Sinds augustus hebben wij een 2e hond er bij. Geweldig diertje, een boerenfox. Lief, aanhankelijk, slim... Echt een toppertje nog geen dag spijt van gehad. Ons Lily, want zo heet ze, leeft samen met Corra onze border collie. 8 poten op 1 buik zijn ze geworden. Geweldig om te zien. Daarnaast leven ze samen met onze 2 katten, eigenlijk 16 poten op 1 buik dus.

We hebben de paarden aan huis en wonen op een groot stuk land. Dus onze honden zijn geen binnenhonden maar leven buiten. Onze border collie is dat al 10 jaar gewoon en heeft er ook geen problemen mee. Haar dikke vacht zorgt er voor dat ze weer en wind kan doorstaan. We merken echter op dat ons Lily hier veel minder weerstand tegen heeft. Logisch aangezien haar vacht anders is dan deze van Corra de border. 's Nachts slapen de honden in hun bench in de stal. Ieder zijn eigen plaatsje. Voor Lily een heel gezellig hok met veel dekens en een zeer warme kattenmand/ hol/ overdekte wollen slaapmand. Ze vindt het heerlijk.
Overdag echter merken we vaak op de Lily koud heeft. We hoopten dat ze, wanneer ze het koud heeft, zich in de stal in het stro of in haar warme bench zou leggen. Echter is Corra het gewoon om aan onze achter deur onder het afdak te komen liggen en Lily volgt. Ik heb hier ook al een warme overdekte mand gezet, dekens gelegd... dit helpt niet omdat Lily deze ook gebruikt als speelgoed en ze overal op de hof gaat leggen waardoor deze doorweekt raken en hun nut verliezen. (Van het materiaal in haar bench blijft ze af)
Deze ochtend zag ik ook weer aan Lily dat ze toch wel koud had. En dat is jammer.
Had zij onze enige hond geweest dan zouden we er over durven nadenken om haar in huis te nemen maar nu vinden we dat niet eerlijk naar onze andere hond toe. Daarom speel ik met het idee om haar eventueel een jas te kopen maar ik twijfel hierover.
Waarom:
1) Gaat dit niet beginnen schuren op de duur?
2) Gaat dat haar eigen innerlijke verwarming niet ontregelen?
3) Ze lopen hier op een groot terrein en zijn nogal avontuurlijk aangelegd, gaat dat niet hinderen of te nat worden? (Ze speelt graag in de natte weide en dergelijke)
Het kan ook zijn dat ik het vermenselijk. Als ze speelt en rondloopt voelt ze zich wel redelijk ok maar ze slaapt ook veel. En je voelt ook dat haar oortjes en lijfje niet zo warm hebben en dat is niet ok.
Dus zijn er mensen die hun hond de hele winter door een jas aan doen? Of wat zijn jullie ideeën?