Kat naar buiten aan halsband ipv tuigje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Kat naar buiten aan halsband ipv tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 17:09

Er komt een kattenren, maar die is er nu nog niet. En het is zulk lekker weer dat ik in de tuin zit. De jongste kat is maar wat nieuwsgierig en het zou leuk zijn als hij ook mee kan de tuin in zonder weg te lopen.
Alleen een tuigje is geen optie. Iets met grote kat, worstelen en nagels en tanden. :+
Dus ik dacht: waarom geen halsbandje met een lijn. Alleen ik kan geen halsbandje met een oogje vinden. Halsbandjes zijn vooral gericht op loslopende katten en adres dingen en belletjes enzo.

Bestaan deze bandjes voor katten wel? Of zou een hondenband maatje chihuahua ook kunnen? Iemand hier meer ervaring mee?

Anoniem

Re: Kat naar buiten aan halsband ipv tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:14

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 17:17

Ah dat ziet er interessanter uit. Dan nog een lijntje van een paar meter erbij en klaar.
Lijkt me toch een prima overbrugging tot de ren.
Ik had al op Zooplus zitten zoeken, maar kon er niet 1 vinden met een ringetje. Vandaar dat ik aan een hondenbandje dacht.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:17

En anders misschien Bokker jojoleinee even een pbtje sturen. Zij wandelt veel met haar katten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:19

Bedenk wel dat alle kattenhalsbandjes een beveiliging hebben dat ze open/los gaan bij flinke druk om ophanging te voorkomen.
Daarom wordt een tuigje geadviseerd om een kat aan vast te zetten.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:22

Bij veel katten werkt dat niet. Je doet dan een riem/lijn aan het haakje/bandje. Tot zover gaat het meestal goed. Maar als je kat tegendruk geeft, dan schiet ie al gauw uit dat bandje, ook al heb je 'm heel strak zitten. Bovendien ziet er meestal ook een veiligheidssluiting aan zodat ie los klikt bij veel druk. Sta je daar met je lijntje......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:24

Een kattenhalsbandje schiet uit bij druk hoe strak je hem ook doet... Dus inderdaad wat Oscar zegt. Daar sta je dan met kat en lijntje :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:24

Als ie zichzelf uit een tuigje worstelt, denk ik niet dat een halsbandje hem tegenhoudt...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:26

Ik denk ook dat een kat zich er gemakkelijk uit zal kunnen bevrijden.Bijv. door achteruit te lopen.Mijn hond kreeg dat ook ooit door. Die kreeg vervolgens een tuigje om.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:28

Laatst bijgewerkt door Daphara op 27-02-22 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 17:31

Century schreef:
Als ie zichzelf uit een tuigje worstelt, denk ik niet dat een halsbandje hem tegenhoudt...

Geen idee of hij zich uit een tuigje worstelt. Het is mij nooit gelukt zo’n ding aan te krijgen zonder dat ie staatsgevaarlijk werd :+
Geen idee of dat met een bandje wel lukt, maar die kans acht ik wat groter.
Maar dat losschieten is wel een ding. Ach, voor de prijs het proberen waard. En werkt het niet, dan misschien alsnog een honden halsbandje.
Ik weet niet of hij sowieso nog durft als de deur open gaat. Hij staat nu op de achterpoten voor het raam te mauwen, maar hij is best een watje. Ik ga gewoon een kattenbandje proberen met een lijntje. En werkt het niet, dan moet hij maar gewoon op de ren wachten.

Daphara schreef:
Niet doen! Gewoon echt niet doen!

Een kat zal zichzelf wurgen aan alleen een halsband, als die dat niet al vanaf jongs af aan gewend is.

Ja zo heftig? Waarom zou je hem daar niet nu nog aan kunnen laten wennen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:34

Ah op die manier. Mijn kat werd ook echt niet blij van een tuigje. Werd niet staatsgevaarlijk maar durfde niet meer te lopen, en ging zich er gelijk uit worstelen. Hier helaas geen succes.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:36

Daihyo schreef:
Century schreef:

Geen idee of hij zich uit een tuigje worstelt. Het is mij nooit gelukt zo’n ding aan te krijgen zonder dat ie staatsgevaarlijk werd :+
Geen idee of dat met een bandje wel lukt, maar die kans acht ik wat groter.
Maar dat losschieten is wel een ding. Ach, voor de prijs het proberen waard. En werkt het niet, dan misschien alsnog een honden halsbandje.
Ik weet niet of hij sowieso nog durft als de deur open gaat. Hij staat nu op de achterpoten voor het raam te mauwen, maar hij is best een watje. Ik ga gewoon een kattenbandje proberen met een lijntje. En werkt het niet, dan moet hij maar gewoon op de ren wachten.

Daphara schreef:
Niet doen! Gewoon echt niet doen!

Een kat zal zichzelf wurgen aan alleen een halsband, als die dat niet al vanaf jongs af aan gewend is.

Ja zo heftig? Waarom zou je hem daar niet nu nog aan kunnen laten wennen?

Omdat katten het gewoonweg niet accepteren en niet netjes als een hondje achter hun baas aan lopen. Bovendien is hun kop en hals kleiner te opzichte van de romp als bij honden. Honden hebben veel meer spieren in hun hals zitten die de hals stevig maken, een kat heeft dat veel minden, daardoor is de hals bij een kat veel kwetsbaarder.

