wij hebben 2 zusjespoezen, kruisingen Maine Coone, nu 6 maanden en half oud.
Ze zijn 100% zindelijk, en hebben 3 kattenbakken.
Twee van de drie bakken hebben vanaf dag 1 zo'n matje ervoor liggen. Bij het matje van de kattenbak in de gang merkten we dat één van de twee (of allebei? Wie zal het zeggen..) op het matje plaste.
Matje afgespoeld, vloer gedweild. Nogmaals plas. Opnieuw gepoetst.
Het derde plasje zag ik gebeuren - dat was onze Sansa.
Ik heb dat matje toen in de vuilbak gegooid, en die bak 2 meter verplaatst, die staat nu mee in de woonkamer. Daar staan nu 2 bakken. Ik ben naar de dierenwinkel gereden, en heb 2 nieuwe matjes gekocht, zodat er nu voor elke bak een matje ligt. Het zijn gewoon 3 dezelfde matjes, daar zit geen verschil in.
Afgelopen weekend waren wij voor het eerst 1 nachtje van huis, we zijn in totaal een 30-tal uur van huis geweest.
Twee van de drie bakken waren gebruikt bij thuiskomst, de bak in de keuken niet.
Geen ongelukjes gehad oid, alles mooi in de bak. Niks op het matje.
Ik maak ze net weer schoon - en nu is de bak in de keuken ook weer gewoon gebruikt. Ze hebben niet perse een voorkeur, de ene keer gebruiken ze één van de bakken meer dan de andere, maar de volgende dag is dat dan weer een andere bak. Ik zie er geen patroon in, in ieder geval.
En nu zie ik dat ze het op het matje van de keuken-bak hebben geplast

Waarom doen ze dit?
Ze hebben 3 bakken. Die maak ik dagelijks minstens 2x schoon, liever 3x als het kan. Ze staan verspreid door het huis. Ze gaan ook gerust samen op de bak, eten samen, spelen samen, ...