Welk kattenbakgrind?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Welk kattenbakgrind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 14:47

Wij zijn thuis opzoek naar een kattenbakgrind, maar het lijkt onmogelijk te zijn wat we zoeken.

We zoeken een grind met deze eisen:
- goed klontvormend
- grove korrel
- moet niet teveel aan de pootjes blijven plakken
- evt een lekker geurtje mag

We hebben eerst sanicat gehad (roze verpakking) maar die was heel fijn en lag door het hele huis. We gebruiken nu al paar maanden biokat fresh, maar de klonten vallen alleen maar uit elkaar en dan sta ik alsnog regelmatig die bak leeg te gooien. We scheppen de bak minimaal 1x per dag om te voorkomen dat ze alles door elkaar graven. Het grind wordt binnen in huis bewaard dus niet in een vochtige schuur o.i.d. :)

We zoeken wel echt het liefst klontvormend omdat we niet elke week/paar weken alles moeten leeggooien...

Heeft iemand ervaring met een merk/type wat stevige klonten maakt die niet uit elkaar vallen? :)

Maureen95

Re: Welk kattenbakgrind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:49

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:51

Wij hebben de korrels van Cats best maar die zijn heel fijn en heb je dus wel uitloop van. Maar ze klonten echt fantastisch, ik heb nog nooit zulke goed klinkende korrels gehad.

Is het anders een idee om een matje neer te leggen of een bak te nemen die de opening bovenop heeft?
Of om over te stappen naar houtkorrels in combinatie met een peewee bak? Dan hoef je alleen poep uit te scheppen omdat het plas door de zeef bodem valt.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:52

Ik ben om oa dezelfde reden van biokat fresh afgestapt. Wij gebruiken nu huismerk grit van de Lidl of het ‘4-voudige hygiëne’ grit van eigen merk Albert Heijn. Of die van de AH ben ik het meest tevreden maar beide vormen ze bij mij beter klonten dan biokat deed. Heel grof is de korrel niet en het blijft ook wel wat plakken maar imo niet erger dan bij biokat het geval was.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:53

Niet helemaal wat je zoekt. Maar wel t overwegen waard. Hier de peewee. Super zuinig in gebruik en je hoeft alleen weg te gooien wat onder geplast word en dus in de onderste bak valt. Bovenin drollen scheppen en dan gooi ik bij het verschonen de “oude” korrels in de onderste bak.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:54

Wij hebben heul veul katten, en gebruikten eerst Biokat, maar werd op een gegeven moment zo slecht van kwaliteit (super stoffig en de plasballen vielen gewoon uit elkaar). En sinds een paar jaar gebruiken wij alleen nog maar Welkoop grof klontvormend (oranje zak paarse wikkel), en dat is echt fantastisch. Maakt echt hele goede plasballen en houdt geuren super goed weg. Wij willen niks anders meer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:54

Hoe grover, hoe sneller de klonten uit elkaar vallen volgens mij. Ik heb gewoon de 4 x hygiene klontvormend van albert hein huismerk. Ik moet het ook in huis bewaren en vind het makkelijk dat die in dozen zit ipv zakken. Goed klontvormend en weinig luchtjes ondanks dat ik het filter en het luik uit de bak heb gehaald (filter hebben de katten er zelf op dag 1 uitgehengeld en ik werd gek van het boksen tegen het klepje. Voor de bak heb ik zo'n speciaal kattenbak matje van de Welkoop liggen waar het kattengrid dat ze mee naar buiten lopen in blijft hangen en wat er dan toch nog uitkomt zuig ik 1 keer per dag op met de draadloze steelstofzuiger. Bevalt mij prima zo. Weinig werk aan, geen stank en het schept heel makkelijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:55

Maureen95 schreef:
Ik heb deze van de appie :) het is echt super klontvormend en het maskert de geurtjes goed en snel. Het is niet de meest grove korrel.
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... qEQAvD_BwE

Die dus inderdaad, ik vind hem top en stuk fijner als de veel duurdere van de dierenwinkel.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:57

oji schreef:
Maureen95 schreef:
Ik heb deze van de appie :) het is echt super klontvormend en het maskert de geurtjes goed en snel. Het is niet de meest grove korrel.

