hond maakt mij wakker om gras te kunnen eten, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

hond maakt mij wakker om gras te kunnen eten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 16:47

Zoals de titel van dit topic de vraag al stelt, mijn hondje maakt mij heel vaak wakker en wil dan naar buiten om gras te eten. Ik vind het echt niet erg om er eens uit te moeten voor mijn hondje, maar het is nu echt wel vaak. Zeker 4-5 keer per week. Even wat achtergrondinfo: Jaci is anderhalf jaar, weegt 7,25 kilo en is verder goed gezond. Eet goed ( KVV ), drinkt goed, heeft prima ontlasting, is vrolijk, beweegt graag, eigenlijk niets op aan te merken. Naast haar Carnibest krijgt ze als beloninkjes gewone hondenbrokjes van Carnilove. ( heeft niets te maken met Carnibest, is toevallig). Daarnaast krijgt ze om te knabbelen weleens een runderoortje en soms een lamsvleesstickje. Eens per week zalm en in het weekend een eitje.

Ergens laat in het najaar heeft ze dit ook een poosje gedaan, alleen niet zo frequent als nu. Het is maanden goed gegaan, maar sinds maart/april is het weer begonnen. Meestal rond 4 uur in de ochtend, ze krabt dan aan de deur beneden en blijft krabben tot ik kom. Dan racet ze de tuin in en begint hartstochtelijk gras te knagen. Heel soms spuugt ze dan, maar dat is zelden. Als ze klaar is komt ze weer binnen, ik geeft haar dan een paar brokjes en ze snurkt weer lekker verder. Ik ben dan zo wakker dat ik het eerste uur geen oog meer dicht doe.

Heb al geprobeerd de laatste maaltijd voor het slapen gaan te geven, rond half elf, maar dat heeft geen effect. Heb een poosje de runderoren laten staan en ook de lamsvleessticks, maar ook dat is de oplossing niet.
Ik meen eens gelezen te hebben dat een maagzuurremmer geven zou helpen, maar volgens de assistente van de dierenarts zou dat alleen helpen als ze veel spuugt. Ik heb afgesproken dat ik van de week even naar het telefonisch spreekuur bellen zal, maar zou graag eens van bokkers horen of er iemand is die dit herkent en wat voor hen de oplossing was.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:51

Dua je baasje in de nacht wakker maken, lekker naar buiten en dan beloond worden met brokjes?
Kan dit een gewoonte zijn geworden?
Laatst bijgewerkt door Goof op 30-05-22 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Re: hond maakt mij wakker om gras te kunnen eten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:54

Bakje kattengras kopen en neerzetten waar de hond slaapt. Kan-ie net zo veel en zo vaak gras eten als-ie zelf wil. Incidenteel kots ruimen zal je dan voor lief moeten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:01

Ibbel schreef:
Bakje kattengras kopen en neerzetten waar de hond slaapt. Kan-ie net zo veel en zo vaak gras eten als-ie zelf wil. Incidenteel kots ruimen zal je dan voor lief moeten nemen.

Ibbel, het is hier etenstijd :Y)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:05

Wat bijzonder geformuleerd, je vraag. Ik zou zeggen: midden in de nacht krijgt mijn hond buikpijn, hij weet dan dat hij gras nodig heeft om te kunnen spugen of iets op te wekken. Wat sneu voor hem, waar zou hij last van kunnen hebben? Dat kan natuurlijk heel veel zijn, ik heb helaas geen suggesties voor je.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:06

Ik zou toch denken aan wat last van de maag. Al eens gespeeld met de porties? In de avond meer of juist minder voeren(en in de ochtend compenseren uiteraard)?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 17:10

Goof schreef:
Dua je baasje in de nacht wakker maken, lekker naar buiten en dan beloond worden met brokjes?
Kan dit een gewoonte zijn geworden?

