Ik heb mijn nieuwe kat Eevee nu bijna twee maanden en het koppelen gaat verre van goed. Volgende week komt de kattengedragstherapeut langs om te kijken hoe we mijn twee katten zover kunnen krijgen dat ze elkaar in ieder geval tolereren en dat Chloe Eevee niet meer aanvalt. Ik vind het zelf belangrijk om goed voorbereid dit proces in te gaan en heb daarom ook veel informatie ingewonnen en videos bekeken hoe je het beste twee katten kan introduceren.
Het verbaast mij nog steeds heel erg dat veel mensen denken dat je een nieuwe kat gewoon bij de andere kat kan zetten en dat ze het wel 'uitvechten'. Dit werkt niet en kan juist averechts werken. Op internet kan je verschillende onderzoeken vinden waarbij de ene wetenschapper zegt dat katten geen rangorde kennen en de andere wetenschapper zegt dat dit juist wel het geval is. Als je aan mij zou vragen of er rangorder is? Als ik het gedrag van Chloe bekijk, denk ik wel dat dit bestaat. Als je hier anders over denkt, kan hier uiteraard in discussie worden gegaan. ik vind het alleen maar interessant.

Informatie over mijn huisje.
Ik heb sinds november 2021 een eigen bovenwoning. 66m2 met beneden en bovenverdieping.
Ik ben toen ik mijn appartement kreeg, gelijk gaan kijken naar adoptiekatten en ben nu de gelukkige eigenaresse van twee katten.
Informatie over de katten
Chloe, Europese korthaar, gesteriliseerd vrouwtje van 9 maanden uit komt uit Ibiza. Chloe is verder helemaal gezond. Chloe is ook opgegroeid met andere katten. Chloe heb ik half december opgehaald op Schiphol. Haar karakter omschrijf ik als: aanhankelijk, dominant, ontzettend speels, ontzettend lief en onzeker bij nieuwe dingen. Wel erg nieuwschierig. Chloe is ontzettend op mij gericht en wilt het liefst bij mij zijn. Ze is echt een beetje een mama's poes

Eevee, Europese korthaar, gesteriliseerd vrouwtje van ook 9 maanden en ook uit Ibiza. Opgegroeid met andere katten. Eevee is verder helemaal gezond. Eevee heb ik begin maar van Schiphol opgehaald. Haar karakter omschrijf ik als: onderdanig, zelfverzekerd (zodra ze doorheeft dat het niet spannend is), aanhankelijk als ze je kent, bang en terughoudend bij nieuwe mensen/dingen). Eevee heeft een tik ( lekker even vermenselijken

De situatie
De eerste dagen van Eevee zijn erg rustig verlopen. Ik heb een grote slaapkamer waar Eevee de eerste paar dagen doorgebracht heeft om te acclimatiseren en tot rust te komen. Eevee was extreem bang voor mij. Elke keer als ze mij zag ging ze blazen. Echt uit angst. Ze heeft mij nooit aangevallen. Omdat ik met haar op de kamer sliep, kon ik haar na 2 weken aaien en kwam ze ook echt knuffelen op bed.
Dit was de situatie eerst. Ik kon zo om haar lachen. Held op sokken

Zodra ze door had dat ik geen vlieg kwaad deed, gaf ze zich ook echt over en kwam ze ook echt tegen mij aan liggen op/in bed.

In de dagen dat Eevee er net was, heb ik haar dekentje elke dag verwisseld met die van Chloe. Zo leerden ze elkaars geur kennen. Na een week mocht Eevee de gang op (ze was er nog niet klaar voor om dit eerder te doen) en de bovenverdieping + gang beneden verkennen. Ze vond dit erg spannend maar was wel heel nieuwsgierig. Chloe kreeg het door dat er een andere kat was en reageerde er eerst niet zo erg op. Beide gingen snuffelen bij de deur maar Eevee hield toch wat afstand.
Na een paar dagen heb ik de deur op een kier gezet en ben ik in de gang met Eevee gaan zitten. Eevee was toen nog erg nieuwsgierig. Hier heb ik denk ik de fout gemaakt. Op onderstaande video zie je het moment dat Chloe Eevee ziet en erg begint te grommen. Ik had hier in moeten grijpen en de deur dicht moeten doen. Onwetende ik, heb het hier te lang door laten gaan.
We spoelen een paar dagen verder. Ik heb de deur opengezet en ben in de gang gaan zitten. Eevee gedroeg zich nieuwsgierig en erg onderdanig. Chloe was ook nieuwsgierig en ik vond de agressiviteit nog wel meevallen, maar nu ik het zo terugkrijg waren er wel tekenen.
Let niet op mijn slechte Engels. De foster waar ze vandaag kwam wilde graag het proces zien

