Wat leeft er onder mijn vloer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spaansepony

Wat leeft er onder mijn vloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 08:27

-O-
Zoals topic titel doet vermoeden, welk dier leeft er onder mijn vloer en bijt hele gaten erin om in mijn kantine te komen?

Inmiddels word ik er gek van, ik heb wat caviatjes in mijn kantine op stal zitten omdat het van de winter te koud was buiten, dus gezellig naar binnen verplaatst maar omdat ik niet vind dat ze in een klein hokje horen heb ik een groot hok gemaakt waar ze lekker kunnen rond rennen, schuilen etc. Opeens miste ik langzaam aan steeds de kleine cavia’s en vond ik uiteindelijk een gat in de vloer.

De vloer bestaat uit steenschotten dus gelijk tussen de hele kleine kieren beton gestort en probleem was verholpen dachten we. Dit ging een week of 2 goed tot ik weer de kleinste baby’s ging missen nergens wat kunnen vinden dus ik dacht dat de cavia’s niet meer met elkaar konden en elkaars baby’s dan weg werkte. Dus cavia’s gescheiden tot ik eergisteren weer een gat zag zitten, het gat is echt groot wat zich erdoor heen knaagt. De vloer bestaat uit zeer zware steenschotten en is dus ook vrij dik, dit lijkt geen probleem te zijn voor dit monster.

Inmiddels vloer omhoog gehaald en daar vond ik dus wat lijkjes cavia’s, conclusie is dus duidelijk iets eet de cavia’s op en bijt zich gewoon naar boven maar wat? Een muis lijkt mij dit niet te kunnen, een rat?
Rattengif hebben we onder de vloer gezet maar hier word niet van gegeten, de cavia’s zijn schijnbaar lekkerder -O-
Inmiddels zit alles nu in noodhokjes hoog en dicht maar zo wil ik m’n cavia’s niet houden.

Het monster dier laat de volwassen cavia’s wel met rust en de konijnen die volwassen zijn ook. Deze zijn denk te groot?

Afbeelding

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:30

Ik schat in dat het ratten zijn. Mijn ervaring is dat die wel jonge cavia's te pakken kunnen nemen. En knagen kunnen ze ook als de beste.

Als je het gif een poos niet meer hebt staan dan kan je een rattenvanger inschakelen die met fretten en honden werkt.

tjaakje

Re: Wat leeft er onder mijn vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:36

Steenmarter?

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:48

Ratten kunnen dit sowieso, die vreten zich nog door beton heen.
Ik zou er inderdaad een rattenvanger bij halen want het zijn hele vervelende bezoekers!
Zijn slim genoeg om gif te laten staan en in vallen trappen ze ook niet altijd helaas...

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:50

Idd een marter oid zou ook kunnen.
Wat verdrietig van die kleintjes ook.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:56

Oei ik denk ook ratten. Nadeel is dat ze slim zijn en zich razendsnel vermeerderen. Ik zou rattengif met poedersuiker in het gat laten vallen. Werkte hier heel snel! Elke dag wat neerleggen (wel zo dat jou knagers er niet bij kunnen).

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 09:08

tjaakje schreef:
Steenmarter?

Daar lijkt mij het gat dan weer net te klein voor.
Geen idee hoe groot die beestjes ongeveer zijn hoor weet wel dat ze alles opvreten wat ze kunnen.
Maar eet een steenmarter niet de baby’s helemaal op?
Ik vind lijkjes cavia’s helaas.

su72 schreef:
Ratten kunnen dit sowieso, die vreten zich nog door beton heen.
Ik zou er inderdaad een rattenvanger bij halen want het zijn hele vervelende bezoekers!
Zijn slim genoeg om gif te laten staan en in vallen trappen ze ook niet altijd helaas...

Gadver m’n volgende optie was inderdaad beton storten in hun verblijf en rondom met plexiglas zetten zodat ze geen grip hebben. Maar deze optie werkt dus ook niet?