Doe het AUB gewoon niet, bespaar jezelf en je kat een boel ellende en je kat een trauma. Ga oefenen met het aandoen van een tuigje, ik heb hierboven nog wat links in mijn post gezet. Een kat leren dat een tuigje niet eng is, is veel makkelijker dan een kat leren aan een halsband te lopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:42

Hier juist veel een tuig gebruikt voor een kap omdat hij hem met riempje binnen 2 seconde kwijt was.
Tuig ging, na veel gemopper, prima.

Lopen er mee niet, maar daar hebben we het ook niet voor.
Beide mannen kunnen inmiddels een tuigje om voor als we naar de dierenarts gaan, want de een is een spastische schijterd en die ander snelle niet tegen te houden 3 poot die de reismand eens in de auto open gekregen heeft.

Thuis lopen ze gewoon kaal buiten, simpele huiskatten die hun werk als muizenvanger goed doen (die voor ons uiteraard goud waard zijn).

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:46

"Voor de prijs is het het proberen waard......." :n :n
Als ze gaan rollen om proberen uit het bandje te komen, dan kunnen ze hun nek breken. Een paar jaar geleden op de camping nog gezien, ze hebben de kat uit zijn lijden moeten verlossen. Was geen fijn gezicht hoor.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:06

Ik loop vaak buiten met mijn poezendame, er is volgens mij nog ergens een topic van een paar jaar geleden waarin ook het een en ander uitleg. Ze is nu 7, en ik ben begonnen toen ze 6mnd was. Door de jaren heen geëxperimenteerd met tuigjes, alleen de fijnste (die ik nu dus heb) wordt niet meer verkocht. Echt héél jammer.

Ik wil echt afraden een halsbandje te gebruiken, ze hangen zichzelf in pure paniek gewoon op. Dat wil je echt niet meemaken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:12

Gebruik geen halsbandje. Als je niet wilt oefenen met een tuigje laat hem dan binnen

Ik heb zelf twee katten die met een tuigje aan naar buiten gaan en het omdoen gaat prima omdat ze weten dat ze naar buiten gaan. Bij de ander zijn we nog aan het oefenen maar die is nogal bang en houdt niet van aanraken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:42

Wij hebben hier een Petsafe Catfence, dat werkt als een zonnetje en hebben daarom geen ren meer nodig.

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:49

Ik heb voor mijn kat het TRE PONTI LIBERTA VOOR KATTEN tuig en ben er super tevreden over. Gaat eenvoudig aan en de kat kan niet ontsnappen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 18:52

Oscar schreef:
"Voor de prijs is het het proberen waard......." :n :n
Als ze gaan rollen om proberen uit het bandje te komen, dan kunnen ze hun nek breken. Een paar jaar geleden op de camping nog gezien, ze hebben de kat uit zijn lijden moeten verlossen. Was geen fijn gezicht hoor.

Mijn reactie was op het losschieten/bevrijden. Niet op het nekbreken. Daar werd tot Daphara niet over gesproken en slaat dus de opmerking van het proberen waard op. ;)

Nek breken gaan we niet riskeren. Geen halsband, maar gewoon geduld tot de ren staat. Tuigje gaan we echt niet doen. Dat is me de worsteling niet waard. Daarom ook mijn vraag hè. Ik zoek naar ervaringen tips. En als de tip is: niet doen, want kans op nek breken, dan doen we het gewoon niet en heeft hij pech.
Als het wel had gekund was het een simpele manier om hem alvast naar buiten te kunnen doen als wij ook buiten zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:54

Wat voor type tuig heb je geprobeerd?

Deze vond minty heel fijn:

Afbeelding

Aan deze moest ze heel even wennen:

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 18:58

Dat zou ik eens op moeten zoeken. Ik had 'm al van 1 van de andere katten en inmiddels weggegeven. Als kitten kon hij niet buiten, want toen woonden we op een flat, dus ook nooit geoefend. Nu met tuin wel geprobeerd, maar het is inmiddels een grote kater van zo'n 5,5/6 kilo. Super lief, maar met een tuigje veranderde hij in een soort van tijger met klauwen en lag ik volledig open. Ik kreeg het ook niet lekker vast bij zijn buik. Hals ging nog wel.
Gekke is dat op zijn buik aaien en optillen en alles prima gaat, maar hij is zo water vlug en toen hij het tuigje voelde deed hij er alles aan om los te komen.
Was gewoon zo'n simpel tuigje voor kittens dat je kunt verstellen tot groot formaat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:40

Oh ja, dat zijn op zich prima tuigjes. Maar ze moeten het wel willen ja :') . Enige oplossing is denk ik heel veel oefenen. Binnen beginnen met halsband je, snoepjes, steeds verder uitbreiden?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:37

Vergelijk het maar met zadelmak maken :D

Een volwassen kat leer je niet zomaar meer braaf een tuigje te gedogen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:48

Ik had gewoon een action tuigje :+ Heel simpel. Ik liep rustig mee met de kat. Ze vond het eerst echt niet leuk en wou er ook uit worstelen. Maar zolang je geen tegendruk geeft kunnen ze er niet uit worstelen. Was na 3x overigens ook over. Het tuig was geen probleem meer.