Vliegen rond konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Vliegen rond konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 13:11

Wordt een beetje gek en kriebelig van vliegen rond en op het konijn.
Spuit haar regelmatig in met spul daarvoor maar ben zo bang voor maaien.
Heb de haren wat weggeknipt tussen de voorpoten dat ik het beter kan zien.
En nu bedacht ik om wat azijn op mijn hand te doen en haar daar meer te aaien. Dan stinkt ze wat naar azijn.
Het lijkt te werken, maar kan het kwaad??

mystery1980

Re: Vliegen rond konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:13

wat vooral helpt is de poep wegruimen en de kont schoon houden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:14

De omgeving zo schoon mogelijk houden. Dan trekt het minder vliegen aan.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:58

De omgeving zo schoon mogelijk houden inderdaad en zorgen dat de blindedarmkeutels goed opgegeten worden (dat voorkomt al een vieze kont). Dus niet te rijk voeren (weinig brok, veel hooi).

Verder zou je wat planten in de buurt van de konijnen kunnen zetten die vliegenwerend zijn en die ze ook nog mogen eten. Zoals munt, citroenmelisse en basilicum. Ook citroen geranium kan geen kwaad en heeft een aardig sterke citroengeur.

Ik heb vlak naast het hok een mini bordertje met munt en ook meerdere potten met kruiden in de achtertuin waar de konijnen staan. Ze zijn er ook dol op, ik knip er regelmatig wat vanaf.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:04

Idd, waar of hoe wordt ze gehouden? Want in ene brandschoon hok trek je ook echt geen vliegen aan…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:10

Controleer haar achterste en alles rondom staart erg goed. Heel goed kans dat de vliegen eitjes hebben gelegd. Maak alles schoon en persoonlijk zou ik haar naar binnen halen en als een havik in de gaten houden.

Ik heb met dit weer de konijnen binnen en met minder warmte heb ik de langhaar onder een klamboe.

Azijn zou ik niet aan beginnen, konijnen hebben gevoelige huid.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 14:15

Ik controleer haar de hele dag door en hou het hok zo schoon mogelijk. Maar ze eet haar blindedarm keutels amper. Dat heeft ze nooit echt gedaan. Ze krijgt savonds een handjes brokjes en verder hooi en beperkt een beetje groente en fruit. Denk ook dat dat het grote probleem is, dat ze die keutels overal dropt en niet opeet.

Heb haar net binnen gehaald, ze had het zwaar buiten. Ze ligt languit in de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:35

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-23 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:37

Echt goed kontje controleren en super schoon houden. Goed dat je haar naar binnen hebt gehaald, zou ik vannacht en morgen ook even doen en daarna een klamboe om het hok

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:50

Wat je eventueel ook kan doen is een klamboe over het hok heen hangen oid. Mijn konijn staat dan binnen maar met warme dagen (en zeker vandaag) hangt er een klamboe over zijn hok zodat de vliegen er niet bij kunnen komen. :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:05

Jusi schreef:
Wellicht een paar dagen op hooi en water zetten tot je de keutels niet meer ziet liggen. Ze zal wellicht toch teveel bijvoeding krijgen naast het hooi.

Hier mee eens.

Ik zou sowieso even helemaal niks van groente/fruit geven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:15

Ze zit niet in een hok, dus hok ik nooit echt vies. Ze loopt door de hele tuin alleen in de nacht zit ze in t hok. Ik ga eens even op water en hooi idd. Kijken of het dan beter gaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:29

Afbeelding

Afbeelding

Geloof dat ze het wel naar haar zin heeft.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:34

misschien even wat voor verkoeling zorgen, ik deed meestal flesje met water in de vriezer, handdoek eromheen, zodat ze daar tegenaan kunnen liggen.
De knabbel stengel die ernaast ligt op de foto is ook niet zo gezond, daar zou ik ook mee oppassen.
succes met dr, leuk konijn, lief !

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:37

Je konijn ziet er vanaf de foto echt uit alsof ze aan de dikke kant is, wat voor ras is het en hoe zwaar is ze? Konijnen die te dik zijn eten hun blinde darm keutels namelijk ook niet meer.

Verder nooit azijn op je konijn smeren!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:39

Zeker die knabbelstengels niet meer geven.. zo te zien heeft ze aardig wat extra rolletjes. Ik zou nog wel een klein handje brokjes voeren voor de vitamines en verder hooi. Eventueel nog extra kruidenhooi om het aantrekkelijker te maken.

