Wat zouden jullie doen met de katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Wat zouden jullie doen met de katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 11:19

Hallo :wave:

Mijn vriend en ik hebben een droom om naar Canada te emigreren. Dus sinds een paar weken zijn we van alles aan het onderzoeken erover om te bepalen of het realistisch is om het te doen en zo ja, hoe we erop gaan voorbereiden en hoe we het allemaal gaan zien gebeuren etc. Nu kwam er wel een belangrijk onderwerp op voor ons waarop ik nieuwsgierig ben wat jullie mening is: onze katten.

Als we dit eerder hadden geweten hadden we denk ik geen katten aangeschaft. Maar he, we hebben ze nu, dus nu moeten we met de consequenties leven. De katten zijn ook allebei nog geen jaar dus echt nog jong.

Mochten we besluiten de katten mee te nemen, moeten ze beiden door een 13 uur lange vliegtuigvlucht waar ze niet bij ons kunnen zijn en daarna nog 20 dagen in quarantaine waar wij ze zelf niet mogen zien. Als ik daar aan denk, denk ik als eerste: hoeveel stres moet dat wel nier zijn voor zo'n beestje? Ik heb ook verhalen gehoord waar huisdieren door zoiets gewoon zijn overleden van stress vóór de aankomst. Ik zou ze dus wel willen meenemen, maar echt nier als her zoveel stres voor ze kost. Er zouden dan dus andere manieren moeten zijn.

We hebben toen gedacht dat ze dus waarschijnlijk een keer weg gaan moeten. Dat is iets wat we allebei moeilijk vinden, gezien we echt veel van ze houden. Her eerste wat daarbij in me opkwam is mijn beste vriendin. Als beide haar en onze situatie het toe zou laten, zou ik het fijn vinden als ze bij haar terecht kunnen. Ze is helemaal kattengek en ze kent de beestjes al en andersom kennen de katjes haar ook al. Dus dat zou voor de dames en voor ons waarschijnlijk de beste en minst stresvolle/emotionele optie zijn. We zouden ze zo alsnog kunnen zien als we eens in Nederland mijn vriendin kunnen bezoeken en we weten dat ze dan goed terecht zijn.

De laatste optie zou ons weer het meeste pijn doen: ze weg doen en nooit meer kunnen zien. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen waarom dat pijn doet (ik heb het niet over euthenasie, maar een andere eigenaar voor ze zoeken).

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En wat is jullie mening hierover? Het is helaas iets waar we wel echt aan moeten denken.

Amber_anne

Re: Wat zouden jullie doen met de katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:22

Geen ervaring met vliegen met de kat maar ze mogen toch in de cabine? Dan hoeven ze niet 13 uur in het ruim

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:23

Ik zou het niet doen. Ik zou dan een heel goed plekje voor ze zoeken in Nederland

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 11:27

Amber_anne schreef:
Geen ervaring met vliegen met de kat maar ze mogen toch in de cabine? Dan hoeven ze niet 13 uur in het ruim

Dat is niet overal zo naar mijn weten. En dan alsnog moeten ze waarschijnlijk in een reismandje blijven gezien her katten zijn :=

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:31

LoveGlove schreef:
Amber_anne schreef:

Dat is niet overal zo naar mijn weten. En dan alsnog moeten ze waarschijnlijk in een reismandje blijven gezien her katten zijn :=

Klopt niet elke maatschappij laat het toe en ze zullen idd in de reismand moeten blijven. Maar als je ze besluit mee te nemen zou ik wet zoeken naar een plek waar ze in de kantine mogen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:32

Canada schijnt bijzonder moeilijk te zijn om te verblijven, laat staan er permanent te gaan wonen.
Ik zou mij dus op dit moment absoluut niet druk maken om de poezen.
Denk dat de kans heel groot is dat dit nooit een issue wordt...

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:33

heb je al werkvisum voor canada? dat kan heel lang duren . ik zal erst ff afwachten om katten weg te doen

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 11:37

Pandora2 schreef:
Canada schijnt bijzonder moeilijk te zijn om te verblijven, laat staan er permanent te gaan wonen.
Ik zou mij dus op dit moment absoluut niet druk maken om de poezen.
Denk dat de kans heel groot is dat dit nooit een issue wordt...

Ja klopt, Canada is ook heel moeilijk. Maar daarom zoeken we het nu al uit.