We hebben uiteraard wel ratten/muizen op stal, dit is niet te voorkomen we hebben rondom sloten om het perceel. En daarnaast een bosrijke tuin bij de buren. We hebben bewust katten op stal en deze vangen wel de muizen/ratten maar in de kantine mogen ze niet zonder toezicht want 2 van de drie katten vangt ook de baby’s uit het hok als het kan, doerakken :+

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:12

Persoonlijk vind ik gif strooien als er katten in de buurt zijn behoorlijk link.
Is het een (tijdelijke) optie om eerst gaas op de vloer te leggen en dat bovenop een vloer met cavia / konijnen kooi? Of had je dat al en is daar ook al doorheen geknaagd? :')
Een steenmarter ruik je heel duidelijk dus als je geen penetrante geur in je kantine ruikt is de kans heel klein dat een steenmarter de boosdoener is.

En anders een camera ophangen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:18

zoek even wat hondenpoep op en stop dat in die gaten.
meestal zijn ratten of wat het ook is dan wel snel verdwenen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:21

Ratten zou ik zeggen. Die vreten zich overal door en lopen lachend langs gif.

Als de katten rattenvangers zijn, de cavia's toch in goede stevig hokken zetten en de katten een paar nachten in de kantine zetten. Wel idd al het gif weg dan.

Ik heb wel eens ratten op zolder gehad. En niets was effectiever dan de katten er een tijdje opsluiten. Zelfs als ze er amper of geen vangen, ze verstoren de ratten dusdanig dat die liever verhuizen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:23

Een steenmarter is formaat van een volwassen kat (op lage poten). Die pakt de volwassen cavia's met gemak. Dat geldt ook voor de bunzing die met gemiddeld 1 kilo een maatje kleiner is.

Verder eet een marter alles keurig van top tot teen op, of het nu een steenmarter of bunzing is. Dus die kun je wel uitsluiten. Een hermelijn is weer een maatje kleiner, maar die kunnen ook volwassen konijnen pakken en knagen niet door een vloer heen. Daar hebben ze het gebit niet voor.

Kortom, ik zou ook echt voor de ratten gaan. Die kunnen door de vloer knagen, pakken meestal geen gezonde volwassen cavia's en nemen hun prooi niet mee (marters doen dit wel).

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:56

Heb je geen mogelijkheid een camera op te hangen, zodat je kunt zien wat het is, voordat je met allerlei gif of maatregelen in de weer gaat?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 11:42

Bedankt voor jullie antwoorden,
Helaas heb ik op dat stukje geen camera bereik. De WiFi red dit niet hier ben ik nog een oplossing voor aan het zoeken want eigenlijk moet daar sowieso een camera komen. Heb nu alleen bereik op de stallen en het voor terrein.

De cavia’s worden wel meegenomen het gat in want ik heb een vloer plaat weer weg getrokken om eronder te kijken en daar lagen twee lijkjes. Foto zal ik besparen hoe het eruit ziet.
Ik vind hier ook geen keutels maar het is een groot oppervlakte en de platen liggen geschroefd op de balken dus ik kan ook niet alles weg trekken om achterin te kijken.
De cavia’s zijn aangegeten maar niet helemaal “op”.
We hebben verder geen overlast van een vieze geur dus dan kunnen we denk een steenmarter uitsluiten.

Bijten ratten niet door gaas heen ook? Als ze al door steenschotten heen bijten lijkt mij dat ze gaas ook lukken? Anders kan ik nog altijd gaas inderdaad op de vloer doen en daarboven weer een nieuwe plaat hout schroeven en dan hun zaagsel/vlas.
Bovenkant is ook open van de kooi maar dat kunnen we in de nachten dan ook prima afdekken met gaas, zit nu rondom plexiglas en we hebben niet het idee dat ze daarover klimmen want ze komen toch van onderuit

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:52

Ik herken het als gangen van de rat.
Poepjes zoeken kan uitsluitsel geven.
Ook ruik je het op zich wel.
Bunzing en steenmarter kunnen gebruik maken van door ratten gemaakte doorgangen.
Je kan ze er misschien uitkrijgen door de gangen vol water te zetten (deed mn vader vroeger op de legkippen boerderij, en dan met de buks proberen af te schieten).
Is wel een beetje een never ending story. Denk dat professionele ongediertebestrijder er wel wat op weet te verzinnen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:02

Dit herken ik inderdaad als rattengangen. snertbeesten.

Kun je geen wildcamera zetten / lenen? Je woont vast niet in mijn buurt, anders had je de mijne kunnen lenen.