Ik zou haar ook een keer koppelen in een konijnenopvang met een gecastreerd mannetje. Konijnen zijn groepsdieren en hechten enorm veel waarde aan een soortgenootje.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:43

mystery1980 schreef:
misschien even wat voor verkoeling zorgen, ik deed meestal flesje met water in de vriezer, handdoek eromheen, zodat ze daar tegenaan kunnen liggen.
De knabbel stengel die ernaast ligt op de foto is ook niet zo gezond, daar zou ik ook mee oppassen.
succes met dr, leuk konijn, lief !

Ja dat doe ik altijd al met die koelelementen.
I know die knabbelstengel had ik nog liggen en aangezien ze nog nooit binnen was heb ik haar die gegeven. Ze is afgelopen weekend ook nog haar vriendje verloren dus het is allemaal wat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:44

Marloez schreef:
Zeker die knabbelstengels niet meer geven.. zo te zien heeft ze aardig wat extra rolletjes. Ik zou nog wel een klein handje brokjes voeren voor de vitamines en verder hooi. Eventueel nog extra kruidenhooi om het aantrekkelijker te maken.

Ik zou haar ook een keer koppelen in een konijnenopvang met een gecastreerd mannetje. Konijnen zijn groepsdieren en hechten enorm veel waarde aan een soortgenootje.

Ga ik doen.

Ze is afgelopen weekend haar vriendje verloren helaas. Even kijken wat we nu gaan doen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:50

jesito schreef:
Ga ik doen.

Ze is afgelopen weekend haar vriendje verloren helaas. Even kijken wat we nu gaan doen.

Ach wat sneu. Heeft ze niet erg last van het verlies? Mijn konijn heeft 2 weken amper gegeten en lag depressief in een hoekje van de tuin te slapen.. Uiteindelijk heb ik haar naar een opvang gebracht waar het wel 6 weken duurde voordat ze een juiste match vond (iets met kieskeurig.. :roll: ). Nu onafscheidelijk met haar nieuwe toyboy. 8-)

Houd ons hier op de hoogte! Altijd leuk om een koppel story te volgen. En ook hoe het gaat met de poepjes. Die zachte moeten wel gauw overgaan als ze voornamelijk hooi krijgt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 16:00

Het lastige is dat ze niks ziet enweet niet wat ik ga doen. Heb veel pech afgelopen tijd met de nijntjes. Ben er best even klaar mee. Ze hebben alles en dan toch steeds die pech. Dus even op adem komen. Ze zit soms bij de cavia's en de katten liggen bij haar. Ze is dus niet helemaal alleen. Maar een vriendje is wel leuk idd. Eerst maar eens de ergste warmte weg.

Ga haar eens even op water en hooi zetten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:07

Sneu dat haar vriendje is overleden. Maar even rustig over nadenken wat je wilt, je zorgt in ieder geval goed voor haar!
Ze is inderdaad te dik, ze heeft ook een flinke wam dat duidt op overgewicht, dat is waarschijnlijk de reden dat ze niet bij de blindedarmkeutels kan. Onbeperkt hooi en verder klein beetje bios, groente kan wel maar beter geen fruit en wortels want daar zitten veel suikers in.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:16

jesito schreef:
Het lastige is dat ze niks ziet enweet niet wat ik ga doen. Heb veel pech afgelopen tijd met de nijntjes. Ben er best even klaar mee. Ze hebben alles en dan toch steeds die pech. Dus even op adem komen. Ze zit soms bij de cavia's en de katten liggen bij haar. Ze is dus niet helemaal alleen. Maar een vriendje is wel leuk idd. Eerst maar eens de ergste warmte weg.

Ga haar eens even op water en hooi zetten

Je kunt haar ook afstaan aan een opvang als het je te veel vindt worden.. snap dat helemaal hoor. Konijnen zijn best wel veel werk. Als je het zelf niet meer kunt opbrengen is dat wel zo eerlijk tegenover haar en jezelf. Daar moet je je niet schuldig over voelen. Een konijn heeft echt wel een soortgenootje nodig namelijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 16:27

Anna79, ga ik doen. Kijken dat ze wat afvalt.

Marloez, het is me opzicht niet teveel werk.aar wel steeds de ellende en ook de dierenarts kosten zijn de laatste tijd de pan uitgerezen. 100 euro is niks per keer dat je bij een dierenarts een voet over de drempel zet. Ik ga eens even kijken wat ik ga doen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:45

jesito schreef:
Anna79, ga ik doen. Kijken dat ze wat afvalt.

Marloez, het is me opzicht niet teveel werk.aar wel steeds de ellende en ook de dierenarts kosten zijn de laatste tijd de pan uitgerezen. 100 euro is niks per keer dat je bij een dierenarts een voet over de drempel zet. Ik ga eens even kijken wat ik ga doen.

Konijnen kunnen heel prijzig zijn als je pech met ze hebt inderdaad. Hopelijk gaat het vanaf nu beter!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:19

hoe is het nu met haar?