Die dus inderdaad, ik vind hem top en stuk fijner als de veel duurdere van de dierenwinkel.

Sluit ik me bij aan, vind deze fijn in gebruik en de kat ook.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:58

Die van het Jumbo huismerk is hier favoriet.

gaucho

Ik volg even, was altijd heel tevreden over biokat maar tegenwoordig vind ik deze ook erg tegenvallen, klonten vallen uit elkaar inderdaad.

Zo te zien moet ik AH gaan proberen :D

lor1_1984

Ik gebruikte de cats best oko plus toen ik nog katten had.
Wel veel uitloop maar met het omdraaien vd bak (dus uitgang naar de muur toe) en een matje onderving ik daar al veel mee.
Ze hebben ook staafjes, die lopen denk ik minder uit.
Voordeel is dat de klompjes door de wc gespoeld mogen worden of in de GFT container.
En ik deed gerust een maand ermee voordat ik wisselde, uiteraard wel dagelijks even scheppen en wanneer nodig wat verse korrels toevoegen. :)

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:02

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:05

wij zijn hier na houtkorrels, Catsan en biocat fresh uiteindelijk op Biocat Daimond care Fresh uitgekomen. Lijkt zo in aankoopprijs heel duur.. maar doordat hij zo goed de geur vasthoud en goed klontvormend is doe je er echt heel lang mee..

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 15:20

Super fijn zo snel zoveel tips! _/-\o_

Ik denk dat ik eerst die van de AH ga proberen, kijken of dat wat is :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:45

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:05

Maureen95 schreef:

Deze gebruik ik ook naar tevredenheid. Of het equivalent van PicNic.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:24

Ik gebruik meestal tigerino of die van AH. Beide niet grof, omdat dit fijner is voor de kattenpoten. En uitloop hou je bijna altijd.
Geurtjes zijn voor de mens leuk, maar katten houden niet van geurtjes.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:09

Extreme Classic is heel fijn, wel wat aan de dure kant. Nu gebruik ik Splendicat van de Jumper, wel wat uitloop, maar als je de ingang van de bak naar de muur draait en er een matje voor legt van het heel erg mee.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:05

Ik heb biokat fresh, wat helpt is de bak even beetje op zijn kant, dan valt het schone grit opzij en schep je zo het natte grit van de bodem. Sinds ik het zo doe, gaat het echt super en doe ik zeker 60 dagen met 1 zo'n grote zak zoals staat aangegeven op de verpakking.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:52

Tegen uitloop helpen de badmatten van de action heel goed, die met die bolletjes.
1 mat doormidden geknipt, goed voor 2 kattenbakken

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:53

ik heb het peewee systeem
zeer tevreden over!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:56

Hier ook die van de AH en nu maar een robot stofzuiger die elke dag een rondje door mijn huis doet als ik werk. Heb een donkere vloer dus die korrels waren overal te zien nu geen last meer van :+

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:31

Maureen95 schreef:

Wij gaan speciaal naar de appie toe voor de hagelslag en voor deze kattengrit. Net wat kleine korrel waardoor onze maine coon er wel wat uit loopt maar katten met minde rhaar tussen de tenen gaat het prima mee is hier de ervaring.
Paar jaar geleden was even de samenstelling aangepast, half kattenhoudend Nederland heeft geklaagd geloof ik want het was snel weer de oude :+

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:49

Eleionomae schreef:
Ik heb biokat fresh, wat helpt is de bak even beetje op zijn kant, dan valt het schone grit opzij en schep je zo het natte grit van de bodem. Sinds ik het zo doe, gaat het echt super en doe ik zeker 60 dagen met 1 zo'n grote zak zoals staat aangegeven op de verpakking.

Ik doedat precies zo met de gewone biokat ( ik vind de fresh niet lekker ruiken) , even de bak schuin houden naar alle kanten en je kan de klonten er zo uit scheppen, geen enkel probleem.