Ze baseren her wel of niet mogen emigreren op wat je kunt bieden aan de economie. Daar hebben wij heel veel geluk mee. Mijn vriend is lasser, een heeeel veel gezochte baan daar. Ik zou mijn dierenarts assistente opleiding kunnen afmaken gezien dat ook een veel gevraagd iets is. Daarbij zijn we ook allebei nog heel jong, wat heel gunstig is. We hebben daarbij ook vrienden die in Canada leven waarvan de vrouw jarenlang heeft gewerkt in het hele programma met emigreren, dus ze weet er superveel vanaf en ze kan ons er super goed doorheen begeleiden. Ze heeft er echt heel veel ervaring mee. Maar daar wil ik het in dit topic nu niet persè over hebben. We weten hoe moeilijk her is en we zijn van alles aan her onderzoeken en plannen (als we die kant op willen in de toekomst begint het hele proces nu al). Hier gaat het me even specifiek over de katten

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 11:39

Chichika schreef:
heb je al werkvisum voor canada? dat kan heel lang duren . ik zal erst ff afwachten om katten weg te doen

Nee, we zijn nog aan het onderzoeken hoe alles daar werkt. We zijn nu gewoon alle voor en nadelen aan het afwegen en alle risico's etc etc. De katten zijn daar ook een deel van. Het kan nog makkelijk 10 jaar duren voordat we hier weg zijn. Maar dan zijn de katten er waarschijnlijk ook nog.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:47

Ik zou voor de optie van je vriendin gaan als de daar voor open staat.
Een vliegreis en quarantaine lijkt me zoveel stress voor de katten.
De katten zijn waarschijnlijk snel genoeg gewend bij je vriendin en bespaart ze een heel hoop stress.
Stress die ze alleen maar moeten ervaren omdat je als eigenaar ze graag bij je wil houden.
Kies ervoor wat het beste is voor de katten :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:53

Aan de andere kant: er zijn legio katten die 3 weken in een dierenpension gaan (dat is echt niet heel veel anders dan quarantaine) als hun eigenaren met vakantie zijn. Dan zien de eigenaren hun katten ook 3 weken niet (want die zitten aan de Costa del Sol) en die katten overleven dat allemaal ook gewoon.

Vliegreis in een mandje in het ruim is ook echt niet onoverkomelijk, zeker niet als ze samen in een ruime bench kunnen zitten (incl kattenbak uiteraard). Zeker een jonge kat kan wel wat hebben.

Er vliegen ook puppies van 3 maanden oud van de VS naar NL en omgekeerd, om maar eens wat te noemen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:56

Als het daadwerkelijk misschien pas over 10 jaar een issue is, waarom dan nu al concrete plannen willen? Wie weet welke oplossingen zich nog aandoen in de tussentijd en of het uiteindelijk überhaupt wel echt gaat gebeuren....
Je doet toch niet nu al huisdieren weg gebaseerd op een idee, wat als....ooit....misschien...
Daarnaast worden er zo veel dieren geïmporteerd/geëxporteerd. Als je ze graag bij je wilt houden, dan is het tzt misschien de poging toch waard? Misschien rijden ze er wel gewoon doorheen en kun je ze nog jaren bij je houden.
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 15-02-22 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:58

Ik zou ze meenemen.
Eventueel met lichte sedatie laten vliegen.
En 3 weken pension/quarantaine is te doen.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:06

Komt tijd, komt raad. Voor hetzelfde geld zijn ze er al niet meer tegen de tijd dat je plannen echt concreet worden, of is er dan geen of juist ruim voldoende budget om ze over te laten vliegen, etc.
Luchtvaartmaatschappijen hebben ervaring genoeg met het vliegen van de meest bijzondere diersoorten, dus voor 2 katjes draaien ze ook echt hun hand niet om. Niet groter maken dan het is, is dagelijkse kost dat er dieren over de wereld vervoerd worden. En wat anderen hierboven ook al zeggen; 3 weken pension overleven ze ook, en voor quarantainebeesten wordt ook gewoon echt goed verzorgd. JUIST voor quarantainebeesten zelfs, die verzorgers hebben veel meer kennis en ervaring dan menig pensionhouder.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 12:45

Binck8 schreef:
Als het daadwerkelijk misschien pas over 10 jaar een issue is, waarom dan nu al concrete plannen willen? Wie weet welke oplossingen zich nog aandoen in de tussentijd en of het uiteindelijk überhaupt wel echt gaat gebeuren....
Je doet toch niet nu al huisdieren weg gebaseerd op een idee, wat als....ooit....misschien...
Daarnaast worden er zo veel dieren geïmporteerd/geëxporteerd. Als je ze graag bij je wilt houden, dan is het tzt misschien de poging toch waard? Misschien rijden ze er wel gewoon doorheen en kun je ze nog jaren bij je houden.