Wij heb hebben wifi-versterkers, zodat we toch wificameras in de stal hebben hangen. (De wildcamera heeft gewoon een geheugen kaartje overigens)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:25

Steenmarters zijn idd ongeveer zo groot als een kat, maar kunnen door gaatjes van 5 cm. Maar een steenmarter zou idd de volwassen beestjes ook gewoon pakken.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 21:42

Marigold schreef:
Ik herken het als gangen van de rat.
Poepjes zoeken kan uitsluitsel geven.
Ook ruik je het op zich wel.
Bunzing en steenmarter kunnen gebruik maken van door ratten gemaakte doorgangen.
Je kan ze er misschien uitkrijgen door de gangen vol water te zetten (deed mn vader vroeger op de legkippen boerderij, en dan met de buks proberen af te schieten).
Is wel een beetje een never ending story. Denk dat professionele ongediertebestrijder er wel wat op weet te verzinnen.

Onder water zetten gaat helaas niet. Het huisje staat op stenen met binnen in balken en daarop de steenschotten en daaronder leven ze. Maar het is soms niet helemaal vlak bestraat daaronder dus her en der een kiertje.

tjaakje schreef:
Steenmarters zijn idd ongeveer zo groot als een kat, maar kunnen door gaatjes van 5 cm. Maar een steenmarter zou idd de volwassen beestjes ook gewoon pakken.

Denk dat we de steenmarter inderdaad kunnen uitsluiten. Morgen trek ik nog wat platen extra weg en zoek ik een goede zaklantaarn op om geheel naar achter te kunnen schijnen om te kijken wat voor poep er ligt. Het beest trekt ook hooi mee want ik vind hooi onder de vloer.

Rocamor schreef:
Dit herken ik inderdaad als rattengangen. snertbeesten.

Kun je geen wildcamera zetten / lenen? Je woont vast niet in mijn buurt, anders had je de mijne kunnen lenen.

Wij heb hebben wifi-versterkers, zodat we toch wificameras in de stal hebben hangen. (De wildcamera heeft gewoon een geheugen kaartje overigens)

WiFi camera’s heb ik hangen tot bepaald bereik, kun je zo versterker op zo’n kastje verbinden waar een Sim kaart inzit voor de WiFi? Geen idee hoe ik dat moet uitleggen heb er niet echt verstand van. :+

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:47

Kan je geen betonvloer gieten in de kantine?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:55

Heb je niet een gewone videocamera in de buurt? Dan kun je niet meekijken maar wel terug zien.
Wat lastig en sneu dit…

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 22:02

Ik zou ook aan ratten denken idd. Klinkt wel als typisch rattengedrag in ieder geval.
Wel een lastig en vervelend probleem zeg.. Is er niemand met een jack russel of andere kleine jachthond die je in de gangen kunt zetten?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 22:07

onpaard schreef:

Helaas geen optie. Vloer is zo 35 cm opgehoogd en de kantine is 5,5 bij 5 meter.
Zou wel kunnen op de plek waar de cavia’s zelf zitten, maar dan is de vraag of ze niet vanuit boven het hok inklimmen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 23:25

Voor je internet/ camera probleem kun je een hele simpele oplossing nemen. Namelijk, een oude mobiel. Simkaartje met 3g abbo erin, wifi hotspot aanzetten en dan een WiFi camera. Bij de action heb je al een wifi camera voor 25,-/30,- euro :j

Evt ipv de oude mobiel een Mifi router, daar kun je simkaartje indoen. Die heb je voor +- 50,-.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 23:53

Spaansepony schreef:
onpaard schreef:

Helaas geen optie. Vloer is zo 35 cm opgehoogd en de kantine is 5,5 bij 5 meter.
Zou wel kunnen op de plek waar de cavia’s zelf zitten, maar dan is de vraag of ze niet vanuit boven het hok inklimmen.

Ja klimmen ze makkelijk op en als het moet vreten ze ook door beton heen. Zeker als ze wetwn dat die cavia's er nog zitten.
Ik zou een verdelger inschakelen anders kom je er lastig van af.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 06:35

Niemand in de buurt van wie je tijdelijk een wildcamera kan lenen?
Geen wifi nodig en fotografeert met bewegingsmelder

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 07:18

Ongediertebestrijder?