Mijn vriend en ik hebben een droom om naar Canada te emigreren. Dus sinds een paar weken zijn we van alles aan het onderzoeken erover om te bepalen of het realistisch is om het te doen en zo ja, hoe we erop gaan voorbereiden en hoe we het allemaal gaan zien gebeuren etc. Nu kwam er wel een belangrijk onderwerp op voor ons waarop ik nieuwsgierig ben wat jullie mening is: onze katten.
Als we dit eerder hadden geweten hadden we denk ik geen katten aangeschaft. Maar he, we hebben ze nu, dus nu moeten we met de consequenties leven. De katten zijn ook allebei nog geen jaar dus echt nog jong.
Mochten we besluiten de katten mee te nemen, moeten ze beiden door een 13 uur lange vliegtuigvlucht waar ze niet bij ons kunnen zijn en daarna nog 20 dagen in quarantaine waar wij ze zelf niet mogen zien. Als ik daar aan denk, denk ik als eerste: hoeveel stres moet dat wel nier zijn voor zo'n beestje? Ik heb ook verhalen gehoord waar huisdieren door zoiets gewoon zijn overleden van stress vóór de aankomst. Ik zou ze dus wel willen meenemen, maar echt nier als her zoveel stres voor ze kost. Er zouden dan dus andere manieren moeten zijn.
We hebben toen gedacht dat ze dus waarschijnlijk een keer weg gaan moeten. Dat is iets wat we allebei moeilijk vinden, gezien we echt veel van ze houden. Her eerste wat daarbij in me opkwam is mijn beste vriendin. Als beide haar en onze situatie het toe zou laten, zou ik het fijn vinden als ze bij haar terecht kunnen. Ze is helemaal kattengek en ze kent de beestjes al en andersom kennen de katjes haar ook al. Dus dat zou voor de dames en voor ons waarschijnlijk de beste en minst stresvolle/emotionele optie zijn. We zouden ze zo alsnog kunnen zien als we eens in Nederland mijn vriendin kunnen bezoeken en we weten dat ze dan goed terecht zijn.
De laatste optie zou ons weer het meeste pijn doen: ze weg doen en nooit meer kunnen zien. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen waarom dat pijn doet (ik heb het niet over euthenasie, maar een andere eigenaar voor ze zoeken).
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En wat is jullie mening hierover? Het is helaas iets waar we wel echt aan moeten denken.