Omdat wat we nu doen hier in Nederland veel invloed kan hebben op wat er in Canada gaat gebeuren.

Daarbij, als we onze vrienden echt houden, kan het zijn dat we over een jaar of 2 er al naartoe kunnen. Ik sluit die optie ook niet uit. Hun zouden ons financieel kunnen helpen en ondersteunen en als het moet ook opvangen als we daar zijn en nog geen huis zouden hebben. Ze hebben ook al aangegeven dat ze dat met alle plezier doen.

En ja, in die paar jaar kan een hoop veranderen. Dat klopt echt wel. Maar ik plan liever ruim vantevoren dat net ervoor en we lopen ineens tegen problemen aan die we niet kunnen oplossen, zoals de katten.

Ik had het nog opgezocht, maar het lijkt erop dat ze alleen een quarantaine zouden moeten als niet alle vaccinaties etc compleet zijn. Nederland kennende zou dat voor ons niet zo'n probleem moeten zijn :=

Dan zou het allen de vlucht zijn en als ze bij ons kunnen blijven valt het voor mij te overbruggen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:51

Houd er ook rekening mee wat je met de katten doet/kunt zodra je geland bent.
Stel je moet eerst nog een tijdje bij die vrienden in huis, vinden zij katten ook ok?
En zijn het binnen- of buitenkatten?
Welke regio wil je naartoe?
Denk eraan dat daar veel grotere roofdieren rondlopen dan in NL. Bij ons liep er regelmatig een coyote door de straat (woonwijk!). Dat is geen uitzondering.

Controleer ook welke entingen ze graag zien in Canada. Een ander continent en een heel ander land, dus er kan best wel eens verschil zitten tussen de vaccinatieprogramma's.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:54

Ik zou een ander huisje voor ze zoeken. Het kan bij jullie anders zijn, maar katten hechten zich niet zo sterk aan mensen als honden doen. En zolang ze gewoon hun kriebel en aai en bakje voer krijgen hoor je de meeste katten niet klagen. Of ze nou bij Familie Janssen of de Familie Pieters wonen.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:55

Als de katten naar je vriendin gaan, hoe zien jullie de situatie dan voor je als zij ze niet meer kan/wil onderhouden? Of als haar keuze voor hun welzijn anders is dan die van jullie?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 12:57

JudithO schreef:
Stel je moet eerst nog een tijdje bij die vrienden in huis, vinden zij katten ook ok?
Denk eraan dat daar veel grotere roofdieren rondlopen dan in NL. Bij ons liep er regelmatig een coyote door de straat (woonwijk!). Dat is geen uitzondering.

Ja we zijn momenteel aan het uitwerken hoe dat zou werken. De vrouw van de twee heeft namelijk best een allergie voor katten. Maar ze hebben een heel groot huis en een gedeelte zou dan specifiek voor ons zijn in die tijd. Dus we hadden al genoemd dat als de katten in dat stuk van het huis kunnen blijven, het te doen zou moeten zijn. Ook zijn ze allebei binnen katten. Dus dat is geen probleem. Inderdaad met roofdieren en al zouden buitenkatten een probleem zijn. Ze leven ook echt in the middle of nowhere samen (dichtsbijzijnde dorp is een half uur rijden voor ze) in British Columbia. Dus katten buiten kan daar echt niet. Maar de kans dat de dames binnen dan een groter oppervlakte hebben om te leven dan in ons huisje hier is best groot :=
Ik denk niet dat ze op dat gebied iets tekort gaan komen.

Gelukkig houden ze allebei wel veel van dieren. Het is gewoon echt de allergie die haar vaak in de weg zit. Ze deed ook aan paardrijden vroeger waar ze mee is moeten stoppen vanwege haar allergiën. Ze heeft ook al aangegeven dat ze zou willen kijken naar dingen die de allergie eventueel kunnen verlichten. Maar zolang de dames in ons gedeelte van het huis blijven en ze daar niet te veel komt, zou het te doen moeten zijn.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 12:59

Goldwynn schreef:
Als de katten naar je vriendin gaan, hoe zien jullie de situatie dan voor je als zij ze niet meer kan/wil onderhouden? Of als haar keuze voor hun welzijn anders is dan die van jullie?