Nee, dat geloof ik niet. Ze struikelt echt over haar eigen pootjes om buiten te kunnen komen en gaat dan echt als een gek gras staan eten. Ze maakt ook echt een ‘nare’ indruk.

Kattengras is wellicht een goede tip. Braaksel opruimen maakt me niks uit, overal plavuizen dus dat is makkelijk opruimen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:10

Ik zou ook maagklachten verwachten of honger in de nacht.
Hier iets soort gelijks, alleen dan ipv graseten echt gal spugen.
Hier hielp zo laat mogelijk voeren met een schep psylliumvezels er door. Nu ze ouder is, er helemaal overheen gegroeid.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 17:12

josien_m_ schreef:
Wat bijzonder geformuleerd, je vraag. Ik zou zeggen: midden in de nacht krijgt mijn hond buikpijn, hij weet dan dat hij gras nodig heeft om te kunnen spugen of iets op te wekken. Wat sneu voor hem, waar zou hij last van kunnen hebben? Dat kan natuurlijk heel veel zijn, ik heb helaas geen suggesties voor je.

Mijn vraag bijzonder geformuleerd? Ik vind jouw opmerking eerder bijzonder.
Ik heb duidelijk de cursus ‘hoe stel ik een vraag op bokt zodat andere bokkers er geen aanstoot aan nemen’ gemist

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 17:16

@ azmay, heb wel gespeeld met later voeren, maar wat vroeger en wellicht minder is ook nog een idee. Idd wel compenseren op ander tijdstip.

@ kiwiwitje: die psyliumvezels ga ik eens naar kijken, bedankt voor de tip.

Ik weet eigenlijk niet hoe ik quotes van meerdere bokkers of stukjes daaruit in één post plaats. Excuses hiervoor

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:24

Uit mijn eigen ervaring is een vleesdieet te zuur voor de hond. Ontdooid vlees is zuurder als vers vlees en daar word helaas nergens over gesproken.
Mijn jack russel kreeg al van pup af aan vers vlees en kreeg na verloop van jaren meer en meer maagklachten waardoor ze ook steeds gras zat te eten. Doodziek is ze ervan geweest. Op brok + blikvoer is ze volledig opgeknapt. Is het echt de voeding die ik voor mijn hond voor ogen had, neen. Maar ze doet het nu eenmaal hierop goed.
Mijn wolfhond kreeg ook altijd vlees en moest regelmatig braken. Sinds hij korrels bij zijn vlees krijgt is dit ook verleden tijd. Ik zou niet snel meer enkel op vlees overstappen. Heb het jaren gedaan en kwam steeds op een punt waar mijn honden het er niet goed op deden. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat ontdooid vlees zuurder is als vers en dat verklaarde wel veel.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 17:28

betadine schreef:
Uit mijn eigen ervaring is een vleesdieet te zuur voor de hond. Ontdooid vlees is zuurder als vers vlees en daar word helaas nergens over gesproken.
Mijn jack russel kreeg al van pup af aan vers vlees en kreeg na verloop van jaren meer en meer maagklachten waardoor ze ook steeds gras zat te eten. Doodziek is ze ervan geweest. Op brok + blikvoer is ze volledig opgeknapt. Is het echt de voeding die ik voor mijn hond voor ogen had, neen. Maar ze doet het nu eenmaal hierop goed.
Mijn wolfhond kreeg ook altijd vlees en moest regelmatig braken. Sinds hij korrels bij zijn vlees krijgt is dit ook verleden tijd. Ik zou niet snel meer enkel op vlees overstappen. Heb het jaren gedaan en kwam steeds op een punt waar mijn honden het er niet goed op deden. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat ontdooid vlees zuurder is als vers en dat verklaarde wel veel.

Dat is interessant!! Dit is het derde hondje dat bij mij op KVV staat en in tegenstelling tot mijn allereerste hond echt 0 problemen gehad.
Maar het zou natuurlijk kunnen dat huidig hondje er niet helemaal goed tegen kan.
Wat voer jij je hond nu? Wel vers vlees maar er korrels ( brokken ?) bij? En welk merk?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:31

Hoe vaak krijgt hij per dag eten?
Alleen savonds of vaker?

