Katten kotsen plotseling water

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Katten kotsen plotseling water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 15:07

Ik wist niet zo goed hoe ik het moest omschrijven, maar mijn katten hebben sinds kort iets geks allebei ook.
Ze zitten rustig, en zo ineens komt er een sloot water uit hun bek en neus. Zonder dat ze misselijk ogen vooraf. Ze hebben allebei al gehad dat ze zo schrikken dat ze echt een meter naar achter vliegen. Met een heel waterspoor tot gevolg. Er komen bijna geen brokjes mee, enkel water.

Ze hebben ivm natte poep sinds kort een nieuwe brok, maar volgens mij deden ze het al voor de nieuwe brok.
Ik dacht dat het water misschien vuil was, dus snel verschoond, maar ze blijven het doen. Soms wat minder heftig dan anders, maar zojuist zit eentje weer rustig op de krabpaal en ineens komt er weer water uit zn neus.
Ze drinken niet perse teveel in een keer, soms is het ook wat langer nadat ze hebben gedronken.

Ik ga er wel mee naar de dierenarts, maar ik ben benieuwd waar jullie het zouden zoeken. Het zijn broertjes van bijna 2 jaar oud.

Babootje

Re: Katten kotsen plotseling water

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:15

Ik zou toch even naar de dierenarts gaan.
De meest voorkomende oorzaken zijn een virus of iets 'verkeerds' gegeten waardoor het maagslijmvlies geïrriteerd en/of ontstoken is. Overgeven kort na, of binnen enkele uren na het eten duidt vaak op een ontsteking van het maagslijmvlies, aanhoudend overgeven van veel vocht zonder dat de kat iets heeft gegeten is kenmerkend voor een darmobstructie.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 15:18

Ah goeie. Dat gaan we dan wel snel doen. Moet ik alleen nog herstellen van Corona :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:20

Als je katten uitdrogen, kan dat wachten te laat zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:26

Water dat uit de neus komt ??
Ook uit de mond en pas geleden diarree?
Ik zou hiermee al bij de DA gestaan hebben...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 15:30

Ik heb al contact gehad met de dierenarts, dus dat zit wel goed. Qua vocht houd ik ze in de gaten, ze krijgen ook natvoer waar ik ze nu wat extra van geef zodat ze vocht binnen krijgen.
Ik zou de eerste zijn die met mijn dieren bij de dierenarts staat, dus dat zit wel goed.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:31

Pandora2 schreef:
Water dat uit de neus komt ??
Ook uit de mond en pas geleden diarree?
Ik zou hiermee al bij de DA gestaan hebben...

Hier ben ik het volledig mee eens.
En als je zelf niet kunt gaan omdat je Corona hebt, bel de dierenarts voor overleg en vraag of iemand anders eventueel met je katten kan gaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:32

Dan heeft de DA je toch verteld wat de reden hiervan is neem ik aan ?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 15:35

Nee dat ging om de diarree, in overleg ander brok geprobeerd en ontwormen en de ontlasting is nu goed. Ik benoemde dat meer om aan te geven dat we pas over gegaan zijn naar een andere brok, de diarree is onder controle.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:36

Diarree kan ook duiden op een obstructie in de darmen. Wel gek dat ze het allebei tegelijk hebben.
Oppassen voor uitdroging.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 15:38

Babootje schreef:
Diarree kan ook duiden op een obstructie in de darmen. Wel gek dat ze het allebei tegelijk hebben.
Oppassen voor uitdroging.

De diarree is dus al over, dus dat geldt voor nu niet meer. En daar ga ik inderdaad even alert op zijn.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:03

Mijn kater heeft dat ook wel eens maar hij drinkt vaak veel in 1 keer op een nuchtere maag.

Maar als het plotseling opkomt zou ik inderdaad ook de dierenarts raadplegen. Het zou een gevoelige maag kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:07

Hoe zien ze er verder uit? Houden ze in het lijf ook vocht vast?

Is het geen FIP?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:18

Mijn katten hebben dit ook een tijd gehad. Wat bleek ze vonden de nieuwe brok niet lekker en aten het dus haast niet. Daardoor kotsten ze. Ik heb een andere brok gekocht en het probleem was over

Waren ook hele plassen trouwens

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:31

Klinkt heel vreemd, alleen een plens water en geen brok. En ook allebei. Krijgen ze nog een of andere vorm van medicijnen?

Ik vind het wel verontrustend, maak er eens een filmpje van en raadpleeg desnoods een andere dierenarts. Ik heb mijn hele leven al (veel) katten, en ook echt heel wat braaksel etc gezien, maar wat jij beschrijft niet, soms wel wat slijm, maar dat gaat niet om dergelijke hoeveelheden die met kracht via mond EN neus naar buiten komen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 19:00

Vandaag viel het me ook wel op dat ze de brokken bijna niet hebben gegeten. Dus ik maak me nu ook wat meer zorgen. De ene kat liep ook weer te kauwen op de plant dus die heeft sowieso last van zijn maag. Het is echt kl*te dat ik zelf niet met ze naar de dierenarts kan. Mijn man is negatief getest, dus in overleg hoop ik dat hij een deze dagen langs mag komen.
Ik heb ook nog ander voer besteld, kan altijd checken of ze dat wel willen eten maar ik wil ook niet teveel wisselen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:02

1 van mijn katten is erg gevoelig voor buikvirus. Die spuugt dan ook water. Zodra het kan even naar de da

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:40

Op wat voor plant kauwt je kat? Er zijn veel giftige planten en braken en diarree kan ook door vergiftiging komen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:04

jiehaaa schreef:
Op wat voor plant kauwt je kat? Er zijn veel giftige planten en braken en diarree kan ook door vergiftiging komen.

Dat wilde ik ook net vragen. Veel planten zijn giftig, soms ook niet direct, maar pas op den duur. als ze langdurig op een giftige plant kauwen stapelt het gif zich in de lever op en uiteindelijk gaan ze eraan dood.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:32

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:40

Als ze de brokken haast niet eten zou ik echt wisselen. Ik heb er eentje die erg gevoelig is voor diarree bij wisselen maar het wisselen was echt een opluchting. Het overgeven is direct gestopt daarna

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:41

Hebben je katten geen corona?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 20:07

Deze brokken willen ze echt niet meer :') Ik gaf ze de nieuwe brokjes, meteen eten. Gooide ik er wat oude brokjes bij, liepen ze met lange neus weg. Nieuwe brokjes er weer in, hup weer eten :')
Mijn man was ook bang dat deze batch brokjes neit helemaal goed was omdat ze heel donker waren, dus ik stuur ze even terug naar de leverancier.

Corona zou kunnen, maar wat zijn de klachten bij katten he?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:23

Ik weet niet of je katten ook buiten komen, of dat het binnenkatten zijn? In geval van binnenkatten en knabbelen op planten: geef ze iedere dag een handje versgeplukt gras. Katten hebben dat nodig om van hun haarballen af te komen. Mogelijk dat ze daar last van hebben?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:33

Misschien aten ze de brokjes al niet meer en doen ze daarom gal spugen ivm een lege maag?
Dat zou het spugen in ieder geval verklaren.