De dag erna deed ik hetzelfde proces en toen kreeg Chloe het voor elkaar om Eevee aan te vallen. Eevee is naar boven gerend en Chloe ging erachteraan. Eevee toonde 0 agressie en is bang in een hoek van de kamer gaan zitten. Door mijn geschreeuw is Chloe blijven staan en kon ik haar oppakken en uit de kamer zetten.
In de afgelopen weken heb ik ze regelmatig van ruimte geswapt en bij elkaar op de kattenbak laten gaan. Ze vinden dit beide geen probleem. Chloe onderzoekt de ruimte uitvoerig waar Eevee geweest is. Eevee doet dit minder tot niet en geeft er niet zoveel om.
Hier nog een video waarbij ik beide katten eten heb gegeven met de deur ertussen. Chloe had echt een dikke staart en ik heb de deur hierna ook weer dicht gedaan.
Helaas is het een paar keer voorgekomen dat Chloe tussen de deur doorgeglipt is en Eevee aangevallen heeft. Dit is mijn schuld geweest. Gelukkig kon ik ze uit elkaar halen. 1x Helaas niet. Toen gingen ze onder de bank vechten. Vriendlief heeft toen een schreeuw gegeven en daar schrokken ze van. Ik heb ze toen weer uit elkaar kunnen halen.
Het vervelende is, dat Chloe is echt op jacht gaat naar Eevee. Zodra ze door heeft dat Eevee in de kamer is rent ze erop af en begint ze met de aanval. Gelukkig nog niet tot bloedens toe.
Ik merk dat ik door deze situatie erg gespannen ben. Dit voelen beide katten natuurlijk ook. Ik swap de katten om de paar dagen. Eevee slaap meestal boven omdat ze niet graag in de nacht alleen is. Ze gaat dan beneden de plinten slopen. Ik stop een van de katten in de badkamer en laat de andere kat dan van ruimte wisselen. Zo zien ze elkaar niet maar horen ze elkaar wel. Helaas kan ik niet de situatie creëren dat ze elkaar niet kunnen horen. Zo groot is mijn huis niet.
Omdat ik het licht in het einde van de tunnel voorlopig nog niet zie, heb ik de hulp van een kattengedragstherapeut ingeschakeld. Ik hoop dat een frisse blik mij in dit proces kan helpen. Deze deskundige (van de Tinley academie) komt volgende week zaterdag langs.
Alle dingen die ik geprobeerd heb op een rijtje:
- Geurswappen
- Ruimte swappen
- Deur op een kier (beide katten eten geven aan elke een kant van de deur)
- Katten samen in een ruimte met mij erbij (is 2x geweest, was uiteindelijk geen succes)
- Feliway in de huiskamer (heb het niet in de slaapkamer gedaan. Ik ben erg gevoelig voor hoofdpijn)
- Kattenbak delen (heb er 3 zodat mochten ze samen kunnen ze keuze genoeg hebben)
- Voer en drinkbakjes delen
- Geur uitwisselend door middel van aaien met hand
- Katten bij elkaar met deur ertussen
Ik open dit topic ook voor tips en hoop hier mensen die met hetzelfde probleem zitten in de toekomst ook te kunnen helpen doormiddel van de informatie en het proces die ik deel. In mijn zoektocht dit een geval als dit, kwam ik weinig tegen op het internet. Ik hoop stiekem dat ze toch samen kunnen in de zomer. Het wordt bij mij erg warm in huis. Ik heb een airco gekocht maar deze kan natuurlijk maar in 1 ruimte staan. Gelukkig kunnen katten wel goed tegen hitte.
Ik ga graag met jullie in discussie en als jullie nog aanvullende informatie willen weten dan hoor ik het graag