Welk type eten?

Als hij echt krom loopt en zo snel mogelijk gras wil eten klinkt mij dit niet in de oren als aangeleerd gedrag voor aandacht, maar als echte buikpijn.

Dat kan inderdaad zijn dat maaltijden niet goed verdeeld zijn, te vroeg, te laat, te veel, te weinig.

Maar kan ook een intolerant zijn voor een ingrediënt,
Of maagproblematiek, of, of.

Dus om echt tips te kunnen geven is het handig om iets meer te weten over de volledige situatie.

(Welk voer, hoe laat (dagschema) hoeveel, hoe laat en hoe veel er activiteit is, hoe laat hij uitgelaten wordt etc etc.)

Goed dat je verder wil kijken, want dit klinkt zoals gezegd wel echt als uiting van pijn, puur op basis van wat je schrijft.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:50

truus1957 schreef:
betadine schreef:

Dat is interessant!! Dit is het derde hondje dat bij mij op KVV staat en in tegenstelling tot mijn allereerste hond echt 0 problemen gehad.
Maar het zou natuurlijk kunnen dat huidig hondje er niet helemaal goed tegen kan.
Wat voer jij je hond nu? Wel vers vlees maar er korrels ( brokken ?) bij? En welk merk?

Ik voer nu royal canin hepatic korrels + blikvoer aan de jack russel. Dit werd aangeraden door mijn dierenarts.
De wolfhond krijgt smuldier + ook de hepatic korrels. 's Ochtends enkel wat korrels en 's avonds vlees + korrels.
Hiervoor ook andere merken als smuldier gevoerd, maar merkte dat ze vaak de stukken bot in het vlees minder lekker vonden en bij smuldier word de calcium door supplement toegevoegd. Ik vind smuldier ook gemakkelijk werken met die bakjes.

Bij mij ook in totaal 3 honden op kvv, maar dus niet altijd vlekkeloos gegaan. Voornamelijk dat regelmatig zure braken viel mij op. Mijn eerste luste niets anders dus die kreeg ook enkel vlees, maar 100% goed vond ik het niet. Ben ook wat argwanend over de kwaliteit van het vlees die ze voor honden gebruiken. Ik den kdat we sommige dingen beter niet weten, net zoals korrels ook vol troep kunnen zitten.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:52

hier een labrakoe, eet echt geen gras omdat ie last heeft van maag, maar vind het gewoon een extra snack, deed zijn moeder ook altijd.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:56

Je kunt ook proberen om eens te wisselen naar een (kwalitatief goede) brok en rauw vlees helemaal te laten zitten. Niet iedere hond reageert daar even goed op.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:59

Mijn hond doet het ook, op de camping daar staat gras langs het hekje en op het veldje
Thuis raakt ie geen gras aan...
Hond is meermaals doorgelicht door de dierenarts en mankeert niks verder

Of je hond nou wel of niet voor buikpijn naar buiten wil, ik zou stoppen met brokjes voeren naderhand want mijn inziens is dit wel een beloning voor dit gedrag en houdt dit het mede in stand

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:11

Hier vooral veel misselijkheid bij de hond als hij langere tijd niet eet, dus bijvoorbeeld 's avonds zijn brokken laat staan. Dan wil hij nog wel eens gaan spugen. En dat gras eten en misselijk zijn of spugen kan zeker verband hebben. Ik zou dus het symptoom niet bestrijden door gras neer te zetten, maar de oorzaak zoeken en dat zou goed in het eten kunnen zitten. Tevens zou ik stoppen met de brokjes 's nachts. Of de hond het nou wel of niet voor de beloning doet: het uit bed gaan is sowieso niet iets wat je perse wilt stimuleren. Ik zou dus beginnen met kijken wanneer de hond voor het laatst eet en dan wellicht die paar brokjes voor het slapen geven ipv midden in de nacht. :j

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:14

Onze hond heeft vaak honger in de nacht (voor wie denkt dat hij te weinig krijgt, hij heeft een tumor op zijn schildklier en staat op een all you can eat dieet)

Wellicht heeft de hond gewoon honger? Kan je iets in zijn bak leggen dat hij alleen eet bij honger? Bij ons zijn dat dus brokjes...