Ik heb het er met haar ook al over gehad. Ze zei al dat ze het wel alleen wil doen als de situatie het toelaat, zodat ze goed voor de beestjes kan zorgen. Daarbij hebben we samen op dezelfde opleiding gezeten en zitten we met heel veel dingen mooi op één lijn. Als ze de beestjes in huis neemt, kunnen ze daar denk ik ook echt wel voor op zijn minst een groot gedeelte van hun leven blijven. Anders zou ze het niet doen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:03

LoveGlove schreef:
JudithO schreef:

Ja we zijn momenteel aan het uitwerken hoe dat zou werken. De vrouw van de twee heeft namelijk best een allergie voor katten. Maar ze hebben een heel groot huis en een gedeelte zou dan specifiek voor ons zijn in die tijd. Dus we hadden al genoemd dat als de katten in dat stuk van het huis kunnen blijven, het te doen zou moeten zijn. Ook zijn ze allebei binnen katten. Dus dat is geen probleem. Inderdaad met roofdieren en al zouden buitenkatten een probleem zijn. Ze leven ook echt in the middle of nowhere samen (dichtsbijzijnde dorp is een half uur rijden voor ze) in British Columbia. Dus katten buiten kan daar echt niet. Maar de kans dat de dames binnen dan een groter oppervlakte hebben om te leven dan in ons huisje hier is best groot :=
Ik denk niet dat ze op dat gebied iets tekort gaan komen.

Gelukkig houden ze allebei wel veel van dieren. Het is gewoon echt de allergie die haar vaak in de weg zit. Ze deed ook aan paardrijden vroeger waar ze mee is moeten stoppen vanwege haar allergiën. Ze heeft ook al aangegeven dat ze zou willen kijken naar dingen die de allergie eventueel kunnen verlichten. Maar zolang de dames in ons gedeelte van het huis blijven en ze daar niet te veel komt, zou het te doen moeten zijn.

Ik denk dat je die allergie en het apart houden onderschat. Canadese huizen zijn uitgerust met een luchtdicht ventilatiesysteem. Het hele huis krijgt zo dezelfde lucht, dus als er allergenen van de katten in dat systeem terecht komen, kan de vrouw daar alsnog enorme last van gaan ondervinden. Het opsluiten van de katten in de kelder bijvoorbeeld kan daardoor alsnog voor problemen zorgen terwijl de vrouw daar nooit komt.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 13:07

Ik denk dat dat bij hun anders zou kunnen zijn. Is wel een goed idee om dat even met ze te overleggen. Dat wel. Ze zijn hun eigen huis aan het bouwen en ze willen ook "self sufficient" kunne leven. Als ze willen kunnen ze ook off the grid gaan. Dus op dat gebied gok ik dat ze zelf kunnen kiezen hoe de ventilatie in hun huis werkt, gezien ze het zelf bouwen. Maar wel bedankt voor de tip. Dat is wel iets dat besproken moet worden inderdaaf

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:12

Dat snap ik, maar ook voor off-grid is zo'n ventilatiesysteem verplicht. Ik heb dat vorig jaar zelf nog uitgezocht ;)
Misschien dat er inmiddels mazen in de wet zijn, maar goed dat zullen zij je inderdaad wel beter kunnen vertellen :)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:22

Ik zou ze meenemen.

Zorgen dat alle inentingen etc in orde zijn en die quarantaine tijd is wel te overbruggen. Het zijn niet de eerste katten die daar in quarantaine komen en de mensen daar zorgen er goed voor.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 13:24

JudithO schreef:
Dat snap ik, maar ook voor off-grid is zo'n ventilatiesysteem verplicht. Ik heb dat vorig jaar zelf nog uitgezocht ;)
Misschien dat er inmiddels mazen in de wet zijn, maar goed dat zullen zij je inderdaad wel beter kunnen vertellen :)

Ja daarom. Dat is wel iets om over na te denken. Dit is ook een reden waarom ik dit topic startte :')

Wie weet wat wij nog over ons hoofd zien. Daarom ben ik er juist nu al over aan het denken. Het is een stukje emotioneel voorbereiden maar ook alle opties bekijken die er zijn. Wie weet vinden we een gaatje waar we kunnen zeggen dat de dames mee kunnen zonder al te veel gedoe en gestress. In dat geval neem ik ze graag mee natuurlijk. Maar de meiden staan bij mij wel echt op nummer 1. Die moeten een fijn leven kunnen krijgen en met de stres dealen.