon in de tuin composteren ipv in de sectic tank.
Volgens mij is het vergelijkbaar met strokorrels voor paarden en (min of meer) hetzelfde als houtpellets voor kachels.
Dus kan je ze niet als kattenbakkorrels vinden, koop dan gewoon een zak houtpellets voor in de kachel of een baal strokorrels voor paarden en probeer het uit.

Evt koop je los kattenbakparfum (is poeder met een luchtje) en gooi je er daar wat van doorheen als je vindt dat het (meer) stinkt dan de gebruikelijke gebakken kleikorrels.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:55

Vlas?
Mijn katten doen hun behoefte in de stal. In hun kattenbak zit ook vlas maar ze kiezen liever de stal nu dan de kattenbak (24/7 buiten katten)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:56

Onze kat heeft vlas in de kattenbak: gaat prima!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:02

Ik heb voor de stalkittens destijds houtkorrels gebruikt.. die konden na afloop gewoon op de mesthoop en t gaf geen gevaar als de hond er op een onbewaakt moment toch uit de kattenbak at (in tegenstelling tot die silica korrels)
Ik vond het prima werken eigenlijk.. maar bij mij stond t wel op stal en niet in huis.. dus dat is toch anders..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:06

Honden- en kattenkop mag niet in de groene container of op de composthoop toch? Of zou je dan het poep scheiden van de rest van het grit?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:10

Amber_anne schreef:
Ik gebruik zelf Cats best omdat dat in de groenbak mag. Ik weet niet hoe het zou werken op een compost hoop.

Ik ben er trouwens wel heel tevreden over, het klont super goed en stinkt ook niet

Weet je dat zeker?
Citaat:
https://www.afvalscheidingswijzer.nl/pr ... %20compost.
Honden- en kattenpoep hoort bij het restafval. Honden- en kattenpoep mogen niet in de gft-bak en ook niet op de composthoop thuis, vanwege het risico van het overdragen van dierziektes via de compost. Ook kippenmest, duivenmest, kattenbakkorrels en menselijke uitwerpselen (bijvoorbeeld babypoep uit een luier) mogen niet in de biobak.

Er zijn houtkorrels voor katten. Dat werkt anders dan grit, de houtkorrels vallen uit elkaar als ze nat worden. Ik heb een kat die pertinent weigert op houtkorrels te gaan, dus je moet dat wel even uitproberen.

En als je het composteert, dan niet op de tuin doen maar (alsnog) weggooien. Zie bovenstaande.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:12

Yessy schreef:
Honden- en kattenkop mag niet in de groene container of op de composthoop toch? Of zou je dan het poep scheiden van de rest van het grit?

Je bepaalt toch lekker zelf of je het op je composthoop gooit?
De theorie is dat je evt ziektes zou kunnen verspreiden. In een goede composthoop wordt het 70 graden, ruim meer dan de koortstemperatuur die je lichaam hanteert om ziektekiemen de das om te doen :D

En de kat van de buren die spontaan in je tuin schijt? Moet je dat dan uit gaan graven want oh jee, misschien word je wel ziek?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:15

Ik heb een dubbele vuilnisbak in de kattenkamer met een bak voor poep en de andere voor de urine idd

Bij ons in de gemeente mag het in de groenbak mits het afbreekbaar is, dat is deze

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 16:20

Maar eehhh over menselijke uitwerpselen.... Vroeger en volgens mij nog steeds tegenwoordig ook wel haalt een boer zijn septic tank leeg en bewerkt er het land mee? O:)

Belle_Boef, leuke reactie maar ehhh dat gaat niet gebeuren. Onze katten komen buiten maar niet los en dat gaat ook niet gebeuren tenzij we een stalkat zouden nemen maar dat is geen huiskat.

De houtkorrels heb ik ook aan gedacht maar een van onze katten is dat eens gaan eten en er ziek van geworden. Sinds dien is mijn vriend bang om dat weer te gebruiken.

Roodvos, dan is het composteren misschien wat overbodig om hier te doen als het toch weg moet :D

Vlas heb ik nog nooit aan gedacht eigenlijk.. Wel interessant ook eigenlijk. :D

Amber_anne, de poep mag dan dus niet in de groenbak maar de urine wel?

Ik zat meer te denken inderdaad ook aan geur, maar ook is kattenurine enz heftig en wij gebruiken onze composthoop niet zoveel omdat het meeste groenvoer naar de kippen gaat. Ik ben een beetje bang dan dus voor de concentratie in de uitwerpselen en het schaden van eventuele planten in de buurt in het composteer proces.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:29

Klopt helemaal

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:33

Ik heb houtkorrels die in gruis uit elkaar vallen als ze nat worden. Dit gaat prima.
Ik heb nu ook een zak met geperst stro korrels. Die vallen minder makkelijk uit elkaar als ze nat worden maar het ergste vind ik dat ze veel sterker ruiken dan de houtkorrels..