Gebroken nachten zijn echt vreselijk...

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 18:44

Femke_Tweety schreef:
Hoe vaak krijgt hij per dag eten?
Alleen savonds of vaker?

Welk type eten?

Als hij echt krom loopt en zo snel mogelijk gras wil eten klinkt mij dit niet in de oren als aangeleerd gedrag voor aandacht, maar als echte buikpijn.

Dat kan inderdaad zijn dat maaltijden niet goed verdeeld zijn, te vroeg, te laat, te veel, te weinig.

Maar kan ook een intolerant zijn voor een ingrediënt,
Of maagproblematiek, of, of.

Dus om echt tips te kunnen geven is het handig om iets meer te weten over de volledige situatie.

(Welk voer, hoe laat (dagschema) hoeveel, hoe laat en hoe veel er activiteit is, hoe laat hij uitgelaten wordt etc etc.)

Goed dat je verder wil kijken, want dit klinkt zoals gezegd wel echt als uiting van pijn, puur op basis van wat je schrijft.

Ze krijgt Carnibest natuurvoer of Carnibest kip. 150 gram per dag, verdeeld over 2 voerbeurten. 7.30 in de ochtend, 18.00 avond. Heb een poosje de avondmaaltijd in twee porties verdeeld en voor het slapen gaan het laatste gegeven.
In de ochtend en middag loop ik een half uurtje met haar en om een uur of 7 ‘s avonds gaan we ongeveer anderhalf uur naar de hei. In de winter doen we dat voor het eten ivm donker worden.

Ik geef ‘s nachts een paar brokjes puur voor wat maagvulling. Dat ze het om de aandacht of de brokjes doet lijkt mij uitgesloten. Ik ken mijn hondje wel en zie gewoon haar ongemak.
Ben heel blij met alle tips, kan natuurlijk niet alles tegelijk proberen, maar kaart het aan bij de dierenarts, eens horen wat zijn mening is

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 18:46

ClauH schreef:
Onze hond heeft vaak honger in de nacht (voor wie denkt dat hij te weinig krijgt, hij heeft een tumor op zijn schildklier en staat op een all you can eat dieet)

Wellicht heeft de hond gewoon honger? Kan je iets in zijn bak leggen dat hij alleen eet bij honger? Bij ons zijn dat dus brokjes...

Gebroken nachten zijn echt vreselijk...

Ben bang dat als ik wat in haar bakje doe het al op is voordat ik boven ben. Honger geloof ik niet, ik zie echt haar ongemak

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:58

Je zou kunnen kijken of ze 's avonds wat groenten wil eten. Sperziebonen, etc. (uit de diepvries en even koken werd het handigst). Dat blijft wat langer in de maag zitten.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:05

Echte honger geeft wel degelijk ongemak en zeer zeker maagpijn.

De sperziebonen vind ik persoonlijk een goed idee (al is het met voor TS dan is het wel voor onze eigen hond)

Succes ermee TS, ik hoop dat je het opgelost krijgt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:55

truus1957 schreef:
josien_m_ schreef:

Mijn vraag bijzonder geformuleerd? Ik vind jouw opmerking eerder bijzonder.
Ik heb duidelijk de cursus ‘hoe stel ik een vraag op bokt zodat andere bokkers er geen aanstoot aan nemen’ gemist

Sorry, ik bedoelde niks raars, ik begreep het blijkbaar niet goed.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 21:02

Ok Josien, geeft niks.