Maar of dat een alternatief is als je kat houtkorrels eet? Naast de lucht....
De kattenbak met geperste stro korrels staat bij ons dus ook in de bijkeuken. De anderen in de woonkamer en de gang naar boven.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:28

Onze peewee bak met houtkorrels vind ik als we hem op tijd schoonmaken niet stinken. Als je houtkorrels overweegt zou je daar nog naar kunnen kijken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:43

Laat ik die nu net hebben.. :)
Ideaal kattenzand, ik ben er heel blij mee.. Enige grote nadeel is dat het fijn spul is, dus de uitloop is behoorlijk.. Stofzuiger krijg je er helaas niet bij.. :')

Afbeelding

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:49

Ik gebruik ook cat's best maar de poep zelf gaat wel bij het vuilnis en de rest op de compost. Ik heb een emmer klaar staan altijd voor het geen dat op de compost moet. Uitloop valt hier goed mee en geur ook.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:53

Ik heb deze ;

Check it out: #zooplus https://zooplus.page.link/pc4j

Ik heb zelf ook een septictank, maar doorspoelen door ik niet. Maar het kan dus wel op de composthoop. De kat vind het zelf fijn spul. Het voelt ook aan als soort zacht grid. Ik vind deze ideaal.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:21

nine1987 schreef:
Ideaal kattenzand, ik ben er heel blij mee.. Enige grote nadeel is dat het fijn spul is, dus de uitloop is behoorlijk.. Stofzuiger krijg je er helaas niet bij.. :')

[ [url=m/NrrRMz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben er ook fan van, maar ... hij is behoorlijk duur en slecht te verkrijgen.
Ik moet hem online kopen omdat niemand het hier aanbiedt, of enkel de minizakjes.

Het is wel lekker zuinig in gebruik.

Ik had altijd houtkorrels, maar mn hele huis zat onder het zaagsel. Bij natmaken verpulvert het en dat is niet handig verwijderen uit de kattenbak. Zelfs mn schoonloopmatten hielpen niks.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:29

Met houtkorrels is de peewee dus ideaal dan zakt al het zaagsel naar beneden

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:29

Onali schreef:
nine1987 schreef:

[ [url=m/NrrRMz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben er ook fan van, maar ... hij is behoorlijk duur en slecht te verkrijgen.
Ik moet hem online kopen omdat niemand het hier aanbiedt, of enkel de minizakjes.

Het is wel lekker zuinig in gebruik.

Ik had altijd houtkorrels, maar mn hele huis zat onder het zaagsel. Bij natmaken verpulvert het en dat is niet handig verwijderen uit de kattenbak. Zelfs mn schoonloopmatten hielpen niks.

Oh, ik haal 'm altijd bij ons op 't dorp bij de dierenwinkel.. Heb eigenlijk pas 1x misgegrepen..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 08:55

Bedankt voor alle tips en uitleg! :D

Ik ga de grit van cat's best eens bestellen. Ben super benieuwd :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:54

Ibbel schreef:
Je hebt kattenbakvulling in de vorm van geperst zaagsel, dat is volledig composteerbaar. Ik zou het wel gewoon in de tuin composteren ipv in de sectic tank.
Volgens mij is het vergelijkbaar met strokorrels voor paarden en (min of meer) hetzelfde als houtpellets voor kachels.
Dus kan je ze niet als kattenbakkorrels vinden, koop dan gewoon een zak houtpellets voor in de kachel of een baal strokorrels voor paarden en probeer het uit.

Evt koop je los kattenbakparfum (is poeder met een luchtje) en gooi je er daar wat van doorheen als je vindt dat het (meer) stinkt dan de gebruikelijke gebakken kleikorrels.

Het is idd vergelijkbaar met strokorrels voor paarden. Wij gebruiken ze al jaren voor onze katten en gooien de overschot op de mesthoop. Gaat goed, stinkt niet meer dan andere kattenbakvulling en erg tevreden van.

MAAR: koop geen houtpellets voor de kachel ter vervanging. Dit lijkt er inderdaad zeer sterk op maar is anders behandeld en kan hierdoor schadelijk zijn volgens mijn voerhandelaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:01

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:10

Hier al 3 jaar tevreden van Almo Nature, maar ik zie dat die lastig te krijgen is daar? Wel jammer!
Voor mij in ieder geval niks anders meer. Is wel wat aan de prijs, maar hij is wel enorm zuinig en voordeel is ook gewoon dat de klonters hiervan gewoon door de wc meegespoeld mogen worden hier en wanneer de hele bak schoongemaakt word, gaat het 'zand' wat vervangen moet worden de groen bak in, echt ideaal.

Hopelijk gaat de cat's best je bevallen!